כיכר השבת

"תחנת הכותל"

החל תכנון קו הרכבת עד לכותל המערבי

הרכבת לכותל המערבי עוברת לשלב המעשי: רכבת ישראל החלה בתכנון ראשוני של הארכת קו תל־אביב־ירושלים עד לכותל המערבי. העלות הצפויה: 2 מיליארד שקל (תחבורה)

6
דניאל הרץ | כיכר השבת | כ"ז בטבת | 25.01.17
תחנת האומה בירושלים
תחנת האומה בירושלים (צילום: דף הפייסבוק "שבתשתיות - פרויקטים ציבוריים בתחבורה")

שר התחבורה ישראל כץ הנחה בישיבה שהתקיימה אתמול (שלישיג') במשרד התחבורה, בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים, לקדם קו ישיר מתחנת האומה בירושלים לכותל המערבי. הוא אישר הקמת תחנה תת־קרקעית נוספת במרכז ירושלים, שתשרת את באי המרכז, כך שלמעשה בין תחנת האומה לכותל המערבי יוקמו שתי תחנות תת־קרקעיות, בעומק של כ־50 מטר כל אחת, כך על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות'.

מדובר בתוכנית שנחשפה כבר לפני כמה חודשים להארכת תוואי קו הרכבת המהיר ירושלים־תל־אביב עד לכותל, בתוואי שיעבור כולו מתחת לאדמה. תוואי המסילה שאושר עובר מתחת לרחוב יפו, בעומק של בין 80 מטר בתחנת בנייני האומה, ועד לעומק של 50 מטר לתחנות מרכז העיר והכותל.

תחנת "מרכז העיר" תמוקם בעומק 50 מטר בהסתעפות הרחובות יפו, קינג ג'ורג' ושטראוס. ממנה ימשיך תוואי המסילה ישירות לתחנת הכותל.

לתחנה זו נבחנות בשלב זה שתי חלופות. האחת תצא מתחנת ירושלים־מרכז ותעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, ובצמוד לחומות העיר העתיקה (ומתחת להן) עד לשער האשפות; ואילו החלופה השנייה תצא מירושלים־מרכז, תעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, כאשר בסמוך למגדל דוד, ייכנס התוואי ישירות מתחת לעיר העתיקה, דרך הרובע היהודי, ועד לכותל, למרות שההיתכנות שחפירה כזו תעבור בשלום מבלי שיזדקקו לשנים ארוכות של חפירות ארכיאולוגיות בשל הממצאים שיעלו במהלך חפירת המנהרה.

במשרד התחבורה הדגישו אתמול כי תחנת הכותל תהיה בכל מקרה במתחם הרובע היהודי, וכן שמתכנני המשרד יערכו סקר עתיקות, והתוואי התת־קרקעי יעבור על סלע טבעי מתחת להן.

החשיפה של 'ידיעות אחרונות' של תוכנית הרכבת לכותל המערבי גררה בזמנו תגובות רבות, ורבים במערכת הפוליטית כינו זאת "ספין פוליטי בעל היתכנות נמוכה". משרד החוץ הפלסטיני אף טען כי תכניותיה של ישראל להאריך את קו תל־אביב־ירושלים, אשר טרם נבנה, עד לכותל המערבי, מאיימות "להביא את הסכסוך לכדי פיצוץ", וקרא לקהילה הבינלאומית לעצור אותן.

השר כץ החליט להכריז על הארכת תוואי המסילה לכותל כפרויקט לאומי, זאת במטרה לתת עדיפות לקידומו של הפרויקט, והנחה להעבירו לטיפולה של ועדת התכנון הלאומית לקידום פרויקטים מהירים. רכבת ישראל היא שמתקצבת ומקדמת את תכנון הפרויקט.

לדבריו, "רכבת הכותל תחבר המוני ישראלים, יהודים ותיירים מכל העולם ישירות ללב הפועם של העם היהודי. הכותל המערבי הוא המקום המבוקר ביותר בישראל. הקמת קו ישיר תת־קרקעי, מהיר ובטוח יותר, יאפשר לצעירים, תלמידים ותיירים מכל העולם להגיע אליו ישירות".

פרויקט הרכבת המהירה בין תל־אביב לירושלים, שעלותו נאמדת ב־7 מיליארד שקל, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין, ותגיע עד הכניסה לירושלים, ליד בנייני האומה. זמן הנסיעה בה מתל־אביב לירושלים יהיה 28 דקות בלבד.

המסלול כולל כמה מנהרות שאורכן הכולל כ־22 ק"מ, וגשרים באורך כולל של 7 ק"מ. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ־80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנת בנייני האומה במעליות ודרגנועים שיובילו אותם תוך מספר שניות למפלסים העליונים של התחנה.

לצד קידום תכנון המשך קו הרכבת ירושלים־תל־אביב, מבוצע בימים אלה פרויקט הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים, עד שכונת נווה יעקב בצפון העיר והדסה עין כרם בדרומה. במקביל להארכת הקו הראשון צפונה ודרומה, מתוכננות שלוחות גם לגבעת רם ולהר הצופים, שיהוו את "קו הקמפוסים". עבודות ההכנה לשלוחת גבעת רם, הסמוכה למשרדי הממשלה, יחלו בקרוב, ותוואי השלוחה להר הצופים נמצא לקראת השלמת התהליך הסטטוטורי בוועדה המחוזית.

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
התוכנית הזאת רק תפגע בכותל ובעיר העתיקה - במקום שתיירים יסתובבו בעיר העתיקה ויפתחו את המסחר בה הם יגיעו ברכבת ישירה לכותל ובחזרה. מעבר לכך, הארכת הקו עד לכותל מונעת כל אפשרות של הארכה נוספת של הקו ותפגע בתושבי בית שמש, שהרי הקו הישן יצומצם מאוד לאחר הפתיחה של הקו החדש. הפיתרון הוא הארכה של הקו עד ממ
דוד26.05.17
3
תכנית גרועה ביותר במקום להאריך את הרכבת הקלה שתגיע לכותל ולחסוך את הפקקים האיומים בכבישי הגישה לכותל, הממשלה בוחרת לגרור את הרכבת הארצית לכותל, איזו אווילות מח. במדינה שגודלה גודל של שכונה צריכים להשקיע בקו רציני של רכבות שירשת את המדינה ממטולה ועד אילת, בקו רכבות יעיל אין שום סיבה שבמדינה קטנטנה כמ
חרדי10.01.18
2
כבר מזמן יש לי הרגשה שעיקר רעיון הרכבת ירושלים-ת"א, הוא בכדי להקל על עולי לרגל לבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו, ועכשיו כשמתכננים להאריכו עד הכותל. מתחזקת יותר ויותר הרגשה זו. אני רק מקוה שהמשיח יבוא עוד לפני סיום הפרויקט...
עת לדעת25.01.17
קודם שיסיימו ואז שיבוא המשיח אחרת יהיה כאן פקקים מטורפים
אביחי30.01.17

הצגת כל התגובות

1
הלוואי ולהשלמת המהלך הנפלא יוסיפו עוד קטע קטן והרכבת תסיים בהר הזיתים. זה יוסיף המון להרגשת ביטחון בהר ולהנגשת הביקור בו להמון בית ישראל החוששים כיום לבקר בו
הלוואי26.01.17
אולי גם יעניין אותך
תחבורה ציבורית

רכבת ישראל תתגבר את תנועת הרכבות בחג הפסח | הזמנים

יוסי נכטיגל | 17.04.24

צפו בתיעוד מבצע פסח

3,800 ליטרים של חומרי ניקוי | כך מנקים את הרכבות לפסח

בני סולומון | 16.04.24
ש

לראשונה מזה שנים:

משרד התחבורה משיק קו חדש בקו ירושלים - בני ברק

כיכר בשיתוף משה"ת | מקודם
ש

למעלה מ-150 אנשי צוות:

המספרים שמאחורי ההצלחה האדירה במבצע "שושן פורים" בירושלים של משרד התחבורה

כיכר בשיתוף משרד התחבורה | מקודם
ש

שמחה וששון - לא בכבישים

אגד נערכת להפעלת שרות זמין בימי הפורים

כיכר בשיתוף אגד | מקודם
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"השרה נגד הנוסעים"

יפגע בנוסעים: הופל החוק לתשלום באשראי בתחבורה ציבורית

דוד הכהן | 17.03.24

המהפכה של משרד התחבורה

הבשורה במחירי התחבורה הציבורית - חיסכון ענק לנוסעים

דניאל הרץ | 14.03.24

אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות לנוסעי התחבורה הציבורית; ומי השיאנית?

בני סולומון | 11.03.24

במקום הרווח שהפסידו ממס הבלו

זה המס שיגבו מכם עבור נסיעה של כל 100 ק"מ ברכב חשמלי

בני סולומון | 08.03.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בהסכם עם משרד התחבורה

יחליף את הרב קו? פיילוט התשלומים באשראי - יתרחב

דניאל הרץ | 05.03.24

לילה של עבודות

שימו לב! בשל עבודות בגשר המיתרים; אלו השינויים במוצ"ש

בני סולומון | 05.03.24

העלות? 300 מיליון בשנה • צפו

נחשף בכנסת: 30% מהנוסעים בתחבורה ציבורית לא משלמים

בני סולומון | 12.02.24

22 מיליון מקומות ישיבה

2024 זה כאן: זה סכום עסקת הענק לרכישת קרונות חשמליים

יוסי נכטיגל | 22.01.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

מודיעין עילית

הנהגים החרדים ב'קווים' התברכו במעונו של רב אחוזת ברכפלד

כיכר בשיתוף קווים | מקודם

תוספות המס ההזויות

השרה סטרוק הגיבה: "מכירה שרים שלא גומרים את החודש"

בני סולומון | 21.01.24

דו"ח המבקר

הגודש בכבישים גרם ב-2021 לנזק של כ-31 מיליארד שקל

קובי אטינגר | 15.01.24

"אבסורד זועק לשמיים"

זעם בוועדה על מיסוי רכבים חשמליים: "פגיעה קשה בתחרות"

דוד הכהן | 27.12.23
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תהיה קליטה סלולרית

הדרך לנווה יעקב תקוצר | אלו 2 המנהרות שייפתחו היום בי-ם

בני סולומון | 14.12.23

ישדרג את הצי הקיים

למרות המלחמה: ארבעה קטרים חשמליים הגיעו לישראל

דוד הכהן | 14.12.23