כיכר השבת

הרב המגרש 3?

ראש הישיבה רכש פראק לחתן: ´תלבש, או שלא אבוא לחתונה´

אפקט דומינו בעולם הישיבות: אחרי שהתפוצצו פרשיות הרבנים המגרשים, ל"כיכר השבת" הגיעו עדויות משורת ישיבות ספרדיות המאמצות את מנהגי הליטאים ● אחד התלמידים: "הרב רכש לאחד התלמידים, ערב נישואיו, פראק והורה לו ללבוש אותו. זה תנאי לבואו לחתונה" (בחרדים)

238
דוד כהן | כיכר השבת | ג' באדר ב' | 09.03.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (מאיר אלפסי, כיכר)

הסערה שחוללה פרשת "הרב המגרש", יצרה אפקט דומינו בעולם הישיבות החרדי. לפתע מתברר כי עוד ועוד ישיבות ספרדיות מאמצות בחום מנהגים אשכנזיים - מה שיוצר לעיתים חיכוך בלתי נמנע בין ההנהלה לבין התלמידים.

למערכת "כיכר השבת" הגיעה בשבוע האחרון פנייה מתלמיד בישיבה ספרדית בירושלים. "ראש הישיבה", סיפר לנו התלמיד, "הוציא תקנון מפורט ובו הוא מציין כי תלמיד החפץ שהוא יסדר את קידושיו עליו ללבוש פראק בחתונה".

הפעם, יש לציין, מדובר בצעד פחות אגרסיבי מצד ראש הישיבה. במקרה הזה הוא פשוט רכש פראק לאחד התלמידים, ערב נישואיו, והורה לו ללבוש אותו ביום החשוב בחייו.

"מה לגבי חדר יחוד?", שאלנו. "אם לא תכנס עם כלתך לחדר יחוד, ראש הישיבה ייצא בעיצומה של החתונה", הוא משיב.

התקנון המלא כולל שלושה סעיפים שבלעדיהם, ראש הישיבה יסרב לקחת חלק בשמחת הנישואין של התלמידים: לבישת פראק, חדר ייחוד, ונישואין עם בת זוג שתלבש פאה.

בנוסף מחויב כל בחור שמתחתן לשכור צלם לאירוע דרך הנהלת הישיבה. תיעוד וידאו בשמחה, אסור בתכלית האיסור.

כתב "כיכר השבת" הגיע אל הישיבה ושמע מפי התלמידים במקום דברים ברוח דומה.

"ראש הישיבה מאמץ את מנהגי הליטאים. הוא משווה את הישיבה לישיבות עילית כמו פוניבז´, ומבקש להפוך את המוסד שבראשו הוא עומד למותג", מסבירים התלמידים.

"כיכר השבת" ביקש לשמוע את תגובת ראש הישיבה לדברים, אולם עד כה לא הצלחנו להשיג אותה.

תוכן שאסור לפספס
238 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
57
הראש ישיבה הדזים, ובגדול. אין לראש ישיבה שום זכות במוסר או בהלכה לעשות דבר כזה. הוא פשוט עבריין ולא רוי לתפקידו. זכור לי שלפני זמן מועט מר"ן הגר"ע שליט"א אמר בציבור שרוב הראשי ישיבות לא יודעים לא הלכה ולא מוסר ובעיקר כן יודעים איך להרוס בחורים! ראש שישיבה הוא לא אבא של החתן, וגם לאבא לא מותר לבייש ה
רב גדעון ......01.09.11
56
אני לא מאמין שיש אנשים כאלה בחיים שלנו אבל יש לי משהו שמעוד מנחם אותי בדורו של המשיח חוצפה ישגה אז נתאזר קצת בסבלנות המשיח בדרך
avush11.03.11
55
כך מעלים את קרנה של הישיבה ??? התשובה כן כן כן . כך משגיח לוחץ על הורי הכלה .לתת דירה .או שווה ערך כספי . אז מה הי' .סמי .תעשה חשבון. 1פראק.2חדר יחוד .3 כשרות לרוח רה"י .4ללא צילומים.5.ללא אוכל לנשים.6.זמר ללא מיקרופון. חברה רק כך נעלה ונתעלה . יפה ויאה לישיבה . אני לומד בישיבה שדורשים את כל
ראובן 09.03.11

הצגת כל התגובות

54
בשניהם יש פתח מאחורה והחולה בפנים....
daneili09.03.11
53
ומי שרוצה ללמוד בישיבה כזאת, חייב לקבל את כל התכתיבים. רק טיפש יתעקש לא ללבוש פראק בחתונה, מה הבעיה בזה?
ספרדי טהור09.03.11
המשתכנזת שמנסים לשווק עם הפראק. ועוד לכפות?!
חיים09.03.11
יש הלכה שצריך לקיים אותה ,ואח"כ יש דין ויש דיין ,שם למעלה, שכחת ??
דיין09.03.11
52
לא רוצה פראק, שילבש גלביה, אבל שלא יקשקש על "מסורת אבותינו" על החליפה האיטלקית שלו.
emanon09.03.11
פראק שווה ...?? ידוע לך מי הנהיג את הפראק בישוב ארץ ישראל??
איילוש09.03.11
אתה מתכוון להרצל, אבל הפראק היה קיים הרבה לפני כן אצל ברונים ופריצים בכל רחבי אירופה, מאות שנים לפני, והיו יהודונים שחשקו בלהידמות לפריצי הגויים ימ"ש. ואני אגב לא מזרחי, פשוט אומר את האמת.
emanon09.03.11
51
אז לכל הספרדים: לפני שאתם יוצאים נגד האשכנזים תבדקו בציציות שלכם קודם
חנן09.03.11
50
יש רבים וטובים ש מ מ ש לא מתנהגים ככה!!!! הישיבה של בעלי זו ישיבה אמריקאית של חוזרים בתשובה בעיקר ומכבדים את כולם!!! בעת הצורך מאשרים לתלמיד (באופן חד פעמי ואישי בלבד! כמו כיבוד אב ואם וכו) לאכול רבנות!!! בוודאי ובוודאי שלא היו עוזבים חתונה בשל הכשר מסויים או מנהג שונה בבקשה תדעו שלא כולם נוהגי
ירושלמית09.03.11
49
רק המשתכנזים מבלבלים ת'שכל ומנסים להרשים את האשכנזים. חבר'ה, זה לא ילך לכם! באחריות...
הברווזה עליזה09.03.11
48
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנק אדם09.03.11
47
בהקדמה לספרו עץ חיים זה כתוב מפורש שרוב הדיינים וראשי הסנדרהות הם ערב רב זה היה בדורו לפני 450 שנה בערך מה היום בדור הזה...
ירושלמי16.03.11
מה שבטוח אתה ערב רב גדול מאוד
צפוני27.03.11
46
אבל לא שזה ישמש כסמל להשתכנזות. ובוודאי שלא לכפות על ההשתכנזות.
שפוי09.03.11
45
פראק דומה לאמבולנס. דלת מאחורה וחולה בפנים.
כוללניק09.03.11
44
אם אני הייתי לומד בישיבה ספרדית הייתי מבין שאני צריך להתנהג כמו שמורים לי. אי אפשר לבוא לבית של אדם ולהתנהג שם בצורה לה הוא לא מכים, אי אפשר לבוא לישיבה שאדם בנה בעשר אצבעותיו ולהתנהג שם כמו שבא לי. אם אתם רוצים להתנהג כמו אבותיכם וכו'- לכו לישיבות שיתנו לכם זאת אם אתם רוצים ללמוד דווקא בישיבה מסוי
112209.03.11
43
אני מנהל רישום לישיבת כסא גלגלים, לכל המעוניין. נא להצטייד בסידורי איש מצליח
מזכיר09.03.11
המגיב הנלהב בעד הפאות עם הרשימות השקריות הארוכות.
מזהה IP09.03.11
42
מי שידע מיהו הראשון בעולם היהודי שלבש פראק יקבל צ'ופר ממני (רמז היה לו זקן מרשים כמו של ראשי ישיבות ....)
איילוש09.03.11
תשובות בפורים הקרוב
איילון דרום09.03.11
משה דוד אהרון ושלמה, עיין בתורה תיאור מעיל אהרון הכהן. מה זה אם לא ג'לביה . מה אפשר לעשות האמת כואבת.
אהרון הכהן09.03.11
41
הגיע הזמן שהרבנים יעשו רעש מצלם שמצלם בצד הנשים וכן מלצרים שנמצאים בצד הנשים. יותר מאשר פראק או חדר ייחוד. יש דברים שהם קודמים.
.....09.03.11
לפי ההלכה האשכנזית זה מותר, שהרי הצלם עסוק במלאכתו ואין לו יצר הרע. ואם במשתכנזים עסקינן יש לחייב את החתנים להביא צלם זכר לנשים, וצלמת נקבה לגברים כמנהג אשכנז מעתיקי השמועה ממשה רבינו, וכן יקבלו ויעשו המשתכנזים. כמו כן מקילים מטעם זה להפנות נשים לרופאים זכרים ולא חוששים מכלום "שהרי אומן עסוק במלאכתו
צלם09.03.11
40
לחתונה!!!!!!! מה זה אמור להביע???? עדיף שישב בבית שלו ואני אחגוג לבד ובשחרור מאשר שהוא יבוא ויהרוס לי את החתונה!!!!!!!!!
קצת שכל לא יזיק22.04.12
39
סך הכל ראשי הישיבות קיבלו עצה ממשרד פרסום ידוע בירושלים, ולכן יש כל מיני רעיונות כאלו פראק, חדר יחוד וכדו' כדי ליצור מצב שהפרענקים לא יגיעו לישיבות האשכנזיות. אז יאללה כולנו לחזור לג'לביות, לתרבושים, גידול זקן, וחבישת פאה, בישיבות שלנו על טהרת הגזע. יום יבוא והשכנזי שירצה להתקבל - לאחר שרבי אריה ד
מזל01.09.11
נכון אנחנו ספרדים כמה מרן הרב עובדיה צעק על זה להמשיך את מסורת
מנדי שמילה ספרד20.12.21
38
אז למה אי אפשר לפרסם את שם הישיבה ולכתוב ש"הראש ישיבה" לא רוצה להגיב????
avush11.03.11
37
האבתי
עעכ09.03.11
36
אם כל אדם יהיה לו חוש ביקורת לשאול את רבו "מה המקור של הפסק?" הרבה מהשטויות יפלו. הבעיה שאין לאנשים חוש ביקורת והם פתאים ומטומטמים
טון09.03.11
35
מתביייש להדמות לראש הישיבה ושכמותו
פראנק09.03.11
ותבין למה טיפש
איילוש09.03.11
34
ואסור לדבר עליו מטוב ועד רע
דוד09.03.11
33
אצל החילונים האשכנזים לא בזים לספרדים, ולא רואים בהם נחותים, למה?כי הספרדים אינם מחקים את האשכנזים, לובשים מה שנוח להם, שרים שירים מזרחיים שערבים לאוזנם. ואילו הספרדים החרדים כל הזמן מנסים לחקות את האשכנזים, עזבו מקור מים חיים, לבוש אבותיהם, זמרת אבותיהם, אורח חיים של אבותיהם.והכל כדי להדמות ולהתקב
דן סגל09.03.11
32
על חסידות אמריקאית שהרבי מוכן לבוא רק לחתונות שאין צילום בכלל, בגלל זה הוא לא בסדר? זכותו, כל כלה מחליטה מה יותר חשוב לה.
נועה05.06.12
31
רק למתירי הפאה מותר לצטט שטויות תגידו מי שולט שם בהנהלה מתירי הפאות?.. אתם בכל שבוע בלי יוצא מהכלל מביאים מאמר שקשור לפאה במשרין או בעקיפין כדי שיהיה לך הרבה טובוקים לפחות אל תצנזרו את האוסרים...איפה השוויון?
אני לא מבין10.03.11
האתר מצנזר שטויות באופן אוטומטי, ע"י תוכנה חדשנית שנועדה לחסום מגיבים מתוסכלים
יאיר10.03.11
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מהנדס מטוסים09.03.11
29
חדר יחוד = עמלק פאה בראשי תיבות - האם את פנויה
אליהו09.03.11
לא תנאף בר"ת לא ת'חבוש א'שה פ'יאה נ'וכרית
יצחק בן נתן09.03.11
אתה טועה ידידי, זהו מנהג בני ספרד האמיתי והנכון, תבדוק בשולחן ערוך - כך תמיד נהגו עד שהיה מי שהיה שחשש פתאום ל"צניעות", כל המשנה ידו על התחתונה.
emanon09.03.11
זכית למחמאה נדירה ממני
מכלוף אייזנבאך09.03.11
אתה טועה ומתעה הספרדים לא נהגו ביחוד אפי' שזה נפסק השו"ע בגלל הפריצות שבדבר, (עיין בפוסקי ספרד מילים קשות בענין) היחוד נעשה אחרי הסעודה בבית ולא באולם בפרהסיה שכידוע מה עובר הראשם של המוזמנים שממתינים אחר הדלת וההערות השפלות שגוררות הדבר ע"י הנוהגים בדבר .
מיוחד09.03.11
אין סוף לדבר.
emanon09.03.11
המשך כך, יש לך פוטנציאל, רק תבער מקרבך את הסטיה נגד פאות ואתה מושלם!
אחד העם09.03.11
בישיבות המשוכנזות ,לא עומדים מאחרי הדלת ,וזה לא פלא שהורים יראי שמים אמתיים מחפשים לילדים שלהם רק ישיבות משוכנזות.
יוסף הצדיק09.03.11
28
שיגיד תודה!!
חלי09.03.11
27
ישיבות‏ ‏משוכנזות‏ ‏לא‏ ‏נולדו‏ ‏אתמול‏ ,‏ ‏המציאות‏ ‏היא‏ ‏גם‏ ‏שהן‏ ‏יותר‏ ‏איכותיות,‏ ‏אם‏ ‏יש‏ ‏לבחור‏ ‏בעיה‏ ‏שילך‏ ‏לחזון‏ ‏עובדיה‏ ‏או‏ לשערי‏ ‏יום‏ ‏טוב,‏ ‏אי‏ ‏אפשר‏ ‏להנות‏ ‏מכל‏ ‏העולמות,‏ ‏גם‏ ‏להנות‏ ‏ישיבה‏ ‏טובה‏ ‏5‏ ‏או‏ ‏8‏ ‏שנים,‏ ‏וגם‏ ‏לעשות‏ ‏מה‏ ‏שבא‏ ‏לך (נשלח באמצעות כיכר
אלעד09.03.11
עולמות, גם להיות ספרדי, לקבל תלמידים ספרדים, שהוריהם קיבלו מסורת הספרדים ונוהגים כספרדים, ומרן שליט"א מנהיג ועומד בראשם, ולקחת אותם ולעוות את מנהגי אבותיהם הקדושים, ולכפות עליהם מנהגי זרים, שיש מהם שאין מקורם ביהדות. אלפי הורים ישנם שהם התקרבו לתורה ושלחו את בניהם לישיבות בהוראת מרן, ורא
ירושלמי.09.03.11
יהודי מרוקו ותוניס ועירק באו עם הרבה מנהגים, לברך על ההלל בר"ח, לענות ברוך הוא וברוך שמו, לומר את הפיוטים בתוך התפילה, להדליק נרות שבת ואח"כ לברך, ועוד ועוד, ומרן בא ועקר להם את כל המנהגים. אז אל תקשקש על מסורת אבות
אלעד09.03.11
מרן הציל אותם מברכה שאינה צריכה שהיא איסור לאו דאוריתא .כך יצאה מסקנתו מעיון ההלכה מה רע בזה??
נרות09.03.11
מרן מאור עיננו הקבה יאריך ימים על ממלכתו ונזכה יחד לביאת משיח צדקנו מבטל את מנהגח כל העדות כי אנחנו נמצאים בארץ ישראל ומרן הקדוש הבית יוסף זיע"א הוא מארא דארע וכולם מחויבים לפסוק כפסקיו
אייילוש 09.03.11
מה היא קיימת עדיין למדתי שם ב2000 שהאי הייתה ברמות ארזים בירושלים
איילוש09.03.11
ולמי שיש בעיה, שילך לישיבת כסא גלגלים וילבש ג'לביה
מירי09.03.11
יה נחיתי
מצה שמורה09.03.11
לא יודע מה עבר עליהן והראשי ישיבות נעשו עצבניים ביותר במהירות שיכנוז הספרדים הסוררים.
סורר09.03.11
26
לאן הגענו,מי מינה את אותם רבנים שמתכחשים לעבר המפואר של הספרדים ?,הרי אנחנו ספרדים-ולא צריכים להידמות בכח לאחינו האשכנזים?,לאיפה הם רוצים להגיע ככה?,הוא דורש-חדר יחוד:גדולי הרבנים הספרדים-נגד חדר יחוד וכן פאה,ומה זה הפראק הזה שנכנס להם-חליפה וכובע לא מספיק,שמישהו יענה לי תשובה ברורה!
אחד שכותב בצער22.04.12
25
מה שקורה היום הפכו את הדין "יחוד" למנהג של פריצות וזה מתחיל בזה שהבחורים נכנסים לעזרת הנשים עם החתן לשים את הטול על הכלה ואחרי החופה כל העם אנשים ונשים מלווים את החתן והכלה ויש זוגות מדקדקין לצעוד יד ביד אל הקודש פנימה והסיפור נמשך כאשר נסגרת הדלת - כל העת נכנסים מלצרים וצלמים לצלם ולתעד את התייח
יצחק09.03.11
24
אנחנו בחורים ספרדים ולומדים בישיבה ספרדית ויש לנו ר"י משתכנז שמוסר שיחות בעד שנישב ללמוד ה"י חוצפה !!!!!!!! הפקט הדומינו!!!!!!!!!!!! רק מרן לומד בשביל כולם!!!!!!!!
שונא מתבכינים09.03.11
23
גדול מזה .קנה לו פראק היום .ומחר יקנה לו כפייה . לך ללמוד .מה אתה עושה כל היום חוץ מלקנות פראקים.
דובי09.03.11
22
כבר איזה פרענק פרעך. מה אתה מלכלך על הישיבה שלמדת בו? ועוד גולש באינטרנט? תתבייש.
אל תצנזרו09.03.11
שהישיבה נהייתה "אלקטרז" וכל בחור שני הוא מק"ק וראש הישיבה נהיה דיקטטור כמו קאדפי צריך קצת מידע מבפנים
איילוש09.03.11
21
הייתי שולח אותו לאברבנאל
משה חי21.11.13
20
רבנו הקדוש צעק על הקלקול שלוקחים לבעל בחירה את הבחירה אוי לאן הגענו שיהודי נמדד על פי לבושו בחופתו אסור לקחת לאף יהודי את הבחירה קל וחומר לא לאיים זה לא נשמע כמו 'מותג' זה נשמע כמו התחזות ומשחק צבוע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסיד עם דעת09.03.11
19
הזבל מתחיל לצוף למעלה... אבל הם שוכחים:"היהפוך כושי עורו"?
גמבא09.03.11
18
הרב המגרש 3??????????????
ראש ישיבה09.03.11
17
גאה בלי שום סממן אשכנזי שהתלמידים ילכו עם ג'אלביות ילמדו רק ספרים של רבנים ספרדים השקפה ספרדית טהורה מבטא ספרדי דרך לימוד ספרדית מנהגים ספרדים ושיתפוצצו האשכנאחסים הנאחסים
כהנא חי09.03.11
חבל שרבני ספרד לא המשיכו ברוב ענוותם להחזיק במורשת
חם לי09.03.11
הכי יפה ונוח חח ...
מתנחל09.03.11
16
ניכר שכותב השורות גדל באיזו עיירה נידחת בדרום ולא ראה ובודאי לא טעם חיי תורה אמיתים, בלתי מזוייפים, מה הם. הוא מתנהג כבעל תשובה שאין לו בעולמו אלא את אותו רב שגילה לו את היהדות. מי שהכיר את חכמי הספרדים וניסה להתחקות אחר הנהגותיהם, מצא בהם את ענקי הדור שאין שווה להם באף חוג או עדה אחרת!! אי
מסיר המסכות09.03.11
15
זה לא תלוי בלבוש
אברהם09.03.11
בארץ הם לבשו פראק, מפני הענווה
עניו בן עניו09.03.11
14
אתם רק מחפשים לעורר מדנים ולחרחר ריב ומדון בעם ישראל בין איש לרעהו כדרך התקשורת החילונית שלמדה זאת מהגויים אולי תביאו כתבות על הצד היפה שיש בעם ישראל
מאוכזב09.03.11
13
מי אמר שאני צריך לרקוד לפי החליל של ש"ס. אצלי הגאווה הספרדית היא ללכת בשיטת הבן איש ולא בשיטת הרב עובדיה. נקודה. די. מספיק עם הטרטור מרן מרן מרן
דואק09.03.11
12
הם יודעים שהם לומדים בישיבות משתכנזות , אז שיעשו מה שהרב מבקש!! אי אפשר לעשות מה שנוח לך מתי שנוח לך והכי טוב - ספרים לישיבות ספרדיות המקיימות את מנהגי אבותיהם ואשכנזים למקומותיהם, להמ צריך להתבייש להיות ספרדי???????? בושה לכם
מישהי09.03.11
11
תהיו חכמים והגיבו בהתאם..אל תצאו מהכלים.
מתנחל09.03.11
10
בשתיהם 2 דלתות מאחור וחולה בפנים.... היזהרו! המחל מדבקת ומתפשטת...
הברווזה עליזה09.03.11
9
לכן ראשי הישיבות עושים כהוראתם, ולא מוכנים לקדש ללא סעיף זה. וכן הובא מעשה מהרבי מליובאוויטש זצ"ל: "חתן וכלה נכנסו פעם ל'יחידות' לפני חתונתם, וביקשו ברכה. הם הוסיפו לבקש שהרבי יהיה המסדר קידושין (במשך מספר שנים לאחר תחילת הנשיאות, הרבי היה מסדר קידושין בחופות החסידים, לאלו שעמדו בתנאים מסויים ש
המהדר במצוות09.03.11
אסור לאשה ללכת בפאה נוכרית ורוב גדולי ישראל אוסרים בכך וכמו שכתוב בספרים ובעלונים וכן דעת מרן הרשל''צ גאון עוזינו ותפארתינו שר התורה עמוד ההוראה הגרע'''י שליט''א שכתב בספרו יביע אומר שעליו נאמר ''לכו אל יוסף אשר אומר עליכם תעשו'' ואם מרן שליט''א אוסר הוא יודע היטב את חומרת האיסור שאין היום אף
יהודי09.03.11
מבלי לזלזל בו חלילה, אבל יש פוסקים רבים ועצומים שאי אפשר לבטל אותם, וגם הוא בעצמו סתר את עצמו, במחילה מכבודו. ובכל מה שכתב הגר"ע יוסף, טעמים לאסור פאה נכרית, בדבריו בשו"ת יביע אומר חלק ה' אה"ע סימן ה', סתר את עצמו במקומות אחרים ביביע אומר: אסר משום מראית העין, וכתב שאין מראית העין (יבי"א ח"
משיב כהלכה09.03.11
מי אתה שתדבר על מרן מאור ישראל שליט"א?,לך לאשכנזים אם לא נוח לך!
אחד22.04.12
לא הבנתי מה מצטרף אליו בשעה שהוא מסדר קידושין. אשמח לקבל הסבר
לא מובן09.03.11
כשהרבי בא לסדר קידושין,הוא "מביא" איתו מטען רוחני של ברכות לבני הזוג.וזה דורש הכנה רוחנית מצידו! (כך עכ"פ מקובל בחסידות)
שחור כתום09.03.11
אשרי הזוג הזה שהרבי נמנע מלסדר להם קידושין, אוי לדור שהפכו את תורתינו הקדושה והטהורה לתורת שקר וצביעות איומה, האם תמצא בן אדם שמוכן להטמין את כספו כשמעליו צורת שטרי כסף או מטבעות כסף, ואם בגשמיות כך, האיך יתכן לומר כך בעניני צניעות וקדושה, הדבר צועק לשמים זה שקר גס איום ונורא, איפוא בעלי המוסר אם כל
יצחק בן נתן09.03.11
הנה דברי הרבי זצ"ל, שהסביר לאשה שלא הבינה מה ההבדל בין פאה לשיער: "במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי
מנדי09.03.11
קטונתי מלחלוק על הרבי שליט"א אבל כנראה בזמנו לא היו מטפחות שלא נפלו מהראש ואולי גם לא חשבו על פיתרון של גילוח הראש שמונע מהמטפחת ליפול (אני אישית לא בעד גילוח הראש לאישה).
יהודי פשוט09.03.11
אלא הבעי'ה היא ש"הנשים לא עומדות בנסיון ומגלות טפח משערן כנראה בחוש" כך כותב הרבי ואתה יכול לראות זאת במו עיניך בכל משכנות החרדים וזהו איסור גמור המביא לדינים קשים עד כדי גירושין ממש ומזה הרבי רוצה להציל אתכם. לגבי גילוח הראש וכיעור האשה, זו מכה שלא כתובה בתורה הקדושה ולהיפך, האשה צריכה להיות יפה
יוסל'ה09.03.11
א. החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמן, הגר"ח גריינמן, ועוד. ב. הגר"ח
ישראל מאיר09.03.11
8
עכשיו רואים בדיוק למה התכוון הזוה"ק כל ראש ישיבה שנמצא בבעית זהות רוצה להראות את נוכחתו אנא אמלוך אני זה שיזעזע את העולם הספרדי אני זה שירעיד את אמות הסיפים אני זה שיהיה ראש ומושא להערצה בכל עולם הישיבות הליטאיות אני ז
איילוש09.03.11
אז סע להודו ותחפש שם מי ינענע אותך, אל תסריח לנו את המקום עם הלשון הרע שלך
איילון דרום09.03.11
זה שיילחם בעולם הספרדי אבל נעבך זה כלום יש מי שישלם להם על הכל כולם יודעים מה המניעים האמיתים שלהם חנפנים
איילוש09.03.11
7
רמה של גן ילדים והתעקשות על פרטים לא רלונטים ירידת הדורות. אוי לדור שאילו רבניו
אין מילים09.03.11
הידרדרות מוסרית של המגיבים לראשי ישיבות החוצפנים שמגיבים ברמה של גן ילדים ומגיבים ברמה של גן ילדים והתעקשות על פרטים שנדמים להם לא רלוונטים ירידות הדורות נערים פני זקנים ילבינו אוי למגיב שכך מתייחס לראשי ישיבות תוך שהוא עובר על "בצדק תשפוט עמיתך" ו"שמוע בן אחיכם"
עם מילים09.03.11
המגיבים הנבערים שמכינים לעצמם מקום מיוחד בגינום, לא מבינים מה הם עושים
א. ב. פרידמן09.03.11
לא כתוב בתורה
אין מילים פעם 209.03.11
אפילו אם הם אשכנזים או מתחפםשים לאשכנזים.ויבטלו כל ראשי הישיבות ולא תבטל אות אחת מהתורה.
הפוסק09.03.11
אז אל תגיב ועוף לנו מהעיניים
מיקי09.03.11
6
למה כולם חייבים ללכת לפי מרן הרב עובדיה שליט"א? מה אין לנו עוד רבנים? אין לנו עוד פוסקי הלכה?? במילים אחרות אתם אומרים שכל הספרדים דפוקים וחוץ מהרב עובדיה שצמח להיות גאון התורה אף ספרדי לא הגיע למדרגות גבוהות בתורה! אני אמנם בחרתי ש"ס אך נמאס לי שכל גדולי העולם מארצות צפון אפריקה... אינם נחשב
ארי זהבי09.03.11
ללבוש פאה או פראק אין בזה שום הלכה או מנהג קדמון. מה הקשר הרב עובדיה? ההתנהגות של ראשי הישיבות האלה מבישה ללא קשר לרב עובדיה.
אובייקטיבי09.03.11
עוד מתקופת המשנה, לדעת המתירים. הפוסק הראשון שהתיר פאה נכרית והעלה נדון זה על שולחן הפוסקים, היה הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, שנולד בספרד בתקופת מרן רבי יוסף קארו זצ"ל, בשנת רל"ב לערך, ובהיותו אברך צעיר גלה בגירוש ספרד (שנת רנ"ב) לארץ איטליה. בגאונותו העצומה, חיבר בצעירותו את הפירושים
הסטוריון09.03.11
העתק הדבק מויקיפדיה
אובייקטיבי09.03.11
שכוייח על הדברים הנפלאים
יידל09.03.11
קודם כל יש לנו את מרן אחרי מרן שהוא פוסק ההלכה שלנו יהדות ספרד יש את שאר גדולי הספרדים מכל גווני הקשת ממשפחת אבוחצירא המפוארת עד הרב מאשאש מרוקאים בבלים תוניסאים אלג'רים כורדים בוכרים אף אחד לא מזלזל בשום רב אחר נשמע כאילו אתנה מחפש את הרב נח שליט"א נח לך אישה עם פאה נח לך לאכול פיצה עם א
איילוש09.03.11
כי הוא הרב נוח, חמודי. הוא מיקל גדול בעשרות הלכות, ולכן אוהבים אותו. תמיד הציבור הלך אחרי המיקל. אז מה שכתב ארי זהבי לא קשור לשטויות שלך.
נפתלי09.03.11
שמעת על זה לא? זה מה שארי זהבי אתה או חברו רוצה רב נוח לאכול גבינה רב חמודי שמתיר פאהה כדי שרעייתך תהיה דוגמנית הרחוב רב חמודי לא....
איילוש09.03.11
ראה כאן בתגובה 27 את דעותיהם של גדולי הדור. אשה לא אמורה להסתובב ברחוב, ולא אמורה לעבוד עם גברים זרים, ולא להיות "דוגמנית", כל כבודה בת מלך פנימה, והרמב"ם כתב שתצא כמה שפחות מביתה. לכן אין קשר לדוגמנית, אבל אם האשה יוצאת, אין מצוה שתהיה מכוערת דוקא, כי אם לא תהיה יפה, בעלה ירגיש שאין לו "פת
ישראל מאיר09.03.11
היום כל אחד דואג לחיצוניות של אשתו ולא מהסיבות של הרב זצ"ל למי יש כח לקרוא באת השטויות שלך בלה בלה בלה
איילוש09.03.11
ראשית, תקרא את דבריי ותראה שהכל ציטוט מתוך דבריו. אם אתה רוצה לקרוא במקור, הנה לינק: http://www.hebr אם אין רווחים בלינק, אחרי שהעתקת. שנית, גם הלובשות מטפחות וכובעים דואגים לחיצוניות שלהם. אז מה ההבדל בינן לבין אלה שלובשות פאה
ישראל מאיר09.03.11
ואל תגיד לי שזה הספרדיות שפרקו עול בגלל שרבם לא התיר להם פאה אז הם פרקו עד הסוף כשתזדמן ללכת ברחובות רבי עקביא ובגאולה תראה הרבה אשכנזיות שפאה ולבוש צמוד זה בשבילם המודה של היום אז כל הפוסל במומו פוסל
בנתים אלה 09.03.11
רובן לובשות חצי בנדנה, לועסות מסטיק ומדברות בפלאפון בצורה זולה ומגעילה. העיקר לא פאה.
רונית11.03.11
ותראה שהוא הולך יותר על מהלך של לימוד זכות , עיין שם
המעיין09.03.11
"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים
אליהו09.03.11
מה לעשות ששום אישה חלוניה לא תשים פאה בגלל שאישה חרדית תלך עם פאה ככה שלהגיד שזה ישכניע חילוניות זה המצאה ללא יסוד ואם מותר לשים פאה לרוח הזמן אזי גם מותר ללכת עם מכנס רחב שאין בו שום איסור ויתאים לרוח הזמן וגם לדעתכם זה ישכניע נשים חלוניות ללבושת מכנסים רחבות ויראו שאנו הולכים על פי "רוח הזמן" וא
שלום רב09.03.11
והענין שזה ישכנע נשים חילוניות, כתבו גם אחרים, כמו הרבי מליובאוויטש זצ"ל. ואל תוציא לעז על נשות ישראל החרדיות, שרובן הולכות בבגדים צנועים ורובן לובשות פאות צנועות. והנה דברי גדולי הדור, שהתירו פאה גם יותר יפה משיער עצמה, ודברו כולם על שיער טבעי: ופאות שנראות כמו שיער, הותרו ע"י רוב הפוסקים:
ידידיה10.03.11
שש"ס בשיתוף משפחת יוסף יצרה! הינו פסול מעיקרו! כמו שהרב עובדיה חלק על הבן איש חי! כך לרבנים אחרים מותר לחלוק על הרב עובדיה! מי שטוען שיש זכות למהלך דיקטטורי הלכתי של הרב עובדיה שליט"א, בעצם לא יכול להתלונן כנגד הליטאים המתוקים על כפיית דעתם! אי אפשר לאחוז בחבל משני קצוותיו!!!
ארי זהבי09.03.11
אישה שרוצה להיות יפה בעיני בעלה צריכה להיתיפות בבית ובחוץ פחות אבל ההפך בבית הן שמות מטפחת ובחוץ פאה בשביל מי זה בשביל הבעל??
אתי09.03.11
כביסות, בישולים, טיטולים. בערבים מיוחדים כמו ערב שבת משתדלים ללבוש פאה. הבעל רואה תמיד את אשתו, גם ביציאות, ואם תהיה מכוערת - יסתכל על אחרות
ידידיה10.03.11
פת בסלו של השכן. תפסיקו לשחק אותה חסינים מיצר הרע!! בני ישראל עבדו לעגל הזהב כדי להתיר את העריות. אתה לא רחוק משם!!!
אחד העם09.03.11
ושם לא חששו לשטויות שכתבת, משמע שזה לא נכון
ידידיה10.03.11
הידור מצווה עלאק, מצווה שהמצאת ?
emanon09.03.11
הירושלמי כותב שאסור לצאת בקפליטין, ורוב מפרשי הירושלמי, חוץ ממוסף הערוך (שהוא אחד מהאחרונים), פירשו שמדובר במטפחת, וכן כתב הגר"מ שטרנבוך שליט"א: "ועיקר היסוד שמטפחת לא סגי לצאת בכך לרה"ר נראה שמקורו בירושלמי פרק ז' דכתובות (הלכה ו'), "שאסורה בקפליטין לרה"ר ויש בזה איסור פריעת ראש" ע"ש, ומפרש ה"
י"מ09.03.11
אני בעצמי קצת מבין לטינית, מדובר בפאה נוכרית ללא ספק. קפלטין = פירושו פאה מהמילה הלטינית capillitium ו capillus שמשמעותם בלטינית פאה של שערות. יוצאת בלא כתובה (כגון אם נמצאת ברה"ב)
emanon09.03.11
יותר מאחד שמצהיר לנו כאן שהוא בדק מה זה קפליטין. חוץ מזה, שבכל מקרה, דין הפאה כמו מטפחת, כשם שמטפחת יוצאת בלי כתובה, כי צריך עליה רדיד, כך גם פאה. אלא מה תאמר, שבטל מנהג הרדיד? ממילא מותר פאה.
פלפולא חריפתא09.03.11
מדברי רב האי גאון: "גם אבות העולם לא נמנעו מחקור באורי מילים מבני אומות העולם, וכלל גדול כללו חכמינו: 'קבל האמת ממי שאמרה'". לאחרונים שפרשו את הירושלמי לא היתה הבנה גדולה בלטינית, לכן יש להסתייע במי שכן מבינה.
emanon09.03.11
והרב "שירת בן הלוי" התייחס ללטינית זו ולשיבוש שחל בה
ידידיה10.03.11
רק שתדע שיותר קשה להקל מאשר להחמיר הכי קל זה להגיד אסור כמו האשכנזיםם
יוסי24.04.12
היא שהם נחיתים וקשה להם לעמוד בפרץ העשווי שנעשה בחומות הצניעות ע"י מיזוג גלויות מערבי-מזרחי גויי, ולכן הרב עובדיה שאני חלוק על שיטתו ופסקיו השערורייתים לאחרונה, ועם זאת מעריך אותו מאוד, הוא נבחר לייצג את עדות המזרח. הרב משאש ז"ל להבדיל נכנע לתרבות עשו לצערנו ולמראה החיצוני של בני אדום.
emanon09.03.11
מה אתה? בקרת איכות של רבנים??
אחד העם09.03.11
על אף שאני אחד שלא משתלח בנושא זה ולא אכפת לי, אבל כשאתה מתחיל למתג רב - שאין עליו כל עוררין - אני, כאחד שלא מאמין במאגיות אמונות ועוד ועוד לא מסוגל לשתוק, תסכים או לא תסכים, תעשה לעצמך חשבון נפש היום בקריאת שמע שעל המיטה - ורק תחשוב כמה דקות - ו-א-ל-י-ב-א ד-נ-פ-ש-י-ה
הרואה10.03.11
הפוסק הראשון שהתיר פאה נכרית והעלה נדון זה על שולחן הפוסקים, היה הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, שנולד בספרד בתקופת מרן רבי יוסף קארו זצ"ל, בשנת רל"ב לערך, ובהיותו אברך צעיר גלה בגירוש ספרד (שנת רנ"ב) לארץ איטליה. בגאונותו העצומה, חיבר בצעירותו את הפירושים החונים על דף הגמרא, אשר הם לעיניים ל
י. מ.09.03.11
מי שהתיר גלה למקום המים הרעים ואין מים אלא תורה, והתיר מה שהתיר בסברתו ובאו תלמידים שוטים שאחריו שתו מהמים הרעים וקלקלו והביאו את המודה ד'איטליא וצרפת לארץ הקודש. כאן לא מתחשבים בתרבות איטליא ורומי, מצטער, לא בא לך - תחזור לגלות !
emanon09.03.11
אל תקשקש על תרבות רומי. לך להסתכל במראה. אלא א"כ אתה הבבא בובה, ובין קליינט לקליינט אתה גם מטקבק.
איציק09.03.11
ממילא לא שייך לבוא ולומר שפאה זה אסור, כי זה דומה לאדום, אבל חצאית וחולצה וגרביים זה מותר. וכן כתב בשו"ת "שירת בן הלוי" (סי' י"ג) להרב יצחק איתן הלוי שליט"א, וזה לשונו: "ומה שטענו הרבה אחרונים שמנהג לבישת הפאה הונהג והשתרש ע"י קלי דעת ואפיקורסים, זה היה יציב וקיים אז. אבל מה נאמר ומה נדבר בדורי
שוורץ09.03.11
והרי כמו שלטאי יכול לנהוג לפי רב חסידי כמו הגר"ש ואזנר ולהשאר לטאי ולא "מתחסד". כך ספרדי יכול לנהוג לפי רב אשכנזי (כדעת הב"י) ולהשאר ספרדי ולא משתכנז. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דביר09.03.11
דברים כדורבנות כתבת. ש"ס מנסה לכפות בדרכים שונות על כל בית ישראל, לנהוג כפי הרב עובדיה. הכח פשוט שיגע אותם והם מתנהגים בבריונות לא נורמלית. זה המצב לצערנו, וכואב להם שיש כמה ראשי ישיבות שלא מתכופפים אליהם.
נפתלי09.03.11
והרי כמו שלטאי יכול לנהוג לפי רב חסידי כמו הגר"ש ואזנר ולהשאר לטאי ולא "מתחסד". כך ספרדי יכול לנהוג לפי רב אשכנזי (כדעת הב"י) ולהשאר ספרדי ולא משתכנז. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דביר09.03.11
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח09.03.11
4
שלא יסכים לשידוך ,אחרת הוא לא יקדש אותו.......
בוב הבנאי09.03.11
בחור שחושב שהכלה חייבת להגיע עם דירה או סכום כסף של דירה בבני ברק לכל הפחות ממש חצוף!!! אישה לא נבדקת בדירה שהיא תביא או לא תביא,אישה נבדקת במידות ובהליכות, וד"ל!!! וכבר שמענו בחורים שהורידו שידוכים בגלל שהבחורה לא מביאה דירה או כסף לדירה.....
צפתי109.03.11
3
לבעיא הזו קוראים "רגשי נחיתות". שימו לב! כשמרן אומר לבטל מנהגים של עמי ארצות ספרדים, כמו לברך לאחר הדלקת נרות שבת, אז המשוכנזים טוענים "כוחו של מנהג", רגע אז למה אתם לא ממשיכים עם המנהג שלא לעשות יחוד ושלא לחבוש פאה? כעת יצא המרצע מן השק, לא מעניין אותם הלכה או מנהג, רק הם מסתכלים מה עושים אשכנז
תלמיד מרן09.03.11
2
תפסיקו ללמוד בישיבות משתכנזות- וזהו!!!
חיה מושקה09.03.11
וברוך ה' כולם היום מסודרים בתפקידים בכירים, ושמונה מהם אפילו רוצים להיות הרב הראשי לירושלים
מרגלית09.03.11
ששמרו על ההלכה והמנהגים בלי להעביר את הספרדים על דתם .
יצחק09.03.11
מה לעשות שאנחנו בעולם השקר ואת בעולם האמת גם כשהיית ביננו ידעת היטב מה עוללו לך ולמרן שליטא האשכנזים ומה עולל לו הרב שלהם מב"ב והיום את רואה מה הם ממשיכים לעשות למרן שליט"א אני מאמין שאם היית יודעת את מה שאת רואה היום היית דואגת עוד אז שיבנו גם ישיבות וסמינרים לספרדיות ושלא נזדקק לאשכנזים הללו
איילוש09.03.11
הרבנית ע"ה לא כתבה כאן תגובה..
חלי09.03.11
1
מה צורך הציבור לדעת הידיעות האלו חוץ משינאה של ספרדים תמימים לאחהם האשכנזים ולהפך מה המטרה של הידיעות האלו אתם חושבים שאתם מצילים את הכבוד הספרדי? תעברו על התגובות ותבינו שאתם עושים עוול לעם היהודי חבל
יהודי כואב09.03.11
זה האתרים החרדים!!! קודם לכן היו מטאטים את כל העוולות שקיימים במגזר... שהרי העיתונים נשלטים ע"י "רבנים" שלא מסכימים לפרסם את האמת... כי האמת כ ו א ב ת . . .
י-ם09.03.11
זה מעלה את ה"רייטינג" של האתר ואת קרנו בעיני מודדי הרייטינג בישראל.
emanon09.03.11
נחוץ לי עוד קצת רייטינג, אם תוכל
הבוס09.03.11
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24