כיכר השבת

מסוכות לעולם הישיבות

הם 'שווים' ויכולים לקבל דירה - אבל 'דורשים' רק דירת עראי

הם יכולים לקבל דירה, הם 'שווים' מאות אלפי שקלים - אבל הם בוחרים לוותר על זה ולאפשר ל'שווער' להמשיך את שגרת חייו ברוגע, כשהוא מסייע להם רק בדמי שכירות • תופעה מרנינה (עולם הישיבות)

49
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | י"ח בתשרי | 24.09.21
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock , Chompoo Suriyo)

אחת התופעות בעולם הישיבות שמעוררת דיונים סוערים היא תופעת ה"סידור מלא", קרי, בחורי ישיבות שמקבלים דירה כחלק מעסקת השידוך, כשבתמורה הם מבטיחים לשקוד באוהלה של תורה. בדרך כלל מדובר בבחירי בניו של עולם הישיבות, אך עדיין, העובדה שה'שווער' לעתיד ייאלץ להתגלגל בשארית חייו בין גמ"חים עבור כך, מצליחה להרגיז רבים. אלא שלאחרונה צומחת לה תופעה חדשה והיא מרנינה במיוחד.

"החל מהשנה האחרונה, אין סיבה אמתית לאף בחור לדרוש דירה", הצהיר באוזניי מתווך דירות בעירי, והצליח לעורר את סקרנותי. "עד השנה האחרונה רכישת דירה לחתן יכלה להיות הגורם שישאיר אותו בבית המדרש - והחל מהשנה האחרונה מדובר בקופת חיסכון בלבד", הוא המשיך לגרות את גלגלי מוחי.

"תראה", הוא אומר לי. "הרי מה הסיבה שכל השנים נתנו לבחורים דירות? כדי שהבחור יוכל להמשיך ללמוד אחרי החתונה. בעבר כשנתת לאברך דירה חסכת לו תשלום של כמה אלפי שקלים בחודש, שיכלו בקלות להכריע את הכף לטובת המשך לימודיו ב'כולל', ולהוריד חלק משמעותי מעול הפרנסה. מה קורה היום? מחירי הדירות זינקו ברמה דרסטית - קח בחור מחברון שקיבל 800,000 שקלים, הוא לא ירצה לרכוש דירה בעפולה. הוא יקנה דירה בבית שמש בסכום ממוצע של כ-1,450,000 שקלים. סכום המשכנתא שהוא ישלם דיי זהה לסכום השכירות שהיה עליו לשלם אם הוא לא היה מקבל דירה. אז מה ההיגיון בלתת לו דירה? כדי שדמי השכירות לא ילכו לפח? הוא אשר אמרתי - מדובר בקופת חיסכון בלבד...

מנחם, (28) הלך עם זה כמה צעדים קדימה: "כשהייתי בשידוכים ההורים שלי ביקשו עבורי סכום צנוע יחסית - 300 אלף שקלים. סכום שנחשב לסכום שמקבל בחור בינוני ומטה, אך ההורים שלי אינם תאבי בצע וגם את הסכום הזה הם לא העלו כ'דרישה'. לפני שהתחתנו הרעיון של רכישת דירה לא עלה על הפרק, וחודש אחרי החתונה הבנתי שחמי הולך למשכן את דירתו בכדי לתת לי את הסכום שאותו הוא התחייב. זה זעזע אותי. ההבנה שמהיום והלאה ה'שווער' שלי יהיה 'בעל חוב' רק כדי שאוכל לרכוש דירה להשכרה בצפון שתסייע לי לשלם את דמי השכירות לא התיישבה על ליבי. הודעתי לו חגיגית שיש פה 'מקח טעות' - אני חשבתי שיש לו את הסכום הזה באיזושהי קופת חיסכון, אך לא חלמתי שהוא הולך לשעבד את דירתו ל-20 שנה כשאני יודע שהוא בקושי מצליח לסיים את החודש. אמרתי לו שאם הוא רוצה אני מוכן שיסייע לי לשלם את תשלום דמי השכירות בחודשים שבהם הוא יצליח להשיג את הכסף, אך בשום פנים ואופן לא אסכים שימשכן את דירתו בשבילי.

"אני יודע שהרבה אנשים יחשבו שעשיתי מעשה שראוי להערצה, אבל בשבילי זאת בכלל לא הייתה שאלה. אני לא מוכן להרוס את חייהם של משפחתה היקרה של אשתי רק בכדי לחסוך כמה שקלים. חברים שלי גם שאלו אותי אם אני לא מרגיש החמצה על כך ש'הפסדתי' כמה מאות אלפי שקלים - סכום שאוכל לחסוך אולי ב-15 שנה... אמרתי להם שמעולם לא חייתי בתחושה שמגיע לי משהו, ולכן אני גם לא מרגיש שהפסדתי. להפך - הרווחתי את בריאותם של משפחתה של אשתי", הוא מסיים.

יעקב, (35) מגיע ממשפחה 'חוצניקית', ולמרות שהוא למד בישיבה שהבחורים שלומדים בה נודעים בדרישותיהם הגבוהות, הוא ידע תמיד שהוא לא 'ילך בתלם' ולא ידרוש דירה, כשאבא שלו מאז ומעולם נהג להצהיר שהוא לא מוכן 'לדרוש' עבור הבנים שלו. "אין שום סיבה שישלמו עליי סכום כזה, ואני אצטרך לשלם אותו על הבת שלי. יותר קל לי לדעת שאומנם לא קיבלתי מאות אלפי שקלים, אבל מנגד לא אצטרך לשלם סכומי עתק בעוד 20 שנה", הוא אומר לנו. "כשהייתי אברך ההורים שלי ושל אשתי סייעו לנו בתשלום שכר הדירה למשך כמה שנים, וזה באמת החזיק אותי בכולל, והיום ב"ה אשתי מסודרת עם פרנסה מכובדת מאד.

"אני יכול לומר לך שכמעט כל החברים שלי שקיבלו סכומים גדולים, רכשו דירת 3 חדרים קטנה באזור המרכז, כשלאחר כמה שנים כשהמשפחה גדלה הם נאלצו להחליף את הדירה בגדולה יותר ולהוסיף סכום גבוה מאד, כך שבכל מקרה הם נאלצו למצוא מקורות פרנסה נוספים ולהסתמך עליהם. אגב, עד היום ההורים של אשתי מסייעים לנו בשמחה ומהווים מעין "רשת ביטחון כלכלית", כשהם נותנים את הכסף מתוך שמחה ואכפתיות, ולא מתוך כניעה לדרישות וחוסר ברירה".

לעומת זאת הסיפור של שלוימי (25) התחיל בצורה שונה לחלוטין. "בתור בחור היה לי חשוב מאד לקבל דירה. אתה מכיר בן אדם אחד בעולם שתיפול לידיו הזדמנות לקבל דירה בקלות והוא לא יקח?! הציעו לי הצעות מאד טובות, חלקן ממשפחות מבוססות מאד שהציעו דירות בערים הגדולות. בסופו של דבר השתדכתי עם בחורה מאד מיוחדת כשאבא שלה מבטיח לתת לי דירה שלימה בשכונה יוקרתית בירושלים, והעתיד נראה מבטיח. אחרי החתונה ביקש אחד מהגיסים להיפגש איתי והוא אמר לי ש'לשווער' יש איזושהי הפרעה, ואין לו שום יחס הגיוני לכסף. כשהוא שומע הצעה של בחור ישיבה מיוחד הוא מסתנוור, והוא יכול להבטיח סכומי כסף אדירים מבלי שיש לו מושג מהיכן לשלם אותם. 'אם ה'שווער' ידע שדיברתי אתך הוא יראה את זה כבגידה, ולכן לא שוחחתי אתך לפני החתונה', הוא אמר. 'אני גם לא אקבל בשבילך החלטות קשות, אבל אני רק יכול לומר לך שלמרות שה'שוויגער' מרוויחה יפה מאד, אין להם חסכונות בכלל, וכשאני הייתי בסיטואציה שבה אתה נמצא ויתרתי על הדירה ואני מקבל דמי שכירות כבר שנים ארוכות'.

"הרגשתי שהשמים נפלו עליי, הרגשתי כמו מי שהפסיד סכום כסף עתק ברגע אחד, אבל הבנתי שאם אני מתעקש לקבל את מה שהובטח לי אני 'קובר' את המשפחה של אשתי בעודם חיים. וויתרתי על הדירה, היום אני מקבל דמי שכירות חודשיים כשלפעמים אני רואה שקשה להם לעמוד גם בזה ואני לא מבקש כלום. אני משער שכשאהיה מבוסס מספיק, אפסיק לחלוטין לקחת מהם דמי שכירות. במבט לאחור - אני לא מרגיש שהפסדתי משהו. מקסימום תהיה לילדים שלי פחות ירושה לריב עליה", הוא מפטיר.

ומחתנים שדורשים 'דירת עראי' - למחותן שנתן 'דירת עראי'

אחד המקרים הכאובים שקרו באחת מהערים החרדיות (וכנראה שקרה יותר מפעם אחת...), היה כשה'שווער' התחייב חגיגית במעמד ה'תנאים' לתת לזוג דירה ששייכת לו זה מכבר - דירה בת 4 חדרים בשכונה חרדית מבוססת. לקראת החתונה הוא העניק בחגיגיות את המפתח לזוג המאושר, כשהזוג נכנס לדירה ומגלה דירה יוקרתית ביותר המרוהטת במיטב הריהוט העדכני. לאחר שעברה יותר משנה מהחתונה, כשהזוג חי בדירה על מי מנוחות, התדפק על ביתם יהודי שהציג את עצמו כבעל הדירה, ודרש מהם לשלם את דמי השכירות לשנה הקרובה...

לתדהמתם התברר שה'שווער' כלל לא רכש עבורם דירה, אלא שכר עבורם דירה מרוהטת לשנה תמימה, כשהוא טוען שהדירה שייכת לו. מיותר לציין איזו מהומה התעוררה כשהשקר התגלה, ושלום הבית הופר. מעניין לציין שדווקא החתן החליט שהוא מוחל על העוול שנגרם לו, ומבין לליבו של ה'שווער' שפעל מתוך יאוש כשלא היה מסוגל עוד לראות את בתו יושבת בביתו ושערותיה מלבינות, כשאין לו מקור הכנסה שיאפשר לו לשלם את הסכום הנדרש לשלם עבור חתן בן עליה.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
אביו של הבחור צריך לתת דירה כדי שבנו יוכל להמשיך ללמוד. הוא לא לומד עבור חותנו.זה עניין של אב שבנו יישאר בן תורה.
יעקב.26.09.21
38
טירוףףףףףףף אני תימניה ואצלנו אין את זה חצי חצי בהוצאות החתונה ועוזרים לזוג לקנות דירה כאילו "הלוואה" והזוג לומד להסתדר לבד
ללא שם24.09.21
37
כל המקרים האלה אצל האשכנזים, גם הרמאות אשכנזית.
בן תורה24.09.21

הצגת כל התגובות

36
כותרת משונה כבחור מחברון שלא דורש שום דבר זה ממש לא כ"וויתור", אלא פשוט לי שאני לא אמור להרוג מישהו אחר בשביל שאוכל לשבת וללמוד. זה דבר לא הגיוני הן מצד המקבל והן הנותן. גם הבחור שאומר בכתבה "אתה מכיר מישהו שהיה יכול לקבל דירה והיה מסרב", כן בהחלט, אם זה כרוך בסחיטת בן אדם שאתה יודע שאין לו כסף והו
דוד24.09.21
35
כל הכבוד לכל העצבנים, אבל המצב לא פשוט בכלל.
לא קבלתי שום עזרה לא מהוריי ולא ממשפחת א24.09.21
34
ולשלם שכר דירה עבור החתן והכלה זה כן חובה????????
ארנון24.09.21
33
הגיע הזמן להקים עיר חרדית על הגבול צמוד לעזה ואז המדינה משתתפת ונחשבים מלח הארץ סוכר השמים .
נפתלי בנט24.09.21
32
יוסי
חצוף מישהו שדורש שקל בכלל24.09.21
31
לא צריך לתת דירה אבל בהחלט צריך לתת סכום ראשוני שיעזור לקנות הדירה והסכום הזה יתחלק בשני הצדדים
יעקובזון24.09.21
לא יותר הגיוני שכל זוג יממן את עצמו, מאשר זוג אחד (הורים) יממנו כמה ילדים?
מיכל 24.09.21
30
וכן, שמעתי שיש הורים שכלל לא רוצים לדרוש, אך טוענים שכיוון שכולם דורשים זה בלטי אפשרי שהרי הזוג צריך לחסוך לילדיהם עוד כמה שנים, ואיך יוכלו לחסוך בלי דירה משל עצמם? ותרוץ נוסף ועצוב מאוד ששמעתי הוא שהיום ה"שם" של בחור שלא דורש זה שכנראה הוא מסתיר משהו כי אחרת למה לא דורש... עצוב ביותר!
כ24.09.21
29
זה תמצית עולם הישיבות של ימינו: תורה ללא יראת שמיים. מתפלפלים בסדר ניזיקין, וכשיש סכסוך בתוך הישיבה או בתוך החסידות, במקום לפתור את זה בזבל"א - הולכים לערכאות של ציוניים. לומדים בעיון סדר נשים ודיני כתובות, וכשמתחנים חותמים על התחייבות לכסותייכי ומזונותייכי ללא שקל על הנשמה, ושולחים את האשה להתפרנס.
שוקי24.09.21
28
כבר אמרו חז"ל "כל שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו לימדו ליסטות" כל "הליסטות" שעושים לשוויגער זה רק כדי לא לצאת לעבוד כי אין במה(לצערנו לומדים רק תורה) לכן הבעיה צריכה להיפתר מהשורש... ומי שנפשו חשקה בתורה ילמד גם בלי דירה!
ללא שם24.09.21
27
אני מכיר אישית סיפור על בחור שדרש שלושת רבעי דירה ומיד לאחר הוורט אביו הגיע והסביר למחותן שזה צריך להיות במזומן בלי משכנתא ובלי שיעבודים כדי שבנו ישב וילמד, המחותן ניסה כדי שלא לבטל את השידוך ולגרום עגמת נפש לבתו, והצליח לשלם מעל שבעים אחוז במזומן ועל היתר נתקל בקשיים, המחותן אבי הבן לא ויתר וגרר או
יוסי24.09.21
26
מבחיל ומכעיס
איש אמת24.09.21
25
אנשים משלמים על השם של הישיבה לא על זה שהוא ישב וילמד יש בחורים מתמידים בישיבות ששם אין דרישות גבוהות ומי שרוצה מותג של ישיבה שילם כמו שמשלמים על מותג
וייספיש24.09.21
בדיוק...סוף סוף הסתכלות נורמלית...שווער לא בהכרח משלם לחתנו כדי שישב וילמד(יש מקרים שכן אבל זה לא מוכרח בכלל) הוא משלם לבחור שפיץ מישיבה שהיא שפיץ שממילא ההסתברות היא שהבחור מאוד איכותי בין אם ילמד אחרי החתונה ובין אם לא, כאבא שדואג לבת שלו יותר חשוב לי למצוא לה בעל טוב יותר מאשר אברך טוב...ואלו קר
אדם24.09.21
24
"הם בוחרים לוותר על זה"? איך הם בכלל הגיעו לזה?
כותרת מעצבנת24.09.21
23
מתחתנים עם דירות בושה וחרפה
מי צריך אשה 24.09.21
22
פתאום איזה ממלך. עשרות שנים התנהגו כמו תגרנים בבזאר. עולם החרדי שעמד באוויר לא יכול להחזיק עוד. צריך לחזור לנוהג שהיה לפני 50 שנה. לחתונה היה צריך רק אולם, גזוז ,רוגלך וגם חתן וכלה. דירה באה מעבודה קשה , ולא מחתונה. בדיוק כמו דירת השווער.
יהודה24.09.21
21
בחורה שמציעה דירה שווה רק את הדירה צריך מידות טובות לא דירה אחרי הכל חיים עם אשה
ללא שם24.09.21
20
כבר אמר עליהם רבם גאווה גאווה גאווה
אלי24.09.21
19
אני פונה לעורכי כיכר השבת בבקשה- אם ביכולתכם להשפיע על ראשי ישיבות לכו אליהם ותאמרו להם את הדברים.... היום הראשי ישיבות קובעים בשביל הבחורים שלהם .... נשמח מאוד..... אני לא מזלזלת חלילה כל בחור יקר במעלתו ובתורתו!!! אבל לדרוש דירה זה מעיק .... וחבל!!! תודה רבה
שמחה24.09.21
נכוןןןן
ש24.09.21
18
מניסיוני ומניסיונן של אחרות: דירה לפני החתונה - אינה ערובה לאברך שישב וילמד. דווקא האברכים שלא קיבלו דירה לומדים יותר. זה סתם קטע, שכדי ללמוד - צריך דירה. כל גדולי ישראל לא קיבלו דירה, ולמדו בכל זאת בעוני. בחור שדורש דירה מחמיו, ביודעו שזה קשה לו - הוא רשע, וכתוב בשו"ע שלא רואים מזה סימן ברכה.
שירה24.09.21
17
אדם שנופל על הציבור בשביל ללמוד וואי וואי מה הרמבם כותב עליו. אז על השווער.זה הרבה יותר גרוע. חוץ מזה למה שלא יסחט את אבא שלו. כדי לתת לשרת החוץ אשתו. שגם הולכת לעבוד גם בהייטק עם גברים כדי שילמד . החמוד בלי תורה שיש בה מעשה. המתוק.
בני הפרנק24.09.21
16
מי שמאמין באלוקים יפסיק לעזור לאלוקים במימון דירות שאין לו ויתמקד בעשיית מעשים טובים ולימוד תורה ויסמוך באמת על אלוקים שיעזור לבניו ולבנותיו גם אם יש לו 100 כאלה........
א.א24.09.21
15
איזה שטויות זה רק בגלל שהם יקבלו שכירות לכמה שנים הם יצאו לעבוד הרבה יותר מהר
יעל24.09.21
14
כי אז לא יהיה את הלחץ להגיע לישיבות הנחשבות יותר ששם מקבלים דירות, מה שעלול להחריב את עולם הישיבות. אני חושבת שצריך להתיעץ עם גדולי ישראל לפני שעושים כזו כתבה חג שמח!
זה עלול לגרום רפיון לבחורים כתבות כאלו24.09.21
ממש לא!!!! פרנסה אחרי הכל היא משמים והזוג יסתדר אבל ההורים הורגים את עצמם בשביל דירה ובחור שבישבה טובה בשביל דירה עדיף שיעבוד
ללא שם24.09.21
שלא נדע... אם בחורים הולכים לישיבה טובה רק בשביל דירה, אנחנו לא צריכים כאלה בני תורה...
אני24.09.21
13
אצל הספרדים זה הרבה יותר קל ונורמלי.... כל אחד נותן מה שיכול וזהו....
רוני24.09.21
12
בחור בינוני ומטה מקבל 300000 שקל? ברצינות? חשבתי פחות
יאיר25.09.21
11
מה שיש לי לומר...ברוך שלא עשני חרדי ,מעתה אני אומר זאת בתפילת הבוקר לפני ``ברוך שלא עשני אישה``.
אבא24.09.21
10
הטרוף בקיצור אז איפה היינו ... הבת תלך תעבוד תלמד תשקיע תעבוד מצאת החמה ועד... בעוד הבחור ילך לו מ9 עד 12 וחצי ומ4 עד 7ללמוד עםשלאף שטונדה באמצע היום והנשים יעבדו ילמדו יהרו ויולידו... והשווער האברך שנולדו לו 8 בנות...
מדיניות מטורפת. בנות בהייטק קורעות את ע24.09.21
9
באתם לברך ונמצאתם מקללים! מה זה הכותרת הזאת??? אין בתבל כולה, ומעולם גם לא היה, בחור ש"שווה" דירה! מה שכן היה, והרבה, הוא "נשיאת אשה לשם ממון", ומשם הדרך ל"בנים שאינם מהוגנים" הדרך הייתה קצרה. ואכן רואים את מצב הנוער בימינו והכל מובן. חז"ל לא דיברו סתם. ואעפ"כ יישר כח על העלאת הדברים. מי ייתן והמגמ
נעמי24.09.21
8
"הם שווים"... חחח בבורסה?!? הם לא שווים שקל, מי שדורש כסף הוא עם הארץ!!! מי אתה שתדרוש?.. אתה שווה משהו, בגלל שלמדת בישבה בשם חברון..?! גם בחברון יש פורקי עול, וכבר ראינו כמה בחורים מישיבת חברון נשארו 20 שנה ללמוד... מעטים שבמעטים, רובם הגדול עובדים, אז למה לשעבד את השווער? סחטנות בחסות ראשי הישיב
ישראל24.09.21
7
עולם הפוך ראיתי... למה הורים צריכים לקרוע את עצמם ממה שאין להם כדי לתת לחתנים שלהם. צריך להודות להורים על כל מה שהם עושים לנו. (אני עדיין חושב שמי שיש לו ויכול ורוצה לתת שיתן בשמחה אך למה צריך לתת ממה שאין.) מעל במה חשובה זו אני פונה למי שיכול לעזור בנושא שגדולי ישראל יצאו בכל תוקף על מנהג קלוקל זה.
ללא שם24.09.21
כל מילה נכונה!!!
ב24.09.21
6
האשכנזים צריכים ללמוד טוב טוב מהתימנים והספרדים איך להתנהל כלכלית ואיך לחתן ילדים, רק חבל שיש מגמה אצל חלק מאחינו הספרדים להתחייב ולהרוס לעצמם ולמשפחתם את החיים, הם לא לוקחים בחשבון שהם מעבירים מנהג מגונה לילדים שלהם, חבל חבל
מתתיהו24.09.21
5
כיכר השבת היקרים! בבקשה! אם יש לכם דרך להשפיע על ראשי ישיבות, לדבר איתם, מברורים רבים שעשיתי, רב רובם של החרדים נגד התופעה הזו, גם ההורים, מעדיפים שהבן ידאג לעצמו שהרי יש להם גם בנות, וכן שמעתי מהורים שזה כלל לא מרגיע אותם שבנם "מקבל" 800 אלף, כיוון שעם סכום כזה בד"כ אין עזרה עם שכירות, ז"א שבתחילה
כ24.09.21
4
״חתן״ שדורש, שירקב בישיבה!!
ללא שם24.09.21
3
אנשים יבזבזו כסף על שכירות במקום לחסוך לילדים שלהם?אתה רוצה שתוך כמה שנים הציבור יקרוס בצורה כזו?!
יענטע24.09.21
מה זה השטויות האלה? למה שיקרסו?... מה אנשים צריכים למות מהתקף לב ולהשאיר יתומים כדי לחתן ילדים?????? אפשר לתמוך ולעזור בגדר האפשר. אני ראיה לכך שגם מי שמתחתן בלי כלום יכול להצליח ב"ה, יש סייעתא דשמיא.
אני24.09.21
נכון!
מודיעין עילית24.09.21
2
מה זה השטויות האלה לדרוש דירה? מאיפה זה בא בכלל? ההורים רוצים לתת-תודה רבה. אבל לדרוש מהם? התחתנתם, מזל טוב, תתחילו לממן בעצמכם את חייכם גם אם זה ידרוש מכם לצאת לעבוד. אף אחד לא צריך לשעבד את דירתו ואת חייו עבור הרווחה האישית שלכם. התורה שלך לא שווה כלום, אם אביה ואמה של אשתך יקרסו כלכלית או פיזית ו
מיכל24.09.21
זה האיטרס של השווער להביא דירה הוא רוצה שלבת שלו יהיה בעל אברך וזה יהיה בלתי אפשרי אם הם יתחילו את החיים בני 20 בלי גרוש על הנשמה
אפרת24.09.21
מסכים עם כל מילה. צריך לגרום שהבחורים ה"שווים" יתביישו להראות את פרצופם בחוץ אם ידרשו כאלו דרישות. שאף אחד לא ירצה להשתדך עם כאלו מושחתים.
מיכאל24.09.21
1
ה ירחם ויציל..... זו תורה? בחור בינוני ומטה מקבל 300 אשח סוף ציטוט. אוי לנו שאדם מוכן שיהיו בשבילו בעלי חוב כדי שהוא יוכל לשבת וללמוד כשלמעשה על זה בדיוק הוא חתם והתחייב בכתובה לזון לפרנס ולכלכל כדרך הגברים היהודיים... לא השוואער חתם על הכתובה אלא החתן כשביודעין הוא הולך להפר אותה... אם זה לא מקח טע
ה ירחם24.09.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24

עץ פרי עושה פרי

ראש הישיבה בירך את האילנות, ואת ילדי בני ברק | תיעוד 

חיים רוזנבוים | 10.04.24

סערת הגיוס | דבריו נחשפים לראשונה

הגרמ"ד סולוביצ'ייק: "השיסוי החילוני, מזכירים לי את העבר האפל; בגרמניה גם עשו כך"

חנני ברייטקופף | 10.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם