כיכר השבת

תמונת מצב

המנצחים, המפסידים והפינות שטרם נסגרו, ביהדות התורה

איומי דגל התורה על ריצה משותפת הובילו את גפני לזכות בכל הקופה • ליצמן שוב פגע בחברי סיעתו, פרוש ואייכלר • חתימה עדיין אין, אבל ההסכם סופי; תמונת מצב ביהדות התורה, בחירות 2021 (ארץ)

58
רפאל כהן | כיכר השבת | עודכן ב-כ' בשבט תשפ"א | 02.02.21
הכתבה פורסמה ב-כ' בשבט תשפ"א | 02.02.21
ארכיון
ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

אם מישהו חשב שהסיכומים על חלוקת הכוחות בתוך יהדות התורה, הרגיעו את הרוחות, הרי שהוא טועה לחלוטין: לצד המנצחים, שכמובן מרוצים, המרמור בקרב המפסידים עודנו גדול, ועלול לפגוע בכוחה האלקטורלי של המפלגה ה"מאוחדת" בבחירות אלו.

לפני שמסכמים את תמונת המצב הנוכחית, מעט רקע: יהדות התורה רצה יחד כבר 29 שנים, רשימה משותפת של אגודת ישראל החסידית ודגל התורה הליטאית, כאשר תמיד מנהיג הרשימה היה מהפלג החסידי - עד עכשיו.

אך בכנסת הקרובה, ה-24 במספר, יו"ר הרשימה יהיה ח"כ משה גפני מדגל התורה, כחלק מחידוש ההסכם שנחתם כבר לפני בחירות אפריל 2019, זאת בהנחה לא מבוססת שנחזה בכנסת ובממשלה מתפקדות.

ההסכם שהושג אמש (שני) בין הצדדים, מהווה ניצחון של 'דגל', בשני המישורים, על 'אגודה' החצויה ממילא. שני דברים דרשו ב'דגל' בשבועות האחרונים: השארת משה גפני בתפקיד יו"ר ועדת הכספים וחילופי מקומות ברשימה, כך שגפני יעמוד בראשה.

הסעיף השני לא היה חשוב רק עבור גפני, אלא בעיקר עבור הח"כ הרביעי ברשימת 'דגל', יצחק פינדרוס, כפי שמיד יובן:

עבור כל שאר חברי הרשימה, בין מקומות 2 ל-6, לא צפוי כל שינוי: אורי מקלב ירצה להמשיך כסגן שר במשרד התחבורה; מאיר פרוש ירצה להמשיך כסגן שר החינוך; יעקב אשר בראשות ועדת החוקה ויעקב טסלר בראשות הוועדה לפניות הציבור.

על פי הסקרים, יהדות התורה לא מגיעה לשמונה מנדטים בוודאות, ולכן מי שמוצב במקום השמיני נמצא בסכנה להישאר מחוץ לכנסת הבאה, כך שהמיקום חשוב: ב'דגל' ראו את שקורה מעבר לכביש, עם מלחמת פרוש ואייכלר בליצמן וטסלר, והחליטו לנצל את מאבקי הכוח הפנימיים שם לרצונותיהם.

צד אחד ווידא שפרוש ואייכלר יתמכו בהשארת גפני בוועדת הכספים, וצד אחד ווידא שליצמן וטסלר לא ידרשו חילופי מקומות בהסכם, כך שפינדרוס יהיה שביעי.

נאומי הח"כים, אחרי ההסכם בסבב הקודם

כשראו שב'אגודה' לא מתקפלים כל כך מהר, התחילו לאיים ב'דגל' שירוצו לבד, ואף היו בטוחים בהשגת חמישה מנדטים. איש המספרים של המפלגה, אברהם ובר, אמר ל'כיכר השבת' כי "בבחירות הקודמות 154,000 בחרו בדגל התורה".

אחרי דין ודברים, הודיע ליצמן לגפני כי יוותר לו על ראשות ועדת הכספים, ובתמורה ליצמן לא דרש את חילופי המקומות ברשימה.

גורמים ב'אגודה' מאשימים כעת, כי הסיבה לכך היא העובדה שבמקום הרביעי של 'אגודה' נמצא ישראל אייכלר, נציג חסידות בעלזא, שבחודשים האחרונים משתף פעולה עם מאיר פרוש ('שלומי אמנים') נגד ליצמן. לשר השיכון לא היה חשוב להילחם על מיקום אייכלר ברשימה, כך שההסכם נסגר.

‏בבעלזא תקפו: "נמצאה הוכחה נוספת למה שטענו תמיד - הסיעה המרכזית דואגת רק לאינטרסים שלה, תוך דריסת צורכי הקהילות האחרות. לאנשי הסיעה המרכזית לא אכפת למכור את כל נכסי 'אגודת ישראל', עד האחרון שבהם, כדי להפיל את הבית על יושביו".

גורם בסיעה המרכזית הגיב לטענה ואמר: "אייכלר הוא זה שפנה לגפני, ותמך בכך שימשיך בוועדת הכספים. אם יש מישהו ש'מכר נכסים של אגודת ישראל' - זה הוא. גם הטענה שוועדת הכספים עדיפה על תפקיד שר, עומדת בסתירה מול דברי מאיר פרוש מהעבר".

כך או כך, דבר אחד עדיין נותר פתוח, יומיים וחצי לסגירת הרשימות: מה יהיה בתוך 'אגודה'? בין הניצים אין כל התקדמות בשיחות, וישנו כעס רב.

על פי אחת האפשרויות המדווחות, שישנם גורמים המכחישים אותה בלהט, סעיף חשאי נוסף בהסכם בין ליצמן לדגל התורה מבטיח, כי אם הרשימה המאוחדת תשיג ששה מנדטים בלבד, יתפטר טסלר באופן מיידי לטובת פינדרוס.

לוויכוח הזה יש השפעה ישירה על המיקומים: אייכלר דורש להחליף מקומות עם יעקב טסלר, כך שהוא יהיה שישי ובראשות ועדה וטסלר שמיני, בטענה שחסידות בעלזא מביאה יותר קולות מוויז'ניץ, אך טסלר, מן הסתם, מתנגד. הצדדים מתקשים להגיע שם להסכמה ובצד של אייכלר דורשים להגיע לדין תורה - כרגע ללא מענה.

בכל מקרה, הצד שייצא לא מרוצה מההסכם המדובר - 'שלומי אמונים' ובעלזא במקרה זה - עלול לאבד מהמוטיבציה של ההצבעה והפעילות למען הרשימה ה"מאוחדת", דבר שיפגע בכוחה במוצאי הבחירות.

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
תמשיכו לריב על הממון. לא"א לא איכפת. מ---------------------- כל מילה שווה ז ה ב . . . . 1 הפלית הסמינרים. 2 אין נציג ספרדי אחד ולו אפילו בצבע לבן. 3 מקומות עבודה רק לאנ"ש ב ל ב ד... 4 ספרדים רק ב% מסויימים. 5 את הציבור הספרדי אתם צריכים רק את הקולות. ולא מעבר. למה להצביע לכם????????????
בס"ד02.02.21
תוסיף לזה שבתי הכנסת בגים היו סגורים אומן הייתה סגורה בשונה מדובאי תתי''ם סגורים ישיבות סגורות ללא שום מתווה שום דבר אין סיבה להצביע לכם לא לג' ולא לש''ס
י02.02.21
35
כל פעם אומר שלא יחזור לשבת בממשלה לאחר שהוא פורש ממנה וכל פעם חוזר ליצמן מספיק עם הדאווינים
אלמונית02.02.21
34
אני חסיד שייך לשולמי אמונים כמו רוב אם לא כול החסידיות שאינן גור ויזניץ בעלזא והיות שאני מרגיש שלא נותנים לנו יצוג מתאים (כלומר לפרוש) ורבים על כסף שמגיע לפרוש ולא נותנום לו מה שמגיע וגור חושבים שכולם עובדים אצלהם והם הכל ובפרט שברגע האמת כולם אבל כולם לא היו שם לעזרה לציבור ובפרט בתקופה זושרק הפריע
יהודי טהור חסיד כללי02.02.21
יופי !!! ככה נוכל להשפיע מהופוזיצייה. איזה אנשים חכמים עומדים לרשותי !!!
מאיר פרוש03.02.21

הצגת כל התגובות

33
"ועשית ככל אשר יורוך" - זה הסמל של החרדים. אוטומטים שמישהו אחר אומר להם מה לעשות ואין להם שום דעה עצמאית. פשוט רובוטים. בשביל מה בכלל כדאי להיוולד אם תוך זמן קצר אתה הופך לרובוט שמופעל ע"י מישהו אחר?
אני שאלה02.02.21
32
פרוש ואיכלר צריכים לסגור עם סמוטריץ', ולהשאיר את דגל גור וויז'ניץ לאכול את הדיסה שהם בישלו. פעם אחת ולתמיד!
אני02.02.21
אבל סמוטריץ לא רוצה את בלז כי מחר הם יגידו שהם הולכים עם אגודה מחרותים עם דגל אולי שבוע הבא עם מרץ אי אפשר לסמוך עליהם ופורש אין סיכוי שיעזוב את אגודה הוא בשר מבשרה
גו ביידן02.02.21
31
נמאס כבר מההשתלטות של גור על אגודת ישראל כאילו שיש להם את זה בירושה של סבתא שלהם, הם באמת החסידות הכי גדולה באגודת ישראל ולכן הם הראשונים ברשימה, אבל הם צריכים להתנהג עם שאר החברים כשותפים ולא כבעל הבית, הרי אין להם אפילו מנדט להכניס לכנסת, כל כוחם מגיע מזה שהם ביחד עם קהילות אחרות, ובפועל הם רומסים
בנצי02.02.21
אולי עדיף שגור יפתחו מפלגה משלהם שם יעשו מה בא להם ושיחררו אותנו לנפשנו... כנראה התוצאה במואי הבחירות תהיה קשה מבחינת החסידים אבל לליצמן מובטח תפקיד אז מה זה מעניין .....
צודק באלף אחוז 03.02.21
למה ליצמן לא אומר של כי פרוש ואיכלר כל היום מציקים לו ורודפים אחריו וחוץ מי זה מי שפילג עד עכשיו את אגודת ישראל זה רק פרוש בלבד
רק אמת02.02.21
ליצמן מאד בידידות עם האדמו"ר מבעלזא. כולם יודעים כמה הוא מכבד את הרוב שליט"א ומעריך אותו. במקרה החריג הזה הוא היה צריך להכריע בין בעלזא לויז'ניץ, וכמו איש חכם הוא ברח מהמחלוקת.
ל - בנצי03.02.21
שטיות ברסק עגבניות אדמו''ר מבעלזא בכלל לא כ''כ בידידות עם ליצמן הרבה יותר בידידות עם גפני ופרוש
בעלזער03.02.21
30
לראשונה מאז שהתחלתי להצביע (כבר 25 שנה... הזמן טס) איני מרגיש בנוח להצביע לג'. חברי הכנסת החרדים בעיקר ג' אבל גם ש"ס פשוט כמעט ולא עשו כלום על מנת למנוע את ההפקרות של אנשים אצלנו בכל הנוגע לשמירת הבריאות של כולנו. לא זו בלבד שלא עשו אלא אף מנעו כל אפשרות לבצע אכיפה אמיתית וחכמה (דוגמת קנסות). יותר מ
יעקב משה02.02.21
29
הנבזות של ליצמן מרקיעה שחקים, אין ספק שבעלז גוברת על ויזניץ לפחות בפעם וחצי , אי אפשר להשאיר מפלגה בניוון כרוני והכל בשם צעקת הגוולד, ולמצביעים על מנת שהקול שלכם לא ירד לטמיון הצביעו עכשיו שס עד שהגנבים ילמדו לקח
בן חיים02.02.21
מאיפה המספרים אולי ב250קולות יותר אבל פעם בדגל פעם באגודה תמיד חמוצה בלז וכל פעם לקחו לי שתו לי אל תצביעו ולכו לכל הרוחות יהיה 7 מנדטים בלעדי ה3500 קולות שלכם שגם ככה לא מצביעים תמיד
גו ביידן02.02.21
28
ברוך ה הפעם יש אלטרנטיבה סמוטריץ
יוסי03.02.21
27
שכל אחד יחשוב כמה זה תורם ליהדות הבזיון שנכתב בתקשורת הכללית האם זה קירב יהודים לקב"ה מה ירוויחו הפולטיקאים החרדים מיזה
לוי02.02.21
26
החכמים שלא תמכו בגלוי (בלשון המעטה) במשה ליאון כראש עיריית ירושלים עוד פעם מוצאים את עצמם מחוץ למחנה כהוראת רבותיו.
לסיכום הדברים02.02.21
25
התחושה היא, שככל שמפלגה בישראל היא קטנה יותר- כך הרעש וההמולה שהיא מייצרת- גבוה יותר
מישהו02.02.21
24
מה שיפה בדגל התורה זה שרק הרבנים קובעים מסדרים את המקומות והתפקידים רק על דעת מרנן ורבנן.... חרטטנים.. ה' ירחם
ללא שם03.02.21
נכון וכשהאדמו"ר מבעלזא שהוא חבר מועצת ביקש שילכו לבוררות על המקומות כולם מצפצפים עליו אני לא מבין למה אייכלר בכלל נמצא שמה
בעלזער03.02.21
23
ואני לתומי חשבתי שהשירות בכנסת המינים הוא רק כורח המציאות ומהווה סבל רב עבורם...
תמים כנראה02.02.21
22
פורוש ואייכלר לא צריכים ללכת אם ג׳ פשוטו כמשמעו שיחברו לש"ס או למישהוא אחר... נראה איפה אגודה ודגל ישארו
יוחנן02.02.21
אם במקומנו איננו בטוחים, עוד נצא ליבשה להיות איתכם.
בני ברק03.02.21
21
ועשית ככל אשר יורוך? א"כ מה המריבות? מה זה משנה באיזה כסא יושבים, העיקר לפעול, לא!? מה זה משנה מי עושה למען הכלל, הרי לשבת בקואוליצה, לא היה דבר שמובן מאיליו רק בשנים האחרונות, ולכן מה זה משנה מי יושב ומי לא...
ועשית ככל אשר י02.02.21
הם מתווכחים מי הוא זה אשר יזכה לעשות את ה"ועשית ככל אשר יורוך" !!!
צדוק03.02.21
20
כל עוד משפחת פרוש תקועה באגודת ישראל, לא תפסק המחלוקת. מי שיודע מה אייכלר אמר על פרוש, הרבה יותר מביך ממה שאמר על ליצמן.
מלאכי02.02.21
19
אני דוגמא אחת של אלפים רבים אם אין הסכם ברור בין פרוש לליצמן אני לא בוחר ג’ יותר ויהי מה נמאס כבר בההגואיסטיות של ליצמן. שגם ככה תבינו גור לאשווים היום אפילו שני שליש מנדט. זהו כמוני יש אלפים אם לא עשרות אלפים.
אוהב שלום ורודף שלום02.02.21
ויהיה 7מנטים בין אם תצביע בין אם לא
גו ביידן03.02.21
מאות אלפים. למה רק עשרות
בטח02.02.21
למה רק מאות אלפים מליונים
a02.02.21
מי שמלגלג יצא טיפש. בבחירות כל קול קובע זה מציאות. לא סיסמה. אבל זאת מבינים רק מי שיש להם את מידת הענווה. כלומר לא טיפשים...
צ'אלמער02.02.21
18
אולי מישהו יכול לבאר לי, איך יהודי המגדיר עצמו חרדי יכול להיכנס למקום טמא, מלא בכפירה ופריצות, כמו הכנסת??
אריאל02.02.21
17
דברי הרבי מחב"ד יתקיימו שתיהיה סיעה אחת חרדית-דתית וחיזוק שלושת השלמויות זה הבסיס של התורה והעם היהודי קידוש השם
לוי03.02.21
16
אני חסיד גור ולא הולך לבחור ג' כן !!! נמאס מהמריבות האלו. לא צריכים חבר כנסת בכלל אין לנו מזה כלום חוץ מכאבי ראש ומריבות.
יעקב02.02.21
יופי !!!! ככה אוכל לגייס בכח את החרדים אחת ולתמיד !!!!
איווט ליברמן03.02.21
15
על אייכלר ופרוש נאמר בור כרה ויפול
ישראל02.02.21
ועליך נאמר בנפול אויבך אל תשמח...
משה02.02.21
14
חבל על הכותרות בסוף כולם מצביעים ג כי אין משהו אחר
אגודה אחת 03.02.21
13
לא מצביעים לליצמן לא לא לא לא מצביעים לפרוש ושלא מקשבים למאיר פרוש לא מצביעים לא מצביעים...........אין מה לעשות כי ברגע האמת לליצמן לא אכפת מכלום רק ממנו וגור ויענקל אריה אלתר.... עושים סוף לכוחנות הדוחה של ליצמן וגור
השם הוא האלוקים 02.02.21
12
אני מחכה חכמה ימים לפני הבחירות שהחכים יגידו לנו עד כמה חשוב האחדות חחחחחחח
איש נורמלי02.02.21
11
הציבור החרדי בגילאי פנסיה רוצים גם להיות מיוצגים שעד היום לא ספרו אותם.אחרת לא יהיו 5 נציגים לא 8.תרשמו זאת
יצחק02.02.21
10
החרדים הם עם ישראל. העם היהודי. יהודי לא ציוני, ויש לו יראת שמים, הוא נקרא חרד לדבר השם, זה לא פוליטיקה.
החרדים הם לא מגזר שונה עם מפלגה שונה02.02.21
יהודי הוא יהודי, אבל כל עוד הוא לא ספרדי. דביל
אבי03.02.21
9
סתם כדי להבין מכניסים לרבנים רשימה של שניים שלושה לקקנים ומתוכם על הרבנים לבחור ? אולי כדאי להכניס רשימות חדשות יותר עם כוחות צעירים ומוכשרים פימיליון מה-מאפנים והפסיכופטים שנמצאים איתנו כבר שנות דור. די נמאס .
נמאס מהנציגים03.02.21
8
אנחנו הולכים להצביע בסוף היום כדי להכניס את ידידינו י אייכלר ומאחלים לו שסוף כל סוף יהיה לו מזל טוב
תלמידי הגר"ש 02.02.21
7
ואנחנו קמנו ונתעודד
המה כרעו ונפלו02.02.21
6
גור ובעלזא בעקרון רבים מי אלו שהצביעו ל'עופר ברקוביץ' לראש עיריית ירושלים.
לסיכום הדברים02.02.21
5
אחרי שפורוש הוכיח שגדול הדור מרן האדמו''ר מגור שליט''א לא מענין אותו ונלחם בו בכל דרך אפשרית .ופרסם מכתב בעיתונו שפוגע בכל האנשים שנאמנים לצדיק הדור .עדיף לנו להגדיל את דגל התורה שמכבדים את צדיקי אגודת ישראל ולא את פורוש שמכניס טריז בין גדולי אגודת ישראל ומנסה לסכסכך ביניהם ללא הפסק .ולא להיבהל מפור
חרדי02.02.21
אתה גערער אמיתי. מנא לך שהוא צדיק הדור מנא לך לך שהוא גדול הדור, פרוש כן מייצג צבור פי שלוש מאשר הגדול של הדור שלך
חסידי02.02.21
4
רבים מהם מהציבור שלנו , והם עסוקים במריבות כל היום
אלפי נפטרים 02.02.21
אני לא מבין איפה שמירת מרחק ומסכות הרי הם מייצגים ציבור שלם מה זה הזולזול הזה
יהודי02.02.21
זה לא תמןנה מהיום זה מפעם
גו ביידן02.02.21
3
האמת היא שכבר די נימאס להצביע שוב ושוב כלפי אותם אנשים...... בהיעדר תחלופה (ושאף אחד לא יספר שהאנשים המועמדים הם הם ורק הם בחירת גדולי הדור) קיים חשש שהרבה לא יצביעו ג', וחבל.
נעמה03.02.21
2
לציבור נמאס מהשתלטנות והכוחניות של ליצמן וטסלר, הפעם הציבור יראה להם שהם לא בכיס שלהם, פגיעה בפרוש ואייכלר זו יריקה בפרצופם של עשרות אלפי שלומי אמוני ישראל שמרגישים הפעם נבגדים ומושפלים.
היימישער02.02.21
הם צריכים להרגיש מושפלים גם בלי קשר לגור תזכורת? 6-3
איש נורמלי02.02.21
1
פשוט מנותקים
ללא שם02.02.21
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

רה"מ נתניהו מנסה למנוע מינויי קבע של ראשי אגפים בשב"כ

יוני גבאי | 06.05.24

לקראת כניסת צה"ל

גלנט: סירוב חמאס לכל מתווה, מחייב להתחיל פעולה ברפיח

ישי כהן | 06.05.24

"הטרפוד של נתניהו"

משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: תגידו את האמת על המו"מ

ישי כהן | 06.05.24

"המרצחים לא הבדילו בינינו"

ראש השב"כ: "החוסן שלנו נפגע - מקדשי המוות ימצאו מוות"

יוני גבאי | 06.05.24

נגד הדיווח

לשכת נתניהו מכחישה: "שקר מוחלט והטעיית הציבור במכוון"

דוד הכהן | 06.05.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

בנאום יום השואה

השר בני גנץ: "החזרת החטופים, היא חלק מגבורת היהודים"

בני סולומון | 05.05.24

לשכת רוה"מ מכחישים

דיווח: רה"מ נתניהו ניסה למנוע את גל המינויים בצמרת צה"ל

יוני גבאי | 05.05.24

"חייבים ברמה המוסרית"

גלנט לנתניהו: "לא רוצה לעלות את המחיר, אך העסקה טובה"

קובי אטינגר | 05.05.24

"בסגנון מאיים ומביש"

קיש נגד בן גביר: "פוגע בביטחון המדינה כדי לקושש קולות"

ישי כהן | 05.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

"חוסר אחריות"

הודעות תוך חילול שבת: גפני תקף את גנץ והתעלם מנתניהו

ישי כהן | 05.05.24

"לנהוג בקור רוח"

הודעה דרמטית? חמאס מסכים לעסקה תמורת סיום המלחמה

יוני גבאי | 04.05.24

השיחה הקשה נחשפת

טקס ממלכתי? מירי רגב רצתה לבטל את נאומו של אוחנה - שהודיע כי הכנסת לא תשתתף

יוני גבאי | 03.05.24

השרה חושפת

מאחורי הקלעים: ההצלחה של הימין במינוי השופטים החדשים

השרה אורית סטרוק | 03.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

לקראת סיכום

סעודיה דורשת מדינה פלסטינית - ותחתום רק עם ארה"ב

יוסי נכטיגל | 03.05.24

ברגע האחרון

הקבינט לא סגר את אל ג'זירה; קשור להתקדמות בעסקה?

יוני גבאי | 03.05.24