כיכר השבת

התקרית האלימה בחברון

צה"ל מפרסם את מסקנות התחקיר; החייל ששיבח את בן גביר - נשפט בשנית

הלוחם מגבעתי שנשפט לעשרה ימים בכלא בגלל שאמר ש"בן גביר יעשה פה סדר", נשפט בשנית בגלל "פגם בהליך", אך נגזר עליו אותו עונש - תוך שנאמר לו כי יכול לבקש בקשת המתקה, כך עולה מתוצאות התחקיר הצה"לי שקבע כי הלוחמים "פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה" | אלו המסקנות (צבא)

40
ב. ניסני | כיכר השבת | ו' בכסלו | 30.11.22

בעקבות התקרית האלימה ביום שישי בחברון, כאשר קבוצת שמאלנים התגרו בחיילי צה"ל המוצבים במקום, עד שאחד מהם התבטא בפניהן כי בן גביר יעשה סדר וחייל אחר תועד מכה באגרוף אזרח שעוכב על ידם, צה"ל מפרסם הבוקר (רביעי) את התחקיר הפיקודי כפי שסוכם על-ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ממנו עולה כי הלוחם שנשלח לעשרה ימים בכלא, נשפט בשנית - ונגזר עליו שוב אותו העונש.

מהתחקיר עולה כי "הגדוד מבצע תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית יהודה בחודשים האחרונים באופן מקצועי, מבצעי ומוצלח. לפני כניסת הלוחמים לתעסוקה המבצעית, בוצעה הכנה מנטלית ומבצעית, בה הועברו כלל הנהלים באופן מסודר ובוצעו סימולציות וכן, בוצעו הכנות ממוקדות למפקדים בגדוד מרמת מפקדי המחלקות. עוד צוין, כי בוצעו שיחות ערכיות בהובלת מפקדי הפלוגות ותדריכים לתרחישים המורכבים על ידי מפקד הגדוד".

בצה"ל מציינים בהמשך לכך כי "לאחרונה, חלה עלייה בחיכוך בגזרת חברון. בתוך כך, בשבוע שעבר, התקיימה שבת "חיי שרה" במהלכה היו התפרעויות חריגות במרחב".

לפי התחקיר, "ביום שישי התגרו אזרחים בלוחמים ואחד מהם שלא נענה להנחיות הלוחם עוכב על ידו. הלוחם הפיל את האזרח והיכה אותו בפניו. לוחם אחר התבטא בצורה שאינה הולמת חייל בצה"ל.

"מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע. על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית.

"בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם. לאור האירועים האחרונים, הנחה מפקד פיקוד המרכז לקדם עבודת מטה שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את 'סל הכלים' של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים".

באשר ללוחם שקילל פעיל שמאל ואמר כי "אני לא אוהב שמאלנים", ואמר ש"בן גביר יעשה סדר", לפי התחקיר - "הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים, כמקובל".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, שוחח עם המג"ד וגיבה אותו ואת הגדוד כולו. האלוף שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית המבורכת והמסורה, המתבצעת לאורך כל השנה, לילות כימים. פגיעה בשמו הטוב של מפקד גדוד 'צבר', קצין לוחם ערכי ומפקד מצוין, פסולה.

בעקבות אירוע האלימות נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. עם סיום החקירה יועברו הממצאים בעניינו של הלוחם לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחם אשר תועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו.

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה"ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".

מדברי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס: "הרוב המוחלט של הלוחמים פועל כמצופה במאות מפגשים דומים במהלך התעסוקה. אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי. התנהגות הלוחמים הינה מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה"ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, לצד זאת לא נקבל מקרים בהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

מדברי מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה אליעד מואטי: "גדוד 'צבר' מבצע תעסוקה מבצעית איכותית בחברון מזה כחמישה חודשים, לאחר תקופה ממושכת של הגנה בקו התפר. ננקוט בצעדים ברורים באשר לאלו אשר יחרגו וינצלו את סמכותם וכוחם שלא לצורך ובכל מי שלא יפעל במקצועיות הנדרשת זאת לצד חניכה צמודה וליווי של כלל הלוחמים. אני סומך על המג"ד, שדרת הפיקוד האיכותית והלוחמים שלנו באופן מלא ובטוח שנצליח לעמוד במשימותינו בהצטיינות".

מדברי מפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו: "לחטיבה יש אחריות גדולה בהכרות והעמקה בגזרה המבצעית וביכולת 'לעטוף' את הגדוד ולגרום לו להצליח גם במקומית הרגישים ביותר. אני מכיר היטב את האתגרים הקיימים בגזרת חברון ומתוקף אחריותנו כמפקדים, אנו מחוייבים לתת ללוחמנו ׳סל כלים׳ ערכי ומקצועי רחב ככל הניתן להתמודד עם מקרים שכאלו ולהכין אותם בצורה הטובה ביותר על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה".

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.
תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
איזה חייל ישתבח שמווו שירבו כמהו בישראל מי צריך תשמאלנים האלה יאללה
עם ישראל איתךך30.11.22
מתי אתם מתגייסיםם לצהל?
בת ישראל01.12.22
מתי *את* מתגייסת לצה"ל
בת ישראל06.12.22
35
"נשפט בשנית", "פגם בהליך". בשביל מה כל ההצגה הזאת? מערכת המשפט הצבאית אפילו יותר גרועה מהאזרחית. אם הרמטכ"ל רוצה לרדת מהעץ, תנו לו סולם.
חיים30.11.22
34
למה צריכים לתת לשונאי ישראל האלה שבדמות יהודים להפריע לחיילים שלנו היקרים. לא טוב להם שיחפשו מדינה אחרת אולי באירן או בסוריה יתייחסו אליהם יותר יפה
מצפה לגאולה 30.11.22
הם ממש לא בדמות יהודים ! הם בדמות גויים גמורים , ואפילו יותר גרוע .
שולה01.12.22

הצגת כל התגובות

33
למה זה מרגיש קצת חשוך וממש אבל ממש לא ישראל 2022 זה מחזיר אותנו לאירוע של יוסף מדחט שנרצח במהלך שירותו הצבאי רק כי הדרג שאמור לתת לו הוראות כיצד לפעול לא ענה לו תשובה אמיתית וככה הוא המתין עד שההמון ש'התגרה' בו ביצע בו לינץ', לאלימות יש כמה מימדים התנהגות כזו באזור עוין היא אלימות ועידוד לאלימות נג
זה אמיתי????30.11.22
32
קוראת לחייל חולה נפש, חצופה, את בעצמך חולת נפש נפגשת עם מחבלים מחברון, הרי כל יהודי חייל או אזרח שבטעות יכנס לשם או לכל ישוב פלסטיני חלילה עתיד למות מיתה משונה בלינץ אכזרי ע"י סקילה באבנים מוטות ברזל וסכינים, וכל מי שניצל היה רק בנס, אפילו בארץ מפחיד להיכנס לכפרים ערבים, וערבים מסתובבים חופשי איפה
בונבון30.11.22
31
אני הייתי יורה בראשן של האנרכיסטים ולא מתנצל לעולם
חיים30.11.22
30
באמת צריך בן גביר לעשות שם סדר עם יש משפטים כאלה
סדר30.11.22
29
אוי לנו ממש בושה ליהודים! מתגרים בחיילים שופטים את החיילים מדינה הזייה
....30.11.22
28
יאללה תעיפו את השמלאנים מפה בשביל מה הצבענו?
אסא כשר 30.11.22
27
חיילים חכמים ילכו להייטק ולא יתגייסו זה מה שהם גורמים
אבי30.11.22
26
מדינת חלם
אבי30.11.22
25
אני לא מבין, דורשים מחיילים לעמוד שעות בשמירה על מקומות מאוד מתוחים גם ככה, לסבול בנוסף הצקות התגרויות ומילות גנאי מצד יהודים עוכרי ישראל המזוהים עם האויב ומה? פשוט לשתוק? להיות מהנעלבים ואינם עולבים, שומעים חרפתם ואינם משיבים? מה זה, צבא של מלאכים? אני רוצה לראות את הקצין ששפט את החייל ל 10 ימי מאס
שייקה30.11.22
24
צבא שמנוהל עי מטומטמים למה דאתנדב לשרת בגבעתי ?
בנימין30.11.22
23
הם צריכים להיות אילמים??? אח"כ ישאלו למה אנחנו לא מתגייסים חיילי צעצוע
טוב30.11.22
22
לארגן מחאות הבית של הנבילה אלפסי ובית הוריו שייצרו פרי ביאושים שמעודד אנרכיסטים ומחבלים הימין שותק כאילו לא שולט
גיוועללללד30.11.22
21
רק משיח יוצא מהאנשים את הגלות
הטימטום חוגג30.11.22
20
זה לא יאומן שאותם אנרכיסטים לא טופלו וגם לא יטופלו.. הםמימשיכו לעשות ככל היולהב על רוחם והחיילים שלנו יצטרכו לספוג. למה למען השם???
חופית30.11.22
19
לא יאמן מבטלים את ההרתעה הפכו חיילים לבובות...
נעה30.11.22
18
שמאלנים מחבלים, לכו לעזה
אדי מרפי30.11.22
17
בכף הייתי מחליף את החיל בבת כלה והוא ילך לבת מלון בשימחה
נסים ז 30.11.22
16
השמאלנים ינהלו את הצבא ושהפראירים יתגייסו
יהודי30.11.22
15
קצינים פח
מיקי30.11.22
14
איזה חייל תותח!!!!!!! גאה בך ימלךךךךך אל תישבר כל עמ"י איתך!!!!
מוות לערבים!!!!30.11.22
13
ומה יעשו לשמלנים שהיפריעו לחיילים ?!צלש -חזירים כפרה לאבק רגליהם של הבנים היקרים שמשרתים בגופם את השמלאנים אומללים הם הבררה של המדינה
אלמוני01.12.22
12
אשרינו שאלו החיילים שלנו
השיבה שופטינו כבראשונה01.12.22
11
למה מותר לשוטרים לעשות ככל שעולה על רוחם לחרדים שלא התגרו אבל אסור לחיילים להתגונן מפני שמאלנים חצופים שכן מתגרים? שבן גביר יעשה סדר גם עם אלה ששופטים ולוקחים צד (שמאל)
אלי01.12.22
10
מה עשינו שנשפט בשנית עם קיבל את אותו עונש? יש פה דיקטטורה צבאית פרוגרסיבית שמנסה לגרום לחיילים שנמצאים באיזור סכנה לפעול בהססנות...ה’ ישמרנו
רק משיח01.12.22
9
חייל אזה גבר
יוסי קליין01.12.22
8
אלופים!!!! צריכים לקבל פרס ישראל והדלקת משואה, ללפיד ישמש הראש של נתן זהבי......(:
21401.12.22
7
אוף, אין לי כח לקרוא את כל ה כתבה הארוכה הזאת,למרות שבא לי לדעת מה כתוב,חחח, נס שיש סרטון!, אבל לא הבנתי למה זה שישבו עליו,כשקם במקום להתעצבן-ביקש סליחה! זה לא היה קורה אצלנו-תודו!
טלי01.12.22
ביקש סליחה כי פחד לחטוף עוד משהו לפנים, חנון, אפס עלוב
826501.12.22
6
שמאל קיצוני מגיע להתעמת עם חיילים ולסחוט מהם אלימות ולסחוט מהם אמירות ולקעקע עוד חייל לנטרל עוד מפקד לפגוע בעוד מורל של לוחמים הכל למען אג'נדה שמאלנית קיצונית לברוח ולברוח ולקרוא לזה התנתקות
אורי01.12.22
5
באיזו מדינה בעולם, אזרח מעלה בדעתו להתגרות בחיילים? באמריקה הוא לא היה נשאר חי
אני רק שאלה01.12.22
4
טענה שלא שמעתי מאף אחד!!! אף אחד לא רוצה שהחיילים יתערבו בפוליטיקה (הימין לא רוצה לשמוע הורביץ והשמאל לא בן גביר). אז יש לי שאלה למה השמאל מגיע להפגין ליד חיילים ומערב אותם בפוליטיקה... כיבוש כיבוש??? הא הא שכחתי, לשמאל מותר ההההההההכככככככככלללל
פלוני02.12.22
3
אני לא מבין למה מי שפוגע בשוטר השוטר מפעיל נגדו כח, וגם נעצר כפוגע בעובד ציבור או משהו דומה ולחייל זה שונה?!
yh07.12.22
2
החילים שלנו אחי טובים שיש
דוד ברוך07.12.22
1
מכות דם רצך
יונתן 04.12.22
אולי גם יעניין אותך
צבא וביטחון

עשרות מחבלים חוסלו ברפיח | בזייתון אותר אמל"ח בבית ספר

ב. ניסני | 16:19

חרבות ברזל

איתור מנהרות וחיסול מחבלים: צה"ל מוסיף לפעול ברצועה

ב. ניסני | 09:03

היום ה-217 למלחמה

חיילים נעקצו ונפצעו | צה"ל השלים את כיתור מזרח רפיח וחיסל עשרות מחבלים

כתבי כיכר השבת | 07:03

בצל התחקיר

ההערכה: זה הזמן שבו הרמטכ"ל הלוי יסיים את תפקידו

ב. ניסני | 09.05.24

מאחורי המבצע

מפתיע? זה מספר האזרחים העזתים שעזבו את אזור רפיח

ב. ניסני | 09.05.24
ש

שדה הקרב הדיגיטלי

פרויקט מיוחד! זהו דור העתיד של לוחמי הסייבר החרדיים

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

מסר ישיר לביידן

גלנט: "אני אומר לחברינו הטובים - אי אפשר להכניע אותנו"

יוני גבאי | 09.05.24

"הבית רעד מהפיצוץ"

מחבלים פוצצו מטען ודיווחו לצה"ל: "מתנחלים תוקפים אותנו"

יוסי נכטיגל | 09.05.24

טור פרשנות

סערת עופר וינטר והשחרור | מי מתנכל לחובשי הכיפות בצה"ל?

יהודה גל | 09.05.24

אני מאשים

פקודו לשעבר של הקצין המודח: "הוא לא בקונספציה שלהם"

יוני גבאי | 09.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

תיעוד מהפעילות

צפו: 10 מחבלי חמאס נעצרו ביו"ש; 21 מחבלים נוספים נלכדו

ב. ניסני | 09.05.24

שלב נוסף במימוש העסקה

הנציגים הגרמנים הגיעו לארץ, על הפרק: מכירת מערכת חץ 3

בני סולומון | 09.05.24

רכב הותקף בלבנון | תיעודים

צה"ל מעדכן: נפתח מבצע רחב ב'זייתון'; 25 מטרות הושמדו

ב. ניסני | 09.05.24

היום ה-216 למלחמה

פיצוץ בשיחות המשא ומתן בקהיר; המשלחות עוזבות

כתבי כיכר השבת | 09.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

החזית הצפונית 

הותר לפרסום: סמ"ר חיים סבח נפל בפעילות מבצעית בצפון

ב. ניסני | 09.05.24