כיכר השבת

איך מתמודדים עם נרקסיזם בנישואין

מערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית. איך אפשר להתמודד עם בן זוג נרקיסיסט? מתי טיפול זוגי יכול לעזור? כמו בכל מצוקה פסיכולוגית, הכי חשוב לצאת מהמצב מבחינה מנטלית ולבחון אותו "מבחוץ". בת שבע עונה לגולשת מרים במדור הייעוץ. על הפרעת אישיות נרקיסיסטית, על הקשיים והתקווה.

61
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | ג' בתשרי | 19.09.12
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)

הי בת שבע, קראתי עכשיו את הכתבה שלך על גברים נרקיסיסטים בכיכר השבת. בעלי עונה לתיאור, אני סובלת כבר 12 שנים מאוד, לא יודעת כיצד להתמודד ואם בכלל. כבר התייעצתי עם פסיכיאטרית ועם פסיכולוגית שיעצו לי לחתוך, השאלה אם יש דרך אחרת, כי אני עוד לא שלמה עם זה. מרים

מרים יקרה מאד.

קודם כל אני משתתפת בסבל שלך. מערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית היא ניסיון קשה עד מאד. מי שלא עובר את זה לא יכול לדמיין את מידת הסבל ואת חוסר האונים, את תחושות האשמה הבלתי פוסקות ואת העלבון המתמשך.

הבעיה הגדולה של להיות נשואים לאדם עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, או באופן כללי לאדם חסר אמפתיה ומתעלל, זה שהם תמיד כל כך בטוחים בעצמם, ומעבירים ביקורת בלי אבחנה בצורה כל כך בוטחת ויודעת, ככה שבסוף זה מחלחל.

אחרי תקופה מסוימת - ואם זה 12 שנים זה באמת הרבה מאד זמן, מתחילים כבר להאמין לדברים הפוגעים שבן הזוג אומר, ואפילו בלי לשים לב הביטחון העצמי מתרסק לרסיסים, אנחנו מוצאים את עצמינו הולכים על ביצים כל הזמן, מפחדים לומר את המילה הלא נכונה, ושונאים את עצמינו על החיים שלנו.

התעללות גורמת לחוסר ביטחון עצמי

לפעמים אנשים במערכות יחסים כאלו מתחילים לפתח סימפטומים של דכאון וחרדה, ובאופן כללי להרגיש לא טוב עם עצמם, וזה משפיע על שטחים כל כך נרחבים של החיים שלהם, ככה שהם אפילו לא מחברים את זה בחזרה לבן הזוג המתעלל.

אדם במערכת יחסים מתעללת יכול לסבול מדיכאון, להיות חסר שקט ועצוב ולנסות לטפל בזה באופן פרטני על ידי טיפול פסיכולוגי או תרופתי, מבלי לתקן את שורש הבעיה – תחושה של חוסר ביטחון בסיסי בחיים. חוסר הביטחון הזה קיים בגלל שהאדם שאמור להיות הכי קרוב אליך, לעודד אותך ולתמוך בך – מעביר עליך ביקורת בלתי פוסקת, אינו רגיש למצוקות שלך, מזלזל בך או מבטל אותך.

אני לא יודעת מה בדיוק עובר עלייך, ואיך בדיוק בעלך מתייחס אלייך. ההגדרה של "הפרעת אישיות נרקיסיסטית" חשובה בגלל סיבה אחת עיקרית – להבין שאלו לא בעיות זוגיות נורמליות, אלו בעיות שהם מעבר לנורמליות. ההגדרה של אדם כ"לוקה בהפרעת אישיות", חשובה בשביל לדעת איך להתמודד עם מהמורות בזוגיות. כאשר מאבחנים אדם כבעל הפרעת אישיות, אפשר מיד לעקוף את כל הפתרונות הידידותיים הרגילים - כמו קריאת ספרים, חשיבה חיובית, עבודה על המידות וכו' וכו'. וחייבים ללכת על פתרונות כבדים יותר - כמו ייעוץ פסיכולוגי ובמקרה הצורך גם טיפול תרופתי. חשוב להבין שאלו אינם בעיות "נורמאליות" של שלום בית, אלא בעיות חריגות שנובעות מכך שבן הזוג מסתכל על העולם באופן מעוות ולא מתאים למציאות.

(thinkstockphotos)
התעללות מורידה את הביטחון (צילום אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר: פלאש 90)

האם גבר נרקסיסט יכול להשתנות

הדבקת התווית הזאת של "הפרעת אישיות נרקיסיסטית" משמעותית עבור שאלת מיליון הדולר - האם הוא יכול להשתנות??? אחד מהעקרונות הכי חשובים בפסיכולוגיה אומר שאי אפשר לשנות אדם שלא רוצה להשתנות. האם בעלך רוצה להשתנות? האם הוא מרגיש שהוא לא בסדר בדברים מסוימים? האם הוא מעוניין לשפר את חיי הנישאים על ידי עבודה עצמית משותפת?

אם התשובה לשאלות הללו היא חיובית, אז יש עם מי לעבוד, ואפשר לנסות ללכת לייעוץ זוגי ביחד.

אם התשובה שלילית, אז לצערי הרב זה אומר שאפשר להניח בוודאות כמעט מוחלטת שהוא לא ישתנה. הוא ימשיך להתנהג בעוד חמישים-שישים שנה באותו האופן שבו הוא מתנהג עכשיו. בשבוע הבא בעזרת ה' אכתוב מאמר מפורט על הקושי העצום של אנשים בעלי הפרעות אישיות להשתנות.

12 שנים זה המון המון זמן, ואני בטוחה שעברת הרבה מאד תהליכים פנימיים. אני לא יודעת בדיוק באיזה מצב את נמצאת. בכל אופן אם בעלך לא מעוניין להשתנות, חשוב לעבור את ההבנה וההשלמה עם כך שהוא אכן לא ישתנה. את צריכה להבין את זה ולהפנים את זה ולדעת שגם בעוד 20 שנה תתמודדי עם אותם הקשיים בדיוק.

נניח ואת אכן משלימה עם המצב ויודעת שהוא לא ישתנה, ושכך ייראו החיים שלך בעוד 20 שנה וגם בעוד 30 שנה וגם כאשר תהיו קשישים, ואת עדיין לא מעוניינת להתגרש.

מאיפה מגיע הרצון שלא להתגרש מגבר נרקסיסט

במצב כזה את צריכה לבדוק מאיפה מגיע הרצון שלא להתגרש. האם זה מגיע ממקום חזק, ממקום שאת החלטת על כך בגלל סיבות שונות ואת לוקחת אחריות על המצב, או שזה מגיע ממקום של חולשה, ממקום של פחד או של חוסר אונים.

הבדיקה של מקורות הרצון שלך להישאר נשואה היא אחד הדברים הכי חשובים שאת יכולה לעשות עם עצמך. להרבה אנשים יש סיבות טובות לא להתגרש וזאת החלטה לגיטימית גם אם הפסיכולוגית והפסיכיאטרית אמרו לך שכדאי לך לחתוך. השאלה מאיפה מגיעה ההחלטה הזאת. האם היא נעשית מתוך מודעות לכך שבעלך לא ישתנה, מתוך הקרבה עבור ערכים מסוימים בחייך (ילדים, חברה, משפחה כל מה שגורם לך לא להתגרש) או שהיא נעשית מתוך חוסר אונים, חוסר כוח להתחיל את מסע הגירושין, תקוות שווא שהמצב ישתפר, פחד, או תחושה שאת לא יכולה בלעדי בעלך.

אם את מזהה שהרצון לא להתגרש בא ממקום של פחד או של חוסר אונים או חוסר יכולת, אני מציעה לך לטפל ברגשות הללו באופן מקצועי על ידי שיחות עם פסיכולוג.

תחושות הפחד הללו הם לגיטימיות והגיוניות. עם זאת חשוב להבין שאת נמצאת כרגע במצב של מצוקה וחולשה מובנית בגלל בעלך, מצב של חוסר אונים וחוסר תקווה. כשאת נמצאת במערכת יחסים שבה אין שום חשיבות לרצונות ולצרכים שלך, קשה מאד מאד לעשות את הסוויץ' ולחשוב מחוץ לקופסא - איך באמת ייראה היום שאחרי? זה כמו שמישהו בדיכאון והוא בטוח שכל החיים יהיה לו רע.

(thinkstockphotos)
כשהתחתנו, לא חשבתי שזה יהיה כך (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)

חשוב מאד לעבוד ביחד עם פסיכולוג ולברר את התחושות שלך לעומק. ממה בדיוק את מפחדת?

עד כמה הפחדים הללו מבוססים על המציאות? עד כמה הפחדים שלך מונעים מחוסר אונים? מה יהיה בעוד עשר שנים אם תתגרשי? מה האופציות שעומדות לפנייך? לעומת זאת, מה יהיה בעוד עשר שנים אם לא תתגרשי? מה יהיה בעוד 20 שנה? בעוד 30 שנה?

כמעט בכל בעיה פסיכולוגית המצוקה הגדולה ביותר היא לצאת באופן מנטלי מתוך הבעיה ולהסתכל עליה "מבחוץ". אנשים רבים נמצאים במצוקות גדולות ביותר, בדילמות אמיתיות, וקשה להם מאד לראות תקווה בתוך המצוקה. הדברים הללו קורים לכולנו - "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים".

לכן הדבר הכי חשוב באמת הוא לנסות כמה שאפשר - יחד עם עזרה והכוונה מקצועית, להתנתק מהמציאות כרגע ולהסתכל על המצב מבחוץ - לשקול באופן הגיוני את החלופות, ולחשוב מה כל האופציות העומדות לפנייך.

תנסי להסתכל על זה כאילו זה לא קורה לך - מה היית מייעצת לחברה שנמצאת במצב כזה?

בירור כזה יכול להועיל לך להחליט החלטות באופן יותר מושכל, וגם אם תחליטי לא להתגרש, את תביני למה את עושה את זה, וזה ייתן לך כלים יותר מודעים להתמודד עם בעלך.

ההתמודדות עם נרקסיזם – תמיכה מבחוץ, טיפול פסיכולוגי והצבת גבולות

אם ההחלטה שלא להתגרש מגיעה ממקום חזק ומודע – השאלה היא איך אפשר להתמודד עם חיים של נישואין לאדם כזה והתשובה היא שזה קשה מאד מאד.

יש ביטוי כזה "תגובה נורמאלית למצב לא נורמאלי" – כלומר לפעמים כשהמצב לא נורמאלי, אנחנו יכולים להגיב בכל מיני צורות מופרעות ולא נכונות, אבל זה לא אשמתנו, זו פשוט תגובה נורמאלית למצב לא נורמאלי.

מערכת נישואין עם אדם נרקיסיסט היא מצב לא נורמאלי, זהו מצב שבו את מותקפת באופן בלתי פוסק וצריכה להתמודד עם ביקורת בלתי הגיונית, עם האשמות לא מוצדקות ועם חוסר הבנה בסיסי לצרכים שלך.

מה שאת צריכה במצב כזה זה לשמור על הכוחות שלך, לא לתת למילים המעליבות להיכנס אלייך פנימה. את צריכה לשנן לעצמך שוב ושוב – שהוא לא רואה את המצב כמו שהוא, שלמרות שבעלך בטוח בעצמו ויכול להיות שהוא מנמק את דבריו בצורה אינטלגנטית ביותר, הוא בכל זאת טועה. הוא טועה בגלל שיש לו הפרעת אישיות – והוא לא רואה את העולם בצורה מציאותית.

את צריכה למצוא חברה טובה ואובייקטיבית שתוכלי לספר לה על דברים שקרו ביום-יום לשאול אותה אם היא חושבת שזה אשמתך, ולתת לה לחזק אותך ולהזכיר לך כמה את נפלאה ומדהימה וכמה דברים טובים את עושה. חשוב מאד שיהיו לך מקורות כוח חיצוניים – חברות טובות ואולי משפחה, אנשים שאת יכולה לסמוך עליהם, אנשים שיחזירו לך את הביטחון בעצמך, שיגידו לך דברים אחרים משבעלך אומר לך.

אנשים שתוכלי ממש כשקורה משהו – לצלצל אליהם ולשמוע את דעתם ולשמוע מהם ש"אפשר לחשוב, לא עשית שום דבר רציני, הוא סתם מגזים בתגובות שלו". בחרי לעצמך חברות תומכות במיוחד, את צריכה את כל מאגרי התמיכה הקיימים בעולם בשביל להתמודד עם ביקורת בלתי פוסקת בלי שתתחילי להאמין בה ותאבדי ביטחון לחלוטין.

מעבר לתמיכה של חברות, חובה ללכת לטיפול פסיכולוגי שייתן לך כלים להתמודד עם המציאות הקשה שאת חווה. התעללות רגשית היא אחת מהרעלים הכי חזקים לנשמה, היא ממוטטת וקורעת את האדם מבפנים, ואת צריכה את כל התמיכה שאת יכולה לגייס על מנת לעבור את הסיטואציה הזאת בשלום. טיפול פסיכולוגי יכול לתת לך כוח ואפשרויות התמודדות. רק תשימי לב שאת הולכת לפסיכולוג מומלץ ומוסמך ולא מבזבזת את זמנך וכספך לשווא.

קשה להגזים בחשיבותו של הליווי המקצועי במקרה כזה. קשה לדמיין עד כמה המחשבה והרצון מוגבלים ומסובכים שאנחנו במערכת יחסים מתעללת. אדם במערכת יחסים מתעללת הופך להיות חלש, פאסיבי, מבולבל וחסר אונים, וחש תחושה עצומה של קושי. לכן חובה להיפגש עם פסיכולוג מוסמך שילווה את ההתנסות הזאת ויעזור למצוא את הכוחות הטמונים עמוק בפנים.

ולסיום, עצה נוספת – הצבת גבולות. כשמדובר באנשים עם הפרעת אישיות, אין סוף לדרישות, ואין סוף לוויתורים שאת יכולה לעשות. כשמדובר בדברים חשובים עבורך - את חייבת לעמוד על שלך. אל תחשבי שאם תוותרי הפעם, אז הוא יהיה יותר נחמד אלייך בפעם הבאה, בדרך כלל הוא רק ייקח את הוויתור הזה כמובן מאיליו ובפעם הבאה הוא ידרוש ממך וויתורים גדולים יותר.

מאחלת לך את כל הטוב שבעולם,

בחירות טובות ושנה טובה

ומתוקה,

בת שבע

בכתבה הבאה בעזרת ה' – מדוע כל כך קשה לאנשים בעלי הפרעת אישיות להשתנות?

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net
הפייסבוק של בת-שבע
, לשאלות, הערות ולייקים

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
אין לזה פיתרון ונשים נרקסיסטיות זה יותר גרוע מגברים- סבל בל יתואר.
רונן06.08.17
25
אני נשואה לאדם כזה. קשה לי לחשוב על גרושין. יש לי בעיה גדולה עוד יותר ממנו-הוא מוקף.. הוא מוקף באוהדים ובתומכים מכל הכיוונים.השחקנית הראשית בתמיכה -אמא שלו....היא יודעת איך לשבור לי את האגו,איך להוריד לי את הביטחון,איך להשפיל אותי בעיני הילדים המתברים,איך לגרום לכל הסובב להעריץ אותה ואת בנה על כך ש
נשואה20.09.12
ומנסיון א"א להחלץ מדבר כזה. אנחנו חיים ככה משפחה עם הרבה נפשות כבר למעלה מעשרים וחמש שנה, ולא יעזור שום דבר... אנחנו פשוט נזהרים לא להשבר ועומדים על שלנו. מחזיקים את הלב חזק בידיים כדי שלא ישבר. תכניסי לראש שלך שזה מחלה וזה לא שהוא עושה לך את זה בכוונה... הוא פשוט לא מבין מה הוא עושה וזה לא בשליטתו.
אאא11.10.12
נשואה יקרה, את חייבת לפנות ליעוץ מקצועי בהקדם. עברתי את אותו גיהנום והייתי בדיוק במצב שאת מתארת. ב"ה, היום אני בדרך אל החופש. בהצלחה, ותחזיקי מעמד!!!
מתגרשת ב"ה11.11.12
לא חסר היום מקומות שאפשר להעזר בהם........
ף09.10.12
24
כל בעיה שקיימת ואפילו הגרועה ביותר ניתנת לטיפול - הכל תלוי ברמת האמונה שלך. נשמע הזוי? תנסי ותווכחי . ישנם הרבה נסיונות לפתרון דרך הטבע , אך אתם שוכחים שה' הוא האלוקים היחיד ואין עוד מלבדו. אך מפאת חוסר האמונה - או יותר נכון בגלל האמונה השגויה על המצב השתולה היטב בתת מודע ומוזנת מ "דעות של אנשים" מ
אנונימית19.09.12
לפתרון הנפלא. זה עובד גם אם בעלי נותן לי מכות רצח? אם את עונה כן על זה, אז את פשוט הזויה. ואם את עונה לא - אני רוצה לדעת: מה ההבדל בין אלימות פיזית לאלימות מילולית? למה לגבי אחד מהם אני צריכה להשלים עם המצב ולגבי השני לא? האם לא שניהם מגיעים מהקב"ה? התשובה היא שהקב"ה שולח לנו נסיונות, ורוצה שנתקרב
היידי20.09.12
שלום היידי, אנחנו צריכים לטפל בעצמנו ולדאוג לעצמנו, לא להיות כצאן לטבח במו ידינו כשאנחנו מרגישים שאנחנו כבר לא יכולים יותר. ודווקא זו עבירה. אבל זה עדיין לא סותר שה' הוא כל יכול ויכול לשנות הכל כהרף עין גם אם זו "הפרעת אישיות אמיתית!!!" ואת זה צריך לזכור. כי את זה קל לשכוח. יש הרבה סיפורי ניסים שנבע
Chassidish21.10.12
כל אלימות בין מילולית ובין פיזית אין להשלים איתה והיא צריכה טיפול מיידי. מה שכתבתי לעיל הוא סוג של מיקוד בו אני ממקדת את המחשבה שלי בנקודה הפנימית הטהורה שיש בכל אדם ואני אסביר בקצרה: אם אדם חושב שהוא גוף ובתוכו יש נשמה אזי הוא מזוהה עם הגוף ומייחס את הרע שבו או את הכישלון שלו לעצם האני שלו ולכן ק
אנונימית20.09.12
ראשית אני רוצה להודות לך עשית מחווה גדולה..! ב. נסיון קשה ביותר של אישה שנמצאת תחת ביקורת מתמדת בלי שום היגיון או סיבה הנראת לעין פשוט כל מהותם לשגע ולהל את הסובבים הקרובים לו ביותר! רק ה' יודע כמה צער יש לאישה כזו..?!!!
אנונימית גם..20.09.12
את כל כך מדהימה .... את מעבירה שיעורים לנשים? איך אפשר ליצור איתך קשר?
Chassidish21.10.12
סליחה את חווית בעל נרקסיסט או דמות נרקסיסטית, אני בטוחה שלא!;!, אם כן לא היית מגברת כך
אביגיל ישעיה12.06.20

הצגת כל התגובות

23
התגובה שלי באה לאחר שקראתי את הכתבה,מתומצתת ומקצועית ביותר.מובנת לכל אדם באשר הוא. יצא לי להיות בקשר עם שני זוגות לתאורים הנ"ל,נרקסיסט גם עלול להיות אלים ממש,מדיבורים למעשים.הן שיתפו אותי בכל! ונתתי להן בעזרת השם עצות טובות. שתי הנשים עזבו בעור שיניהן ממש!אחת עברה אלימות קשה ביותר,והשניה התעללות נפש
ירושלמית19.09.12
הבעלים האלמים התחתנו ונשותיהם זועקות לשמיים כמושלחות?!! כמה אמונה צריכה להיות במצב זה?? הזועק לשמיים!!
אנונימית גם..20.09.12
22
יצא לי קצת להתעסק עם שלום בית. המון פעמים נתקלתי בנשים שעושות דיאגנוזה לבעל ובסוף התגלה לי שהן הבעיה בעצמן. בבחינת כל הפוסל. אולי היא אשה ביקורתית וכפייתית ושתלטנית והתגובות של הבעל הן התגוננות מפניה על ידי פירגון לעצמו וכדו'. צריך לבדוק אם גם חברים שלו חושבים שהוא נרקיסיסט.
הספקן23.05.18
21
מוכנה להעיד אישית בכל במה אפשרית. מנסיון אישי מר מר מר מר. מנסיון אישי שלי ושל ילדי הבוגרים. וכל אותם גברים שמנסים לחפות, או כל אותם שמנסים לדבר על להשלים ולהאמין, אני רק מקוה שהם פשוט לא מכירים את המצב. כי מי שמכיר ועבר יגיד שכמה נכון ככה עצוב. וכל מילה אמת. בוכה את המילים, בוכה את צערן של כל אותן
שוש21.09.12
20
שלום בת שבע, מסכימה עם כל מילה שכתבת. אני נשואה 23 שנים עם נרקסיסט, הדרך לא קלה, הייתי בטיפול והבנתי שהשינוי בראיה, בחשיבה צריך לבוא ממני, במקום להעלב לריב כל הזמן. היון אני במקום אחר לגמרי. הבעיה החשובה הנוספת היא הילדים, צריך הרבה לגשר ולדעת לחזק אותם מולו. זה השיעור שלי. אורלי
אורלי19.07.15
19
שימו לב, יש 2 לינקים במאמר עצמו. אם תלחצו על האותיות הכחולות והמודגשות במאמר, יפתחו מאמרים קודמים- הראשון מסביר מהי הפרעת אישיות נרקיסיסטית, והשני מסביר באופן כללי מהי הפרעת אישיות.
שלי19.09.12
18
באיזה כלא נמצאת אישה כזו גם מוחלשת מבעלה וגם צריכה לעשות החלטות לגרושין כשבאצע הילדים שספגו את האלימות הזו ממש נגזר על אישה זו מוות נפשי איטי בטוח! אל תישתקו תגיבו!!! מחאה על הפסוק: לא תעמוד על דם רעיך!!!
יעל19.09.12
יעל זה לא נכון להגיב כך. במיוחד לא לאשה הנמצאת במקום כזה. את מחלישה אותה. בד"כ הדברים נראים אחרת לאדם הנמצא בתוך הסיטואציה. לא נגזר עליה מוותר נפשי איטי חס ושלום. והיא חזקה הרבה יותר ממה שאת חושבת. ובע"ה היא תגיע לבהירות, בע"ה מתוך חוזק תעשה את שנכון לה עם כל השיקולים. ה' נמצא פה, באותו מקום בו היה
Chassidish21.10.12
נמקה בייסורים 3 שנים אחרי. שונאת את עצמי ולא מצליחה להתרומם.
אנוכי21.07.18
17
חייתי עם גבר נרקסיסט בעל הפרעת אישיות מאוד קשה במשך מעל 6 שנים. במהלכן נולדו שתי בנות. ניסיתי להיפרד ממנו כמה פעמים אך בכל פעם הוא הצליח להחזיר את עצמו או אותי לבית. הפרידה האחרונה נעשתה לפני יותר משנה אבל עדיין הוא ממשיך להרוס את חיי גם במחיר פגיעה בבנות. בקרוב יהיה לנו דיון בנושא הסדרי שהות, הוא מ
שרה25.07.19
אני הייתי באמצע לרשום תגובה ופתאום נלחץ לי לא יודעת על מה ונעלם לי החלון, לא זוכרת באמצע איזה משפט הייתי ,אני רק יודעת שכתבתי עם ידיים רועדות ובהקלדה גסה על המקלדת לאחר שחוויתי שעה קודם עוד התעללות רגשית קשה בקשר לטלפונים, קשר עם הילדים שהוא הצליח לקחת ממני בכשרון הערמומיות תחכום ושקרים, די אלוקים
אביגיל ישעיה12.06.20
16
עוברת את זה ואחרי כל שיחה שלי איתה אני מרגישה מותשת וחסרת אונים !!! אין לי איך לעזור לה חוץ מלהקשיב לה וזה כל פעם מחדש מזעזע אותי . איך שורדים את זה ? אני רוצה לצעוק לה תלכי, אבל לא חושבת שגירושין זו אופציה עדיפה בשבילה..
תהילה20.09.12
15
כגרוש וחבר מועדון גרושים, זה המשותף לכולם, שבעיות שניתנו לגישור, המומחים העדיפו לחתוך. כי כך נוח להם מאשר שימשיכו לחיות בעליות וירידות.. וכל חייהם יאשימו את היועצים שמנעו גט. אבל כגרוש אני אומר שעדיף עליות וירידות, כמו אצל זוגות בריאים שתמיד יש ימים יפים יותר וימים פחות.
בערלה19.09.12
במקרים כאלו ובמקרה הזה באופן ספציפי, הבעל אינו מוכן לשמוע על עזרה בכלל!!! כמובן שכל אחד שרוצה לשפר מסוגל אבל זה לא דבר שניתן לכפות על בן אדם. כאחת שחיה עם גבר מהסוג הזה, זה גיהנום. פשוט לחיות עם מישהו עם עיוות השקפתית נוראית על העולם, שאי אפשר לדבר איתו בכלל על מוסכמות חברתיות וכל דבר הגיוני אחר. הם
נינה20.09.12
הבעיה היא שאנחנו מנסים לפתור את הבעיה באופן חזיתי, נעמדים מולה ומנסים להגיע לפיתרון. הפיתרון לא מושג כך. במיוחד אם הבעל לא רוצה לשמוע- אז זה גם ברור לעין. כנראה שסוג הפיתרון קשור לדרך ש"אנונימית" הציעה (תגובה 9), וסביב זה.
Chassidish21.10.12
14
חייתי 30 שנה עם אישה כזאת. מרגישה תמיד מושלמת, תמיד צודקת. נהייתי סמרטוט. במשך 30 שנה היה לי חלום זה להתגרש אבל היא לא נתנה לי היא היתה צריכה אותי בשביל לשתמש בי ושיהיה לה על מי להתעלל וניצלה את החולשה שלי. ולא היה לי את הכוח להתחיל תהליכי גירושין פשוט פחדתי ממנה ולא היה לי אומץ. יום אחד נחשפתי למוש
א.י.06.09.19
13
כל בעיה שקיימת ואפילו הגרועה ביותר ניתנת לטיפול - הכל תלוי ברמת האמונה שלך. נשמע הזוי? תנסי ותווכחי . ישנם הרבה נסיונות לפתרון דרך הטבע , אך אתם שוכחים שה' הוא האלוקים היחיד ואין עוד מלבדו. אך מפאת חוסר האמונה - או יותר נכון בגלל האמונה השגויה על המצב השתולה היטב בתת מודע ומוזנת מ "דעות של אנשים" מ
אנונימית19.09.12
אנחנו כל כך מלאי תודה ומצוות וחסדים וכו' וכו' אבל חסרי אמונה!!!!!!!!! אשרייך אשרייך. ואשרי מי שיוכל לקבל מעט מן האור שסוף סוף נשפך כאן. נשמה טהורה. כל כך טוב עשית למי שהצליח לקלוט את שכתבת
א21.10.12
תשמחי שלא התנסית בנסיון הזה, (לפי מה שכתבת אין לי ספק בכך) שום דבר לא יכול לפתור את הבעיה הזאת חוץ מגט.
מנוסה27.11.12
12
אני מרגישה ברירת מחדל וחובה להתגרש מהבעל הנרקסיסט, חשבתי טוב לכל הכיוונים ואני שמתי לב שהכי מפריע לי מכל השיקולים ואפילו ההפסד של החלק הטוב כלפי מהנרקסיסט זה שהוא יתחתן פעם שניה, גם אם אהיה נשואה לדעתי זה ישרוף אותי לכל החיים יותר ממה שאמשיך לחיות עם הנרקסיסט, אני מאמינה שיש עוד הרבה כאלה- מה את עו
אביגיל ישעיה12.06.20
11
תודה לכם כיכר השבת תמשיכו להביא אותה זה פשוט נדיר
מישהיא30.09.12
10
הייתי נשואה 10 שנים לכזה איש אני ממליצה בחם .אם הוא לא מוכן ללכת לטיפול חבל על הזמן.כל יום זה סיוט.כל יום את שואלת את עצמך מה לעזזאל אני עושה איתו.את מרגישה אפס בבית.המלצה שלי פשוט להתגרש כמו שעשיתי ולהפוך לאישה רגועה.מלאת חיים ובטחון. בהצלחה!!!!
מיכל20.09.12
9
תהיי חזקה!!
לאה20.09.12
8
שמאהב בעצמו
12345619.09.12
7
כל יום אני מודה לאלוקים שעזבתי אותו.אשתו הנוכחית עוברת אותו סיוט שאני עברתי.עצוב היום שהיא אפשר לגלות בפגישות נרקסיס כל כך.ולכן רווק או גרוש נרקסיס לא יוכל כל כך להתגלות.זה מה שקרה לאשתו של הגרוש שלי.שלא ידע אם מי היא התחתנה.ולא בדקה כמו שצריך.ולכן אוכלת את עצמה.ועוברת סיוטים.יודעת את זה.הילדים מספר
מיכל07.10.12
6
סליחה אבל מה אתם אומרים כאן אם מישהוא נארקיסט. זה סיכון לחיים ולנפשיות מה איתכם
רק12.05.14
5
אמא שלו לא אהבה אותו. אבא שלו לא הגן עליו כשהיה צריך להגן עליו. אח או אחות או חבר צחקו עליו או לעגו לו ואף אחד לא בא לעזרתו. עכשיו הוא אומלל ומתוסכל ומאשים את כל העולם בסבל שהוא עבר בילדותו. הוא מאמין שאף אחד אינו אוהב אותו אז אין לו ברירה אלא לאהוב את עצמו ותמיד להצדיק את עצמו. נשמתו זועקת ובוכה:
צבי20.09.12
אוי צבי, כמה נורא! אתה מציע לאנשים סובלים להמשיך את הסבל ולהכיל את הרשע. תבדוק את עצמך מה מוביל אותך להצעה זו.
חרדה משטויות09.08.18
על כל היסורים שסבלתי מבעלי לשעבר - רק הגבתי באהבה אהבה אהבה. הוא היה צועק עלי וכועס עלי ואני הייתי אומרת "אני אוהבת אותך". בסוף זה נגמר באלימות. אחרי שהתגרשנו הכאב הכי גדול שלי היה שאהבה לא יכלה לרפא אותו. בדיוק כמו שכתבת, הייתה לו אמא מאד קשה שלא נתנה לו אהבה (מסיבותיה שלה, היא גם עברה חיים קשים מא
קוקי23.09.12
אני נשוי לאשה כזו (הפרעת אישיות גבולנית) אלו הם פני הדברים כפי שציינת אני אמנם כגבר סובל בעיקר אלימות מילולית ממנה אך הילדים אלימות פיזית בנוסף למילולית. אני גם חושב שהמגיב נרקסיסט ולא מבין שבין הזוג אינו הורה ולא יכול להיות. (למרות שכמוך גם אני ניסיתי להיות הורה ולתת ללא גבול -גם זה לא עזר וכיום בר
יוסף25.09.12
אמא, אמא, אמא... רעיה היא לא אמא. אמא זה נתינה ללא תמורה. אשה זה לא.- בזוגיות האשה גם צריכה כוחות, חשבת על זה? אתה כמעט משכנע בקושי ובתסביכים, אבל אתה מידי נעול בתוך דמות הבעל הסובל, שאתה שוכח שאשה זו בנאדם שצריך כח, צריך אהבה, צריך מחמאות- אחרת אין לה כח לתת... צא קצת מעצמך, אתה נרקסיסט ... וכשסוף
דינה23.09.12
פשוט מושלם מה שכתבת. פשוט מושלם.
שרה02.10.12
זה מחלה נפשית קשה. אין תקנה לאדם כזה תעמוד לא תעמוד אחוריו. זה אדם עם הפרעה נפשית. נקודה
ה יעזור06.11.13
4
לקרוב משפחה שלי יש את זה ועכשיו לפחות אדע איך לעזור לבת זוגו, כשהיא מספרת לי...
נאווה19.09.12
3
ושרק אצל החילונים יש גירושים...עבודה בעיניים זה כל המחזירים בתשובה האלה.
יוסי09.10.15
2
בהתמודדות עם הפרעות אישיות של נשים נרקסיסטיות... מתי כבר תעשו כתבה על הפרעות אישיות של נשים נרקסיטיות ? על כל גבר נרקסיסיטי יש 1000 נשים כאלה...הגיע הזמן להגיד את האמת......
אייל19.09.12
חוץ מזה כשאישה יש את התסמונת הזו.היא עדין מסכימה ללכת לייעוץ.גבר הכבוד שלו לא נותן לו ללכת לטפל בעצמו.מרוב שהוא חושב שהוא מושלם.
מיכל20.09.12
השאלה שנשלחה התייחסה דווקא לגבר נרקסיסטי, אבל התשובה מתייחסת ל2 המינים.
בת שבע19.09.12
1
שורה תחתונה..זה סיוט יום יומי. בימים שהכל טוב ורגוע אני רק מחכה לרגע שהוא יתהפך..ואז זה מגיע. חיה כך כבר 25 שנה😪
לימי16.02.23
אולי גם יעניין אותך
זוגיות

ליל הסדר בילדותי שלא אשכח לעולם והרס לי את חיי הזוגיות | מסר עוצמתי להורים

מרדכי רוט | 18.04.24
ש

משבר חינוכי

כשאת לוקחת יותר מדי אחריות, את בעצם מסירה את כל האחריות ממך

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

לא כיבדה ולא העריכה

היהודי היה שבור: נמאס לי מהמריבות עם אשתי - אני חייב להתגרש | כך זה נפתר

מרדכי רוט | 11.04.24
ש

אני לא מצליחה לזהות מה אני מרגישה

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

הפוגה שקרית

הקורבנות היא רישיון לא לקחת על עצמנו אחריות

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הורים, תקראו!

המסר העוצמתי של היהודי שחווה קשיים: "אם יש משהו שהורס נפשות - זו ביקורת"

מרדכי רוט | 28.03.24

מכורים לסטטוס?

הזוג החרדי ניסה להיות "אושיות רשת" והמשפחה כמעט התפרקה | כך הם ניצלו

מרדכי רוט | 21.03.24

מאמר תגובה

להיות כל איש שורר בביתו – כיצד? ומה ההפך מזוגיות רעילה?

ורד שאלתיאל | 21.03.24

מאמר תגובה

אם אתה רוצה להיות - מלך בבית, אשתך חייבת להיות - מלכה!

ורד שאלתיאל | 18.03.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הצצה לאולם הדיונים 

חקירה, עדים והתרת נדרים | כך התגרשתי בבית הדין הרבני בירושלים  

משה לוין | 14.03.24

שלום בבית - כבר מתחילת הקשר

איך תדעו אם אתם ב"קשר לא בריא" בזוגיות? | המדריך המלא

ארי טננבוים | 14.03.24
ש

מוכר לכם?

לא הילדים צריכים טיפול אלא אולי אתם

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם

מסר חשוב לשלום בית

כשהקשיש החרדי הגרוש דרש לעזוב את בית האבות: "לא יכול לראות את הזוג הזה"

מרדכי רוט | 07.03.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

קשיים וחוזקות בחיי הזוגיות

כל הקשר שלכם עד היום היה מאבק הישרדות אחד גדול

חנה דיין | מקודם
ש

ברוכה הבאה לחיבור האלוקי

כיכר בשיתוף חנה דיין | מקודם
ש

גירושין או להתעקש?

הגירושין האלה היו בלתי נמנעים

כיכר בשיתוף | מקודם

המגשר מנחה דרך

אחרי הכל - החלטתם להתגרש? כך תפחיתו נזקים ותיפרדו בשלום

ארי טננבוים | 15.02.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם