כיכר השבת

רגעי פרידה

"מלכות של חסד": 7 הרגעים היפים של טראמפ והחרדים

אין ספק כי דונלד טראמפ היה הנשיא האמריקני האהוד ביותר על הציבור החרדי - בארצות הברית, בישראל ובעולם • עם עזיבתו את הבית הלבן, 'כיכר' במצעד הפינוקים של טראמפ לחרדים (עולם)

46
יוחנן בלייך | כיכר השבת | ז' בשבט | 20.01.21
טראמפ עם רבנים חרדים בבית הלבן
טראמפ עם רבנים חרדים בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

רבנים מובילים קראו להתפלל עבורו, במוסיקה החסידית הופקו עליו שירי הלל - ואפילו בסאטמר האנטי-ציונית שיבחו אותו: היום (רביעי) נפרד דונלד טראמפ באופן סופי מן הבית הלבן, ואין ספק כי חרדים רבים מצניעים דמעה קטנה ושומרים לו מקום חם בלב.

לא נדבר כעת על כל מה שעשה טראמפ עבור מדינת ישראל - למרות שזה חשוב מאד, או על חתנו - שרבים אוהבים משום מה לחשוב שהוא חרדי; בכתבה הזו ננסה להתמקד ב'פינוקים' של טראמפ לחרדים, ובכמה רגעים יפים - שיכולים אולי להסביר את העובדה שרוב החרדים הצביעו לו, ורבים מהם ממש מעריצים אותו.

והנה שבעת המאורעות המובילים, לפי סדר התרחשותם:

1 "דידן נצח": שחרור רובשקין

טראמפ ורובשקין (צילום: בנצי ששון, shutterstock)

כבר בשנתו הראשונה של הנשיא דונלד טראמפ, הוא ביצע את הצעד הראשון עליו בירכו במגזר החרדי: לאחר 8 שנות מאסר על הלבנת הון, כנגד כל הסיכויים - ולמרות דברי ביקורת, החליט טראמפ על שחרורו של האסיר שלום מרדכי הלוי רובשקין, עליו נגזרו 27 שנות מאסר.

עם קבלת הבשורה, 770, בית המדרש המרכזי של חסידות חב"ד התמלא בחסידים שפרצו בריקודי שמחה סוערים לצלילי הניגון 'דידן נצח' (מארמית, "שלנו ניצח"). רובשקין הפך מאז לסוג של 'משפיע' ברחבי העולם, וטראמפ זכה לתשבחות במגזר החרדי.

2 כיפה שחורה, כותל חרדי

דונלד ומלאניה טראמפ בכותל (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

היה זה בשנת תשע"ז, בעיצומן של ההתכתשויות הבלתי פוסקות בעניין הכותל - נשות הכותל, הכותל הרפורמי וכו'.

הנשיא טראמפ ששהה בישראל, התעתד לבקר בכותל כמיטב המסורת של מנהיגי העולם, וכבר הסתובבו שמועות כי הוא ונשות משפחתו יתפללו יחד בעזרת הגברים - מה שהוכתר כ'ניצחון לנשות הכותל'.

אלא שטראמפ הפתיע כאשר ביקר בכותל המערבי כשהוא חובש כיפה שחורה, יחד עם משפחתו - תוך שהם שומרים על קדושת הכותל, כשהנשים - מלניה ואיוונקה, התפללו בנפרד מעבר למחיצה - בעזרת הנשים.

3 חרדים אין - רפורמים אאוט

טראמפ עם רבני חב"ד בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

אגב הכותל החרדי, הנשיא טראמפ שינה את המאזן היהודי המסורתי בבית הלבן, כאשר ידם של הרפורמים בבית הלבן היתה על התחתונה.

טראמפ ייחס מקום של כבוד לרבני חב"ד, ולרבנים חרדיים ואורתודוקסים בפרט. מסיבות חנוכה בבית הלבן תמיד היו אירועים רוויי חרדים בתקופתו של טראמפ (כמה קשה להתרגל לדבר על התקופה הזו בלשון עבר...).

אחת הדוגמאות הבולטות היתה בשנת תשע"ט, כאשר נציגים של עשרים קהילות יהודיות בארצות הברית הוזמנו לקבלת פנים והרמת כוסית בבית הלבן לקראת חג הפסח. מי שלא הוזמנו, הם נציגי הרפורמים ואנשי שדולת השמאל.

למותר לציין שהרפורמים הבינו מהר מאד לאן נושבת הרוח, והחליטו להחרים בעצמם את האירועים הללו. מסיבת חנוכה שהתקיימה במלון בבעלותו של טראמפ - הוחרמה אף היא על ידם.

4 "אתה מענטש": טראמפ והרב גולדשטיין

טראמפ והרב גולדשטיין בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

בפיגוע המחריד שאירע בשנת תשע"ט בבית חב"ד בפאווי שבקליפורניה, נרצחה אשה ששהתה במקום - ואילו שליח חב"ד הרב ישראל גולדשטיין, שניסה להגן עליה, נפצע בשל כך ואיבד את אצבעו. טראמפ היה מהראשונים שחייג לרב גולדשטיין להרגיעו.

כמה ימים לאחר מכן הנשיא טראמפ הגיע לטקס מיוחד לציון 'יום השואה', כשלצידו ניצב הרב גולדשטיין שהוזמן לנאום, ואמר: "אני רוצה להודות לארצות הברית, ברצוני להודות לנשיא היקר והמכובד שלנו שהוא, כמו שאומרים ביידיש 'מנטש' - פר אקסלנס".

"אדוני הנשיא, כשאתה התקשרת הייתי בבית ומיררתי בבכי. היית האדם הראשון שהתחיל את תהליך הריפוי שלי. אתה מרפא אנשים בזמנים הרעים ביותר שלהם ואני אסיר תודה על כך", הוסיף הרב.

הנשיא מצידו הגיב לרב, ואמר בתוך נאומו: "כאלו מילים יפות אדם משכמו ומעלה. הוא אמר שזהו הרגע הגדול בחייו; לצאת מהחשכה לבית הלבן. תודה רבה רבי, אני מעריך את זה".

"ובמלוא הכנות", המשיך טראמפ: "האומץ, החסד והמסירות, שלך נגעו בלבם ונשמתם של כל האמריקאים. התברכנו בכך שאתה ומשפחתך כאן היום. תודה ומסור את תנחומינו לכולם, זו היתה תקופה קשה".

בהמשך, מינה טראמפ את בנו של הרב גולדשטיין, שליח חב"ד בפני עצמו, לחבר המועצה לזיכרון השואה בארצות הברית.

5 "תמונות עגומות" בברוקלין

חרדים מפגינים בניו יורק (צילום: יעקב קורנבלו)

והגענו לשנה האחרונה, תקופת קורונה: מושל מדינת ניו יורק אנדרו קומו וראש העיר ניו יורק ביל דה-בלז'יו החליטו בחודש תשרי להטיל מגבלות על השכונות החרדיות, שהוגדרו 'אדומות'.

כאשר מאות חרדים יצאו לרחובות ברוקלין וניו יורק והפגינו בעוז נגד ההחלטה, הם קיבלו גיבוי של טראמפ שצייץ כהרגלו בטוויטר (בזמן שעוד היה לו שם חשבון): "מה התמונות העגומות הללו מזכירות לכם?".

טראמפ אף ניצל את ההזדמנות לחיסול חשבונות כאשר צייץ מחדש שחקן מפורסם שטען כי זה מראה שהוא לא ציפה לראות בחייו, והוסיף כי מושל העיר הוא "פושע, בריון אנטישמי".

6 "בתי הכנסת שומרים עלינו"

טראמפ שמח עבור החרדים (צילום מסך מתוך טוויטר)

נגיף הקורונה הביא מדינות רבות להטיל הגבלות על אזרחיהן - בין היתר על חיי הדת. אלא שכאשר מושל ניו יורק החליט שאסור להתפלל בבתי כנסת - נעמד טראמפ כחומה בצורה.

בתדרוך בבית הלבן אמר טראמפ כי "מושלים צריכים לעשות את הדבר הנכון ולאפשר למקומות תפילה חיוניים וחשובים להיפתח באופן מיידי".

לדבריו, "מספר מושלים מגדירים חנויות למכירת אלכוהול ומרפאות הפלות כחיוניים. זה לא נכון, ואני רוצה לתקן את העוול הזה ומגדיר את בתי התפילה כחיוניים יותר. אלו מקומות ששומרים עלינו ומשאירים את החברה שלנו מאוחדת".

מושל ניו יורק נלחם בחזרה, מנע את פתיחת בתי הכנסת ואף קנס כאלו שנותרו פתוחים, אבל החרדים ניצחו בסופו של דבר לאחר מאבק משפטי.

טראמפ לא הסתיר את שמחתו וצייץ בתגובה "חג הודיה שמח!".

אין לשכוח גם את נאומו של טראמפ בתחילת השנה, שהצליח לרגש חרדים רבים: "זו לא בושה, אנו חייבים עזרה מהבורא! יהיו כאלו שיגידו 'איך הוא מעז לומר את זה', אבל אני אומר את זה".

7 מתנות פרידה

טראמפ חותם (צילום: הבית הלבן)

היום (רביעי), יומו האחרון בבית הלבן, כמיטב המסורת האמריקנית, חנן הנשיא דונלד טראמפ 73 בני אדם, ביניהם גם כמה אסירים חרדים.

אחד האסירים הוא אליהו ויינשטיין, חרדי שהתגורר בעבר בשכונת הר נוף הירושלמית. "אבא לשבעה ילדים ובעל אוהב, הוא ריצה שמונה שנים מתוך 24 השנים שנגזרו עליו על הונאת השקעה בנדל"ן והוא זוכה לתמיכה של הקהילה שלו לאחר השחרור", נכתב בהודעת הבית הלבן שם גם צוין כי גם כמה מהקרבנות ביקשו את שחרורו של ויינשטיין.

אסיר חרדי נוסף שעונשו הומתק בידי טראמפ, הוא שלום וייס בן ה-66 שהואשם בעבירות הונאה, הלבנת הון ועוד עליהם הוא נמצא בכלא כבר 18 שנה.

השניים כבר נמצאים בחיק משפחתם בזמן פרסום שורות אלו. "ישועת ה' כהרף עין", התרגשו חרדים רבים שקיבלו את הפינוק האחרון של טראמפ (לקדנציה זו, כן?) בהודיה לה'.

8 בונוס: נרות שבת

שלי יחימוביץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

טוב, אם יורשה - זה קצת יותר הומוריסטי, או אירוני, אבל בזכות טראמפ - הדליקה שלי יחימוביץ נרות שבת לראשונה בחייה.

אז לא, טראמפ עוד לא הפך לשליח חב"ד - אבל יו"ר מפלגת העבודה לשעבר יחימוביץ', שבחייה לא הדליקה נרות שבת, הבטיחה לעשות זאת אם יתברר שטראמפ מפסיד בבחירות.

יחימוביץ', המוכרת כיום כמגישה תכנית אקטואליה ב'כאן רשת ב', צייצה את ההודעה הבאה: "בעת מצוקה חריגה אני מבקשת מאלוקים דברים. בכל פעם שביקשתי, הוא נענה. אז אלוקים, אני שוב מבקשת: תעשה שניפטר מטראמפ".

"והפעם, אם זה יקרה", הפתיעה אשת השמאל, "אני מתחייבת שאדליק השבוע לראשונה - ובאופן חד פעמי - נרות שבת".

לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, צייצה שלי: "מילה זו מילה. הבטחתי, ולכן קיימתי, להדליק נרות שבת כדת וכדין אם ביידן יבחר. לא העליתי תמונה כדי לא לנחס, אבל עכשיו, אימא, מותר כבר לבכות. שבת שלום".

ללמדך שגם בהפסד של טראמפ יש נקודת אור.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
התכוונתם לרשום: הרגעים היפים של טראמפ והחבדניקים....
רותם21.01.21
31
איך חב"ד מצליחים להגיע עד דולנד טראפ???
אחד שמבין21.01.21
30
מי שעשה את קושנר לחרדי זה החרדים ... כי אתם ילדותיים ובעיקר אהבלים ...
james21.01.21
ואתה החלוני נורא "חכם" אוכל כל היום וחושב על גופו..., עד שמת כחמור...
א 22.01.21

הצגת כל התגובות

29
היה נרקיסיסט גמור שגרם לכל כך הרבה מתים ונזק לחברה בארה"ב. אולי הנשיא הגרוע בהיסטוריה. ברוך שפתרנו.
NY guy21.01.21
הוא הביא את הקרונה? טיפש מטופש... ככה זה השכל של השמאל לשנוא את מי שאוהב יהדים כידוע השמאל שונא יהודים.
א 22.01.21
עוד אחד שמושפע מהתקשורת!
י21.01.21
גם הכתבה הנוכחית שהיא פרו טראמפ היא בעצם תקשורת. יש תקשורת לצד זה ויש תקשורת לצד זה. יש האוחזים (חסידיו) שלא היה כמו טראמפ לטובה. ויש האוחזים הפוך. מותר להביע דעה אחרת ממך. לא מוצא חן בעיניך? תתווכח, תוכיח. לכתוב "מושפע מהתקשורת" זה בעצם להגיד שאין לך מה להגיד חוץ מזה..
ואתה לא מושפע?21.01.21
28
יחימוביץ היה מיותר היא כ,כ מזלזת בדת שלא מגיע לה
הקטע של שלי 21.01.21
27
חזק
ללא שם21.01.21
26
יישר כח נהנתי
יהודי פשוט21.01.21
25
הכל לטובה... נקווה שנזכה לראות את הטוב שיצא עכשיו מזה שביידן נבחר בעיניים ולא בהסתר
YY20.01.21
24
אבל התפללו בשבילו, מה הטעם
אבל22.01.21
23
אין ספק שטראמפ היה ידיד מיוחד.. גם לחרדים וגם למדינה... "מכאן ואילך אין אנו ממתינים אלא לאורך" כמו שמובא בילקוט שמעוני מובא (ישעיהו, פרק ס', רמז תצט')
פלאפל21.01.21
22
לב מלכים ושרים ביד ד'
זה לא סוף העולם. עברנו את פרעה נעבור גם 21.01.21
21
הגמרא אומרת שבשם של האדם רמוז דברים עליו -השם של טראמפ רומז למילה טרמפ ללמד אותנו שהיה רגע של אלומת אור חד פעמית מהקב"ה בכבודו ועצמו,שהרי לא היה כזה דבר שיהיה נשיא שיגיע מעולם עסקים לנשיאות ארה"ב,כי רוב רובם של נשיאי ארה"ב היו חברי קונגרס או מושל מדינה או סנטור,או איש צבא . ללמד שהוא היה תופעה אלוק
משה21.01.21
20
טרמאפ המלך 🥇🥈🥉🏅⁦🎖️⁩👑👑👑👑👑
אין עליו בעולם21.01.21
אנחנו צריכים להודות לה׳ שנפטרנו ממנו--הוא גרם לנו נזק יותר מתועלת
שלמה21.01.21
לשלמה תגיד אתה חי בישראל או באוגנדה??
YY21.01.21
19
שלי יחימוביץ עבלה של שבת
ללא שם21.01.21
18
הלוואי וזה יעבור לטראמפ זה הזמן להגיד תודה תודה ושוב תודה היית נשיא מדהים לאמריקה וליהודים ולעולם כולו הרבתה שלום ואהבת אדם וגם ידעת לטפל באלה שכל היום מדברים רק רע ושלילי ושונאים כל מי שלא חושב כמותם טראמפ אתה תזכר לנצח ותיכנס להיסטוריה העולמית ההוכחה לזה שעכשיו אתה נרדף. התורה, עם ישראל, ארץ ישר
שמעון21.01.21
17
חבל , ההפסד כולו של כל עם ישראל!
שמשון21.01.21
16
תודה לה׳ שטראמפ לא ניצח. אם הוא הי׳ מנצח אז כולם הי׳ צריכים להיות בבית סוהר עוד 4 שנים
שלום ווייס21.01.21
עוד תגובה של שמאלני שונא יהודים...
א 22.01.21
איזה בית סוהר?? עכשיו אתה יכול לטייל בחצי ממדינות ערב שאם היית נכנס אליהם לפני טראמפ עלה היית שם בבית סוהר...
י21.01.21
15
מי קיבל ויזה תיירות בקלות בימי טראמפ לפני גיל 60 שיצביע הוא היה סדומניק אמיתי למהגרים וגזען שפל
ג'פרי 21.01.21
אתה אוהב יותר את אבומה ואת איראן?
א 22.01.21
14
הכתבה יותר על חב"ד מאשר על הטראמפ :) יעסססססססס!!! יחי המלך!
הכתבה יותר על 21.01.21
13
מה עם העברת השגרירות לי'ם
והמבין........ 21.01.21
12
נתגעגע-מקווים שלא להרבה זמן
יאיר31.01.21
11
כתבה יפה מאוד
אור21.01.21
10
שמעתי ת'סיפור על רובשקין זה ספור מרגש מאוד הוא היה נשיא טוב באמת!
בת מלך20.01.21
9
נו.. מה איכפת לכם שטרומפ הכניס לכם רבבות יהודים לארונות מתים כאשר דאג לאיקאאנמי והסית נגד כללי ההתגוננות בשנת המגיפה העיקר שהיה להם ללובביטשים קצת דידן נצח..
מאיר21.01.21
הוא אהב יהודים זה מציאות, ואבומה שנא נקודה. ובלי מושגוסין.
א 22.01.21
צודק. אבל העולם בנוי מהמחוות האנושיות.
as@gmail.com21.01.21
8
קוראים לזה "טראמפ וחב"ד" אבל מה שעושה לכם טוב נשמות
הרבי21.01.21
7
חבל מי צריך את הנרות שלה
שירי21.01.21
6
הכל לטובה.. נקווה שנזכה לראות בגלוי את הטוב מזה שביידן נבחר ולא בהסתר
YY20.01.21
5
הכל טוב ויפה חוץ מ5 ו6 שזה ניצחון למומרים למצות ונשמרתם ולא למאמינים בה' ותורתו. חשוב לציין שעל זה בדיוק הפסיד טראמפ הוא טעה טעות חייו בלקיחת הצד הלא נכון בנוגע לזהירות מהקורונה. לולא זה היה מנצח ניצחון גורף.
משה 21.01.21
גם על סעיפים אחרים ניתן להתווכח. להגיד על טראמפ שהוא "מענטש"? נו נו..
הערה21.01.21
שהוא התקשר הוא הראה שהוא מענטש. יותר גדול מכל קודמיו.
א 22.01.21
שגוי משבח בית הכנסת זה העניין של הקידוש השם, מה לא מובן.
א 22.01.21
4
מה עם הרב האורטדוקסי -ישבתי שנאם בטקס ההכתרה? אותי זה מאד ריגש!
שלמה זלמן21.01.21
3
אהבתי אותו
אלי21.01.21
2
טראפ הוא גברר!! מה הביאו את הסניליי הזהה
אנונימי21.01.21
1
חכו חכו
תראו מה מכין הבידן הזה עוד נתגעגע לטרמפ21.01.21
אולי גם יעניין אותך
בעולם

זה היום שבו יתקיים עימות הנשיאים; טראמפ מיהר לעקוץ

יוסי נכטיגל | 15.05.24
ש

בשיתוף עזר מציון

מאות השתתפו בהתרמת דם המונית שקיים מד"א - הצלה פ"ת

כיכר בשיתוף מד"א | מקודם

חשוד נעצר

דיווח: ניסיון התנקשות בסלובקיה, ראש הממשלה נורה ונפצע

ישראל גראדווהל | 15.05.24

חתירה תחת המלך 

דיווח חריג: ירדן סיכלה תוכנית של חמאס ואיראן נגד הממלכה 

ישראל גראדווהל | 15.05.24

כובש וקורא לשלום 

פוטין: "פתוחים לדיאלוג ולשיחות"; תוכנית סין לסיום הסכסוך

ישראל גראדווהל | 15.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

10,000 פחות 

המספרים לא מסתדרים? התירוץ המביך של האו"ם להרוגי עזה

ישראל גראדווהל | 15.05.24

ערך הדולר 

הכתב הישראלי ל'וול סטריט': "במקום לסייע, ארה"ב מפריעה" 

דוד הכהן | 14.05.24

המסמכים חשפו

דיווח: הבסיס הסודי שתכנן חמאס להקים על אדמת טורקיה

קובי רוזן | 14.05.24

רה"מ בראיון: "קודם למוטט"

בכירי צה"ל מתדרכים נגד רה"מ נתניהו ל'טיימס': "אין תוכנית" 

ישראל גראדווהל | 14.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אויבים על מלא 

שר החוץ הטורקי השווה לשואה: "חמאס לא ארגון טרור"

ישראל גראדווהל | 14.05.24

450,000 עזבו את בתיהם

מתחת לאף של ביידן? דיווח: צה"ל מעמיק את כניסתו לרפיח  

דוד הכהן | 14.05.24

מה מאחל לישראלים?

שיא מתיחות ברקע: המכתב של ביידן להרצוג ליום העצמאות

יוסי נכטיגל | 14.05.24

המלחמה באוקראינה 

"רגע קשה מאוד לאוקראינה": בלינקן ערך ביקור פתע בקייב

ישראל גראדווהל | 14.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

בעקבות אמברגו הנשק 

הרפובליקנים מתכננים: הצעת השפלה לביידן בבית הנבחרים 

ישראל גראדווהל | 14.05.24