כיכר השבת

דעה: מיוספוס ועד מר"צ

משום מה כל פעם שמזכירים ´שנאת חינם´, אני מרגיש מעלי אצבע מונפת ומאשימה. ח"כ מיכאל בן-ארי מקונן במאמר ל"כיכר השבת" (זמנים)

42
ח\"כ ד\"ר מיכאל בן ארי | כיכר השבת | ח' באב | 19.07.10
ח"כ מיכאל בן-ארי
ח"כ מיכאל בן-ארי (פלאש 90)

הייתי נער צעיר כשנחשפתי לראשונה ל'מלחמות היהודים' של יוסף בן מתתיהו. הקריאה בו הדריכה את מנוחתי.

בכרך ששמור איתי עד היום, ניתן למצוא את סממני הזעם. לא יכולתי להישאר אדיש לבוגדנות שלו, לחנפנות לקלגסי רומי, ולסאת השקרים הצפים מתוך דפיו. בכל מקום שנראה שהנ"ל אחז באחת מהמידות הללו, הוספתי בכתב יד: 'שקרן', 'חנפן', 'בוגד'.

ההזדהות הטבעית שלי, היתה עם בני עמי, עם גיבוריהם המושמצים, עם מפקדיהם האמיצים, חדורי האמונה העוז והתושיה. הייתי בטוח שאיש לא מאמין לו, לבוגד. זה שחצה את הקווים בשעה שניתן היה להכריע את המלחמה, וזיכה את האויב בנקודות מכריעות, שהביאו למפלה של בני עמו, עמנו.

התאכזבתי, ובכל פעם שאני עומד מול חומות ירושלים אני רואה את פני הלוחמים ומשפיל את שלי, אני לא יכול להסתכל להם בעיניים.

גיבורי המרד שלחמו בחרוף נפש, תוך הסתערויות הרואיות על האויב הרומי. הסתערויות שהביאו את הלגיונות הרומאיים ליאוש ומפלות מבישות חוזרות ונשנות, עד שטיטוס עצמו ניצל בעור שיניו בשניים ממתקפות אלו.

חיילי המרד שלא ישבו בסעודות של קמצא או של בר קמצא, שלא חיפשו מחסני מזון להתענג בהם, עד שטיטוס יפצפץ את חומות העיר וישחט אותם מדושני עונג. הפכו להיות: 'בריונים', 'כנופיות', 'רצחנים'.

לאחרונה, נוכחתי בהרצאה שעסקה באיתור המחנה הצבאי של שמעון בר גיורא. תוך כדי ההרצאה מלומדת, המוכיחה ששמעון בר גיורא פיקד על יחידה צבאית ממושמעת ומאומנת, כינה המרצה את חיילי בר גיורא 'כנופיות'. רתחתי, אך שאלתי את המרצה המלומד בנימוס, למה 'כנופיות'? ותשובתו הלא מלומדת: 'כך מכנה אותם יוספוס'.

מאידך על דרשני ימי בין המצרים חביבים אגדות 'קמצא ובר קמצא'. הדשדוש בהם הוא תמיד מן הנרטיב התבוסתני, זה השולל את המרד, כל שכן את גיבוריו. ה'היסטוריונים' שבהם, מסתייעים בתיאורי המרד של יוספוס.

את האמירה לא חשוב מי עשה את ההיסטוריה חשוב מי שכותב אותה, מייחסים לדוד בן גוריון, אך נראה שמי שהמציא את זה אינו אחר מיוסף בן מתתיהו. לדאבונם של יוחנן מגוש חלב, שמעון בר גיורא ושאר גיבורי המרד, לא התפנו הם לכתיבת היסטוריה. בזמן שיוספוס קיבל את אתנן הבוגדנות והתענג בטומאתה של רומא, ראשו של שמעון בר גיורא הותז בתהלוכת ניצחון, ויוחנן מגוש חלב התענה עד מוות בבית אסורים.

אך בכל פעם שיוספוס מזכיר את יוחנן מגוש חלב, הוא דואג לצרף לו רשימת חרפות וגידופים, לעיתים מוקדש לכך, כחצי עמוד של 'מחמאות' מפוקפקות.

יוספוס יש לזכור, מעלים מאיתנו פרטים רבים אודות עצמו. האופן האמיתי בו נפלה יודפת? כיצד ומתי הגיע להסכם עם אספסיינוס? איזו תרומה של מידע ומורל, תרם ללגיונות הרומאיים המותשים? מה היתה תרומתו לנפילת ערי הגליל וכניעתם של חלקם, ללא קרב? ומאידך, איזו דמורליזציה הוא זרע בשורות הלוחמים של אחיו?

המראה של לוחמים עזי נפש, ובמיוחד של שדרת הפיקוד שלא בגדה, העמיד בפניו תמונת ראי מבישה ביותר. שמעון בר גיורא ויוחנן מגוש חלב, יכלו להימלט על נפשם, הם ולוחמיהם, להתפזר, להעלם במרחב. הם לא בחרו בזאת. הם ודאי לא בחרו ליפול לידי השפלים שבאויבי עמנו, כדי לקבל את חסדם תמורת בגידתם.

מה הפלא, שהוא עוין אותם ומשאיר את שמם לדראון עולם, כרצחנים ושודדים.

נתונים אלו כופים עלינו לעיין מחדש במהלך המרד ונסיבותיו. הרתיחה שהביאה לפרוץ המרד מורכבת מנסיבות מכאיבות ביותר. העובדה שלמרד היו מנהיגים רבים, מלמדת על העדרה של מנהיגות מוסכמת, אך גם על העובדה שאין מדובר בקפריזה של יחידים. עדותו של מחבר 'עזרא הרביעי' שחווה את חורבן הבית, מלמדת על העריצות הרומית, זו שלא ידעה רחם, והצדק היה ממנה והלאה: " "אתה הרביעי (=האימפריה הרומאית)... החזקת בשלטון על העולם באימה רבה, ובעורמה שכנת בתבל זמן רב, ושפטת ארץ לא באמת, כי הצרת לענווים והזקת לנכנעים ושנאת אנשי-אמת ואהבת דוברי-שקר, הרסת את מעוזיהם של עושי פרי והשפלת את חומותיהם של מי שלא הזיקו לך...".

גם מיוספוס עצמו ניתן ללמוד על שיטות הדיכוי הרומיות. בבואו לדבר בשבחם של כת האיסיים, הוא מלמד דרך אגב על שיטות הרצח הנוראיות: "המלחמה הרומאית חשפה את כח נשמתם ... כי כאשר נדוש בשרם בגלגל ונמתחו כל אבריהם, כאשר נשרפו חיים או נשחקו עצמותיהם ..., ומעניהם נטלו עליהם לקלל את שם מחוקקם ...עמדו בניסיון ... ולעגו לאנשים אשר הקריבו אליהם את כלי המשחית...".

סוף ימי הבית השני היו מן המפוארים בתולדות ישראל, במיוחד בפן של שמירת מצוות, קבלת מרות ההנהגה של חכמים משושלת בית הלל, והנחת היסודות לתורה שבע"פ. העול של השלטון הרומי פגע אנושות בחירות המדינית והדתית, תוך התערבות אנטישמית גלויה ורצחנית, בכל הסכסוכים שפרצו עם נכרים תושבי הארץ.

חולשתה של האימפריה בשעה זו, יחד עם הלכידות של קבוצות רבות הביאו לפרוץ המרד. הפסקת קורבן הקיסר הייתה במקרה זה רק הזרז. המבקשים ליחס את כישלונו של המרד לקבוצה של 'בריונים', שכביכול גררו את האומה למרחץ דמים ולחורבן המקדש, עושים לעצמם עבודה קלה. המרד לא היה יוזמה מקומית או סקטוריאלית, מיטב המנהיגות המדינית והדתית חברו לשים קץ לכיבוש הרומי שהטיל צל כבד על המשך קיומה של היהדות, בגזרות שמד נוסח העמדת הצלם בהיכל, בטבח של ערים שלמות, ובעריצות שלטונם של הנציבים.

בהקשר זה יש להעריך שכל הסיפור של 'מלחמת אחים' בירושלים, אינה אלא פרי דמיונו הקודח של יוספוס, שמאמין לדמיונותיו, עד שבאחת ההסתערויות של המוני לוחמים, הפורצים מן החומות, על לגיונות טיטוס המוכים בהפתעה, הוא מתאר בפליאה: "הללו (חיילי הלגיון) רצו להקל על עבודתם, והתפזרו קבוצות קבוצות, ולמטרה זו הניחו מרבית נשקם; כי הם דימו כי היהודים לא יעיזו לעולם לערוך גיחה, ואם יעשו כך – כוחם יתפצל ע"י הריבות הפנימיות שביניהם.לפיכך הופתעו והוטלה אנדרלמוסיה ביניהם".

מי שמכיר את מהלך הקרבות המתואר אצל יוספוס ומתעלם משלל הגידופים, עומד נפעם: מהארגון הצבאי בהגנת חומת ירושלים, המחולקת לגזרות, מהיצירתיות שהפתיעה את האויב והכתה בו פיזית ומורלית, ומהנכונות להקריב את החיים במבצעים נועזים, למען חרות ירושלים והמקדש. לו היה שמץ של אמת מתיאורי מלחמת האחים, העיר היתה נכבשת בשעות אחדות, כפי שטיטוס תכנן, ע"פ המידע הכוזב שקיבל מיוספוס.

יחד עם זאת סביר שהיתה פגיעה באלו שהיוו איום הפנימי, החלישו את העמידה ע"י חציית קווים, או במי שביקשו למסמס ולהרדים את המרד באספקת מזון ושעשועים.

משום מה כל פעם שמזכירים 'שנאת חינם', אני מרגיש מעלי אצבע מונפת ומאשימה. 'קנאים', 'בריונים', 'מלחמת אחים', 'שנאת חינם', הם כתב האישום האולטימטיבי של התבוסתנים באשר הם, לדכא כל רגש לאומי של אהבת ישראל ואהבת ארץ ישראל. מי לא מכיר את האישום 'בגללכם כבר חרב הבית השני!' האפיזודה ההיסטורית הזאת, הפכה להיות ספינת הדגל של כל תיאוריות התבוסתנות.

תוך שימוש מניפולטיבי וסלקטיבי בספרות חז"ל. לצורך העניין מגייסים את דמותו הכבירה של ריב"ז, שההתייצבות שלו לצד הרומאים באמצע המלחמה זוכה לביקורת קשה אצל חז"ל. הרוב מכירים את סיפורו של ריב"ז מהתיאור המאוחר בבבלי במסכת גיטין, מעטים מכירים את הסיפור המקורי המופיע באבות דרבי נתן. שם מוזכר שהתייצבותו של ריב"ז לצדו של הקיסר, היא זו שנתנה לו את חייו ולא נבואתו על קיסרותו של אספסיינוס (אגב, בימים אלו אספיינוס כבר ישב על כסא הקיסר ברומא).

גם אם נעדיף את המתואר בבבלי גיטין, לא ניתן להתעלם ממסקנת הסיפור המטיח במעשהו של ריב"ז: 'משיב חכמים אחור ודעתם יסכל'. לעומת כן, לא ניתן למצוא בחז"ל מילת שבח אחת, על ההתמסרות לאויב באמצע המלחמה.

עיון מחודש בגורמי הנפילה המוזכרים בחז"ל, מגלה שלדעת חז"ל התבוסתנות והנהנתנות, דווקא הם שהביאו לכישלונו של המרד וחורבן הבית: '...שהיו אוהבין את הממון ושונאין אילו לאילו שנאת חינם' (תוספתא, מנחות י"ג).

הסבר לאמירה זו נמצא בתיאורים ההיסטוריים השונים, אלו מלמדים שהמתנגדים העיקריים למרד היו בעלי הממון, אלו שכל תוצאה של המרד, הייתה פוגעת במעמדם הכלכלי. חציית הקווים והלשנה אצל האויב, נוכל למצוא באגדת קמצא ובר קמצא, אגדה שקורעת צוהר לעולמה של קבוצת הנהנתנים, שלא היססו לבגוד בחבריהם ובעמם.

ההלשנה אצל האויב וחציית הקווים בזמן המרד ולפניו, היו הביטוי החמור של שנאת חינם, אותה שנאה שהביאה לחורבנו של הבית. כשלבגידה זו מתלווה סלחנות בדמות 'ענוותנותו של בן אבקילס' שאף היא 'החריבה את ביתנו'.

מי שמכיר את הבוגדנות שיכולה לפשות בגופים כמו 'בצלם', 'יש גבול', שלום עכשיו', מבין את האמירה 'שנאת חינם'. סיפור בר קמצא מצביע על התנהגות בוגדנית המונעת מניכור לאומי, ומנהנתנות חולנית. ואכן יש לומר, משנאת חינם של רובד מנוכר, אנוכי, נטול רגש לאומי, חרב הבית. לאלו ע"פ המסקנה ההיסטורית אין להתנהג בענוותנות, את אלו יש להוקיע, ודאי לא לנהוג בהם 'אהבת חינם'.

הטלת רפש ואשמה בגיבורי המרד שהשליכו נפשם מנגד, היא פעולה זדונית של משכתבי ההיסטוריה שבכל דור ודור, אלו ההופכים את הגיבורים לבריונים, את הנועזים לשופכי דם אחיהם, את מוסרי הנפש על עמם לשונאי שנאת חינם.

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
בירושלים היו מחסני מזון שהספיקו ל22 שנה הקנאים הציתו אותם כדי לכפות מלחמה ! ממש צדיקים מסקנת הסיפור בבבלי במשיב חכמים אחור היא שהיה על תושבי ירושלים להאבק ב"דרקון" שהם הקנאים הרוצחים ולא לשתף עמם פעולה אבל הכותב ימכור את נשמת עמו כדי להצדיק את הטירוף האידאולוגי שלו דעותיו מסכנות אותנו כשם
ראובן19.07.10
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב בן ארי צודק19.07.10
27
ויהיו מלעיבים במלאכי אלהים ובוזים דברו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת ה' בעמו... ככה אני מרגיש. מי שמך לדבר סרה במלאך אלהים כמו רבי יוחנן בן זכאי? מי אתה שתדבר על "טעויות" שהוא עשה ותפרש אותם בכזו קלות דעת? "אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה גמרא הלכות ואגדות דקדוקי תורה ודקדוקי ס
מיכאל שר ישראל20.07.10
ריב"ז" הביקורת על עצם היציאה מהעיר היא של חז"ל. יש מחלוקות גם בחז"ל, אין כאן לא העלבה ולא הלעבה, השאלה היא זה היה מהלך נכון נידונה בגמרא בגיטין. המאמר.מוכיח בבירור שהמלחמה על ירושלים היתה בגבורה. חז"ל לא סותרים זאת, אם נשמעת ביקורת היא על הבריונים. כל אלפי הלוחמים היו בריונים. חוץ מזה מה עם שאר חכמי
אתה המבזה20.07.10

הצגת כל התגובות

26
וכן רוב חכמי ישראל. לא ברור שריב"ז היה נגד המרד. מהגמרא בגיטין משמע שבאיזשהו שלב הוא החליט לצאת, ונעזר בבריונים כדי לצאת.
היטוריון19.07.10
25
והבריונים שרפו את מחסני המזון כדי לדחוף למרד, כך מבואר במסכת גיטין.
יוסל'ה19.07.10
24
אולי תבינו כבר שכל החרדים הנורמלים סולדים מבן ארי וחבורת ההזויים מסביבו...אין לנו חלק איתכם אתם עוד מיזרוחיניקים ששונאים חרדים
מוטי19.07.10
מי שלא מוכן להתמודד, ישר מכפיש, המגיב להבנתי אפילו לא קרא. ישר מלכלך. זהו מאמר מרתק. בן ארי לא עוד אחד שמקשקש. אפשר לא להסכים איתו, אבל צריך לנמק למה. סתם שנאה, לא מוסיפה בריאות. אז קרא שוב לפני שאתה משתולל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוספי19.07.10
כדי שתלמד על בן ארי לפני שאתה תוקף אותו. ח"כ בן ארי מייצג את האינטרסים של הציבור החרדי יותר מכל החברי הכנסת שלנו!
יוסף19.07.10
מוציא מילים מהפה שלא לצורך ולא לעניין!!!
יהודי19.07.10
23
שהביאו לנו את המאמר החשוב הזה.
אבי הרשקוביץ20.07.10
22
פשששש מדהים עד כמה הבנאדם הזה מוכשר.
יהודי19.07.10
21
מי נתן רשות לבן-ארי להתייחס בכזה זלזול לרבן יוחנן בן זכאי
ישראל בטח בהשם19.07.10
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן ארי צודק וצדיק20.07.10
19
אין על בן ארי!!!
חרדי19.07.10
אתה צודק בהחלט
אלחנן22.07.10
18
האם מישהו מהנהלת האתר קורא את העמודים טרם פרסומם? דברי הבלע הנ"ל מלאים בכפירה ובדברי נאצה כנגד דברי חז"ל,חוץ מהעובדה שהאפיקורוס הידוע,כותב המאמר, ממקם את עצמו ואת הציבור שהוא מייצג,במקומם האמיתי - קרי,כת הבריונים האלימה ופורעת העול,שגרמה במישרין לחורבן בית שני,ועסוקה בשנים האחרונות גם במאמצים לחורב
תלמודי19.07.10
17
כאשר המטרה שלך ברורה. לשמור על כבודם של הקיצונים, שדווקא מוזכרים בחז"ל לשלילה כמה פעמים. בין השאר במעשה אבא סיקרא. וכאשר אתה לא יכול להתעלם ממדרשים מסוימים, אתה נוטל לעצמך את העוז לדחות אותם. (במסווה של איזכור מקורות אחרים כאילו) בושה וחרפה! אני קורא לאתר כיכר השבת להסיר את המאמר ההזוי והשקרי הזה!
יעקב20.07.10
הטרור המחשבתי שלך לא מתאים לבן תורה תיכנס לדיון תורני מול עמדתו המנומקת של בן ארי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה בן צבי20.07.10
16
כמה ח"כ יכולים לכתוב מאמר כזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך ירושלמי19.07.10
15
אישר חילך לאורייתא ,לך בכוחך זה והושעת את ישראל ואל תחת ממגיבים כמו 1 צאצאי הבוגד יוסיפוס.
יהודי מאמין19.07.10
14
כל הכבוד למרזל שויתר לאיש הענק הזה בן ארי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תודה לך ברוך מרזל19.07.10
13
על אירגון בצלם גבול ושלום עכשיו
י19.07.10
12
אפתח בגילוי- אני ממצביעי מפלגת האיחוד הלאומי שגם מיכאל בן ארי נמנה מחבריה. אולם אני בהלם- המאמר הזה הוא פשוט לקיחת דברי חז"ל והפיכתם לחלוטין- פשוט לעוות את פשט הכתובים. כל מי שעובר על פשט דברי הגמרא בגיטין- רואה שכל מטרת הכתוב הפוכה לחלוטין- היא מגנה את הבריונות! היא לא אומרת "משיב חכמים אחור" על
יהודי מופתע20.07.10
11
אף פעם לא הבנתי מה גרם למרד. המאמר הזה מסביר משהוא על זה. כנראה שהמצב לא היה זהב, עם הרומאים. באל חכמים לימדו שהיתה שנאת חינם.
צביקי19.07.10
10
כשמך כן אתה אריה, תמשיך לומר את האמת ללא מורא וללא פחד. תמשךי לנגח את השמאל הבוגדני והמתועב ואל תתרגש מאנשים "חרדים" כביכול כמו החמאר מתגובה 1 שחי בבועה ולא מבין מימינו ושמאלו. חותמו של הקב"ה אמת ורק זה מעניין אותנו.
כהנא חי19.07.10
9
מה קרה לך? אין ילד שלומד את אגדות החורבן שלא מבין את הדברים הפשוטים: הביריונים שרפו את מחסני המזון, הביריונים סרבו לכל נסיון פיוס עם הרומאים (כמו שנעשה פעמים אחדות קודם לכן), ואילו ההנהגה הרוחנית, ששיקול הדעת שלה עולה אלף מונים על של הביריונים, הבינה שדרכם מובילה לחורבן [כשם שההנהגה הרוחנית בימינו,
מנחם ציון20.07.10
8
המון הצלחה על חידוש בעניין אבות דרבי נתן בסיום ט' באב אעיין בנושא מאד שמחתי לקרא דעה מלומדת ובעלת כושר הסבר בהיר כזה...
דוידי19.07.10
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב בן ארי צודק19.07.10
6
אני מחכה לשמוע מחאה נמרצה מחוגי הימין
ישראל21.07.10
5
מי הכניס לחוטובלי ולשר החינוך רק בן ארי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני חרדי ובן ארי משלנו19.07.10
אני מוחה נגד ח"כ בן-ארי וכאחד מתומכיו אני דורש התנצלות והבהרה
חיימקה21.07.10
4
אחרי שהעזת לפעור פיך נגד רבן יוחנן בן זכאי אנחנו דורשים ממך תתפטר! אתה לא יכול לייצג אותנו בכנסת. אנחנו חברה שמאמינים בעם ישראל, תורת ישראל, וארץ ישראל. ולא ייתכן שאתה שלא מפחד להטיל רפש ברבן יוחנן בן זכאי אחד ממעבירי התורה להמשך הדורות ואחד מאלו שלחמו בדרכו למען הצלת ארץ ישראל מידי האויב (יבנה וחכמ
רוני הדת"ל21.07.10
מה איתך? הוא בסדר גמור אתה לא יודע בכלל כלום עליו
אלחנן22.07.10
3
חבר הכנסת בן ארי הוא רב ודוקטור ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה.
רפאל בן מלך 19.07.10
2
בן ארי מנתח באופן מקורי ומעניין את דברי חכמים. רק חלושי שכל מעבירים ביקורת סרת טעם על דבריו.
נחי צעירי19.07.10
1
יישר כוחך הרב בן ארי המשך להשכילנובעוד מאמרים אמיתים כאלה
דב הכהן19.07.10
אולי גם יעניין אותך
תשעה באב

רבה של ירושלים פורץ בבכי בקריאת ההפטרה

יוסי נכטיגל | 27.07.23

שיעור מיוחד

סודו של החורבן: דווקא מתוכו החלה לצמוח גאולה

הרב יואב אקריש | 26.07.23

שיעור מיוחד לצום

הרב ג'ייקובסון מנתח את התמונה המפורסמת מהשואה

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.07.23

ט' באב תשפ"ב

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 07.08.22

כל הפרטים

אלו הלכות תשעה באב שיחול במוצאי שבת

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 05.08.22
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

ידע יהודי

מיוחד: מסע בסמטאות ירושלים ובית המקדש

הרב אליהו שוויכה | 04.08.22

המדריך המלא

כל הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 16.07.21

מה שצריך לדעת

צום ונגיף: הנחיות הראשל"צ לתשעה באב

יוני גבאי | 15.07.21

'ט באב' תשע"ט

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 11.08.19
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ט' באב

שפת ירושלים // הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 11.08.19

שידור חוזר

הרב יצחק פנגר בשיחה לתשעה באב • צפו

כיכר השבת | 10.08.19

תשעה באב

שידור חוזר: הרב רפאל זר מקונן על החורבן

כיכר השבת | 10.08.19

שידור חוזר

השיעור של הרב יגאל כהן לתשעה באב. צפו

כיכר השבת | 10.08.19
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

תשעה באב נדחה

מה הדין: האוכל בצום חייב לעשות הבדלה?

כיכר השבת | 10.08.19

לספרדים ולאשכנזים

כל הלכות תשעה באב שנדחה ליום ראשון

הרב יוסף חיים אוהב ציון | 09.08.19

פְּנֵי כֹהֲנִים לֹא נָשָׂאוּ

תאמין שתבוא הגאולה: הרב יגאל כהן. צפו

כיכר השבת | 22.07.18

יְתוֹמִים הָיִינוּ

מה עוד נשאר לעשות? הרב יצחק פנגר. צפו

כיכר השבת | 22.07.18
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת

בין ארץ לשמים: שיחתו של הגר"ב רוזנבלום

כיכר השבת | 22.07.18

'ט באב' תשע"ח

מתי יוצא הצום ואלו הלכות כדאי שתדעו?

כיכר השבת | 22.07.18

ט' באב

אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד • הרבנית ימימה מזרחי. צפו

כיכר השבת | 21.07.18