כיכר השבת

"רימוני עשן בהצלבה"

שוויון בנטל? הבעיות בגרסאות לפיד על הדרך לשירות צבאי בעיתון 'במחנה'

במסגרת כתבה העוסקת בשאלה כיצד הגיע יאיר לפיד לשירות בעיתון הצבאי למרות שלא עבר את המינויים, נחשפים טענות שונות בנוגע לסיפורים אודות הנסיבות שהובילו לכך. האם יאיר לפיד, הלוחם למען שוויון בנטל, השתמט משירות קרבי? (פוליטי)

20
כיכר השבת | י"ט בתשרי | 14.10.22
שוויון בנטל? הבעיות בגרסאות לפיד על הדרך לשירות צבאי בעיתון 'במחנה'
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תמיר מורג, הכתב המדיני של ישראל היום, מפרסם היום (שישי) במוסף 'ישראל השבוע' כתבה העוסקת בשירותו הצבאי של ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד. מה עשה לפני שהגיע לעיתון 'במחנה', וכיצד בכלל הגיע לשם - בלי לעבור את המיונים הנדרשים?

השר לשעבר יעקב ליצמן היה לועג על יאיר לפיד באופן קבוע ואומר: "אני שירתתי ב'המודיע', והוא שירת ב'במחנה'". התחקיר מעלה תהיות בנוגע לסיפור הגיוס של מי שדורש שוויון בנטל ומשתמש בכך כדי לפגוע בציבור החרדי.

לפיד עצמו העניק בעבר גירסאות סותרות בנוגע לסיבה שהעבירו אותו משירות קרבי לעיתון הצבאי. בין היתר טען כי סבל מאסתמה והסתיר זאת מהצבא, עד שחטף התקף בסיום הטירונות מה שהוביל לכך שהורידו לו פרופיל, ולכן עבר ל'במחנה'.

בספר שכתב על אביו, טומי לפיד, מגולל יאיר לפיד סיפור שונה לחלוטין, בו הוא ניצל בנס בלבנון, אחרי שנפגע משאיפת עשן בעת הנחתת מסוק, פונה לרמב"ם, ומשם הגיע הביתה והלך לישון.

בהמשך, כך מספר יאיר לפיד, הגיעו להודיע לאביו כי הוא מת, אחרי שמצאו את התיק האישי שלו על ג'יפ שעלה על מוקש, ושני חיילים שהיו עליו נהרגו. בהמשך התברר כי מדובר בטעות והוא בכלל חי.

אלו הגירסאות של לפיד, אך אלו לא מסתדרות - לפי תחקיר 'ישראל היום'. הפעיל החברתי איקי אלנר, לשעבר מנכ"ל תנועת "חוקה לישראל" וממייסדי "המכון למנהיגות העתיד", סיפר כי לפיד אכן התגייס איתו לנ"מ, אך מתאר הסבר אחר לסיבת עזיבתו את השירות הקרבי: "התקפי 'אני חייב לצאת מכאן' זכורים לי ולכל החבר'ה מהטירונות".

בנוגע לגירסה השנייה שלו, לא נמצאו חיילים הזוכרים כי לפיד שירת איתם באותה התקופה, וכך גם הסיפור המתואר עם התיק ששכח על ג'יפ שעלה על מוקש - לא התרחש מעולם.

היה אומנם סיפור על ג'יפ בו הרגו שני לוחמים באותה תקופה, אך הם מתו מאש הסורים - ולא עלו על מוקש. בנוסף, הנוסע השלישי מוכר, ושמו אינו יאיר לפיד.

בראיון לעיתון סטודנטים הרחיב לפיד את הסיפור שלו על שירותו בלבנון. "הייתי בחטיבת שריון במלחמת לבנון", הוא מספר, "ומישהו זרק עלי רימון עשן וחטפתי התקפת אסתמה, ואז הגשתי כתבת מבחן לבוחנים של 'במחנה' ונהייתי כתב צבאי, כך שבאופן רשמי זו תחילת הקריירה שלי".

בהמשך תיאר לפיד את אופן השלכת רימוני העשן: "בהנחתת מסוקים זורקים רימוני עשן בהצלבה ואז נוצר איקס של עשן, והמסוק נוחת באמצע. הזורק היה כנראה שחקן בייסבול מתוסכל, זרק את זה על כל המגרש - וזה הגיע עד אליי, אז לצערי זה לא היה משהו הרואי".

אך אל"מ (מיל') רונן איציק, מח"ט שריון לשעבר, שניסה לפנות לחברים ולמצוא הוכחה לטענת לפיד כי שירת בלבנון, מסביר מדוע הסיפור הזה לא התרחש במציאות.

הוא אומר ל'ישראל היום' כי "אין דבר כזה לזרוק 'רימוני עשן בהצלבה'. אלא אם כן לפיד ניחן בכוחות על־טבעיים שמאפשרים לו לשלוט ברוחות השמיים, התיאור שהוא מספק אינו אפשרי מאחר שהוא נוגד את חוקי הפיזיקה. כאשר זורקים שני רימונים אחד בקרבת השני, העשן שמפיקים שניהם נישא באותו כיוון ולא נוצר 'איקס של עשן והמסוק נוחת באמצע', זה פשוט לא ייתכן. בהנחתת מסוק זורקים רימון עשן בודד, שנועד לסמן לטייס את נקודת הנחיתה הסמוכה ואת כיוון הרוח".

עוד הוא אומר כי הסיפור שהגיעו לביתו של טומי לפיד להודיע על מותו של יאיר לפיד על בסיס תיק שמצאו, סותר את הנחיות צה"ל לגבי עדכון בני משפחה, וכי חיילים לא מגיעים לעדכן לבדם, אלא בליווי פסיכולוגים וכו'.

ד', ששירתה בתחילת שנות ה־80 בתפקיד מנהלה מרכזי במערכת "במחנה", סיפרה ל'ישראל היום' את הנסיבות שבהן "הונחת" לפיד בעיתון: "יום אחד קיבלתי טלפון מלשכת ראש אכ"א, האלוף משה נתיב. הפקידה של האלוף הודיעה לי שבתוך כשעה יגיע אלינו חייל חדש בשם יאיר לפיד, וכי עלינו לקלוט אותו ככתב במערכת. כשתהיתי על פשר הפנייה החריגה, שלא תאמה את האופן שבו הגיעו כתבים ליחידה לאחר הליך מיון מסודר, היא השיבה לי: 'אל תשאלו שאלות, פשוט תקלטו אותו. תמצאו לו משהו לעשות ואל תיגעו בו'. התשובה שלה לא סיפקה אותי ומחיתי על כך שהחייל, שכלל לא ביקשנו שיגיע אלינו, יתפוס לנו תקן. על כך נעניתי: 'אל תדאגו בקשר לזה - הוא לא ייספר במצבת התקנים שלכם'. רק לאחר שהגיע ליחידה התברר לי כי מדובר בבנו של מנכ"ל רשות השידור, טומי לפיד".

בלשכת ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד לא התייחסו בענייניות לשאלות ששיגר אליהם תמיר מורג מ'ישראל היום', והגיבו רק כי "ראש הממשלה לפיד שירת שלוש שנים בצה"ל".

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
חברים יקרים הוא כזה שקרן גדול, לפחות הוא לאמר שהוא...... למשל המציא את החשמל או הבעלים של טסלה 😵‍💫
ברוך 14.10.22
14
השם יחזיר בתשובה אותנו ואת ר'יאיר לפיד...
די עם לשון הרע....14.10.22
13
חולירע ומושחת, לחקור אותו מייד. זבל
יהודי14.10.22
על מה לחקור? הוא הרי שירת 3 שנים בצבא.
אליעזר15.10.22
אחי יש על זה היתישנות
משה 14.10.22

הצגת כל התגובות

12
לפיד הוא בכלל תימני חטוף הוא לא הבן של טומי באחריות מאה אחוז יש הרבה סימנים לזה
מנור סבאג 14.10.22
בהחלט מדובר בחרדי חטוף .... לא תימני חטוף ....לפי מבנה הגוף שלו הוא אמור לאכול גפילטע פיש
james16.10.22
11
רק תבינו זה ראש ממשלת המעבר הזמני של ישראל. שלושה שבועות הוא מתפתל ומוסר גרסאות סותרות, כולל היום בוועידת המשפיעים. כך הוא אומר כל הזמן דבר והיפוכו בכל נושא. רק לחשוב שהאיש הזה חשוף לכל הסודות של המדינה, מזעזע וחייב להדאיג כל אזרח. מי שבוחר בו, לא מבין באמת את גודל הסכנה והסיכון. חייבים לחשוב טוב
לפידות20.10.22
10
הבעיה שגוש נתניהו לא יודע לעשות קמפיין כנגד לפיד להפחיד אנשים להצביע לו לדבר על חוסר ההשכלה ולהכניס את זה כל הזמן
יהודה14.10.22
9
בן זיאד וסעודיה ממהרים לפגוש פוטין מושיע מלך מרקש חב נשמתו וזרעך ארור, כל הטכנולוגיה ציונית וסייבר משחית נפלה ביד אויב . אקורד קושנר וחצרות רוסיה בעיר ה' רבנייך מגורשים וקרועים ואין מציל.
ניצחון היסטורי 14.10.22
8
לפיד לא הראשון שזכה לקבל פרוטקציה בצבא. הוא אמנם הסתבך בכמה שקרים בעניין, אבל הוא לא הראשון שאמר דברי שקר. נתניהו משקר על בסיס יומי ואף אחד לא מתרגש מזה.
מוטי15.10.22
7
נכון לפיד שירת בצבא אבל בעיתון במחנה-אפילו הוא לא יודע כיצד מנחתים מסוק לא ברור כיצד הוא הנחית את המסוקאו שסיפר על האסון מי שהיו נפגעים היו שני קצינים ולא חיילים-לפידון עד מתי תשקר לאזרחים
שר18.10.22
6
צועק על בן גביר, שלא שירת,כל הפוסל במומו פוסל
יצחחק14.10.22
5
חבר כנסת מרויח 50,000 שקל לחודש +שלל הטבות מפנקות...נכה ב 100% נכות מקבל רק 3700 שקל פחות מגובה שכר מינימום שהוא 5300 שקלים.....הנכים מבקשים העלאה של 1600 שקל כדי שהקצבה תהיה בגובה שכר המינימום....לא ביקשו חלילה שכר כמו חבר כנסת רק קצבה של 5300 שקל במקום כיום 3700 שקל....הוגן נכון? אך הליכוד וש"ס וי
אייל16.10.22
4
ועוד הם מחשיבים את עצמם אליטיסטיים.
לא מבינה את כרותי האונה שמצביעים לו. 21.10.22
3
גם אידיוט, גם שקרן וגם מסוכן לעם ישראל. אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר. רק תפילות ולימוד התורה זה מה שיציל אותנו.
יוסי14.10.22
2
הזוי שלפיד הנציג של גוש נאור, מה מקלקל את השורה אצלם שהם מעדיפים כזה נציג על פני נתניהו המלומד והמנוסה והאחראי? השנאה (לציבור של נתניהו) או הכבוד (הפחד לבחור בלבחור במעומד שגם פרימיטיביים מדימונה ושדרות מעיזים להצביע לו...)
שרוליק14.10.22
1
אני מוכן להתגייס עכשיו למילואים קרבי כדי לעשות טרנספר לערבים המוסלמים הפרמיטיבים התתי אדם המכוערים והמסריחים.מוכן גם לעקר את הנקבות שלהם
ספרדי צנוע ושקט 14.10.22
חולרע וגזען מושחת ורשע מזל שלא התגיסת
ישי14.10.22
מזל שאתה לא התגייסת, כי אתה גיס חמישי (וחולרע גזען מושחת ורשע)
נו באמת15.10.22
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

לפיד לגנץ: "די עם האולטימטומים הריקים, צאו מהממשלה"

ישי כהן | 21:16

סוער בקבינט

גלנט יצא - ובן גביר התעצבן: "נתניהו צריך לפטר אותו"

יוני גבאי | 17.05.24

פאנצ'ר מדיני 

האמריקאים דורשים להעביר כספי מיסים לרשות הפלסטינית 

יוני גבאי | 16.05.24

מלחמה על הבית

בישראל מודאגים: מצרים תגרום להוצאת צו להפסקת מלחמה

יוני גבאי | 16.05.24

"המטרה שלנו להביס את חמאס"

בכיר בממשל ביידן: שותפים לדאגת גלנט, לישראל אין תוכנית

יוני גבאי | 16.05.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

על סף פיצוץ

המצרים מאבדים סבלנות כלפי ישראל בעקבות הפעילות ברפיח

יוני גבאי | 15.05.24

"כל עוד חמאס נשאר" 

נתניהו: מה יהיה ביום שאחרי? כל הדיבורים ריקים מתוכן | צפו

יוני גבאי | 15.05.24

ההצעה נדחתה פה אחד

נתניהו נגד האו"ם: "לא ניתן פרס לטבח של ה-7 באוקטובר"

יוני גבאי | 15.05.24

הזירה הבינלאומית 

לראשונה: מועצת הביטחון באו"ם תקיים דיון על גורל החטופים

יוסי נכטיגל | 14.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

בטקס המצטיינים 

הנשיא הרצוג: אין גדולה ממצוות פדיון שבויים, לפעול באומץ

ישי כהן | 14.05.24

אחרי המשבר בתחילת השבוע

לקראת משבר עם מצרים? "נוריד את דרג היחסים עם ישראל"

יוסי נכטיגל | 14.05.24

"מצב קריטי ודחוף"

ג'ו סאליבן גינה את תקיפת משאיות הסיוע לעזה: "שערוריה"

דוד הכהן | 14.05.24

"זה אינו יום עצמאות רגיל"

ראש הממשלה נתניהו מתחייב: "נמשיך עד הסוף, עד הניצחון"

ישי כהן | 13.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"מה אתה רוצה?"

אב שכול ניסה לגרש את בן גביר; השוטר הפתיע: "אני כהניסט"

יוסי נכטיגל | 13.05.24

"אני מכיר את השכול מקרוב"

הנציג החרדי לדרוזים: "כולנו  משפחה  שכולה אחת גדולה"

יוני גבאי | 13.05.24