כיכר השבת

עֲלֵי אַרְמוֹן אֲשֶׁר נֻטַּשׁ

1953 שנים לחורבן: האם בעולם הישיבות מצפים לגאולה?

הציפייה לישועה היא אחת המצוות הכי בסיסיות ביהדות; הרמב"ם מפליג בעונשו של "מי שאינו מצפה לביאתו". תשעה באב ה'תשפ"א, יצאנו לבדוק: האם בעולם הישיבות מצפים למשיח? (עולם הישיבות)

46
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | ט' באב | 18.07.21
קינות במאה שערים, אמש
קינות במאה שערים, אמש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הגאולה, המשיח ובית המקדש, דומיננטיים מאד בחייו של כל יהודי. הם מוזכרים בתפילה, בברכת המזון, בקבלת שבת וביתר שאת בימי בין המצרים ובתשעה באב. אך האם מעבר לכך, הנושא מדובר בעולם הישיבות? האם בחורים יוצאים מהישיבה עם מטען משמעותי של "ציפייה לישועה", או שהנושא נדחק לקרן זווית?

ערב תשעה באב ה'תשפ"א, במלאות 1953 שנים לחורבן הבית, יצאנו אל היכלי התורה, כדי לבדוק האם בעולם הישיבות אכן מצפים למשיח.

אהרון, בוגר ישיבת "תורת רפאל", מספר ל'כיכר השבת' כי "כל מי שלמד אצל ר' חיים קוק זוכר כיצד בימי תשעת הימים ר' חיים היה שקוע באבל על חורבן בית המקדש. נהרת השמחה המוכרת הנסוכה על פניו תדיר נעלמה, ואת מקומה תפסה ארשת פנים עגומה של צער על חורבן הבית. כמו אדם שיושב 'שבעה' - הצער שלו עמוק והוא לא צריך להתאמץ כדי להצטער. אבל זה לא היה רק ר' חיים, זה השפיע עלינו בצורה ישירה וחיבר אותנו למקום הזה בצורה מאד עמוקה. הרגשנו צער וכאב פנימי עמוק שהיום אני מתקשה להרגיש. אתה מכיר את זה שהמשגיחים אומרים ש'צריך להרגיש'? - אז אנחנו באמת הרגשנו"...

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הציפייה לישועה הייתה קיימת רק בימי תשעת הימים, או בכל השנה?

"בוודאי שבכל השנה. תשאל כל בחור שלמד בתורת רפאל מהי החוויה של 'קבלת שבת' בישיבה. אני מתקשה לתאר לך את ההרגשה הזאת, אבל היה חשמל באוויר. כל אחד הרגיש את הכיסופין לגאולה, והבחורים התחברו לזה והיו לומדים שעות ארוכות אחרי הסעודה מכח אותה קבלת שבת. זאת תחושה של חיבור טבעי למושגים שהדור שלנו כל כך מנותק מהם. אני לא חושב שחוויתי בחיי אושר צרוף כמו באותם רגעים של קבלת שבת. הצרה הכי גדולה של הדור שלנו זה שאנחנו מנותקים רגשית - ובאותם ימים זכינו לתחושה עמוקה של חיבור ושייכות לקב"ה".

וכשעלית לישיבה גדולה, איך הרגשת שמתייחסים למושגים האלו?

"כשעליתי לישיבה גדולה הרגשתי שבית המקדש הולך ונעקר מליבי. היה לי מאד קשה להכיל את זה. זה לא רק האבל של בין המצרים - זה החיבור שהיה לי באותה התקופה לקב"ה, והקשר הטבעי והעמוק שחשתי. אני יכול לומר לך שמי שלא טעם טעם של שבת, תשעה באב ויום כיפור אצל ר' חיים קוק, לא טעם טעם כזה מימיו".

תשובתו, מציפה ומעלה את השאלה המתבקשת: האם מדובר בתופעה חריגה, או שכך מקובל בכל עולם הישיבות? האם בעולם הישיבות מקיימים את דברי הרמב"ם האומר ש"כל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו - לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו"?

(צילום: Kobi Gideon, פלאש 90)

יצאנו לברר מה קורה בעולם הישיבות, אך לפני שנסקור את המתרחש בעולם הישיבות, הנה לקט ציטוטים של בחורים אקראיים, שאותם שאלנו: "האם אצלכם בישיבה דיברו בכל ימות השנה על בית המקדש, גאולה, וביאת המשיח?".

אלו התשובות שקיבלנו:

  • "במשך השנה לא זכור לי, אולי בפרשיות תרומה תצווה על המשכן או בסוגיות של קרבנות וקודשים"...
  • "מה אנחנו חב"דניקים?".
  • "בוודאי, זה נושא חשוב, אני בטוח שזה עולה מדיי פעם".
  • "דיברו על כך מדיי פעם, אבל לא התעמקו בנושא".
  • "חס וחלילה". (בציניות)
  • "מי שמדבר באמצע הסדר מעכב את הגאולה - אולי בכיוון הזה?". (שוב בציניות)
  • "לא, פשוט לא. היה את תשעה באב, אבל זה היה אירוע נקודתי".
  • "בעולם הישיבות יש מסורת, וחלק ממנה היא שלא עושים "עסק" ממשיח וגאולה. ההתעסקות היתירה בנושאים אלו גרמה להרבה בעיות במגזרים שלמים בעם ישראל".

מהתשובות שקיבלנו עולה כי ברוב הישיבות אין עיסוק משמעותי במשך כל ימות השנה בנושא הציפייה לגאולה ולבניין בית המקדש.

יוסי (שם בדוי) מישיבת "חברון", מספר ל'כיכר השבת': "שאלתי פעם חברים איזו אסוציאציה מעלה בהם המילה משיח? קיבלתי 3 תשובות. אחד אמר לי 'חב"ד', השני אמר לי 'חמור לבן', ורק השלישי אמר לי 'בית המקדש'. בעיניי זה מאד עצוב. זה אומר שאנחנו ממש לא מחוברים למהות הפנימית והעמוקה של המושג 'משיח'.

"אז דווקא בישיבה יש באופן כללי שיחות של אנשים שמחוברים ומבינים את התחום כמו המשגיח ר' חיים יצחק קפלן, יש וועדים חיצוניים של ר' חיים קוק ושל הרב פייבלזון, אבל לא נראה לי שזה נושא שמודגש בישיבה ביומיום ברמת השיח של הבחורים. זה לא עולה ולא מורגש. זה נושא שאם אתה לא משקיע בלחשוב עליו - הוא לא יהיה קיים אצלך במודעות, ואני לא מכיר הרבה בחורים בישיבה שיכולים להצהיר שהם מצפים למשיח'".

אבי מישיבת "מיר" מספר שיש אווירה מאד מיוחדת בתשעה באב, קריאת המגילה הנשמעת בבכי מהגאון הצדיק רבי בנימין פינקל, ושיחה נוספת מיוחדת מאד מראש הישיבה הגאון רבי יצחק אזרחי, שהוא מוסר בחדרו שבדירת ר' חיים שמואלביץ.

האם במשך השנה מדברים בישיבת מיר על בית המקדש, המשיח, והגאולה?

"ככלל, ישיבת מיר היא לא ישיבה שמחפשת 'לחנך' בחורים, זאת לא ישיבה עם אווירה אחידה. הפלטפורמה של ישיבת מיר היא בכך שבחור בונה את עצמו בכלים שהוא כבר קיבל לחיים בישיבה שממנה הוא הגיע, ומשם הוא מוצא מקום לצמוח הלאה. מי שכן רוצה לבוא ו"לקבל" את התכנים האלו יש רבנים שמאד מחוברים לנושא כמו ר' בנימין פינקל, ר' צבי חשין, ולא רק הם. יש אינסוף רבנים שאפשר "לקבל" מהם את הציפייה לבית המקדש, אבל אל תחפש "אווירה" כזאת...".

נחי (שם בדוי) מישיבת "מאור יצחק -חמד" סיפר לנו ש"הנושא עולה, אבל בעיקר מהמקום השכלתני. ראש הישיבה הרב יעקבזון, ואחד המשגיחים בישיבה הרב שלנגר, הם מתלמידיו המובהקים של ר' משה שפירא, ולכן הנושאים האלו יכולים לעלות כנושא, אבל העיסוק המרכזי הוא יותר מהמקום השכלתני ולרוב פחות מהמקום הרגשי. אני חושב שזה שאצלנו מעלים את הנושאים האלו אפילו ברמה השכלית - זה נדיר. אם דיברת על ציפייה לישועה במובן הפשוט של לחכות למשיח כמו שהחפץ חיים היה מחכה, אני לא חושב שהרבה בחורים מרגישים ככה, אבל זה מן הסתם גם בעיה של הדור".

אתה חושב שהדור כולו לא מצפה למשיח?

"אני לא חושב שמישהו בדור שלנו מצפה למשיח ביומיום, אני לא בטוח שאני בכלל יודע איך ייראו החיים אחרי שיבוא המשיח, וגם אומרים שאנחנו בכלל נברח כשנראה אותו מהבושה, ותוסיף את גוג ומגוג שזה אירוע מלחיץ כשלעצמו. אז כן, אני רוצה קרבת השם ברמה גבוהה יותר, אני רוצה שיבנה בית המקדש, אבל התקופה הזאת מאד מלחיצה אותי", הוא מודה.

(צילום: VanderWolf Images, shutterstock)

יונתן (בדוי) מישיבת "נתיבות חכמה-וולפסון", אומר לנו ש"בכל השנה הנושא כמעט ואינו מדובר. בדרך כלל כשתשעה באב מתקרב מתארגנים וועדים מכמה רבנים כמו הרב נתן רוטמן, ר' משה לנדא, וכמובן בשיחות של המשגיח הרב מתתיהו שטרן, אבל זה לא משהו שמדובר בכל השנה כולה. אני בטוח שר' דניאל וולפסון שהתפילות המרגשות שלו מפורסמות, מתפלל על ירושלים, ושהוא מחובר לנושא, אבל זה לא משהו שבחורי ישיבה ליטאית מדברים עליו ביום יום. לצערי הנושא מודחק".

ואתה בסדר עם זה שהנושא מודחק?

"יש לי תחושת החמצה גדולה בנושא הזה. אני חושב שחלק מהקושי של בחורים בעולם הישיבות עם תשעה באב הוא לא בגלל הקושי להצטער, אלא בגלל שהם מרגישים אבודים. זה נושא שעולה פעם בשנה ואין לנו מספיק חיבור אליו, ולכן אנחנו מתעלמים".

"אבל למה אתה שואל דווקא על עולם הישיבות?! אני חושב שזאת בעיה של כולם. תראה משהו מעניין: אם אתה שומע מישהו ברחוב שמצפה למשיח, או שהוא מתאבל על לכתו של קרוב משפחה שנפטר, או שהוא מתאבל על לכתו של ביבי", הוא מסיים בציניות.

יהושוע (בדוי) מ"בית מתתיהו" טען שבדרך כלל ביום יום אין שיח בישיבה על הנושא. "זה לא נושא מדובר בעולם הישיבות. אני אומר לך את זה בצורה קצת בוטה: יש לנו מספיק התמודדויות וקשיים ביום יום, שקשה להוסיף קושי נוסף.

"ביום יום מדברים על עמל התורה, על התמודדות עם היצר, ועל נושאים אחרים אבל לא על זה. כשמתקרב תשעה באב הרב ברויאר מדבר על נושאים כמו גלות וגאולה, ואתה בטח יודע שהשיחות שלו מיוחדות מאד, ובכל שבוע מגיעים הרבה אנשים מחוץ לישיבה כדי לשמוע אותו. בתשעה באב עצמו בכל שנה אחד הר"מים מדבר על הריחוק מהקב"ה וכדו', זה רגע מרגש מאד.

"אומר לך יותר מזה. אומרים ש"ה'חב"דניקים' גנבו לנו את המשיח, וה'מיזרוחניקים' את ארץ ישראל". בגלל שדיברו בישיבות הליטאיות נגד המשיחיות של חב"ד, אתה לא יכול לדבר על הנושא הזה, כי זה "נושא של 'חבדניקים'". גם הנושא של ירושלים מתפרש לפעמים כנושא ששייך ל'מיזרוחניקים', בגלל זה נוצרה הקצנה לצד השני והנושא נדחק לקרן זווית. רק בתקופה של תשעה באב רבנים מרגישים בנח לדבר על המשיח, על הגלות ועל ארץ ישראל".

אז אתה מוותר לחב"דניקים על המשיח?

"לא, (צוחק), זאת בעיה. אני רק מסביר לך מהיכן היא נובעת, אבל אין ספק שהנושא דורש שינוי".

מנחם (בדוי) מישיבת "נחלת הלויים" לא ראה בכך בעיה: "במשך כל השנה משיח וגאולה לא זכורים לי כנושא ששמים עליו דגש. אולי זה מפתיע, אבל אני זוכר שהשיחות בנושא שכן תפסו אותי עלו דווקא בתקופה של ראש השנה בשיחות של המשגיח ר' אורי וייסבלום על הציפיה לתיקון העולם. באופן כללי הישיבה קשורה מאד להגותו של הרב וולבה, ודוגלת בקו מאד שכלתני, הציפיה לביאת המשיח שאתה שואל עליה היא ציפייה מאד רגשית, ואנחנו מצפים ממקום שכלתני יותר".

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ציפייתו של "החפץ חיים" למשיח, הייתה לדעתך ברמה השכלית או הרגשית?

"שאלה קשה, כנראה שהוא כן ציפה ברמה הרגשית", הוא מודה.

אז מה אתה עושה בתשעה באב? מה כן מחבר אותך?

"דווקא אחד הר"מים הכי נחשבים בישיבה, נהג למסור וועד לפני תשעה באב שהשפיע עליי מאד, ובו הוא דיבר על שנאת חינם ודברים שצריכים חיזוק בנושא הזה. אני מאד התרשמתי מההסתכלות המעשית הזאת על החורבן ומהביקורת העצמית שהוא העלה. זה מאד תפס אותי כי אני חושב שאנחנו לא רגילים לבקר את עצמנו בדברים שהם לא ביטול תורה ושמירת מצוות.

"יכול להיות שאתה צודק, וזה בעייתי שאנחנו לא מצפים למשיח מספיק", הוא מסיים בכנות.

לאבריימי (בדוי) בוגר "גרודנא" - אשדוד, היו בשורות טובות: "אני זוכר שהרב קרלינשטיין היה מדבר המון בשיחות ובוועדים על הציפיה למשיח ולבניין בית המקדש. הוא דיבר הרבה על המהות שלנו כיהודים בזמן בית המקדש וחי מאד את העניין. בתשעה באב אחרי הקינות הגיעו המוני אנשים מרחוק לשמוע את השיחה שלו על החורבן, והוא הביא מדרשים ותרגם אותם לדור שלנו - ובאופן כללי ידע לתרגם את המשמעות של בית המקדש לדור שלנו בצורה מאד טובה. אני מרגיש שיצאתי עם מטען מאד משמעותי מהישיבה בנושא הזה".

ונסכם בעדותו של מתי (בדוי) בוגר ישיבת "אדרת אליהו -זילברמן": "אצלנו אני יכול לומר לך בגאווה שהנושא הזה מתוקן לחלוטין. אנחנו חיים את ירושלים, גואלים את ירושלים, דורשים את ירושלים וחושבים עליה תמיד. אחת הטענות שהרב זילברמן היה חוזר עליה, הייתה שירושלים מוזכרת כל כך הרבה פעמים בתפילה, בתורה, והיהודי פוגש אותה בכל מקום, אז כנראה שמדובר באחד מנושאי הליבה המשמעותיים ביותר של עם ישראל".

"הנביא ירמיהו אומר על ירושלים ש"ציון היא דרש אין לה". אני לא בדקתי בשאר המקומות, אבל אני יכול לומר לך בוודאות שדרש יש לה - בזילברמן", הוא מסיים בהתלהבות.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
לא מסכים בכלל עם הכתבה כל מי שיש לו ניצוץ יהודי מחכה ומצפה לבנין בית המקדש ולגאולה רק יש כאלה שזה פחות מתורגם אצלם ביום יום!!! ושכל החבדניקים יירגעו ללכת עם דגלים משיח ברחובות לא באמת מביא את המשיח טזה סתם שיגעון!!!
אוי לו לאותו דו18.07.21
36
העיקר מחסר מן הספר
בלי ציפייה למשיח 18.07.21
35
אתם יודעים מה הולך בישיבה שלי עכשיו??? צחוקים שזה באמת עצוב היום שאמור להיות הכי עצוב זה יום שמח לדעתי צריך להוציא את הבחורים לפני תשעה באב
חנון18.07.21

הצגת כל התגובות

34
אשרינו אשרינו ומה טוב חלקינו שחבדניקים אנחנו!! "משיח". מושג שעליו סובב כל היום, מושג שעליו אני חולמת בלילות, ומושג שעליו אני חיה בימים. בעצם זה לא מושג, זה מציאות חיה וקיימת. אשרי שאני חבדניקית! תודה הקב"ה, תודה רבי! אוהבת אותכםם
מושקא18.07.21
33
הסקר הבא האם בישיבות מניחים תפילין או שומרים שבת .
ש18.07.21
32
צריך תיקון דחוף ציפיה לגאולה
א18.07.21
31
ראשי ומחנכי הישיבות טעונים בירור מיידי. בחורי הישיבות זקוקים לתוכן פנימי מהותי רוחני ורגשי ולחבר את הדברים למציאות. כואב לראות את בחורי הישיבות של היום, שחוץ מגמרא אין להם יד ורגל ביסודות היהדות, תנ"ך עם מפרשים והתעמקות בו, אמונה ומוסר אמיתי, והרי הם משתמשים כקרדום לחפור בה במקרה הלא טוב, ובמקר
אברך18.07.21
יש בזה גם שיקול חינוכי, אם זה יצליח מבחינה חינוכית, אזי נפלא.
יהודי18.07.21
30
משיח חושש מהשמאל, ולכן הוא מעקב את הגעתו.
גיא19.07.21
29
כתב ר' יונתן אייבשיץ ביערות דבש "בברכת 'ולירושלים' 'ואת צמח' וכו' אין צורך להאריך, כי צריך להוריד דמעה מאין הפוגות על בנין ירושלים והחזרת קרן דוד, כי היא תכלית שלימות אנושי, ואם אין לנו ירושלים ומלכות בית דוד, למה לנו חיים?! ...ו ראיתי ת"ח שכתב: בתקופתו של רבי יהונתן אייבשיץ אירופה היתה עשירה בתלמי
יהודי18.07.21
28
פשוט גאווה להיות חבדני"ק לאור כתבה שכזאת, אך עצוב לראות את המצד בשאר החוגים... "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים"
חסיד18.07.21
27
פשוט דפוק! לכו לחב"ד תראו מה זה צפייה אמיתית לגאולה!!
דפוקקק18.07.21
צודק מיליון אחוז!
נכון!27.09.21
26
חבל.... משיח וגאולה זה התכלית שבשבילה באנו לעולם "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים" זה הנושא הכי חשוב ויש לדבר עליו.... משיח שייך לכל עמ"י
א18.07.21
25
שכחתם את עטרת!! בעטרת הראשיבה מרן הגרב''מ שליט"א מוסר שיעור בקדשים מספר פעמים בשבוע והנושא מאוד חזק בישיבה
ללא שם18.07.21
24
לבוגר "נחלת": הפוך, גוטה הפוך... דווקא עם השכלתנות אפשר לנסות להבין מה באמת העולם חסר בלי משיח וגאולה בעזרת חשיבה מופשטת בה ינסו להבין איך העולם אמור להיראות...
מצדרביעי18.07.21
23
המשיכו כך... אגב יש מקום גם לראיין בחורים מישיבות פחות מוכרות..
אליהו18.07.21
22
משה מ
כתבה מקיפה ומצויינת. ישר כוח על הדברים.18.07.21
21
הרצל אמר : "אם תרצו אין זו אגדה ואם לא תרצו הרי זה בובע מעשה'עס " אם רק נרצה משיח ובית מקדש הם גם יבואו ומאד מהר ממה שחושבים
רון18.07.21
אל תצתת את הרצל ימ"ש
פלוני19.07.21
לא אומרים ימ"ש על יהודי!!!
היתכן!20.07.21
20
אם לדבר על רבי דניאל, כבוד יונתן כנראה לא היית אף פעם בשיחה של הראש ישיבה בליל תשעה באב, השיחה היא נוראה מרוב צער ואבל ובכי.
בוגר וולפסון18.07.21
19
אהבתי. מעניין מאוד. שנזכה להתחזק בצפייתנו.
נתניה18.07.21
18
בנט נתנו לחתול לשמור על החלב🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
ללא שם18.07.21
17
הטענה נכונה אבל מידי משתלחת
ללא שם18.07.21
16
אם היו מחברים קינה על ממשלת השינוי נראה לי שהרבה חרדים היו בוכים יותר
ללא שם18.07.21
15
תתביישו לכם, אם תפסיקו עם הגאווה המיותרת שלכם ותצליחו ללמוד מציבורים אחרים אולי הייתם מצליחים לראות איזה ציפיית ישועה וכיסופים למקדש יש בציבור הדתי לאומי. אין כמעט שיחת חברים אצלנו בישיבה שלא עולה בו הנושא של גאולה ובית מקדש. איך אתם חושבים שתבוא הגאולה אם אתם לא דורשים אותה?!
שניר בלכר18.07.21
14
אחלה זילברמן.
ג'קוזי מבעבע19.07.21
13
ישראל גינצבורג זה שיחוק מעולה של כיכר
ללא שם18.07.21
12
ומהר לגאלנו גאולה שלמה, ולירושלים עירך ברחמים תשוב והשב את העבודה לדביר ביתך, ושיבנה בית המקדש במהרה. הישיבות מטרתן העיקרית הוא לימוד התורה בטהרה, יחד עם קביעת זמנים מיוחדים ללימוד מוסר והשקפה.
בתפילת שמונה עשרה מתפללים לגאולה18.07.21
אבל האם התפילות משפיעות גם על הלימוד? או שאחרי שמונה עשרה שוכחים מהכל ועוברים לסוגיה?
זה נכון18.07.21
11
אני חושב שמי שנמצא בכל השיחות וועדים ודאי דיברו על ענין ציפייה לישועה
אנונימי18.07.21
10
אשרינו שאנשי ארץ ישראל אנחנו!!
חרד"לי18.07.21
אתם אולי מעכבים את המשיח ותו לא, תפסיקו לעלות להר הבית כמו משובשים
.19.07.21
9
יש מדברים תמיד על משיח,אבל בכלל לא מתכוונים למשיח האמיתי
אברהם18.07.21
8
בנושא זה סוברים אנו כישעיהו ליבוביץ
חברונר18.07.21
7
אשרינו שחסידי ליובאוויטש אנחנו! הרבי זי"ע החדיר בנו את הציפייה כל רגע ורגע לביאת המשיח. מותר גם לליטאים קצת "לחטוא" בחטא האמונה והציפייה למשיח...
איינער18.07.21
6
עם כל הציניות והטענות ש'חבד גנבו לנו את המשיח' וכדו'-בתת מודע כל בחור שהוזכר כאן מצפה למשיח ולגאולה-אולי הוא לא עובד עם מכון המקדש על תכניות עתידיות לבניין הבית בידי אדם ולתפירת בגדי כהונה, אבל הוא מצפה בכל ליבו-גם אם כלפי חוץ לא מראים את זה.
יאיר18.07.21
מנא לן? הרי אחת השאלות ששואלים אדם היא האם ציפית לישועה. משמע שזה לא דבר מובן מאליו. האם רוב הציבור מרגיש עד כמה המציאות שלנו חסרה ללא שכינה, ללא נבואה, ללא בית מקדש, ללא סנהדרין, ללא מלך??? לצערי אני לא בטוח שהתשובה חיובית. צריך להעמיק, שכלית (!) במשמעות של בית מקדש.
משה18.07.21
כי בחורים שלומדים כל היום וכל יום תורה ודברים שבקדושה וזה מה שיש להם בחיים חזקה עליהם שהם מקיימים את עיקר זה של ציפייה לישועה.
יאיר18.07.21
5
אני רוצה להעלות נקודה טיפה אחרת, לא קשור דווקא לאסואציה שעולה בנו בקשר למילה משיח. כי יש הרבה אנשים שבהחלט חושבים על ביהמ"ק. אני רוצה לשאול שאלה אחרת לגמרי, האם כולנו רוצים באמת בעומק הלב שהמשיח יבוא? האם זה לא מפחיד אותנו, וגורם לנו להרגיש אימה מהבלתי נודע?, אולי נמות במלחמת גוג ומגוג? אולי החיים ש
אביטל18.07.21
4
רק הבחורים מאם הישיבות פונוביז יביאו את הגאולה לעולם בזכות אהבת החינם, והאחדות ,וקידוש שם השם ,הם ורק הם יביאו את הגאולה לעולם
שונאים=מחבלים18.07.21
3
מטרת הצום הוא להתאבל על חורבן ירושלים! ועל מה חרב בית המקדש משום שנאת חינם! גם בזמננו אנו אנשים צמים ופועלים כמצופה ברמת איסורי תשעה באב אולם... בליבם שנאה,קנאה,תחרות לשון הרע גאווה אטימות לב ועוד..... אם כך הם פני הדברים אז...מה שווה הצום אם ממשיכים עם הסיבות שבגללם נחרב בית המקדש וחרבה ירושלים? ל
לינדה18.07.21
2
רק לחשוב על כך שכמדומני כשליש ממצוות התורה מתקיימות רק בבית המקדש!! זה מזעזע. וחז"ל אמרו שאחת מהשאלות המרכזיות כידוע בבית דין של מעלה היא "ציפית לישועה". ומזה יש ללמוד על החשיבות העצומה שיש לאמירת תיקון חצות ( לאו דווקא בבין המצרים)הן עפ"י הפשט והן עפ"י הקבלה . ובספר קב הישר כתוב (פצ"ג ו') "וקבלה אמ
יהודי18.07.21
ויש להקשות שהרי בשו"ע סי' א' נראה להדיא שרק יר"ש ראוי שיהא מיצר ודואג על חורבן ביהמ"ק ?
יהודי חרד19.07.21
1
האמת כואבת רוב רובו של הציבור לא באמת חסר בית המקדש
יענקי 18.07.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24

בהרכב של 9 שופטים

אחרי צו הביניים: זה התאריך שבו יתקיים הדיון בבג"ץ

נחמן שטרנהרץ | 10.04.24

תנו כבוד לתורה

סיום מסכת יבמות בב"ב - הגר"ד והגרמ"ה חגגו עם 'אור אלחנן'

איצלה כץ | 09.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

יראת ה' אלמדכם

הגר"ד לנדו נעל את 'זמן חורף' בישיבת 'תפארת ציון' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08.04.24

צפו בשיחה המלאה | מיוחד

"לא רוצה עשירים" | השיח הנדיר בין הגרב"ד פוברסקי לינוקא 

חנני ברייטקופף | 08.04.24