כיכר השבת

פיצוץ מנהרת הטרור

צה"ל מתנצל: לא התכוונו לפגוע בבכירים

במסרים שהעבירו גורמים בכירים בצה"ל םפיצוץ מנהרת הטרור לא נועד כדי לפגוע בבכירי חמאס וג'יהאד אסלאמי אלא רק כנגד המנהרה. "הבכירים נהרגו בפעולות החילוץ (ביטחוני)

28
דניאל הרץ | כיכר השבת | י' בחשוון | 30.10.17
בכירי חמאס וג'יהאד איסלאמי שנהרגו (צילום: מתוך תקשורת הערבית)

כמעט מתנצלים: בעקבות הדיווחים על מספר המחבלים הרב שנהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור שהושמדה מוקדם יותר בגבול רצועת עזה, הבהיר הערב (ב') גורם צבאי בכיר כי "לא הייתה כוונה לחסל בכירים". לדבריו, הבכירים בג'יהאד האיסלאמי רצו למנהרה כדי לעמוד בראש כוח החילוץ. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אמר כי רוב ההרוגים הם מכוח החילוץ. בצה"ל מעריכים כי המנהרה לא יועדה לפיגוע בטווח הזמן המיידי.

לפחות שבעה פלסטינים נהרג ולפי גרסאות אחרות המספר עומד על כמעט כפול מכך,ו-11 נפצעו בפיצוץ המנהרה ובפעולות החילוץ. בהרוגים: מפקד חטיבת מרכז הרצועה של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ערפאת מרשד וסגנו חסן אבו חסנין. כמו כן נהרגו שני פעילים נוספים בג'יהאד האיסלאמי. שני הרוגים נמנים עם הזרוע הצבאית של חמאס, מרואן אל-ארא ומיסבאח שבייר, אחד מהם הוא מחבל מיחידת העילית "הנוחבה".

דובר צה"ל אמר כי הנפגעים בעקבות פיצוץ המנהרה ספגו "תופעות לוואי שיש במצבים כאלה במנהרה כמו נפילת חול, עשן ואבק. לא הזרמנו שום דבר למנהרה והשתמשנו באמצעים חוקיים ורגילים כדי לפוצץ את המנהרה".

פתח הכניסה למנהרה מהצד העזתי נמצא במרחק של כקילומטר אחד מהגבול, באזור מחנות הפליטים של מרכז הרצועה. בצה"ל אומרים כי אחזו ושלטו במנהרה מהרגע שחצתה את הגבול לשטח הישראלי. הטיפול בהריסות המנהרה יימשך בימים הקרובים.

המנהרה נחשפה באמצעות טכנולוגיה חדשה שפותחה לאחרונה ולראשונה חשפה מנהרה חודרת באופן הזה. למנהרה לא היה פתח יציאה בישראל, ולפי הערכות בצה"ל היא כאמור לא יועדה לפיגוע מיידי. "הפעולה שלנו הייתה הגנתית, בשטחנו, ואם תהיה תקיפת תגובה היא תיענה כפי שאנו יודעים לענות במצבים האלה", אמר דובר צה"ל, "אנו ערוכים ואף שיפרנו את רמת המוכנות בשעות האחרונות לכל מצב אך פנינו אינם להסלמה. הפיצוץ היה מתוך רצון לקטוע את המנהרה".

במקביל למתיחות הגבוהה ולאיומי הג'יהאד האיסלאמי בתגובה, נמשכת העברת המסרים לצד העזתי באמצעות המצרים כדי להרגיע את השטח ולהימנע מהסלמה. גורם בכיר בצה"ל ציין עוד כי "הג'יהאד האיסלאמי מקבל את מרות חמאס בכל הקשור לאי-תקיפת ישראל, אך במקביל ממשיך להכין את תשתיותיו. לראשונה, לפי הפרסומים הפלסטינים, מנהרה של הג'יהאד האיסלאמי חצתה לישראל וזהו אירוע חריג. הטכנולוגיה שלנו הייתה מזהה את המנהרה עם חצייתה ולא משנה איזה ארגון חפר אותה. יכולנו לתקוף את המנהרה גם במקומות אחרים, אבל בכוונה בחרנו לתקוף אותה בשטחנו".

בצה"ל כינו את האירוע חריג ומשמעותי וציינו כי ההרוגים בהם הבכירים רצו למנהרה לאחר הפיצוץ. למרות שהמנהרה שייכת לג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, בצה"ל שבים ומדגישים כי חמאס הוא הריבון והשולט בשטח ולכן עליו האחריות לנעשה ברצועה. עוד אמרו כי ניכרת השפעה איראנית על הג'יהאד האיסלאמי, בעיקר במימון.

בצה"ל לא לקחו סיכון ועוד לפני הריסת המנהרה הציבו סוללות כיפת ברזל מחשש לירי תגובה של רקטות.

בג'יהאד האיסלאמי הגיבו באופן חריף וטענו כי מדובר ב"הכרזת מלחמה". חאלד אל-בטש, בכיר בארגון, אמר הערב: "לא נאפשר לאויב לשנות את כללי המשחק ולכפות משוואה חדשה, כשבמקביל אנחנו נשמור על שתיקה". מוקדם יותר איימו בג'יהאד האיסלאמי כי יבחרו את אופי התגובה בשעות הקרובות. הארגון לא קיבל אחריות רשמית לחפירת המנהרה.

דובר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שיהאב מסר הערב, מבלי לקחת אחריות רשמית על בניית המנהרה, כי "המנהרה הזאת היא חלק ממדיניות ההרתעה להגן על העם הפלסטיני. לא נהסס להגן על אדמתנו. התקיפה הישראלית שפגעה בקבוצה של לוחמים ואזרחים היא הסלמה מסוכנת ותוקפנות, וניסיון חדש לערבב את הקלפים. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות כדי לא לאבד את האפשרות להגיב על התוקפנות הזאת".

בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, אמרו בתגובה: "אנו מטילים על האויב (הישראלי) את האחריות להשלכות של ההסלמה התוקפנית הזו. נסיונותיו לקבוע כללי עימות חדשים ייכשלו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אסר הערב על השרים להתראיין או להתייחס לנושא. בצהריים הטיל את האחריות על חמאס: "אמרתי לכם שאנחנו עובדים על טכנולוגיה פורצת דרך. היום איתרנו מנהרה והשמדנו אותה". עוד אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת: "האחריות הראשונה של כל ממשלה היא לדאוג לביטחון אזרחיה. מי שמנסה לפגוע בנו, אנחנו פוגעים בו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעתו: "אני רוצה לברך את צה"ל ואת פיקוד דרום על ביצוע מושלם של המשימה - שהיא גם תוצאה של יכולת מבצעית גבוהה וגם של פריצת דרך טכנולוגית משמעותית, שמאפשרת לנו להתמודד באופן הטוב ביותר עם איום המנהרות".

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
פראיירים משרתים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דנה31.10.17
נשגבה מבינתי להבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החיים תותים31.10.17
21
ZAHAL apologizes, IDIOTS
Zippy31.10.17
20
כשהחמאס עושה פיגוע הם מתנצלים?
שושי31.10.17

הצגת כל התגובות

19
אנחנו מתנצלים שהרגנו לכם כמה מחבלים בפעם הבאה אנחנו נודיע לכם לפני כן ואם אתם רוצים תעברו אלינו לקפה בזמן שאנחנו מפוצץ את המנהרה סליחה שוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רק פה יש דבר כזה 31.10.17
18
הוא שכמו שאם תקח סכין ותכניס את היד למסור חשמלי היא תחתך בדיוק ככה תעבור את הקו האדום שהצבנו ותחתוך את עצמך לבד, לנו אין שיקולים בעל הבית השתגע וזה עובד אוטומתית וזהו וככה הם מבינים הכי טוב ותשקוט הארץ.. לא התנצלויות ולא רגשות ולא בני אדם אנחנו מחשבים נקודה! נכנסת לאש נכוות! זהו כמה פשוט ככה עובד (
אנשין31.10.17
17
חחח .. צריך להתנצל = חולשה
EFRAT31.10.17
16
אחרי כל פיצוץ מנהרה או תקיפה כדאי להתנצל ולומר לא התכוונו להרוג זה פשוט ברח בלי כוונה.
רוני31.10.17
15
מה. יש. להתנצל. על. הריגת. מחבלים!!!??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וו30.10.17
14
לא נורא להוריד את הראש עד כי יעבור זעם..זה מעשה חכם העיקר שלא ינקמו..ח"ו והעיקר שהתוצאה טובה... כן יואבדו כל אויבך ישראל
אברהם31.10.17
13
כשהחמאס עושה פיגוע הם מתנצלים?
שושי31.10.17
12
אולי תשלחו להם גם זר תנחומים יאמתיפייפים
.30.10.17
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדנה31.10.17
10
להתלונן על צהל זה לא בעיה הכי קל. אם לא מתגיסים גם לא מתלוננים כל עוד לא באתה וניסית לשנות מבפנים .... אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אור31.10.17
9
שלום לעולם לא יגיע מכך השלום האמיתי להחזיר שטחים לארץ ישראל
שימי77031.10.17
8
שהם מתנצלים על הריגת מחבלים שעתידים לרצוח יהודים. פשוט ממשלה של פסיכים
שוש31.10.17
7
אנחנו מתנצלים על מה שקרה. זה לא היה בכוונה. אני שולח תנחומים למשפחות השכולות. ביום הזיכרון לחללי מערכות החמס והג'יהאד אנחנו ננציח את שימכם, ואנחנו גם נגיד קדיש "על ישמעל ועל השחים ועל תלמידהון, ועוסקין בקוראן, בכל אתר ואתר בניה. ואתם תקבלו גם קצבת שארים, על אילו שכבר לא נשארו. וד"ש לפאטמה המפוטמת
גדי איזנקוט31.10.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני31.10.17
5
כדי לפוצץ את המנהרה". מה זה המשפט המתנצל הנוראי והמטומטם הזה? כנראה מישהו בדובר צה"ל שם חטף לתוך המוח איזה רסיס מהפיצוץ....
חיים ד31.10.17
4
נעשה להם יום אבל לאומי על הריגת במחבלים. ממשלה של טיפשים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יורם31.10.17
3
אם צהל יתכוון בין אם לא בין ירצה בין אם לא בין ינסה למנוע בין ינסה להגן עליהם בכל מקרה יושמדו !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן נעים זמירות ישראל. 31.10.17
2
שנתנצל גם לפני הניאו נאצים על זה שציידי נאצים ופרטיזנים חיסלו נאצים בזמן מלחמת העולם השנייה ואחריה - ואני מה זה מקווה שמה שאני כותבת לא יקרה - למרות שלא חסר הרבה שהוא יקרה - והמבין יבין.
אוראור05.11.17
1
ליברמן לך תשב איתם בשבעה מסכנים תעשה להם סעודות ותגיד עליהם קדיש מסכנים אה ואל תשכח תן להם פיצויים וקצבה חודשית מסכנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זכריה31.10.17
אולי גם יעניין אותך
צבא וביטחון

"זו שערורייה, עצור" | מתקפה חריפה בעקבות סבב המינויים החדש והרגיש במטכ"ל צה"ל

יוני גבאי | 02.05.24

כל הפרטים

המטכ"ל משתנה | זה ראש אמ"ן החדש והאלוף הראשון מעלי

ב. ניסני | 02.05.24

בסמוך לערד

פונה הטיל האיראני שהפך לאטרקציה למטיילים החרדים 

דוד הכהן | 02.05.24

לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל:

גלנט על המחאות מול נציגי ממשלה בטקסים: "חילול הקודש"

ב. ניסני | 02.05.24

 מעקב מיוחד 

האם הטילים מאמריקה הם התשובה לטילי החיזבאללה?

יהודה גל | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

"מימון במטבעות קריפטוגרפים"

בקשר חשאי עם לבנון | שלושה מחבלי גא"פ נעצרו ע"י שב"כ 

ב. ניסני | 02.05.24

"רכש חירום"

דואגים לעקורים בעזה: צה"ל בחן רכישת 700 טון מזון יבש

ב. ניסני | 02.05.24

בגבול לבנון

הלוי ללוחמים: "נתקוף חזק בעזה, מכינים מתקפה בצפון"

ב. ניסני | 01.05.24

הלחץ האמריקני

בלינקן סייר עם גלנט בעוטף עזה - וזה מה ששמע על רפיח

ב. ניסני | 01.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

קרוב ל-4,000 נעצרו עד כה

מטען שהושלך פוצץ בידי צה"ל; 9 נעצרו | צפו בפעילות ביו"ש

מישאל לוי | 01.05.24

באישור הצנזורה

אכזבה: מערכות ההגנה האוויריות של ארה"ב יירטו רק 2 טילים

יוסי נכטיגל | 01.05.24

הלחימה נמשכת

מטרות הושמדו בעזה, חוליות מחסלים חוסלו | צפו בתיעוד

ב. ניסני | 01.05.24

החזית הצפונית | תיעוד

בחמישה מרחבים בדרום לבנון: צה"ל תקף מטרות חיזבאללה 

ב. ניסני | 01.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

208 יום למלחמה

פגיעה ישירה בשתולה | חמאס: נגיב להצעת העסקה 

כתבי כיכר השבת | 01.05.24

צפו בתיעודים המקוממים

חיזבאללה צוחק על ישראל: האם יישארו בתים במטולה?

יוסי נכטיגל | 30.04.24

"חיזבאללה צריך לסגת"

'בדרך למלחמה כוללת בצפון' | המסר של שר החוץ לחיזבאללה

ישראל גראדווהל | 30.04.24