כיכר השבת

צפו ב'המבקר'

האיש ששינה את זמירות השבת בראיון • צפו

את השירים שביצע לראשונה, פרי עטו של אחיו, שרים בשולחנות השבת במקומות רבים, כשהם בטוחים כי מדובר בפיוט קדמון. החזן והפייטן ציון יחזקאל בראיון מיוחד (המבקר)

25
נתנאל לייפר | כיכר השבת | כ"ח בתמוז | 20.07.20
(ניהול ראיון: יוחנן בלייך)

מכירים את הפיוטים "שמח בני בחלקך"? "אל גליל"? רבים חושבים שמדובר בפיוטים קדמונים אך למעשה מדובר בשירים חדשים למדי שחדרו לעולם הפיוט בעשרות השנים האחרונות.

החזן והפייטן, ציון יחזקאל, מראשוני האמנים במוזיקה המזרחית שהקליט את שיריו בראיון מיוחד בתכנית 'המבקר' בה הוא מספר כיצד התגלגל לעולם הפייטנות וההקלטות וכיצד הקליט את השירים שכתב אחיו הרב יצחק סונה שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל המושרים בשולחנות השבת בעולם היהודי הספרדי כשגם אשכנזים מכירים רבים מהם. "אני מאושר ושמח שזכיתי יחד עם אחי שכתב את כל השירים, ששרים בכל שולחן שבת שרים את השירים שלנו", הוא אומר מביתו שבניו יורק.

ציון יחזקאל המתגורר כבר שנים ארוכות בארה"ב, שם הוא משמש כחזן הקהילה החלבית מספר על החוויה הייחודית להיות חזנו האישי של מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, "הייתי מתפלל איתו עוד בביתו ברחוב זבוטינסקי ואז בבית הכנסת הגדול בירושלים בלובי שם, מה שביקש מרן בזמנו. שלוש תפילות ביום, שבעה ימים בשבוע".

הוא מספר כיצד מרן היה זה ששלח אותו אל המשרה היוקרתית בארה"ב, "במהלך השנים פנו אליי עשרות פעמים מהקהילות פה בארה"ב שאבוא להיות חזן אך מרן הטיל ווטו ולא וויתר עליי. סיפר לי הרב של פנמה עליו השלום, כשהוא ביקר בארץ ושמע אותי אצל מרן הוא דיבר איתו ואמר לו שהוא רוצה לקחת אותי לפנמה ומרן הטיל ווטו".

ציון יחזקאל מספר מה גרם בכל זאת למרן לוותר על שירותיו, "עם השנים אחרי שהתחתנתי ונולדו לי ילדים ואז פנו אליו ישירות הקהילות בארה"ב ודיברו איתו ואז הוא אמר לי דבר שאני אומר לקהילה שלי עד היום וגם לעצמי ברגעי קושי כשאני חושב איך עזבתי את הארץ, איך עזבתי את מרן...".

"זו הייתה בקשה שלו. הוא אמר לי, הקהילה הסורית זו קהילה שהחזיקה ומחזיקה את כל מוסדות התורה בארץ ומעט אנשים יכולים להחזיר לקהילה טובה ולהכיר להם טובה. אתה בין המעטים האלה שיכולים להכיר טובה בחזרה לקהילה הזו. אם הם צריכים אותך תיסע לתקופה מסוימת וכך יצאתי מהארץ", מספר ציון יחזקאל בהתרגשות שניכרת למרות השנים הרבות שעברו מאז.

לדבריו, הסיבה שהחזנות הספרדית התמקצעה מאוחר יותר מהחזנות האשכנזית הייתה העובדה שבאירופה החזנים התחילו להתפלל במקום הרבנים שהיו עד אז שלוחי הציבור ולא בעלי הקול היפה. "לאט לאט החזנות הספרדית התמקצעה הרבה בזכות הקהילה החלבית שהיה להם את האפשרות לשלם. אין מה לעשות, בשלב הראשון זה עניין של כסף, ברגע שיש ביקוש ואפשרות הבן אדם מכניס את עצמו יותר למקצוע ולומד אותו כמו שצריך ומעמיק. בלי הכסף לא כולם היו מחזיקים בזה מעבר לתחביב".

הוא מספר מה הניע אותו בסוף שנות השבעים להקליט את הקסטות עם הפיוטים, "ראיתי מה שקורה, ראיתי שאנחנו פחות או יותר תקועים ב'כי אשמרה שבת' ו'דרור יקרא', וחוץ מהפיוטים שכל אחד שר מהעדה שלו בשולחן השבת אך הם לא נפוצים ולא נגישים לכלל הציבור, לא היה את הדבר הזה. בזמנו עשיתי את זה ממש לבד, אף אחד לא עזר לי, לא בתמיכה כספית, רגשית או מקצועית, עשינו הכל לבד ובסיעתא דשמיא אני מרגיש זכות שהצלחנו לתת לקהל שלנו איכות של פיוטים הן מבחינת הביצוע והן מבחינת כתיבת המילים של המשורר אחי הרב יצחק, שהוא פשוט כותב מדהים".

"אני נתקלתי בהרבה אנשים שחשבו ששמח בני בחלקך נכתב בתקופת הראשונים", אומר ציון יחזקאל ומספר, "כשביקרתי אצל האדמור רבי דוד אבוחצירא בנהריה והבאתי לו כמה ספרים של אחי והוא התחיל לעלעל בהם, ישבנו אצלו לפחות 20 דקות שזה דבר נדיר והוא עלעל וקרא שירים שלמים ולפתע הרים את ראשו ואמר לי "תשמע, אחיך כותב כמו הראשונים". יש לו כתיבה מאד מיוחדת ברמה גבוהה לכל שיר יש נושא וכל שיר מצמצם ומזכך את הנושא עד תומו".

הוא מתייחס לעובדה שהלחנים ברובם אינם מקוריים והם נלקחו מהמוזיקה הערבית המצרית, ואומר "אין שום פסול לקחת שיר שנכתב מוזיקלית ברמה גבוהה ולבצע אותו שוב. כמו שהמוזיקה הקלאסית שנכתבה לפני מאות שנים על ידי גדולי המוזיקה הגויים ועד היום מנגנים את היצירות שלהם. כך הייתה תקופת תור הזהב במצרים, המוזיקה של היום היא זולה ופשוטה ולא יוצא שום דבר יפה במצרים או בכל מקום בעולם הערבי הכל נהיה מוזיקה מתכתית, אך אז הייתה תקופה מיוחדת וזה באמת שירים ברמה גבוהה".

בנוסף, הוא מסביר את הבחירה בלחנים הערבים, "הקהל הכיר אותם כבר והתחבר מיד, אך בלי ספק שזה דבר שאני מרגיש שהחזנים הספרדים צריכים להרים את הכפפה וליצור שירים חדשים ומקוריים עם לחנים משלנו. אמנם יהיה קשה יהיה להכניס אותם מיד לקהל שלנו אך זה חשוב".

"הייתה תקופה שהלחינו שירים ופיוטים חדשים לפני כחמישים שנה על ידי רחמים עמר, מרדכי כלפון, עזרא אהרן ועוד, וגם בימינו יש את המלחין רבי דוד מנחם שהלחין כמה שירים מקוריים שבלי ספק ברמה גבוהה וגם מחוברים למוזיקה שלנו של יוצאי המזרח. אני כמובן לא מדבר על מוזיקה מזרחית קלה, ים תיכונית אני מדבר על המוזיקה היותר עמוקה ויותר רצינית", אומר החזן הוותיק.

"אני חושב שהגיע הזמן ואולי אפילו קצת מאוחר אני חושב, שכדאי וצריך ליצור מוזיקה חדשה, ובעז"ה התחלתי כבר יש כמה קטעי תפילה יש נחיצות מאד חשובה להלחין קטעי נוסח חדשים, כי יש רבים שכבר לא מחוברים ולא מכירים את הנוסח המקורי וכמו שהנוסח המקורי נוצר כהשפעה מהמקום בו חיו הקהילות, גם היום צריכים ליצור מנגינות נוסח חדשות שיתאימו למקום ולזמן בו אנו חיים", אומר יחזקאל.

האזינו לראיון המלא:

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
א. אין חייה כזאת פייטן ערבי... פיוט זה סוג של תפילה. אם כבר זמר ערבי. ב. אל תשפיל את היהדות שלך עד עפר, זה שאתה אוהב אותם יותר לא הופך את השאר לעפר ואפר, ערבים בעצמם מעריכים את אותם פייטנים שפתחת עליהם... יש להם רמה מאןד גבוהה, ולכן תנוח עליך דעתך ולפסיק לשנוא את בני עמך
למגיב 20 ו1922.07.20
23
כל החזנים והפייטנים וכן כלי השירה שלהם הם עפר ועפר תחת כפות רגלם של גדולי הפייטנים הערבים והם נר לרגלינו ולא יהיה כמותם לעולמי עד ואף חזן כדוגמת ציון יחזקל חבושה נהרי וכד' לא יכולים לעמוד מול ענקי הזמרים הערביים שהם אבן ויסוד לדורי דורות ואין שני להם וכן כלי הנגינה והמקצועיות שיש בהם בגויים הם בהרב
החזנים והפייטנים היהודים הם עפר מהפייטני21.07.20
22
החזנים והפייטנים בארץ ובעולם הם תמצית ואינם משתווים בשום אופן ולא באחוז אחד מגדולי הזמר הערבי כמו אולכולתום. פריד אל אטרש. אבדל חלים. גור'ג ואסוף. ועוד.... הם הפייטנים הגדולים בתבל לדורי דורות נהרי חבושה ציון יחזקל דוד שירו וכו' וכן שאר הפייטנים והחזנים הם תמצית וטיפה ואינם משתווים בשום מראה לחן
אין כמו לשמוע את השירים המקוריים21.07.20

הצגת כל התגובות

21
ציון איש יקר, צנוע ועניו, שיריו הקדושים מופצים ברחבי תבל, ולא כולם יודעים שהוא מחברם, אשריו
א. י.20.07.20
20
רק לידיעה יש את מנשה אליאס שהלחין לא מעט שירים ואת שיריו שרים משה חבושה ודוד שירו
יוסף20.07.20
19
אין מה להשוות בין זמרים ערבים ליהוגים זה ממש לא משתווה הדבר אין כמו הערביים המקוריים ולא זייפני החזנים והפייטנים היהודים שאינם מגיעים בשום אופן לפייטנים הערביים שיש ושהיו בכל הזמנים וכן כלי הנגינה הערביים הם המקור ואותם אלו המנגנים הערביים הם המקור וכל אותם יהודים המנגנים כלי שיר אלו הם לא מ
ללא שם22.07.20
18
למגיבים תקשיבו לפיוט איום ציוה את עמו ביוטיוב בביצוע ציון יחזקאל ותגלו יצירה יהודית שעומדת בכל קנה מידה של מוסיקה מצרית.
אניעם23.07.20
17
מוריי ורבותיי, ישנו היום בדורנו חזן אחד מעל כולם שתפילתו היא מעין שיג ושיח עם מלאכי מרום. הלוא הוא ה-חזן העולמי ר' יחיאל נהרי הי"ו. כשמו כן הוא, כולם נוהרים אחריו, מחכים למוצא פיו, ואחריו יש דור שלם של חזנים/פייטנים/זמרים צעירים שמנסים לחקות אותו. הוא המורה דרך הכי גדול בעולם החזנות של כל
מוזיקאי אמיתי21.07.20
16
איזה רבי דוד מנחם? זה שלמד בפורת יוסף ואח"כ במרכז הרב (הצעיר) או אחר?
ישת 21.07.20
15
בתגובה למספר 1 שהזכיר את משה חבושה ודוד שירו, צריך לציין שבמשך 15 השנים האחרונות ואוליי גם יותר החזן דוד שירו הוא הפורה מכל החזנים הדגולים שהוזכרו לעיל. יש שנים שהחזן הדגול דוד שירו מוציא לאור שני אלבומים ויותר וזאת מתוקף תפקידו כחזן הראשי בק"ק "שערי-ציון" לעדת החאלבים בניו-יורק,רוב רובם של הלחנים ה
משה לוי21.07.20
14
ראיון מדהים במינו עם גדול החזנים בעולם. אשרי יולדתו. איזה זכות ששיריו הם אבן יסוד בעם ישראל. בשבילי זה גם ספר מוסר שחודר לנשמה אשריך וטוב לך רבי ציון. וברוך ה" שיש המשך לשירה והחזנות מפי בינך ר" אליהו היקר שמרגש בקולו עד דמעות.
רב הקהילה21.07.20
13
חזן מעולה ושיריו מעולים
אברהם20.07.20
12
סוף סוף מביאים איזה פייטן וחזן שאין כדוגמתו בעולם ויודע את זה כל מי שמכיר טוב בחזנות ובבקשות
חזן20.07.20
11
דגל לבן ותכלת ועוד ועוד השם ישמור
יש שם ר"ל ציונות בהרבה משירי הספרדים החד20.07.20
10
הם מתלוננים שאין מלחינים הבעיה שכל מי שמלחין לחנים חדשים לא זוכה להשמעות. גם אם תשקיע הון עתק התחנות הדתיות יעדיפו מוזיקה ערבית על לחנים חדשים . ממש מתעלמים מכל דבר חדש ומעדיפים מוסיקה ערבית.
מנשה אליאס20.07.20
9
מהמםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
דניאלי20.07.20
8
אני אוהב אותך
yaacov20.07.20
7
בתגובה ל14 את האיכותהקולית של נהרי אי אפשר להכחיש. א-ב-ל התאור של "האחד מעל כולם" שכתבתה אפשר להצמיד ר-ק לבורא עולם ובמיוחד במיוחד לא לאדם שאפשר להגיד שלא נכנס לאולפן להקליט שירים אלה כ-מ-ע-ט תמיד עושה ביצוע לאחר שאחד משלושת היחידים כמעט שמוציא חומר מהאולפן ציון יחזקאל משה חבושה ודוד שירו. אז הא
משה לוי21.07.20
6
ענקי הזמר ערבי בדורנו ובעבר הם הרבה יותר גדולים מהחזן נהרי ומשאר החזנים והפייטנים היהודים אין מה לדמות ביניהם שמיים וארץ כמו השמש שהוא מאיר כך המוזיקה המקורית של הערבים הם המאירים וכלי הנגינה שלהם הם ברמה המקצועית הרבה יותר מנגנים היהודים המזייפים את המקור החזנים והפייטנים היהודיים הם הירח איפה ה
ספייסל למגיב 14שאינו מבין. אין כמו המקור21.07.20
לכל המגיבים כך. תקשיבו טוב טמבלים שכמותכם. לא נח לכם עם הפייטנים היהודים אז תלכו ותתאסלמו ואל תבלבלו לנו את השכל כאילו שאתם מבינים משהו במוזיקה. אתם אפסים גדולים שלא מבינים מימינכם ומשמאלכם במוזיקה
מנחם27.07.20
5
הרב דוד מנחם הוא מלחין בסגנון המצרי המזכיר את עבד אל ווהאב ואום כולתום. הוא הלחין לציון יחזקאל למשה חבושה ולדוד שירו. מויקיפדיה.
יפת21.07.20
4
טעות נפוצה בעולם. היום רוצים גם חזן גם רב. זה טעות שבאה מקמצנות. לפי דעתי יש להפריד. רב שיתמקצע. חזן גם שיתמקצע. ברגע שרוצים 2 במכה אחת אז לא יוצא כלום.
מסעוד מטוניס22.07.20
3
גדלתי על שיריו והכרתי את אחיו היקר ר' יצחק, באמת כותב לא מהדור הזה. יישר כח
משה21.07.20
2
דוד שירו וכל החזנים למיניהם הם לא שווים אף פייטן ערבי והם בהרבה יותר מקצועיים באלף מונים מחזן זה ומשאר החזנים דוד שירו חזן יש רבים מקצויים ממנו ומשאר חזנים ולא חסר אבל הן מה להשוות חזנים ופייטנים יהודים לפייטנים ערביים שהם המקור והמקצועי פי אלף מנהרי דוד שירו ציון יחזקל והשאר מה לא מובן.....
למגיב 19 אל תדבר שטויות21.07.20
1
למגיב 18. אנחנו לא יכולים להשוות או לשפוט מי טוב יותר המקור הערבי או "החיקוי" היהודי. צריך לתפוס מוזיקאים נטרלים שלא מכירים לא את אלו ולא את אלו ושהם ישפטו/יכריעו/יביעו את דעתם, למרות שבאלבומים של דוד שירו חזן ק"ק שערי -ציון ברוקלין לעדת החאלבים לאוזני הבלתי מוזיקלית והבלתי מקצועית יש ביצועים הרבה י
משה לוי21.07.20
אולי גם יעניין אותך
המבקר

הכירו את יעקב ישראל: מהקולות העולים במוזיקה היהודית

נתנאל לייפר | 26.03.24

תכנית 'המבקר'

צפו והצביעו: תחרות הג'ינגלים הגדולה של עולם הישיבות

נתנאל לייפר | 19.03.24

תכנית 'המבקר'

חיים פורטל: כך נוצר הלהיט 'קטנות שבקטנות' | צפו בריאיון

נתנאל לייפר | 12.03.24

תכנית 'המבקר'

הראל טל: "כל כך הרבה כאב, אין לי מילים משלי עכשיו"

נתנאל לייפר | 05.03.24

תכנית 'המבקר'

יהושע לימוני: "כבר חשבתי שלא יתנו לי לשיר שם"

נתנאל לייפר | 28.02.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

תכנית 'המבקר'

שלוימי מאיר: "התגובה של אבא הפתיעה אותי מאד" | ריאיון

נתנאל לייפר | 20.02.24

תכנית 'המבקר'

ארי גולדוואג בריאיון: כך נולד השיר לבקשת החייל שנרצח

נתנאל לייפר | 13.02.24

תכנית 'המבקר'

ארז יחיאל: "זה לא זמן לאלבומים, אבל הקהל דרש" | צפו

נתנאל לייפר | 06.02.24

תכנית 'המבקר'

שמעון לוי: "זמר זו לא אישיות, צריך יותר מזה" | צפו בריאיון

נתנאל לייפר | 30.01.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תכנית 'המבקר'

איתי דוד בריאיון: "הרגשתי משברון קטן עם עצמי" | צפו

נתנאל לייפר | 23.01.24

תכנית 'המבקר'

חוזר הביתה: כוכב הרוק חזר לישראל • צפו בריאיון המיוחד

נתנאל לייפר | 16.01.24

תכנית 'המבקר'

צפו בדניאל אלישע בתכנית מוזיקלית מרגשת

נתנאל לייפר | 09.01.24

תכנית 'המבקר'

"רק לאחרונה הבנתי שאני זמר"; שמוליק סוכות בריאיון וביצוע

נתנאל לייפר | 02.01.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

תכנית 'המבקר'

אהרן רזאל בריאיון: "זה המבחן של התקופה שלנו" | צפו

נתנאל לייפר | 26.12.23

תכנית 'המבקר'

צפו באמן התל אביבי הייחודי בראיון ושירה

נתנאל לייפר | 19.12.23