כיכר השבת

היום: הילולת הרמח"ל - רבי משה חיים לוצאטו זצוק"ל

מה אתם יודעים על הרמח"ל הקדוש? "כיכר השבת" יצא להתחקות בעקבותיה של אחת מדמויות ההוד בהיסטוריה היהודית העשירה. וגם: תורתו בדור הזה

60
יוסי נכטיגל | כיכר השבת | כ"ו באייר | 30.05.11
הרב שריקי משתטח על הציון
הרב שריקי משתטח על הציון (כיכר השבת)

היום חל יום פטירתו של הרמח"ל - רבי משה חיים לוצאטו זצוק"ל אשר נולד בשנת תס"ז (1707) בפדובה שבאיטליה ונפטר בארץ ישראל בשנת תק"ו (1746). מנוחתו כבוד בטבריה, אצל התנא רבי עקיבא.

נראה שמי שבדורנו שם את כל עיתותיו ומרצו בכדי להאדיר ולהפיץ את תורתו של הרמח"ל הלא הוא הרב הנודע הרה"ג ר´ מרדכי שריקי שליט"א ששם לו למטרה עליונה להפיץ את תורת הרמח"ל - שמהותה מחשבת ישראל בכל גווניה: מוסר, קבלה, ספרות ואמונה.

הרב שריקי הוציא עד כה עשרות ספרים על הרמח"ל - מחקרים בתורתו תולדותיו, וכתביו - מוגהים מתוך כתבי יד ונוסף להם מפתחות והערות. בין השנים תשס"ד – תשס"ו הוציא הרב שריקי שלשה ספרים, והחשוב ביניהם הוא דעת תבונות של הרמח"ל עם פירוש אור השכל ונוסף לו ארבעה מאמרים/מחקרים בנושאי השקפה: תורת היחוד, הרע, ההנהגה וכו´. ספר אחר בצרפתית על פרשת השבוע ובירור נושאים באמונה ע"פ הרמח"ל L´essence de la Torah ובשנים שלאחר מכן הוסיף את סידור הרמח"ל ע"פ הכוונות שהנחיל לנו וליקוטים מכל כתביו על תכני התפילה: קרבנות , קטורת, אנא בכח, פסוקי דזימרה, שמע ישראל שמונה עשרה, וכו´ . במשך השנים יצאו הספרים: קל"ח פתחי חכמה, ואדיר במרום.

ציון הרמח"ל

מכון רמח"ל הוקם בשנת תשמ"ה בצרפת ובשנת תשנ"ד נחנך בית כנסת רמח"ל בירושלים שהינו בית כנסת היחיד בעולם שבנוי כדוגמת בית כנסת פאדובה שנחרב בשואה. הבית מתנוסס על שטח של 1200 מ"ר וארבע קומות המכילות: אולם, חדרי לימוד, משרדים, בית מדרש, מקווה ובית כנסת גדול כדוגמת בית כנסת פאדווה.

המכון הגדיל פעולותיו בשנים אחרונות על ידי שיעורים והרצאות בצירוף כמה תלמידי חכמים, כולם בוגרי ישיבות גבוהות וחלקם בעלי סמיכות ותארים אקדמיים. המכון החל גם בהפצת קלטות ו-mp3, שיעורים מוקלטים במסילת ישרים, דרך ה´, דעת תבונות, קל"ח פתחי חכמה, אדיר במרום ועוד. בדאגה לכלל, המכון יזם אחד מהפרויקטים הגדולים שלו והוא: מלך העולם, כדי להפיץ עיקר תורת היחוד - השלטון הבלעדי של האדון ב"ה במאורעות הזמן.

בית מדרש רמח"ל הוא חלק מבית כנסת רמח"ל ובו כולל אברכים ושיעורים קבועים של הלכה , עץ חיים, קל"ח פתחי חכמה, דעת תבונות, מסילת ישרים וכו´.

הילולא

לקראת ההילולא השנתית נוהג הרה"ג ר´ מרדכי שריקי כמידי שנה להוציא ספר חדש על תורתו של הרמח"ל, השנה יצא לאור בס"ד הספר "דרך-ה´" עם הפירוש "דרך היחוד".

כמו כן נוהג הרב שריקי ביחד עם עשרות מתלמידיו תלמידיו ורבים אחרים לפקוד את ציונו הקדוש של הרמח"ל בטבריה, השנה נערכה העלייה לציון הקדוש כבר אמש כאשר במהלך כל הלילה נערכו תפילות עם כוונות מיוחדות ושיעורים ושיחות מתורתו של הרמח"ל שנמסרו על-ידי הרה"ג ר´ מרדכי שריקי שליט"א.

העליה לציון הסתיימה בתפילת שחרית עם הנץ החמה.

במשך היום מתקיימת מכירת ספרים בבית רמח"ל בירושלים - רחוב קצנלבוגן 73 הר נוף, בהנחה של 50%, כמו"כ בשעה 17:30 תימסר הרצאה בנושא: האמונה ותיקון העולם.

מי היה הרמח"ל?

הדמות הכבירה ורבת-פנים של רבינו משה חיים לוצאטו (רמח"ל), הרעישה בזמנו עולמות והרגיזה ממלכות. רבינו הרמח"ל נולד בשנת תס"ז (1707) בפאדובה אשר באיטליה ונפטר בעכו בכ"ו אייר שנת תק"ו.

ארבעים שנותיו הספיק להנחיל ירושה גדולה - כמאה ספרים וחיבורים על הקבלה, האמונה, המוסר, ההיגיון, השירה, ועוד. האישיות הנפלאה הזו, רבת הפנים, גילתה את סוד הנהגת העולם ותכליתו. רמח"ל חיבר את ספריו בסגנון הזוהר והאר"י, וגם בסגנון החוקרים - דרך השכל. הרמח"ל שהיה איש קדוש, נרדף בגלל גילוי מלאך-מגיד (בשנת תפ"ז) שגילה לו זוהר השני על תיקון העולם וגאולתו.

הדמות הכבירה ורבת-הפנים של הרמח"ל, הולכת ומצטיינת בדורנו כאיש האלוקים אשר בקע את השמים והורידם לארץ. תורת הרזין וחכמת התלמוד, מוסר והשכל ותורת השיר ומליצה, עיקרי האמונה ומחזות העלילה, הגות החקירה וכוונת התפילה - אלו הם הפנים של האיש המיוחד בעם שהרעיש עולמות והרגיז ממלכות.

חייו של הרמח"ל היו חיים של תבונה וקדושה. בכל רגע בחייו היה שרוי בהתבוננות ובייחודים עם האדון היחיד, ולפיכך זכה למה שרבים לא זכו. בגיל עשרים שנה (בשנת תפ"ז), כשהיה מייחד בשמות הקדושים, בעת ההתבודדות וההשראה, זכה לגילוי אליהו הנביא ונשמות עליונות אשר גילו לו רזין טמירין - זוהר תנינא, הוא זוהר השני, על סוד האחריתא - הגאולה השלמה. אם רבי שמעון בר יוחאי גילה את הזוהר הקדוש, את סוד הבריאה איך השתלשל ה"יש" מה"אין", גילה הרמח"ל איך ה"יש" - כל המציאות - חוזר ומתדבק באין סוף.

כשהתפרסם חלק זעיר מכתביו המופלאים בגאולה ובתיקון העולם, פרצה השרפה, ומלחמה גדולה וסערה לא נתנו לו מנוח עד שהוכרח לעזוב את איטליה בשנת תצ"ה (1735) לאמסטרדם. שם חיבר ספרים הרבה, ובתוכם ספרו הגדול במוסר ובחסידות: מסילת ישרים שמנהיג את בעלי הדעה האמיתית עד בוא קץ.

בשנת תק"ג (1743) עלה הרמח"ל לארץ ישראל, התיישב בעכו, ואחרי שלוש שנים עלה הט"ל (גימ´ 39 שנים שחי הרמח"ל) השמימה כשהוא משאיר לנו ירושה שאין לה קץ - אור הגנו"ז.

"אור חדש הופיע על פני תבל", התבטא הגאון מוילנא בקוראו מתורתו של הרמח"ל. תורה של "האחרית", תורה שמבררת לנו את "אמיתת האמונה - להבין כל מה שנברא או שנעשה בעולם, איך יוצא מן הרצון העליון, ואיך מתנהג הכל בדרך נכון מן האל האחד ב"ה, לגלגל הכל, להביאו אל השלמות הגמור באחרונה" (קל"ח פתחי חכמה, א, ביאור). "השלמות הגמור", פירושו - גילוי הייחוד לעיני כל חי; זו הייתה משאת נפשו של איש האלוקים.

אם בספרו הגדול מסילת ישרים נעשה הרמח"ל המנהל של האדם השלם, ב דעת תבונות וב דרך ה´ הוא הפך למדריך האמונה הודאית, בקל"ח פתחי חכמה ו אדיר במרום (ועוד), הרמח"ל נעשה האדריכל של ההנהגה האלקית.

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
תיקון הכתבה
ברל16.06.11
32
מלבד המשמעות החברית והלא מכבדת, יש גם קונוטציה כאילו הכותב בא לתמצת את הענק בכתבתו, כשברור שכל מה שיכתוב הכתב לפי מושגיו, לא יגרד את קצה קצהו של אחד מגדולי האחרונים. יותר תשומת לב למשמעות של מה שאתה כותב.
מזועזע31.05.11
31
צריכים לגלות את הרמח"ל ולהנהיג את העם על פיו, כדי שהגאולה תבא ברחמים ולא בדין.
יעקב30.05.11

הצגת כל התגובות

30
יש תמונות מלפני 50 שנה עליהם מצויין מצבת רבי עקיבא, הציון שימש סימן לתושבים ולמבקרים שהגיעו מהעיר התחתית, שידעו היכן קברו של רבי עקיבא, ומישהו החליט שזה קברו של הרמח"ל. תשאלו את הרבנים של טבריה הוותיקים ויאמרו לכם. כמה דמיון יש לדור הזה ?
אלמוזג10.05.10
29
מעבר למחאה הצודקת על פרסום תגובה מזעזעת על רבינו הקדוש הרמח"ל (8), יש כאן נקודה כללית, של השפעת חוגים שונים רחוקים מתורה והלכה, שהופכים עיקר - תורה ועבודת ה' בקדושה ובטהרה, לטפל, וטפל -מנהגים, שיטות מוזרות, "ענינים", לעיקר, ועל כולם ההנחה העם הארצית (הנובעת מחוג מסויים רחוק מתורה) שכל מה שמקובל אצלנ
מנחם ציון13.06.11
28
ברור הדבר ומפורסם שהרמח"ל היה מגלח בזקנו - נגד שעתם הקדושה של גדולי הקבלה ובראשם האר"י הקדוש רבותיו ותלמידיו. זה שבויקיפדיה יש תמונה אחרת - שטויות. לא כל תמונה שכתוב עליה ששייכת למישהו זה באמת נכון. אז כתוב. גם אני יכול מחר להיכנס לויקיפדיה ולשים תמונה אחרת. בכל אופן רוב גדולי ישראל יצאו נגדו - גם
מייבין11.05.10
הרי הרמח"ל עשה את כל דבריו על פי מה שקיבל מהקב"ה דרך המלאך הגדול שממונה על שר העולם, ומשה רבינו ואליהו הנביא ושאר נשמות קדושות, שנתגלו אליו מגיל עשרים והלאה, ובשעתו עדיין לא הכירו אותו ואלו שגרו מרחוק נטו לומר שהוא משקר, ולכן יצאו נגדו, אבל היום יצא שמו "לפחות שאינו משקר", והיום התברר שמי שחולק עלי
דוד30.05.11
איך אתה לא מפחד להכניס את ראשך בין שני הרי אש גדולים. הרמח''ל זי''ע ידוע כאחד מגדולי האומה היהודית, כדוגמת האריז''ל, המהרש''ל, רש''י והבעש''ט. זה שחלקו עליו ולא הלכו בשיטתו, זה לא סותר את אשיותו הדגולה. ובקשר לזה שהרמח''ל הי' מגולח, מה כ''כ רועשים מזה, האם הגה''ק רבי בן-ציון אבא שאול זי''ע
מענדי17.05.10
על פי הקבלה לגדל זקן בחוץ לארץ. כך שדברי המלעיז מקורן בבורות.
חזי29.08.11
אין תורה כתורת ארץ ישראל, בוא לארץ ישראל ותחכם
יוסף, ישראל30.05.11
27
לא הסברתם מהי שיטת בכל מיני עניינים, על מה יצא הקצף ומדוע, מה מקורותיו וכו'.
מאיר10.05.10
השנה הרב הוציא ה"ה לכבוד ההילולה ספר על תולדות הרמח"ל באור חדש ומיוחד..
שמעון29.05.11
26
רבי שמואל גירונדי אב"ד דפאדובה עירו של רמח"ל שחי כשבעים שנה אחריו, מעיד בכת"י: שמקום קבורתו הוא על יד רבי עקיבא בטבריה
בן ישראל22.10.18
25
אתה
יקול16.06.11
24
לפי הכתבה מובן שזה כתבה על הרב שריקי....כפי שידוע לי הרב חיים פרלינדר לא זוכר בדיוק תמשפחה...הוציא והפיץ את הספרים שלו.אז מן הרואי והמקובל הוא גם היה צריך להיות מצוין בכתבה.אם ככה אני מבין שהרב שריקי הזמין ממכם תכתבה!!!
יוסי02.06.11
וגם הג"ר שריה דבלייצקי בדברי ברכתו לספר "דרך חכמת האמת לרמח"ל" קרא לרב שריקי "שהוא כהיום אחד הפטרונים הגדולים לתורת הרמח"ל". יהי ה' עמו וירחיב גבולו בתלמידים.
פנחס03.06.11
23
בפאדובה.
שמעלץ30.05.11
22
זכרוני שהרב שריקי ארגן כנס גדול לפני כשלוש שנים בביני האומה במלאות 200 שנה לפטירת הרמח"ל שהשתתפו בו כל גדולי ישראל, ערב מרשים ומיוחד
יוחאי10.05.10
21
הוא דם מדמי ולא הסכים שאף אחד יחפיש את שמו אך אין דבר כל מי שפוגע בי אלוהים מעניש אותו נותן לו מכה וזה מוכח אז כל רשע כאן אל תפלאו אם תקבלו מכה אבא שלי שבשמים הקדוש ברוך שומר עליי ומגונן עליי תמיד
רעות לוצאטו24.10.13
20
ככה כותבים לרמח"ל שהיה גדול בישראל? מי אתה? אין צורך להאריך בזה. פשוט תשנו מייד. ואל תהיו אטומים כמו שאתם נוהגים להיות
אחדות02.06.11
19
הרמח"ל נפטר בעכו ונקבר בכפר יסיף. כל מתי עכו נקברו בכפר יסיף וזאת כיון שעכו היא ספק ארץ ישראל . עד היום זקני כפר יסיף מצביעים על מגרש "זה של רב היהודים"
מאיר יקותיאל11.06.10
18
יש בויקופדיה ערך הרמח"ל תמונת ציור של רבינו הרמח"ל ופניו דומין למלאך ה' צבהות, זקן מלא ולא כמו שכתבו שהיה מגולח, הרמח"ל נפטר ביום שמלאו לו ארבעים שנה ונקבר אצל רבי עקיבא להשלים שנותיו של ר"ע עד ארבעים שנה, מפי תלמידי הרמח"ל.
אברהם יהושוע10.05.10
המקובלים של איטליה אמרו שגידול זקן רק בארץ ישראל. אולי התמונה היא לאחר שהגיע לארץ.
מיש15.06.11
17
יש בית קברות יהודי קטן במרכז הכפר הדרוזי כפר יאסיף. שם קבור הרמח"ל. יש מחלוקת בין החוקרים השונים באם קבר ושל הרמח"ל הוא בטבריה או בכפר יאסיף.
שמוליק07.07.18
מח' גדולי ישראל והאריזל אמר שזה בטבריה
הרוש27.03.20
16
הרמח"ל הגאון ר' חיים פרידלנדר ויחד עמו בנו ר' נחמיה שליט"א שעשו אזנים לספרי הרמח"ל כפי שכתב הסטיפלאר במכתב וכן כתב גם הרב שך שהפיצו ומפצים את תורת הרמח"ל דרך אגב את מקום קברו גילה ר' חיים פרידלנדר שהוא בטבריא ולא בעכו לאחר דרישה וחקירה רבה בנושא ועליו סמכו כל גדולי המקובלים
איש06.06.11
המקובל רבי סלמאן מוצפי כותב שהרמח"ל נקבר בכפר יסיף
חנן07.06.11
15
כמבואר בתיקונים שלו מפי משה רבינו
טוביה30.05.11
14
הנוסח של הכותרת פשוט מזעזע מצטרף לדרישת מס׳ 7 לשנות את זה מייד רבינו הרמח״ל זיע״א לא חבר שלכם ולא שייך לכתוב עליו בלשון כזו
שמי11.05.10
13
פעל רבות למען הגאולה וכתב מאות ספרים ביניהם "תקט"ו תפילות 515 תפילות לפי הקבלה על הגאולה ו70 תיקונים אני אישית שמבין קצת בתורת הרמח"ל מזועזע מחלק מהתגובות שקראתי שנכתבו מתוך בורות ורשעות חבל מאוד הם צריכים מייד לעשות תשובה
אריה30.05.11
וזה עוד מעט.
ראובן30.05.11
12
בושה וחרפה!
בושה10.05.10
11
האם ידוע משהו על אשתו וילדיו שנספו איתו במגפה? מצאתי תעודה אחד שמעיד על שם אשתו, ציפורה פינזי. לגבי ילדים - כלום, מלבד שהיו להם.
באבא דני16.04.12
10
היה כתוב "מי אתה"
שעימי13.06.11
9
חורים גדולים כמו מחלוקת על מקום קבורתו (ספר שפתי צדיקים) מגולח או לא ולא נשכח מי ומי שרפו את ספריו וגם מה קרה להם ולזרעם ומה תשובת רבו רבנו הגדול ישעיהו באסאן זצ"ל על תגובת המתנגדים לו וגם איך לא כתבתם על רבי חיים פרידלנדר זצ"ל בעל השפתי חיים הוציא את רוב ספריו. זאת כתבה על הרב שריקי שליט"א ובתוספ
נתי30.05.11
8
החמחל קבור בכפר יסיף, כך אומרות עדויות מהתקופה ואכן מי שגר בעכו נקבר בבית הקברות של כפר יסיף כיוון שעכו לא נחשבה ארץ ישראל. גם הרמחל שנפטר ממחלה בעכו נקבר בכפר יסיף ולא טלטלו את גופו יותר מכך. כיום בית הקברות מוזנח מאוד ויש שם שברי מצבות ועזובה רבה.
יוני26.07.11
צודק היינו שם
צודק היינו שם19.05.20
שברור לו שהוא קבור בטבריה, ליד התנא רבי עקיבא
יורוך26.07.11
7
החרדים וימחקו מה שלא מתאים ליהודים שמתו"צ
רחי16.06.11
6
ל8. לא מודדים צדיקים לפי המחלוקות שהיו עליהם. מאז ומעולם היו עוד מחלוקות רבים על הרבה מהצדיקים שבעם ישראל. ואפשר לחלק את המחלוקות על הצדיקים לב': א מחלוקות על הצדיקים, או מצד אנשים שלא הכירו את ערך הצדיקים. או מצד אינשי דלא מעלי, אשר עליהם אמרו חז"ל במסכת ראש השנה דף י"ז, אבל המינין והמסורות
איש יהודי30.05.11
5
אבל למה על כתבה של גדול המקובלים בדורות האחרונים מפרסמים תגובות ברמה נמוכה כ"כ ובפרט התגובה ה8 המדברת נגד הרמח"ל על ידי עם הארץ שחושב שהיהדות היא כולה מנהגים ולא מבין כלום בפנימיות אז יכולתם לבחור בין התגובות משהו יותר לעניין ולסיום מי שרוצה לדעת יותר על הקדוש הנ"ל יפנה למכון ויעזרו לו מאוד.
אריק09.06.10
4
וכמש"כ בהקדמת זוהר תנינא להרמח"ל, [הובא באגרת ז1] והרי אליהו הנביא הנאמן בא, פתח ואמר, רבי רבי, אשרי חלקך, "שכל הסודות העליונים מתגלים לך, ואין סוד שנגנז ממך, שכל השערים הנעולים נפתחים אליך בודאי". והרמח"ל עצמו כתב [באגרת מג] "כי עתה הרשות נתונה לי לבאר כל סתום בדברי תורתינו הקדושה איש לא נעדר" וב
מבקש תורה20.07.11
3
תסלחו לי אבל אתם ממש אבל ממש דפוקים בראש! מי אתה?! מה, רבינו הרמח"ל הקדוש והטהור חבר שלכם? תתביישו לכם תשנו את זה מיד
אלי11.05.10
2
שמתעמק בכתבי הרמח"ל
רבין22.06.11
1
לא יעזור לכם סוף אתם חרדים גם עם תתבישו בזה הגיע הזמן לשנות הכותרת אפ' שזה קשה
רותי08.06.11
אולי גם יעניין אותך
תפילות

סגולת ערב ר"ח סיוון: תפילת השל"ה

כיכר השבת | 09.05.13

גדולי ישראל ו"השעה התשיעית"

קובי רוזן | 23.11.12

רגע שיא בבולגריה: 'חלאקה' לבן האדמו"ר

אברהם הלוי | 14.09.11

אלול: סגולה נפלאה לביטול גזירה קשה

הרב חיים פוקס | 31.08.11

האם משה רבנו קבור במערת המכפלה?

דוד כהן | 13.03.11
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

סגולה: חוששים מפורענויות? שימו מלח

הרב חיים פוקס | 28.12.10

המונים על ציונו של האר"י

צילומים: דצ"ל | 16.07.10

יומא דהילולה

גלריה: היום בעמוקה, בקרוב אצלך

עוזי ברק | 08.06.10

מוצאי-שבועות: אלפים בקבר דוד המלך

עוזי ברק | 20.05.10
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

אָבִינוּ אָב הָרַחֲמָן, תֵּן לְכֻלָּנוּ חַיִּים אֲרֻכִּים

מערכת "כיכר השבת" | 13.05.10

הילולא לא שקטה

שמואל הנביא: אלפים נותרו בחוץ

דוד כהן | 12.05.10

כדאי הוא רבי שמעון לשמוח, בירושלים

מנחם שוורץ | 04.05.10

תענית אסתר: כל סגולות היום והלילה

הרב חיים פוקס | 25.02.10
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

היום ה´ באב, יום הילולת האר"י הקדוש

הרב חיים פוקס | 26.07.09