כיכר השבת

הפרוטוקול הותר לפרסום

הנאום הדרמטי של השר דרעי רגע לפני אישור הסכם אוסלו

אחרי שלושים שנה נחשפים הפרוטוקולים הסודיים שקדמו להסכמי אוסלו | 'כיכר השבת' עם נאומו המלא של השר אריה דרעי לפני אישור ההסכם (פוליטי)

87
ישי כהן | כיכר השבת | י"ב באלול | 29.08.23
דרעי ורבין ז"ל
דרעי ורבין ז"ל (צילום: ארכיון לע"מ)

פרוטוקול ישיבת הממשלה ההיסטורית שאישרה את הסכמי אוסלו, השבוע לפני שלושים שנה לפי התאריך הלועזי, הותרו היום (שלישי) לפרסום בידי ארכיון המדינה.

עד היום היו הפרוטוקולים מהישיבה, שתמליליה מתפרסים על פני יותר משמונים עמודים, חסויים וסווגו כסודיים ביותר. גם כעת חלקו לא הותר לפרסום.

'כיכר השבת' עם נאומו של השר דרעי באותה ישיבה היסטורית.

הנאום המלא

האמת היא, שקשה לי מאוד לדבר. הייתי צריך כוחות מיוחדים כדי לבוא היום לישיבה. אני מקווה, שהחברים מבינים זאת. אני לא רוצה לפתח את הנושא. באתי לכאן מפני שכולם יודעים - ושמעון אמר זאת טוב מאוד, ונדמה לי, שגם ראש הממשלה - מה חשיבותו של השלום בעיני הרב עובדיה יוסף.

אריה דרעי מתייחס להסכמי אוסלו בריאיון באולפן 'כיכר'

אצל ש"ס, להבדיל ממפלגות חרדיות אחרות, או גורמים אחרים, השלום הוא דבר די מרכזי. אולי, בנסיבות אחרות אין בזה דרמה גדולה, כפי שהשרים התבטאו כאן, אבל אני חושב, שבקרב הציבור שאותו אנו מייצגים, שהוא ציבור די ימני, שהיה רגיל להיות ימני, שארץ-ישראל, שכם, חברון ומקומות נוספים כאלה, בגלל ההיסטוריה והאתרים הקדושים שישנם שם, חשובים לו רגשית והקשר שלו אליהם במשך הרבה מאוד שנים, הוא עמוק ביותר, בנוסף לשטיפת המוח שעשו לו בכל השנים הללו - לציבור זה קשה מאוד לקבל זאת, בפרט כשהוא לא רואה לפניו סכנה בטחונית. אני לא הבנתי את נימוקי הבטחון, שאורה הזכירה.

אני מסכים אתך, שהבעיה הפלשתינאית הינה בעיה פוליטית קשה מאוד, אבל לא הבנתי מדוע היא מהווה סכנה בטחונית למדינת-ישראל. סכנה בטחונית מהווה סוריה ולא המדינה הפלשתינאית. אולי בגלל ההתנייה של מדינות ערב באשר לפלשתינאים, זו סכנה בטחונית, אבל אם לא קיימת ההתנייה הזאת, אני לא חושב, שהפלשתינאים מהווים סכנה בטחונית למדינת-ישראל.

הציבור שלנו וציבור די רחב אחר, גם אם הוא לא תומך במפלגתנו, כשהרב עובדיה יוסף בא עם כל כוחו המוסרי וההלכתי ומנמק - אתם הייתם עדים לנאום שהוא נשא לפני מספר שנים - ומסביר מבחינה הלכתית טהורה למה צריך ללכת לקראת שלום בנושא פיקוח נפש, אני חושב, שלדברים האלה יש השפעה רבה מאוד על הציבור. ציבור, שהדברים שאמרו חיים, יוסי ואחרים, לא רק שלא משפיעים עליהם, אלא להיפך, מקוממים אותם, כי הם רואים בכך ויתור. ההסכם הזה מתפרש בעיניהם, כאילו לפיו, אנו אורחים רצויים או לא רצויים בארץ-ישראל. בשבילם, יהודה, שומרון ועזה זו ארץ-ישראל.

זה לא משנה להם, האם זה שטח כבוש או לא. בשבילם, הארץ הזאת מובטחת להם מזה הרבה שנים, וההסכם הזה שנותן לנו אפשרות להמשיך ולהתגורר שם ולשמור על חיי אזרחינו, במקרה הטוב הם מרגישים, שאנו אמנם מאפשרים לאנשים לגור שם, אבל לא שחלקי ארץ אלה שייכים לנו, באמת.

הפן ההלכתי, כשהרב עובדיה יוסף אומר את הדברים, הוא חשוב ביותר מבחינתם. לכן באתי לכאן היום, למרות שקשה לי מאוד להתבטא.

מבחינתנו, כדי שנוכל לצאת בגדול ולהסביר למה יש פה פיקוח נפש, צריך להסביר איזו מידת פיקוח נפש מנענו כאן. אני אומר שאפשר להסביר. אפשר להסביר את האיום ומצב הלוחמה עם מדינות ערב. ברור, שההסכם הזה משפר אותו בצורה יוצאת מן הכלל. אני בטוח שאם ההסכם הזה יחתם, יהיו לכך השלכות על מדינות ערב האחרות. אני בטוח שזה גם ישפר את עמדתנו עם הסורים. אני מקבל את מה שיוסי אמר - אסור חלילה שיצא שאנו הזנחנו את הסורים, זה עלול לדרדר אותנו למצב גרוע חלילה, אבל בד-בבד לשפר את עמדתנו. יחד עם זאת, נצטרך לתת תשובות - האם כדי להכנס למצב כזה, כפי שאני מסביר אותו, אנו לא מכניסים למעלה מ100- אלף יהודים, או יותר, למצב של פיקוח נפש?

הרמטכ"ל וגם שרים אחרים לא התכחשו לעובדה, שאנו לא יודעים היום לתת תשובה לבטחונם של היהודים האלה. אני בטוח, שצה"ל והמשטרה, יעשו את הכל כדי להבטיח זאת, אבל השאלות נשארו פתוחות. אותם אנשים שגרים היום ביש"ע, רוצים תשובות. חוץ מהבעיה הרגשית שמוותרים על שטח, קיימת שם בעיה קיומית - מה עושים למען הילדים שנוסעים לבית-ספר? אין לכך תשובות. אני לא חושב שזה רציני לבוא ולומר להם - אנו מבטיחים לכם בטחון מלא. אנו יכולים להבטיח להשתדל לעשות את המקסימום. יש פה שאלה הלכתית טהורה - מה אנו עושים בענין?

לכן, אם זאת נקודת המבט - ואני לא יכול להתגאות בכך, שזו נקודת המבט היחידה שלי. אני לא במעלה כמו זו של הרב עובדיה יוסף, אשר מתייחס רק לצד התורני של הענין וזה מה שמנחה אותו. אני איש מהחברה ואני רואה גם מה שרואים פה חלק גדול מהשרים, לגבי הסיכוי שזה פותח לישראל במדינות העולם, לגבי האזור.

מנקודת מבט הלכתית, קשה לי מאוד להגדיר את ההסכם שמובא היום, כי לא הספקתי להתעמק עם הרב עובדיה יוסף ולהכנס לעובי הקורה. דיברתי אתו בקצרה מאוד, כי לא היה לנו היום מספיק זמן להתעסק בו. מבחינת הרב, זה הסכם שהוא תנאי כדי להגיע להסכם או לפתיחת סיכוי עם הפלשתינאים, אבל השאלות העיקריות מבחינתו, נשארו עדיין פתוחות. המבחן האמיתי יהיה במו"מ שהממשלה תנהל בעתיד ונדע מהן השאלות הפתוחות שעדיין אין להן תשובות, תוך שיתוף הגורמים הבטחוניים, בעיקר, כדי שיוכלו להניח את הגג למרות התנאים הקשים. אני אמרתי לרב מה שאמר הרמטכ"ל. למרות כל הקושי שהרמטכ"ל אמר שיש, כאשר שאלתי אותו: אז מה אתה מציע, האם בהסכם אוטונומיה אחר יש פתרונות יותר טובים - הרמטכ"ל אמר פה באופן ברור - שבכל הסכם אוטונומיה יש בעיות. וכך, אם רוצים לתת תשובה בטחונית - או שמפנים את כל הישובים (ולא אמרתי זאת בשם הרמטכ"ל חלילה, אלא זה מה שהבנתי) או שמשאירים את המצב כמות שהוא ולא תהיה תשובה בטחונית. גם היום המצב קשה.

ברור, שהרב כן רוצה שניתן סיכוי לשלום, אבל אני רוצה להדגיש, שהשאלות עדיין קיימות והן קשות - בעיקר של פיקוח נפש של חיי האזרחים הללו.

לכן, אני מציע שתי הצעות וקודם כל, לראש הממשלה - ואמרתי זאת מספר פעמים במהלך השנה האחרונה, כשדנו כאן בנושאים הקשורים ביהודה ושומרון - גם מי שלא מאמין או דוגל מבחינה אידיאולוגית בחשיבות השטח הזה, לא מבחינה בטחונית, אלא מבחינת האמונה בארץ-ישראל, ויש לו דעות פוליטיות אחרות - כאשר נגיע להסכם, כפי שאנו נמצאים בפתחו היום, אסור חלילה להפוך את האזרחים האלה לאזרחים סוג ב'. אסור להפוך אותם לנטל בטחוני, שהם ירגישו בזה. גם כך קשה להם מאוד עם מה שהם מרגישים. כאשר בשנה האחרונה ניחתה עליהם מכה אחר מכה, ולבסוף מגיעה המכה העיקרית, הם יכולים לומר, כי לממשלה הזאת אין אומץ לפנות אותם, אבל היא מתייחסת אליהם כאל אזרחים סוג ב', ושהלוואי היו מחליטים כולם, לעזוב את ישוביהם. קשה להסביר זאת לציבור הרחב.

לכן, מה שנעשה, נעשה. אני לא מדבר על העבר, אני מסתכל על העתיד. שלא יהיו חלילה הצהרות שהציבור הזה מהווה נטל בטחוני. היינו, מעצם המצאותם ביש"ע, הם מהווים את הבעיה הקשה של האוטונומיה - כשעומדת בפנינו שאלת השמירה על בטחונם, דבר שמחייב כמובן, תוספת תקציב ותוספת הערכות. אני בטוח שבעתיד יהיו דיונים בממשלה - כמה תוספת צריך לתת לצה"ל, כמה למשטרה, אילו קשיים יש במו"מ הזה. אך, אסור שחלילה תצא תחושה מהממשלה הזו, שהתושבים האלה מהווים נטל בטחוני, כי אז יהיה קשה מאוד להתמודד. גם מי שיסכים לתמוך בשלום אינו רוצה, שהאנשים ששומרים על ארץ-ישראל וגרים במקומות האלה, יחשבו לנטל על המדינה הזאת.

דבר שני - ואני אומר זאת לחברי ממר"צ, ברוח טובה. אני שמח שיוסי וגם שולה אמרו שהם מקבלים את ההערה. ברור שבשבילכם זה הישג. גם לאור מה שעברתם בשנה האחרונה, מול הציבור שאתם מייצגים, בשבילכם זה הישג גדול. סוף סוף הצדקתם את הישארותכם בממשלה. אבל אתם יודעים, ששלום לא עושים רק בין שני צדדים, צריך שגם העם יהיה אתך. כשהציבור חושב שזה נצחון של מר"צ והצדקת דרכה הפוליטית עד היום, אז אולי באמת אנשי מר"צ מרוצים, כי הם חושבים שההנהגה שלהם הובילה לדבר הזה, אבל חלק מציבור חשוב לא פחות, שאתם מעונינים שיהיה שותף למהלך הזה, אתם בעצם מרחיקים אותו. הרי כל הנושא עדיין לא ניתן לעיכול. זה לא דומה לביקורו של סאדאת בירושלים, כשהאויב הכי גדול שלנו מגיע ולמרות הנאום הקשה שלו, הוא בא וישב בכנסת ישראל. פה עדיין לא רואים שום דבר. ערפאת הוא נעלם. המשלחת הפלשתינאית לא ברורה. לא יודעים מה יהיה בשבוע הבא. בינתיים, הכל אלו דברים עלומים, עם הרבה חששות. עדיין, פסיכולוגית, הציבור לא עיכל שהולכים לתהליך שלום. בינתיים יש רק ויתורים שלנו, והימין מנצל זאת בצורה חזקה מאוד. אסור שיהיה מצב חלילה, שיראה, שבאמת הממשלה, מרוב לחץ, קיבלה את הדרך הזאת. לכן לטובת הנושא שאתם מאמינים בו, צריך ללכת על קונצנזוס.

אין זו בושה לומר - הלכנו ויישמנו את הסכם קמפ-דיוויד של בגין. אין זו בושה להגיד, כי נשמור על בטחון האזרחים. למרות חילוקי הדעות, הם אזרחים סוג א' ואנו נשמור עליהם ולא נפקיר אותם. זה לא הסדר קבע, זה לא מבוא למדינה פלשתינאית.

תתאפקו! איזה הוא גיבור, הכובש את יצרו. לאור הדברים הללו ולאור זאת שהרב רואה את עיקר העבודה של הממשלה בהמשך המו"מ הזה, וממובנים שאני לא רוצה להרחיב בהם, כדי לא לקלקל חלילה את הטעם ולהוריד את הדיון לרמה יותר נמוכה, איני יכול להצביע בעד ההסכם. זה לא אומר שאין לי דעה בענין, אלא שבנסיבות שנוצרו, אנו נמנע, לא בגלל שאנו נגד ההסכם, אלא בגלל שלא נוכל לקחת חלק באחריות הקולקטיבית לגבי המשך המו"מ וההשגחה שאכן הדברים שאנו חוששים מהם, ייושמו על הצד הטוב ביותר.

תוכן שאסור לפספס
87 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
43
דם אלפי קורבנות השלום על ידי כל מי שהיה שותף למהלך הארור אז באיזשהו צורה גם בהימנעות וכל מי שתמך בממשלת הדמים הזאת ולא תגידו שלא התרענו כי התרענו והתרענו והתרענו על הכל בפירוש. הגיע הזמן לשוב בתשובה.
יאיר29.08.23
אמת
יוהע29.08.23
שקר
עהוי30.08.23
אתה מבלבל במוח. יש כאן טרור כבר קרוב ל-100 שנה. הסכם אוסלו שיפר את מצבה של ישראל בטווח הארוך. והערת אגב: אתה לא בעד שלומם של יהודים. אצלכם מאחז בודד עדיף על פני חיי יהודים.
ליאיר30.08.23
אפילו יוסי ביילין, שהגה והיה אחד ממובילי ההסכם, מודה שההסכם נכשל. פחות לקשקש. יותר עובדות.
רק אומרת10.09.23
נכון מאוד צודק לצערינו...
איציק30.08.23
בשביל כבודו של רבין. נו. באמת.
יצחק30.08.23
42
גם ברגעים אלה ממש דרעי מגבה ומעודד את ביבי להוביל מדיניות שמאל, לסמוך על הרשות וכו וכו מדיניות שהובילה לשפך הדמים הנורא.
משה29.08.23
שהמלא-מלא-מלא-מלא-מלא שולט כבר. אתם עדיין, כמו תמיד, מאשימים את ה"שמאל" בכל הצרות.......
גם ברגעים אלה..30.08.23
נכון. שנים ביבי ודרעי מבצעים מדיניות שמאל עם קולות ימין.
דוד30.08.23
כדאי להיעזר ברשות לצורך מניעת פיגועים.
המחנה הלאומי30.08.23
41
מתברר שהטענות שהימין טען נגדו, נכונות ומדוייקות! בלבל תמוח. מנסה לרקוד על כל החתונות. אני מקוה שזה שייך רק לעבר ועכשיו מבין טוב את שכולם ידעו והבינו את הבלוף שלו באוסלו. מודה ועוזב ירוחם.
דורי29.08.23
פחחחח... מה הסיכוי שדרעי יודה בטעויות?
מר בחור30.08.23

הצגת כל התגובות

40
מה כל כך סודי? ולמה אנחנו עלינו זה משפיע לא יןדעים מה האדיוטים עושים מאחורי דלתות סגורות? בושה מערך פוליטי בארץ!!
לוי29.08.23
39
דרעי צדק וגם אז שהיה בן 30 היה תותח וקנאים ימו....
מוטי29.08.23
למה הוא הולך נגד כל הרבנים הספרדים באשדוד
אברך ספרדי29.08.23
איזה רבנים?? כל הרבנים הספרדיים ישרו קו עם אבי אמסלם
אשדודי29.08.23
התבלבלת. אבי אמסלם צריך ליישר קו עם הרבנים
שסניק30.08.23
צדק? אוסלו היה שלום? עראפת התכוון לשלום? המקלדת סובלת הכל.
משולם29.08.23
38
בקיצור בלה בלה בלה בלה , לא הבנתי כלום.
בונבון🍒29.08.23
זה לא בושה ללכת ללמוד - תלמד לקרוא תבין!
שלום כיתה א 29.08.23
37
הוא תמך בממשלת רבין. הנשים אותה ממש תמורת כסף. ללא שס, לא הייתה לרבין אפשרות לנהל ממשלה בצורה נורמלית כי היא הייתה נופלת. ברגע שדרעי נתן לו הבטחה שהוא לא יאפשר לממשלה ליפול החלו הסכמי אוסלו
דרעי שותף מרכזי באוסלו29.08.23
36
את הנזקים אנחנו חווים עד היום.
אוסלו אסון29.08.23
למה המלא-מלא-מלא לא מבטלים את האסון הזה פעם ולתמיד??? למה ביבי בכל שנות שלטונו לא ביטל את האסון הזה?
לא הבנתי30.08.23
35
יזכר לדראון עולם כמה דם נשפך בגלל ההסכם הנורא הזה
חנוך29.08.23
שוטה שכמותך. כמה דם נשפך בגלל הקמת מדינת ישראל? הטריגר המרכזי לשפך דם יהודי הוא הקמת המדינה.
לחנוך30.08.23
שטויות! יהודים נרצחו ביום אחד במחנות השמדה יותר ממה נרצחו מאז תקומת תמדינת ישראל. לך מפה, חצוף מחוצף! מה אתה עושה במדינה שאתה רואה בה אשמה במות עמנו?
ציוני04.09.23
מה קשר לשואה? מישהו אמר שבשואה לא נהרגו יותר יהודים? אבל האם זה אומר שלא נהרגו יהודים בגלל הסכסוך הציוני-ערבי? וגם , אם מותר לשאול אותך: במה אתה ציוני?? מה עשית למען המדינה?
למגיב "ציוני-שטויות!"04.09.23
בקצרה, אלו שאתה קורא שמאל הקימו את המדינה, לחמו עליה וקידמו אותה.. הימין הקיצוני רק הרס. לפי המילון הביבסטי, שמאל זה כל אחד עם אינטליגנציה, בעל חשיבה ביקורתית, חריצות ומצויינות.. בקיצור כל מי שלא משתייך לאספסוף הנחשל עם רגשי קיפוח
לציוני05.09.23
המדינה היא קודם כל מצווה- ליישב את הארץ ולשוט בה כדברי הרמב"ן במצווה ד', וגם בפועל- כשמקיימים מצוות אז המצב הוא הכי טוב. מעולם לא היה טוב ליהודים- מאז חורבן בית שני וגם הרבה לפניו- כמו בשבעים וחמש שנותיה של מדינת ישראל.
ציוני04.09.23
הסכמי אוסלו לעומת זאת הם אכן כתם בל ישוער שגרם לנרצחים רבים מאוד מאוד הי"ד, בגלל רפיסות וטפשות. אם נוותר להם ונתן להם נשק בטח הם ינשקו לנו את הרגלים. הם רוצחים שפלים שזה כל עניינם ואם לא נבין את זה נמשיך לחטוף מכות כואבות חלילה.
ציוני04.09.23
הסכם אוסלו הוא חלק קטן-זעיר מתוך התמונה הגדולה. אם נוח לך להתרכז רק בזה ולהתעלם מכל השאר, שיבושם לך. הערת אגב: לא יאומן שגם עכשיו בממשלת בן גביר אתה עדיין לא התפכחת.. סופרים את ההרוגים ואתם עדיין לא מודים בטעותכם.
למגיב "ציוני"04.09.23
34
נבוב ומטומטם
אייקiן29.08.23
33
אלפים מתו בגלל הסכמי אוסלו זאת המציאות
לוי 29.08.23
אז למה הימין לא מבטל את הסכמי אוסלו פעם ולתמיד????????
איתמר31.08.23
א. מהרבה בחינות אכן הסכמי אוסלו נעשו לא רלוונטים. צה"ל עושה כבתוך שלו בשטחים שלנו המכונים בטעות 'שטחי הרשות'. ב. אחרי שמראים רפיסות, ויש כבר הסכם חתום, הרבה יותר קשה לשנות את המצב.
ציוני04.09.23
דחיות בעלמא
התירוצים של "ציוני"04.09.23
32
נאום חנופה. היפך היהדות.
שמוליק29.08.23
31
הזוי, דם אלפי הנרצחים על הידים של דרעי!
אבי29.08.23
30
מותר להודות במה שעשית,גם אם אתה מתחרט על זה אח"כ אתה תמכת בהסכמי אוסלו-זאת עובדה לא דעה! אז כשראית שהסכם אוסלו לא צלח,אתה מנסה לברבר ולומר שעשית רק בשביל הכבוד של רבין ועוד כהנה וכהנה תרוצים זה ממש כמו ילד שהולך למורה ואומר לה שהוא העקיף בטעות את תשובה א' אבל התכוון לתשובה ב' ומתרץ תרוצים,אותו רעיון
טלי🍒29.08.23
גם ל"ימני" מותר להודות שבטווח הארוך , הסכם אוסלו שיפר את מצבה של מדינת ישראל בכל התחומים. ואידך זיל גמור.
לטלי30.08.23
אתה הזוי
ספרדי30.08.23
מי שחושב אחרת ממני הוא "הזוי"
הקיסר ביבי לצאן מרעיתו30.08.23
29
שס שס.... כמה דם נשפך.. כמה דם. מה עוזר להתנצל.. מתנצלים כשנשפך מיץ על השטיח.. מתנצלים כשגונבים כמה שקלים.. מחילה אחי, היצר גבר עלי. מה שווה להתנצל אחרי שמתו אלפי יהודים בגללכם
דניאל29.08.23
28
כמה דם של יהודים נשפך בגלל הסכמי אוסלו עד עצם היום הזה .ללא שס לא היתה לרבין ממשלה לעשות את אוסלו.
יהודי29.08.23
דם יהודי נשפך בגלל ההתיישבות ובגלל נוכחות של יהודים כאן. רוצו לגבעות! רוצו!
הלו30.08.23
דם יהודי נשפך בגלל שקהילות שלמות היו חסרות אחריות ובמקום להמיר את דתם נשרפו למוות. רוץ לבית כנסת, רוץ! המצוות הן לא המוות הן החיים, גם אם לעיתים הם דורשות מאיתנו מסירות נפש... מעט הגיון. ממש קמצוץ.
מסירות נפש04.09.23
דע לך שהפחדנות ומורך הלב שלך מחלישים את כל האומה! המרגלים דברו הרבה יותר משכנע ממך ועד היום אנחנו סובלים בגללם, אז נא תחסוך לנו את המשך הסבל- עמ"י רוצה גאולה.
דיבת הארץ04.09.23
המרגלים של היום = בן גביר וסמוטריץ. הם מוציאים את דיבת ישראל רע בכל העולם. הם משניאים את כל העולם נגדנו בגלל כמה מאחזים מטופשים. ואתה האידיוט שהצבעת להם. רוצו לגבעות!!!!!!
המרגלים של היום04.09.23
27
היום מבינים שגם ההסכם עם מצרים שברירי ולאחרונה המצרים הפרו לגמרי את ההסכם בבוז בנוסף שהם מתעצמים נגדנו כל הזמן.
אבי29.08.23
טעות בידך. כבר 50 שנים שאתם אומרים שההסכם עם מצרים הולך להתפורר עוד כמה דקות.... כל אלו שהיו נגד ההסכם עם מצרים נחלו כישלון חרוץ.
היום מבינים..30.08.23
שוטה ולא מצוי בחומר! כל הצרות החלו בקמפ-דיוויד. ישראל הכירה ב'זכויות הלגיטימיות' של העם הפלשתיני להגדרה עצמית. נקבע שהם נותנים הבטחות ואנחנו שטח, במקום שזה יהיה הפוך (הם התוקפנים, והם המפסידים במלחמות - שתי נקודות חולשה במו"מ) ועוד ועוד
יהודה הלוי02.09.23
משקר בלי למצמץ, כדרכם של הימין המשיחי המתנחלי המהווה אסון ליהודים.
לגבי המגיב יהודה הלוי04.09.23
תביא בבקשה מקור לתיאוריה ההזויה שלך. למיטב ידיעתי כל גורמי הבטחון תמימי דעים לגבי יתרון ההסכם עם מצרים. אך כדרכם של הנוער המתנחלי הוא אוהב להתנגש בצבא ובשב"כ בתואנה שהם "סמולנים".
ליהודה הלוי04.09.23
26
וטובה שעה אחת קודם
תחזור בתשובה דרעי29.08.23
25
תודה שהזכרתם לנו את העוונות והפשעים של ש"ס. נקוה שנראה בתשובתם השלימה בקרוב.
ז'וז'ו זלמנוביץ'29.08.23
תתביש לך חוצפן!! כאילו שיהדות התורה לא מושחתים...לידיעתך הם יותר פושעים ועברינים משס!!
דעתי29.08.23
דעתי היקר, נכון שגם יהדות התורה לא תמיד הולכת לפי התורה. אז מה? מה זה קשור? אז הביקורת לא נכונה?
מר בחור30.08.23
24
הדיוט, פוליטיקאי מפוללפל ומסריח
הני29.08.23
23
אלוף הנוכלים
מי29.08.23
22
שקרן
חיימלה29.08.23
21
בושה. בושה. בושה. בושה. זבל של בנאדם. לך הביתה. איכס
דרעי המושחת הביתה.29.08.23
20
יש בהידברות ראיון עם שבכניק שמסביר במילים פשוטות את המציאות אותה חווה וראה במו עיניו למה בגלל תיאוריית אוסלו השבכ לא מונע פיגועים גם כשזה בהישג יד !!!
אוסלו=אסון מתמשך29.08.23
אתה מעוות את דבריו של איש השב"כ
אתה משקר30.08.23
19
אי אי אי כמה קשה שמרן לא איתנו!! ולכל אותם המלעיגים על דרעי תתבישו!!! העיקר להעליל על דרעי..חוצפה!!!
דעתי29.08.23
18
ונתקיים בו כל המחניף לרשע סופו ונופל בידיו
אייקiן29.08.23
17
גם לפני השואה כל גדולי עולם אמרו לא לעלות לארץ וקרתה השואה ואז עלו ,אז מה זה אומר שהם טעו? חס ושלום! תמיד כל הדורות ניסמכנו על אנשים צדיקים וגדולים מיזמן בראת העולם, ואלהם אנחנו נסמכים היום. אלא מה? שלא ראייתנו ראייתם אנחנו מסתכלים עם עניים גשמיות ולא יודעים חשבונות שמיים
מיכאל29.08.23
שקראו כולם בקול גדול לעלות ארצה ולא נשמעה קריאתם כי היתה גזירה מאת ה' לכלות עם רב מישראל למען נבנה מתוך החורבות את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו תבנה ותכונן ע"פ רוח ה' אשר על האומה בכללה.
יהודי04.09.23
הבעיה היא שלא שמעו לגדולי ישראל באמת- ממרן ר' יוסף קארו בעל השו"ע, עבור דרך הגר"א ותלמידיו והבעש"ט ותלמידיו וכלה בגדולי האחרונים ובראשם מרן רשכבה"ג הראי"ה קוק זצ"ל גדול הדורות,
יהודי04.09.23
16
היה צריך לדפוק על הדולחן ולהכריז היו לא תהיה. לא אתן את ידי להפקת יהודים וארץ ישראל! מה זה הנאום הארוך? כמו שחושים הבן של דן לא נאם כמו שאר השבטים וכו
חגי30.08.23
15
דרעי תמיד היה רגל כאן רגל שם ממש כמו ביבי , שהצביע פעמיים בעד ההתנתקות ופעם נגד.לפי הנאום של דרעי אי אפשר לדעת אם הוא בעד או נגד....
אבא30.08.23
14
אחרי נאום כזה מפולפל ומקושקש הם דאגו שההסכם הזה יעבור.. הציבור צריך להוקיע אותם! אלפי יהודים נרצחו בגלל זה ועדיין אנחנו סובלים מזה! בושה וחרפה!
לא נשכח לפוליטיקאים של שס30.08.23
13
חזק וברוך השם ישמרך מכלדבר רע
שלמה כהן 30.08.23
12
דרעי גנב מורשע, מושחת גדול חנפן מגעיל. ועוד מאשים במעשיו את מאן זצ"ל מרן בווידיאו המפורסם אמר שהוא איש עצמאי שלא מקשיב וגם את אוסלו הוא רץ לעשות ללא הקשבה . אפס גדול דרעי שקרן מספר אחד .
אלכס ביטון30.08.23
11
מתברר שהוא התריע על הסכנות מראש, ולא תמך אלא נמנע בהסכם וגם דאג לתושבי יש"ע וחשש שלא יהיו סוג ב וחשש לשלומם וביטחונם כמה פייק ניוז הפיצו עליו
בקיצור סתם השמיצו אותו30.08.23
10
בשביל כבודו של יצחק רבין. נו באמת. איזה שיקולים. מרגיז לשמוע.
יצחק30.08.23
9
דרעי, עדיין אפשר לחזור בתשובה ולהכריז: טעיתי והטעתי! יום כיפור מתקרב...
דם קדושי אוסלו30.08.23
8
אדריכלי אוסלו ותומכים לדין! לפני הסכמי הסולו היה שלום וביטחון מוחלט גם בתוך השחים גם במקומות שהיום הצבא לא מתקרבת, וגם לערבים בשטחים היה פרנסה! אני כילד קיימתי טיול כתתי פעם בשכם פעם בבית לחם ללא ליווי צבאי המורה שידע ערבית דיבר עם התושבים בשלבה
יוסי כץ30.08.23
"לפני הסכמי הסולו היה שלום וביטחון מוחלט" איך אתה לא מתבייש לשקר??
הימין משקר כדרכו31.08.23
7
ר' אריה מה הלחיץ אותך ? הסורים ? זה פיקוח נפש בשביל למסור שטחים ? הלו ניצחנו אותם ניצחון מוחץ 3 פעמים ולקחנו להם את רמת הגולן עד עצם היום הזה . פוליטיקאי ממולח מאוד , שמחרטט . תיכף יאמר שגם גפני לא שמאל מובהק .
שמאלן30.08.23
6
אחרי שדרכי סילק את הרב פרץ מדרכו והשתלט על משרד הפנים הוא דרדר את העסקונה החרדית לשפל שלא היה לפני, מאז כמעט ואין דאגה ליהדות, הנושא הראשון במעלה עד אז אפילו אצל המפד"ל, רק לתקציבים.
הידרדות 30.08.23
5
מישהו מטעם זיהם פה את התגובות עם מריחות על אוסלו כאילו בשנים שקדמו לאוסלו היה טרור כמו מאז אוסלו וכו. כל מי שחי פה לפני אוסלו יודע שאנחנו חולמים לחזור לתקופה הזאת לפני שהיה צורך במאבטח בכל פינה וכמה שהולכים אחורה ההרתעה היתה גדולה יותר ויכולנו להסתובב בביטחה ברוב שטחי הארץ.
זוכר30.08.23
"שכחת" שהייתה אינתיפאדה ראשונה. לך תקרא ותרענן את הזיכרון שלך ואח"כ תחזור לכאן
אתה לא זוכר04.09.23
4
נס שדרעי לא היה יו"ר בתקופת ראש הממשלה שרון והגירוש לך תדע מה הייתה עמדת ש"ס אז
רחמים 30.08.23
3
היה מצביע בעד אלא פחד מהציבור
יאיר31.08.23
2
אריה דרעי לא אמין. עכשיו מאשים את הרב עובדיה...
אא03.09.23
1
מוותרים על אמת תורה וארץ ישראל בשביל כבודו של רבין. שיוותרו גם על חוק הגיוס בשביל כבודו של יאיר לפיד
פחחחח01.09.23
אולי גם יעניין אותך
פוליטי מדיני

סמוטריץ': "להיכנס קרקעית ללבנון אם חיזבאללה לא יציית"

יוני גבאי | 14:31

עדכון גירסה

השינויים של גנץ במכתבים לנתניהו על החזרת החטופים 

יוני גבאי | 13:15

מלחמת 'חרבות ברזל'

סקר: 63% מהציבור סבורים שתפקוד רה"מ נתניהו – גרוע

יוני גבאי | 09:21

ממשלת החירום בסכנה

השר בני גנץ הציב אולטימטום לנתניהו - וחטף מכל הכיוונים

ישי כהן | 07:40

"בחר לחלל את השבת"

גפני נגד גנץ: "איננו ראוי להיות מנהיג במדינת ישראל"

ישי כהן | 18.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

ממשלת החירום בסכנה

נתניהו עונה לגנץ: ״נותן אולטימטום לראש הממשלה במקום לחמאס״

ישי כהן | 18.05.24

"שלטון נתניהו רשום על שמכם"

לפיד לגנץ: "די עם האולטימטומים הריקים, צאו מהממשלה"

ישי כהן | 18.05.24

דד ליין לנתניהו

גנץ: "לקודש הקודשים של הביטחון חודרים שיקולים פוליטיים"

ישי כהן | 18.05.24

פאנצ'ר מדיני 

האמריקאים דורשים להעביר כספי מיסים לרשות הפלסטינית 

יוני גבאי | 16.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

מלחמה על הבית

בישראל מודאגים: מצרים תגרום להוצאת צו להפסקת מלחמה

יוני גבאי | 16.05.24

"המטרה שלנו להביס את חמאס"

בכיר בממשל ביידן: שותפים לדאגת גלנט, לישראל אין תוכנית

יוני גבאי | 16.05.24

על סף פיצוץ

המצרים מאבדים סבלנות כלפי ישראל בעקבות הפעילות ברפיח

יוני גבאי | 15.05.24

ההצרה והסערה

נתניהו מגיב בסרטון | סמוטריץ: "גלנט תומך בהקמת טרור"

יוני גבאי | 15.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

יו"ר האופוזיציה תוקף

הלפיד והיפוכו: התרגילים צריכים להפסק, הם צריכים להתגייס

יוני גבאי | 15.05.24

"כל עוד חמאס נשאר" 

נתניהו: מה יהיה ביום שאחרי? כל הדיבורים ריקים מתוכן | צפו

יוני גבאי | 15.05.24

ההצעה נדחתה פה אחד

נתניהו נגד האו"ם: "לא ניתן פרס לטבח של ה-7 באוקטובר"

יוני גבאי | 15.05.24