כיכר השבת

אפליית 'התו הירוק'

גל הביקורות בכוללים וישיבות; "מצאו דרך להכשיל אותנו"

הביקורות בהיכלי הישיבות והכוללים חזרו ובגדול • המנהלים טוענים: "במשרד החינוך מצאו דרך לפסול לנו את התקציב וזו הסיבה לגל הביקורות" • משרד החינוך: "זו בקרה שגרתית; אין אפליה" (אקטואליה)

53
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"א בכסלו | 15.11.21
בחורי ישיבה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה
בחורי ישיבה. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אהרן קרון, פלאש 90)

לפני כשבועיים, פורסם לראשונה ב'כיכר השבת', על כך שמשרד החינוך גורם לכוללים להפר את הנחיות הקורונה ולהסתכן בשלילת התקציב. ומה קרה מאז? מתברר כי במשרד החינוך, החליטו לצאת בגל של ביקורות - ולכוללים רבים נשלל התקציב.

בשבוע האחרון, החלו פקחי משרד החינוך לעבור כולל כולל וישיבה ישיבה, ולבדוק את מצבת התלמידים והאם הדיווחים של מנהלי הכוללים נכונים. לגיטימי? כן. למרות שבמשרד החינוך יודעים לערוך ביקורות רק בישיבות ושוכחים לעשות את אותן ביקורות גם באוניברסיטאות.

רק מה, ישנה בעיה מרכזית בכוללים שבמשרד החינוך מתעלמים ממנה בבוטות והיא נושא 'התו הירוק'.

תלמיד באוניברסיטה שלא התחסן, זכאי ללמוד מרחוק את השיעורים הרצויים לו. מה קורה עם אברך כולל שאין לו תו-ירוק? הוא כמובן לא יוכל ללמוד מרחוק, על אף שבתקופת הקורונה, במשרד החינוך מצאו דרך לאפשר את הלימוד מרחוק, ואף מצאו דרך לפקח על הלימודים מרחוק.

זאת על פי תקנה 5א לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש שאוסרות התקהלות במוסדות המקיימות פעילות חינוך, אולם איסור זה לא חל על מוסדות על תיכוניים, אשר הכניסה אליהם מותנית בהצגת תו ירוק או אישור תוצרה שלילית מיידית. הכוללים שייכים לקבוצה זו, ולכן למידה של תלמיד הכולל בחלל, שבו כל התלמידים הציגו תו ירוק אינה נחשבת התקהלות אסורה.

תקנה 5א

כמו כן, בתקנה 9א (ב) (6) נאמר במפורש כי האפשרות להפעיל מוסד תורני על תיכוני עם תו ירוק, הוא רק בכפוף לזה שמנהל יאפשר לימודים מרחוק לתלמידים שאינם בעלי אישור תו ירוק. (מצ"ב העתק)

ברור כי כמו שמנהל המוסד מחויב לאפשר לימודים מרחוק לתלמיד שאינו בעל תו ירוק כמו"כ משרד החינוך מחויב בזה. ע"פ החוק לאפשר לימודים מרחוק לתלמיד ללא תו ירוק.

ראש כולל חשוב במודיעין עילית מספר ל'כיכר השבת': "יש פה אפליה חמורה, יש לי הרבה תלמידים שאין להם תו ירוק מסיבות שונות ומגוונות - ורובם בשל בעיות רפואיות. אותו אברך שאין לו תו ירוק, לא יכול להגיע לכולל, כי אסור לו על פי חוק ולכן הוא נשאר ללמוד בבית ואני מעביר לו את הקיצבה החודשית".

"אך דא עקא, במשרד החינוך קפצו על ההזדמנות ובמקום למצוא לנו פתרונות ללימוד מהבית, בדיוק כפי שיש באוניברסיטאות, ברוב רשעותם, הם החלו לתגבר את הפיקוח והם חזרו לערוך ביקורות כל הזמן ובכל המקומות ואף הצליחו לפסול מספר ישיבות וכוללים".

"עכשיו אני בתור ראש כולל, מה אני אמור לעשות?! להגיד לאברך שאסור לו להתחסן בחיסון השלישי בשל בעיות רפואיות שילך הביתה? שאני לא אביא לו כסף לכלכלת הבית? הלסדום דמינו? מהיכן מגיעה הרשעות הזו? הרי ראינו שבתקופת הקורונה, הם מצאו פתרונות ללמידה מהבית, אז למה עכשיו לא?".

כך או כך, ל'כיכר השבת' נודע, כי במשרד החינוך יצאו בשבוע האחרון לגל ביקורות רחב בהיקפו ואף פסלו מספר ישיבות וכוללים במודיעין עילית ובבני ברק.

בשונה ממה שידעו עד עתה ראשי הכוללים וממה שנכתב בהוראות, במשרד החינוך מגיבים לכתבה ואומרים: "המשרד דוחה את הטענות בדבר אפליה. בניגוד לטענות העולות בכתבה, אין כל כוונה לחייב את האברכים ללמוד אך ורק בכולל: אם המוסד התורני או הכולל מעוניין לקיים למידה מרחוק, עליו להגיש בקשה מסודרת לתכנית למידה מיוחדת, ובמידה שהתכנית תאושר - התלמידים בתכנית יחשבו תלמידי המוסד, הזכאים לתמיכה. כמו כן, הבקרה שמבצע המשרד היא בקרה שגרתית, בדיוק כפי שנעשה בשנים הקודמות".

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
אם זה נכון השם ישלם לכהנה
ללא שם16.11.21
38
איזה מגוחך להשוות לאוניברסיטה. אין שם נוכחות חובה. זה לא אותם תנאים
מכינים את עצמכם16.11.21
37
תביאו נורבגיה...
ללא שם16.11.21

הצגת כל התגובות

36
נשמע לא רציני. לכמה אברכים באמת יש בעיה רפואית להתחסן בחיסון שלישי? אולי אחד מכל עשרים. אני אישית לא מכיר אפילו אחד כזה. ולכולנו ידוע שלא כל האברכים אכן מגיעים כל בוקר ללימודים (וגם לא ממש לומדים בבית)... גם ההשוואה לאוניברסיטאות שהציבור כל הזמן משתמש בה שגויה. סטודנט משלם שכר לימוד של 13 אלף שח ב
חוסר יושר15.11.21
קצבת הדתות עד נובמבר הייתה 450 ש"ח. החל מהחודש עלה ל700 (בערך). 2000 ש"ח מקבלים בכוללים של לפיד או ליברמן. נראה שלמדת מהם הרבה.
אודי16.11.21
אברך מקבל מהמדינה 350 ש"ח !
ישראל16.11.21
35
כל מוסד מתוקצב מבוקר. במקום להתבכיין עשו מאמץ לעמוד בביקורת.
יצחק 15.11.21
34
נתניהו ומכלוף דרעי מסבסדים לך מיץ ענבים
זרע ברברי ארור 15.11.21
33
יותר מחצי מהמגיבים כאן הם לא דתיים. בוודאי לא חרדים. לדעתי הם גם מגיבים בתשלום של הקרן לישראל חדשה או משהו בסגנון.
מם16.11.21
32
אין להשוות בין אוניברסיטה לכולל/ישיבה. באוניברסיטה הסטודנט משלם במיטב כספו עבור הזכות ללמוד, ויש חובת נוכחות כדי לעבור קורסים. בכולל/ישיבה מקבלים כסף מהמדינה ואין שום הקפדה על נוכחות. כמה מאלו הרשומים בכולל באים לשעתיים ייצוגיות, מקבלים את הכסף מהכולל והולכים לעבוד, בשחור כמובן - המון ! אז בלי יללנו
מירי16.11.21
31
הביקורות יגלו את מאות האברכים שרשומים בכולל ואינם לומדים שם כלל. להגביר את הביקורות ביתר שאת.
ללא שם15.11.21
30
ברוב עצום חרדים ערבים ליכוד מרקש וליטא נבחר נשיא חס חונן ומרחם , נבחרייך צדיקים וצדיקות .
בחרת נשיא חונן 15.11.21
29
נתניהו יציל נשמתך ארורה דין חנק
זרע ברברי ארור 15.11.21
28
ממש מצחיק ההשואה ללימודים באוניברסיטה . הרי הסטודנטים משלמים מכספם על הלימודים ובשאר הזמן הולכים לעבוד ואילו האברכים לא רק שהם לא באים לישיבה . הם גם מקבלים עבור זה תשלום . והם גםצלא תורמים למדינה כלום בעצם הלימודים שלהם
ללא שם16.11.21
27
מה הקשר לבקרה באוניברסיטה? בכוללים הנוכחות היא תירוץ להשתמט מהצבא. ומקבלים משכורת על הנוכחות. ולכן יש חובת נוכחות של 100 אחוז!!! באוניברסטאות זה לימודי רשות.
ללא שם16.11.21
26
לא יודע מה הולך בישיבות אצלנו במכללה מי שלא מחוסן או מחלים צריך לעשות בדיקה כל 48 שעות וזה מה שצריך להיות בישיבות
יניב 15.11.21
25
תעברו לשוויץ, שם התקצוב הממשלתי לכולל לא מותנה בביקורת. רק בישראל ממשלת הרשע בודקת אם מגיעים לכולל כתנאי לתקצוב שלו. וממשלת הרשע לא בודקת נוכחות באוניברסיטה. היא גם דורשת ברוב רשעותה מתלמידי האוניברסיטה לשלם על לימודיהם. והיא משאירה את בדיקת הנוכחות בידי האוניברסיטה, ושם יש שני סוגי מקצועות: במקצו
אברהמי15.11.21
24
ממש לא משכנע. אדרבה - תאפשר לפקחים לקחת את מספרי ת"ז של האנשים שכן הגיעו, ולבדוק לכמה מהם יש חיסון שלישי.
חנן. ב.16.11.21
23
איכס. כאילו שיש אברך אחד שלא מגיע לכולל כי הוא לא מחוסן. גם לא לשים על הקורונה, וגם למצוא בה תירוץ ללא להגיע לכולל. מידתו של הקבה אמת.
קצת יושר16.11.21
22
ימ"ח כל כלבא ביזי יומא
דוד כהן15.11.21
21
מה הקשר בהשוואה ללימודים באוניברסיטה?מישהו משלם שכר לימוד על זה שהוא לומד בכולל?
מישהו15.11.21
ובאוניברסיטה מכתתים רגליים לאסוף תרומות? מה יפסידו אם סטודנט לא יגיע? המדינה ממנת את שניהם ולכן עליה לבצע ביקורות בשניהם.
אייל15.11.21
20
שילכו לעזאזל הם והכסף הטמא שלהם, רודפים אותנו כמו כלבים. עד מתי נהיה בגלות הציונים המרושעים, עד מתי???
רשעים ארורים16.11.21
19
למה אתה מי צריך לממן את השטויות שלכם?
יודע לשאול 16.11.21
18
גם אני רוצה ללמוד מרחוק איך עושים את זה? כל המסורתיים לומדים מרחוק! שגם התלמידים בבית הספר ילמדו תנ״ך מרחוק
ללא שם16.11.21
17
מגיע לכם!
תמכתם בתו הירוק עכשיו תסבלו!15.11.21
16
יש לי הרבה ריספקט לאברכים ותלמידי ישיבה סך הכל הם המגן שלנו. אבל לידיעת מי שכתב שבאוניברסיטה ניתן ללמוד מרחוק: זה שכתוב בתקנות משהו על כך שניתן לקיים לימודים מרחוק לא מצביע על כך שזה קורא בפועל. אם רק תיכנס לקבוצה אחת של סטודנטים תראה מה הולך באוניברסיטאות, גם אנחנו כסטודנטים משלמים כסף ללימודים וג
סטודנטית 16.11.21
15
כל כלב יבוא יומו וסופם של ממשלת הזדון קרב
יהודיה16.11.21
14
משעשע.. למה שיהיה פיקוח באוניברסיטאות? הסטודנטים משלמים במיטב כספם על הלימודים, מי שלא מגיע- בעיה שלו. לעומת זאת, האברכים מקבלים מהמדינה, דהיינו מכספם של משלמי המיסים קצבה חודשית בעבור לימודיהם. ודאי שיש לערוך ביקורות מפעם לפעם שלא נוצר כאן גזל ואנשים מקבלים קצבה בלי ללמוד.
ללא שם16.11.21
13
תמיד יקנאו בחרדים המצליחים אין מה לעשות!!
רבקה15.11.21
מצליחים במה? בלי הציונים הייתם נוסעים על סוס ועגלה, חיים במערות, שותים מים מהבאר ומשתמשים ב"תרופות" מהגמרא, וכל זאת אם בכלל השכנים שלכם היו מואילים בטובם להשאיר את הראשים שלכם מחוברים לגוף. הזבוב גב הפיל אומר לפיל בהתפעלות - תראה איזה אבק אנחנו עושים! עלאק מצליחים....
מצליחים?15.11.21
כמה שידוע לי החרדים בארה ב לא שותים מהבאר ולא חיים במערות , ולא נראה לי שיש שם ציונים. אבל אולי הידע שלך מקיף יותר....
אליהו15.11.21
בארהב החרדים עובדים! ההשוואה הזויה... על כל אברך בארהב יש חצי מליון איש משלמי מיסים...
מה?16.11.21
בארהב לא מתקצבים אברכי כולל.
אני16.11.21
חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח
אידיוטית15.11.21
12
רשעים רוצחים חרדים מזוהמים ספוגים פייזר ורעלים .
בחרת נשיא חונן 15.11.21
לברוח מפה מהר לפני שיתחילו תאי הגזים, חוסר אחריות מזעזע להשאר כאן תחת שלטון הציונים , לברוח....!
לברוח לברוח15.11.21
11
באוניברסיטה כל סטןדנט משלם 13500שח שכר לימוד לשנה, בוא מראה שתלמידיי כולל חכמים משלמים סכומים כאלו.
ללא שם16.11.21
10
אדם שרושם את עצמו לכולל ולא מגיע הוא גזלן. התופעה הזאת חייבת להיפסק ובמקום להגן עליה עם תירוצים משונים. למה כמה אנשים באמת חולים/לא יכולים להתחסן? רוב האנשים שלא מתחסנים עושים זאת מפחד/זלזול (מטופש) מהחיסונים. האנשים האלה ממש לא עושים חשבון לתוך ירוק ולא מגיעים לכולל בגלל זה
על מי אתם מנסים להגן?16.11.21
9
"בעיות רפואיות" חחחח פשוט מלא חרדים קראו איזה פשקוויל או פלייר ונהיו מתנגדי חיסונים בורים. אין כמטע בעיה רפואית המונעת חיסון. ממש שטוית פשוט להעיף אותם ותראה כמה מהר הם נוהרים להתחסן. גם בת משפחתי טענה כל מיני שטויות אבל ברגע שנמנע ממנה להשתתף באירוע היא מיהרה להתחסן.
א15.11.21
8
זה ממש אכיפה בררנית .נסו לבדוק אם יש בכלל אכיפה על מסיכות בכל המקומות הסגורים במגזר הערבי ואני בכלל לא מדבר על התו הירוק . באחריות שם זה לא קיים צריך להגיע איתם לבית המשפט
ללא שם15.11.21
7
שתישרף הממשלה הפאשיסטית הזו עם התו השחור שלה ביחד
אחת העם17.11.21
6
אנטישמיות ושנאת חרדים כבר עדיף לגור באירופה ולא עם הציונים רשעי עמך
חרדי אמיתי15.11.21
אתה מוזמן לעזוב. רק תלמד אנגלית... כי לא ראה לי שלמדת ליבה
ביי16.11.21
חובה לעבור לחו"ל ומהר, שמה מממנים אברכים ברוחב יד ולא מעלים על דעתם לעשות ביקורות פתע כאלה. לא כמו אצל הציונים המנוולים....
ברור מה...15.11.21
5
מצחיק אותי האלה שמקללים את הממשלה.. מי שאשם זה האברך וראש הכולל. כולם יודעים טוב מאוד שיש לא מעט חברה סטטיסטית שרשומים בכולל אבל לא נמצאים. אי אפשר לטאטא את האמת. לגיטימי שכולל שמקבל תקציב מהמדינה גם אם זה שקל אחד. והשקל מותנה בביקורות. אז שיבצעו כל יום. לא רוצה ביקורת אל תקח כסף. משוואה אמיתית ופשו
אברך לשעבר16.11.21
עליך נאמר אם תעזבני יום, יומיים אעזביך..........
אברך בפועל16.11.21
4
כל פעם תירוץ אחר פעם זה חיסונים פעם זה פורים ופעם זה טו בשבט הגיע הזמן להתייצב ולעשות את הדברים כפי הכללים
מצחיק 15.11.21
3
הצחקתם. באוניברסיטה יש לנו חובת נוכחות ומבחנים (!). אנחנו לא מקבלים כסף אלא משלמים כסף. אם לא נעבור את המבחנים הפסדנו את הכסף. בכולל ובלי לזלזל בכלל אם לא יבדקו - ישלמו לאנשים שפשוט לא נמצאים. תהיו רציניים - זה מביך.
סטודנט15.11.21
הביכו את עצמם בושות
בושות16.11.21
2
מי שישמע כמה משלמים. אברך יום שלם מקבל 330 שקל ועל זה לא מתביישים לעשות ביקורת
אלי15.11.21
חצופים - איך הם בודקים שאין הכולל רמאים שרק רשומים בלי ללמוד?
ממש חוצפה16.11.21
1
אין חסד ואין נחמה בארצו קדושה , רשעים רודפי בצע ולומדים תורה .
זרע ברברי ארור 15.11.21
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24

בני עליה 

בסיום הזמן: בחורי הקיבוץ שימשו כבוחנים | צפו בתיעוד 

חיים רוזנבוים | 15.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם
ש

זו השנה השניה

הכינוס השנתי של "איגוד הישיבות התיכוניות החרדיות"

אסף מגידו | מקודם

"בלי קניות וסידורים"

הגר"י זיבלרשטיין הורה: "בני ישיבות ילמדו מחר ללא הפסקה"

חנני ברייטקופף | 14.04.24
ש

צפו בגלריה

תיעוד מיוחד מכינוס החירום של גדולי הדור במעונו של הגר"מ שטרנבוך 

אסף מגידו | מקודם

ישיבע'בוחר - זה בשבילך

רגע לפני האסון הבא: אלו כללי הבטיחות לטיולים בבין הזמנים

אביעד מוזס | 11.04.24
ש

אין מחירים כאלה!

מטורף: דירה על הים בפחות מ-16,000 שקלים למ"ר

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

בניסן נגאלו, בניסן עתידין להיגאל

גאב"ד דרכי הוראה: מוכח שרק מכוח ההלכה ננצח במלחמה 

חיים רוזנבוים | 11.04.24