כיכר השבת

הסיבות לפרישה

הקשיים של הסטודנטים החרדים באקדמיה

אחוז הנושרים בקרב הסטודנטים החרדים עומד על 48%, נתון גבוה במיוחד. מה הסיבות שגורמות לפרישה של סטודנטים רבים כל כך מהלימודים למרות המאמצים הרבים? (לימודים)

43
כיכר השבת | י"ז בכסלו | 05.12.17
סטודנטים חרדים. אילוסטרציה
סטודנטים חרדים. אילוסטרציה (צילום יח"צ: מכללת מבחר)

מערכת ההשכלה הגבוהה, המורכבת מיותר מ-60 מוסדות לימוד אקדמיים, ואמונה על השכלתם של כ -300,000 סטודנטים בישראל, מהווה את המעוז האחרון למוביליות חברתית ברצף ההשכלתי של צעירים בישראל. הקשר בין תואר אקדמי לתעסוקה כבר ידוע, מרבית מסיימי התארים עובדים במקומות עבודה ההולמים את השכלתם. על כן, נשאלת השאלה, מי הם אלו המצליחים להתברג בהצלחה אל תוך המערכת, אילו קבוצות אוכלוסיה נמצאות בתארים בעלי תגמול גדול יותר ואילו נדחקים לתחומי לימוד עם ערך פחות גבוה? לאקדמיה יש תפקיד נוסף, תפקיד חברתי, וביכולתה לצמצם את הפערים החברתיים בישראל, אם רק תהא נגישה יותר ותפעל לגיוון גם בתוך המערכת, עם ייצוג הולם ומגוון יותר של כל רבדי החברה בשלל תחומי הלימוד. לצעירים מהחברה החרדית, האתגרים אף כפולים.

לימודי אנגלית: סטודנטים חרדים, ברובם נשואים עם ילדים, מגיעים ללימודים ללא ידע בסיסי באנגלית, לעתים אף לא מכירים את ה-ABC. המערכת דורשת להגיע לרמת פטור מאנגלית בתוך שנתיים בלבד. רבים מהסטודנטים נכשלים במבחנים ופורשים מהלימודים על הרקע הזה. בכלל, סטודנטים חרדים משלימים לימודי ליבה בתקופה מרתונית של מספר חודשים כולל במתמטיקה בה פעמים רבות לתלמיד החרדי מגיע עם לוח הכפל בלבד. השלמת הפערים היא אבן נגף בהשתלבות ובשרידות הסטודנטים החרדים באקדמיה.

חוסר היכרות עם המערכת האקדמית: הרגלי הלמידה של סטודנטים חרדים שונים מהמוכר במערכת. בחברה החרדית, הלימוד לא נעשה לשם הגעה למסקנה סופית, תוצאה כלשהי, אלא להיפך, עצם הלימוד עצמו הוא המהות. המעבר לשיטת לימודים הדורשת לסכם, להגיש עבודות, להיבחן, היא מעבר לא קל. בנוסף, אין דרך לקיים תקשורת שוטפת מחוץ לשעות הלימודים. מרבית הסטודנטים לא מחוברים לאינטרנט באופן תדיר, כך שתקשורת מיילים, וואטסאפ או פייסבוק לא תמיד רלוונטית.

לחץ חברתי ומשפחתי גדול מאוד להפסיק עם הלימודים: חלק מהסטודנטים החרדים נתונים ללחצים גדולים מצד החברה שלא ללמוד, בטח שלא במוסדות מעורבים. ישנם סטודנטים החשופים בחרמות, בסופ"שים בבית הכנסת לא מדברים איתם שמא 'התקלקלו'. בין בני הזוג מתעוררים פעמים רבות בעיות, בין היתר על רקע העובדה שפעמים רבות הנשים הן שיוצאות ללימודים, ונעשית לכאורה משכילות יותר.

לפי הנתונים של מרכז טאוב, (החוקר איתן רגב), אמנם יש גידול מאוד גדול בכמות הסטודנטים החרדים באקדמיה (ב- 2008 נרשמו 1,222 סטודנטים למערכת ההשכלה הגבוהה, ובשנת 2014 נרשמו כבר 3,227 סטודנטים) ועדיין, אחוז הנושרים עומד על כמחצית:48% מהסטודנטים החרדים לא מגיעים לקו הסיום. עיקר הנושרים הם גברים. האתגרים שפורטו לעיל עשויים להצביע על חלק מהמכשולים העומדים בפניהם.

למרבה הצער באקדמיה עצמה מונעים קיום תואר שני לסטודנטים חרדים המעוניינים בכך בהפרדה ועל פי גדרי ההלכה מתוך טענה שעל הסטודנטים החרדים להתאים את עצמם לאקדמיה. החלטה זו מונעת מסטודנטים חרדים רבים להמשיך בלימודיהם והם נאלצים לפרוש מהאקדמיה.

בהתאחדות הסטודנטים הארצית, יוצאים בסקר ראשון מסוגו, שמטרתו לאפיין ולהציף קשיים אישיים של סטודנטים מהחברה החרדית. מענה על הסקר יסייע לאבחן ולהידרש לסוגיות חשובות, תרבותיות, חברתיות ואקדמיות, שיסייעו בשילוב מאוזן ורגיש, שיאפשר מצד אחד שמירה על אורח החיים החרדי, ורכישת השכלה אקדמית ברמה גבוהה מאידך.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תמי05.12.17
26
תודה לככר השבת על הכתבה המיוחדת
יחיאל05.12.17
25
אני סטודנט שהשנה סיימתי תואר ראשון באחד מתחומי הלימודים האקדמאים. ואני מזמין את כבוד האדם החשוב מויש שכותב בכזה גסות נגד אוכלוסיית הסטודנטים החרדים ועוד לפני שהוא יודע מה בדיוק קורה בשטח. כיום לומדים במקצועות שונים אברכים יראי שמים חסידים ליטאים וספרדים שבאו ללמוד כדי לפרנס את בני משפחתם בכבוד ובצני
אלי05.12.17

הצגת כל התגובות

24
כמה סטודנט חרדי מורגל בזה...? מבחנים וכדו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וו05.12.17
23
כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים זו הגמרא. ובחורים שלמדו גמרא מעל עשור שנים, חכמת האקדמיה היא כעשב השדה לידם, הסיבה היחידה זה שכנראה ישבו כל השנים בישיבה אבל לא למדו רק עישנו סיגריות והתבטלו.
דן סגל05.12.17
22
https://goo.gl/xsNAWH
ההתאחדות05.12.17
21
כל החברי שלי במכללה הגיעו מהההישיבות .. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנשה05.12.17
20
כל הנושרים מאקדמיה הם אלו הנושרים . מי שמחזיק מעמד בידוע שתלמיד חכם
משה05.12.17
19
הציבור צריך לפתוח את עיניו ולהבין כמה הציבור הסטוטדנטים מיוחד
אברומי05.12.17
18
כתבה יפה גם רמת כתיבה יפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים06.12.17
17
שבן ישיבה כל כך חריף ((עקב לימוד הגמרא) שיכול הוא להשלים תוך מספר חודשים את החסר .ולהצליח בלימודיו האקדמאים. מסקנה: אסור לוותר על לימודי הליבה. או חיי דחק בור אברך או לימוד תורני משולב עם לימודי ליבה כדי להכשיר את הצעיר לשוק העבודה.
משה05.12.17
16
הדרישה לידע באנגלית מובנת, זה השפה העולמית ואנחנו בעידן הגלובליזציה. אבל לא מובן למה אי אפשר ללמד את זה בחיידרים? מה יקרה? הם יצאו לעבוד ביבודות מכובדות ולא בעבודות פיזיות קשות?! להיפך ככל שיהיו יותר משכילים יוכלו להשפיע על המערכות במדינה ולעזור לחרדים להתקבל ולדרוש תנאים הולמים. אבל את מיזה מעניין
מנחם05.12.17
15
לא קולט את הכל תוך חודשיים?
זלמן06.12.17
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סטודנט05.12.17
13
כל הכבוד על מילה ומילה בסלע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם05.12.17
12
הסיבה האמיתית היא, שחלק ניכר מהסטודנטים נרשמים רק בשביל כרטיס סטודנט, ולכן לא מגיעים לקו הגמר. תבדקו כמה בכלל התחילו את הקורסים
שולה05.12.17
11
דווקא הפוך מי שהולך ללמוד זה הרבה מאוד חסידים והספרדים "מהאליטות" מי שנופל זה אלו שאפילו בגמרא לא כל כך הצליחו. אני אישית יודע על חסידים שלומדים רפואה ותתפלא לשמוע הלימודים במעורב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי05.12.17
10
כתבה מיוחדת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי05.12.17
9
כדי להצליח בלימודים אקדמיים צריך שיהיה בסיס טוב במתמטיקה ובאנגלית. ואת זה אי-אפשר להשלים במכינה של כמה חודשים או אפילו שנה.
משה05.12.17
8
אנחנו קבוצה שעומדת לסיים עוד חודשיים תואר ראשון במכללת אורנים כמעט ללא נשירה. אולי 15 אחוז נשירה. מכללת אורנים נחשבת למכללה לא קלה, יש דרישות גבוהות מאוד, והסיבה להצלחה היא 1. אחדותנו כקבוצה. דרשנו התאמות וקיבלנו. רוב החוזים הלא פורמאליים נסגרים מול המרצים שהם גם יכתבו את המבחנים, ולכן זה עובד. 2.הס
סטודנט באורנים05.12.17
7
רוב הלומדים באקדמיה, יכולים לצלוח את הלימודים בהצלחה, ופרט לסיבות הנכונות, שכתבו המגיבים הקודמים, אוסיף שיש הרבה שפשוט מזלזלים ובאים פעם ב... לא מספיק בשביל להפסיק לימודים, אבל מספיק בכדי לא להצליח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חוה פ.05.12.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עע05.12.17
הרבה חרדים שלומדים בשביל להפרנס בכבוד והם רציניים ומצליחים.
חחח06.12.17
5
99% מהסטודנטים שמגיעים ללמוד מחוברים למייל, לווטסאפ וכו'. ולא סובלים חרמות כלשהם. לא מגיעים לאונו מספסלי חברון, ולא משורות תולדות אהרן. הנקודה היא הפוכה: לרוב מי שמגיע ללמוד באקדמיה הם משולי הדרך, ומה שלא עבד בישיבה, לא עובד באקדמיה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מויש05.12.17
וואו כמה שאתה צודק... אבל רק לחדד היום כבר יש באונו (ובמקומות גרועים יותר) גם מספסלי חברון וגם משורות תולדות אהרן וכו'
יצחק05.12.17
ב-100% אמנם זה עובד טוב גם הפוך: מי שהיה מוצלח בלימודי אקדמיה וזכה לחזור בתשובה, גם בישיבה או בכולל הם מצליחים.
ברל (כהן) הרוסי05.12.17
ללמוד ומי שרציני מוכן להשקיע עד הסוף למדתי באונו היה שם אברך שעשה תרגילים באלגברה המורה השתגע איך הגיע לתוצאות הנכונות רק מהכרת חשבון בחיידר אל תעשו הכללות.
מוטי06.12.17
כל מילה בכתבה נכונה היום הסטודנטים הם אברכי כולל ואנשים איכותים במיוחד
מנשה 05.12.17
אמת
צדוק 05.12.17
4
שלום לכולם. אני סטודנט שנה ג' לומד לתואר ראשון במכללה חרדית מוכרת. באתי מרקע חרדי. חיידר (סטמר) ישיבה קטנה ישיבה גדולה כולל. הייתי תלמיד מצטיין ולמדתי במקומות נחשבים. באמצע שנות ה30 התחלתי להשלים פערים. אני היום עם ממוצע ציונים 85% וגאה בכל הישג שלי. הקושי הכי גדול, זה הפערים, אצלי האנגלית והמתמטי
יונתן05.12.17
3
ולמרות זאת , היום האקדמיה איננה הדרך היחידה לרכישת השכלה , במיוחד בתחום מדעי המחשב. ניתן ללמוד קורסים אונליין , ולהיבחן בבחינות הסמכה - למשל הבחינות של מייקרוסופט , סיסקו , רד האט , אמאזון ועוד. כנ"ל ניתן ללמוד דרך האינטרנט כל שפת תכנות ולהציג תיק עבודות מרשים. זה לא קל , וכל הקורסים הטובים באנגלי
יוסף כהן05.12.17
2
לסטודנט החרדי אין הכנה נאותה היות ואין לו ידיעות מספיקות בלשון ובהבעה כמו שאין לו בחשבון ובמתמטיקה שלא לדבר על מקצועות המדעים כמו פיזיקה וכימיה. הרגלי הלמידה שרכש בתלמוד תורה ובישיבה אינם מתאימים לאקדמיה. זה המצב כמעוות שלא יוכל לתיקון ואין לזה תיקון בדיעבד.
יצחק05.12.17
1
מויש מה שכתבת שטויות והבלים אתה לא מבין מה שאתה מדבר ראוים שלא למדת היום במכללות נמצאים מטובי האברכים וכל מילה של הכתבה אמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חנוך05.12.17
אולי גם יעניין אותך
לימודים
ש

הילד שלכם מחונן?- רשמו אותו לתכנית ייחודית למצטיינים

כיכר בשיתוף משרד החינוך | מקודם
ש

מעניין

באיזה מוסד אקדמאי מעדיפים הסטודנטים החרדים ללמוד?

כיכר בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה | מקודם
ש

שיתוף מעניין

מהסמינר לתפקיד בכיר בחברת אינטל

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

בתכלית

שכר גבוה לבוגרות התואר בהנדסת תוכנה

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

בזמן מלחמה

המכללה למנהל בבני ברק במעטפת של ודאות

כיכר בשיתוף מכללה למנהל | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם
ש

מאפלה לאורה

כך הצליחה המשפחה לצאת מטראומה ולחייך לחיים

כיכר בשיתוף שאיפות | מקודם
ש

לומדים בכיף

הבן בת"ת?- גם הוא יכול לדעת אנגלית בסיסית תוך חצי שנה

כיכר בשיתוף אינגליש קלאס | מקודם
ש

בשורת נחת לשנה החדשה

גם עליכם הלחץ סוגר מכל הכיוונים? כך תגיעו לשלוות נפש אמיתית

כיכר בשיתוף אהבת עולם | מקודם
ש

סמנכ"ל 'רפאל' בסיור בקמפוס "קמא טק"

"התרשמתי מאד מהאיכות של התלמידות ומהפרויקטים"

כיכר בשיתוף קמא טק ורפאל | מקודם
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם
ש

במיוחד לנשים חרדיות

בחרו במקצוע עם שליחות, גמישות, גוון וביטחון תעסוקתי

כיכר בשיתוף בית הספר האקדמי לאחים ואחיות וולפסון | מקודם
ש

הגיעו ליעד!

המכללה שפיצחה את הסוד: כך החרדים מרוויחים יותר!

כיכר בשיתוף המכללה למינהל | מקודם
ש

מיוחד לחרדים

גם תספקו את הגוף והנפש וגם תפרנסו בכבוד

כיכר בשיתוף כושר גייט | מקודם
ש

לבעלי תואר ראשון - איך מתקדמים?

הגיע הזמן לקחת את הקריירה לשלב הבא

כיכר בשיתוף אוניברסיטת תל אביב | מקודם
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

עתיד אקדמי חרדי • ראיון אולפן

הכירו את מקצוע העתיד של בנות המגזר החרדי: מהנדסת תוכנה

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

בשורה אדירה!

זהו הטרנד הבא בהייטק ויש בו מסלול לנשים חרדיות

כיכר בשיתוף בר אילן | מקודם
ש

ריאיון מרתק

אברך חסידי; מהישיבה, דרך כיבוי אש לעסק פרטי

כיכר בשיתוף לפ"מ | מקודם
ש

הכניסה להייטק

בת סמינר? מקצוע מבוקש ופרנסה טובה בתכלית!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

להפוך את כוח הדיבור לפרנסה

איך תהפכו את כוח הדיבור לפרנסה ?

כיכר בשיתוף מכון ארנברג | מקודם
ש

הנאה לא גשמית

מהי אומנות? והיכן רוכשים 'ארגז כלים' עבורה?

כיכר בשיתוף אמן | מקודם
ש

מסלולי לימוד נחשקים

להיות סטודנטית בשלוחה החרדית בצלאל: משקיעה בהווה, מצליחה בעתיד

כיכר בשיתוף בצלאל | מקודם