כיכר השבת

ראיון חג • בלעדי

זוכה פרס 'נובל' פרופסור אומן: "החרדים היו פה לפניי"

בראיון חג עם הרב בנימין גולדשמידט פורס פרופ' ישראל אומן - זוכה הפרס היוקרתי - פרס נובל, את משנתו על אהבתו לתורה והחיוב 'ללמד בנו אומנות', הקשר עם הגרי"ש אלישיב והזכייה (גלובל)

95
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ח בניסן | 12.04.20
(צילום: כיכר השבת)

פרופ' ישראל אומן, נחשב לאחד מגדולי המוחות במדינת ישראל, ואף הצליח להביא הישג עצום למדינה כאשר זכה בפרס נובל על פריצת הדרך שלו ב - "תורת המשחקים", עליו הוא ירחיב במהלך הראיון המרתק.

הפרופ', העניק מזמנו היקר זמן רב עבור גולשי 'כיכר השבת', ונתן ראיון חד, יחיד ומיוחד, בו הוא נפתח ומספר על חייו האישים, על ההצלחה הגדולה שלו, על אהבת התורה שבוערת בו ולמה הוא חושב שהחרדים מחזיקים את עם ישראל.

בראיון הוא ידבר גם על הקונפליקט החרדי עם מדינת ישראל, ולמה העובדה שהוא אוהב תורה, לא גורמת לו ללמוד אותה כל היום - ולמה גם החרדים צריכים לנהוג כך, אך הוא מסייג ומסביר כי באיזשהו מקום, החרדים מחזיקים את המדינה.

בהמשך הראיון המרתק, הוא יפרוס את משנתו על הקשר שבין תורת המשחקים ויציאת מצרים ועל שיטת הגרש"ר הירש בבחירה חופשית. ויספר למה אריק שרון לא רצה לשמוע לשון הרע על הציבור החרדי.

הראיון נערך במסגרת 'כיכר גלובל', בהנחייתו של הרב בנימין גולדשמידט, במשרדו של הפרופ' באוניברסיטה העברית בגבעת רם שבירושלים.

הראיון המלא

שלום פרופסור אומן, זו זכות גדולה, לא כל יום אני יושב עם חתן פרס נובל. אנשים אומרים לכם את זה?

הוא עונה בצניעות: "מה... אני שומע את זה כל הזמן, אבל אהה- זה לא - זה לא 'א גרויסע גליק' כזה, כן".

לפני שנחליט אם זה 'א גרויסע גליק', לפני שנדבר על תורה, יהדות, מדע, על מדינת ישראל- הציבור החרדי, אנחנו רוצים שאתם הצופים היקרים של 'כיכר השבת', בתכנית 'כיכר גלובל', תכירו קצת יותר טוב את פרופסור ישראל אומן.

מה זה תורת המשחקים? על רגל אחת, כמו ששאלו את הלל?

"משחק זה מצב שבו מעורבים כמה גורמים שהם השחקנים והם שואפים למטרות שונות. אבל בדרך כלל זה לא ככה. בדרך כלל יכול להיות שהמטרות הן אינן מנוגדות ואפילו יכול להיות ששני הצדדים יכולים להרוויח או ששני הצדדים יכולים להפסיד. אז אלה הם גם כן משחקים".

אז, כל אינטראקציה של בני אדם זה חלק מתורת המשחקים?

"לא, לא...".

למה לא?

"מפני שתורת המשחקים מתעסקת בצד האסטרטגי, המחשבתי של העסק הזה, כן, היא לא מתעסקת ביחסי אהבה, נניח".

את תורת המשחקים אתם לא המצאתם, מה היה החידוש שלך שעליו נתנו לכם את הפרס נובל?

"החידוש שלי פחות או יותר, בגדול מאוד, זאת אומרת, זה הרבה יותר מסובך, אבל בגדול האינטראקציה הממושכת מביאה, יש לה יותר סיכויים להביא לשיתוף פעולה מאינטראקציה חד פעמית".,

"וזה דבר ברור מאליו, אני חושב, באותו יום שהכריזו על זה, אני אמרתי אני לא כל כך מבין, למה נתנו לי את הפרס, אבל, אני לא הולך לערער".

זה משהו שאתם חיכיתם לו? ציפיתם לו?

"לא, לא".

לא חשבת שאי פעם תזכה, את האמת?

"לא אז עשר שנים לפני כן, ניתן פרס נובל לשלושה אנשים אחרים שהתעסקו בזה. ואז חשבתי שאולי אני יכול להיות מועמד אבל פרס לא קיבלתי וזה נשכח, ובכלל לא ציפיתי...".

האם אתם חושבים שזה הרגע החשוב בחייכם או שלא? מה היה הרגע החשוב בחייך?

"אני אגיד לך, ואני מבקש שאל אל תחתוך את זה בעריכה, הרגע הגדול בחיי והכי מפתיע בחיי היה במלחמת ששת הימים, צריך להסביר, שמ-56' עד אז גרתי בארץ, הלכתי עבדתי, עשיתי את הכל בארץ".

"והיה גבול, גדר תיל, חומות, באמצע ירושלים להגיע לעיר העתיקה היה בלתי אפשרי, בלתי אפשרי, לא רק בלתי אפשרי, היה אי אפשר לעלות את זה על הדעת. אני זוכר שהייתי עם חבר, ידיד מארצות הברית, שבא לבקר בארץ. הלכתי אתו לתלפיות למקום שהיה אפשר להסתכל על הר הבית ואמרתי לו כאן הר הבית, וכאן כיפת הסלע וכאן שני הברושים האלה מתחתו הכותל".

הפרופ' מתרגש ואומר: "ויש פחות סיכויים, וזה 700 מטר מכאן! יש פחות סיכויים שאני אי פעם אהיה שם בכותל, משאני אהיה בירח! אחרי כמה שבועות מאותו רגע, חודש אולי, נפתחה מלחמת ששת הימים, אז בכ"ח אייר, הלכתי לטייל בירושלים וראיתי - פתאום הרמתי את העיניים, אני מתרגש עד היום, וראיתי דגל ישראל מתנוסס מהפינה המערבית- דרומית של החומה על העיר העתיקה, זה היה הרגע הגדול בחיים שלי!".

עכשיו שאתה אומר את זה, אני רוצה לשאול אותך בדיוק על הנקודה הזו, אתם עוסקים באסטרטגיה של אנשים רציונליים, משחקים (כן) ובתור אדם מאמין אתם מאמינים בניסים, (כן) אנחנו בפרשת בשלח קוראים על פרעה (כן) תורת המשחקים בין משה לפרעה והקב"ה לפרעה, והקב"ה מכביד את לבו, לא תמיד האנשים הרציונליים.

"נכון, לא לא, זה מהלך רציונלי 100 אחוז, כן".

למה?

"למה?!".

רציונלית הייתי צריך לתת ליהודים לעזוב?

"רציונלית, למה, בא תביאו לי חומש".

יש פה חומש?

"כן, וודאי יש חומש, מה?!".

באוניברסיטה העברית יש חומש?

"כן מה".

הנה יש פה חומש

"כן, אוקיי, זה בתורת המשחקים, מאה אחוז, מאה אחוז, "וידבר ד' אל משה לאמר דבר אל בני ישראל" וישובו ויחנו לפני פי החירות בין מגדול ובין הים לפני בעל צפון נוכחו תחנו על הים " שימו לב - " דבר אל בני ישראל... וישובו", "ישובו" ואמר פרעה לבני ישראל, רש"י אומר "לבני ישראל" זה על בני ישראל 'נבוכים הם בארץ'".

סגר עליהם...

'סגר עליהם המדבר' למה? מפני שהם שבים, הם הולכים חזרה, כן, ואז " וחזקתי את לב פרעה" זאת אומרת השיבה הזאת היא הזה שמחזק את לב פרעה, כן, אתה עושה מהלך שנראה שאתה מבולבל, כן?, אז אתה נותן תמריץ לאויב להתקיף אותך, אתה שולח סיגנל של חולשה, של בלבול, כן, רבי שמשון רפאל הירש

אוקיי, מ-'יקה' (יהודי גרמני) אחד לשני...

מחייך, "כן, רבי שמשון רפאל הירש, והוא שואל מה זה וחיזקתי את לב פרעה? איך יכול להיות? אז יש אומרים זה היה העונש, בגלל זה, יש כל מיני תירוצים.

בחירה חופשית

"אבל הרש"ר הירש, דוחה את הדברים האלה, והוא אומר לא יכול להיות, אין משהו כזה, הקב"ה לא נכנס ומסלף את הרצונו של אדם, רצונו של אדם זה כבודו והוא לא משחק עם זה, אבל מה הוא כן עשה? זה, "וחיזקתי את לב פרעה" הוא נתן לו סיבה לחשוב שישראל הם מבולבלים".

אנחנו בתור אנשים מאמינים, מאמינים שלפעמים הקב"ה מנווט את הדברים ואנשים מקבלים החלטות לא רציונליות, לאו דווקא לטובתם, איך אתם חיים עם זה?

"לא, לא, לא, לא, אני לגמרי עם הרש"ר הירש, שהוא דוחה כל התערבות של' קודשא בריך הוא' במוח של בן אדם"

שואל: בבחירה חופשית.

"הוא יכול לנווט דברים, אבל דברים בשטח, אחרת בשביל מה עשה הקב"ה את העולם? למה הוא ברא את העולם? למה הקב"ה ברא את העולם? הקב"ה ברא את העולם מפני שהוא רצה שיכירו בו, שיבינו את מלכותו".

על מדינת ישראל והפלסטינים

דיברתם על העיר העתיקה על ששת הימים, נעבור מששת הימים, להיום. עסקת המאה, בתור אחד שהוא מבין באסטרטגיה ותורת המשחקים, האם זה, 'is it good for the Jews?' , האם זה טוב ליהודים?

"זה מצוין ליהודים, אני אגיד לכם למה, מאז 67' מדברים על כיבוש, ובעצם אם אתה מסתכל על זה, יש בטענה הזאת משהו, מפני שאנחנו בעצמנו לא כללנו את השטחים, שום חלק מהשטחים, לישראל, עדיין יש לנו ממשל צבאי בכל השטחים, כולל הישובים היהודיים".

"אז אם יש ממשל צבאי אז זה כיבוש! ברגע שאתה אומר השטחים הם חלק ממדינת ישראל או חלק מהשטחים, אם אתה מחיל את החוק הישראלי על השטחים האלה, אז זה אומר שזה שייך לנו. זה לא כיבוש, זה הארץ שלנו לפני אלפיים שנה, ולפני שלשת אלפים שנה, ולפני מאה שנה, ולפני חמישים שנה ולפני מה שזה יהיה, כן, זה הארץ שלנו. זה מה ששייך לנו".

ומה בתכנית הזאת?

"אז התכנית הזאת מלכתחילה הייתה אמורה שאנחנו נחיל את החוק הישראלי על השטחים או חלק מהשטחים מיד, אבל אחר באה הצרה הזאת של קושנר ועכשיו אנחנו באמצע מערכה והכל קצת מסובך, אז אני לא יודע מה ההצעות עכשיו שעומדות על הפרק זה טרף את הקלפים קצת...".

החינוך החרדי

יש הרבה נידון גם בארץ וגם בארצות הברית ונסחפתם לנושא הזה. לגבי לימודי ליב"ה לחרדים, כמה מדינה, או בארץ או בארצות הברית יכולים להכריח מוסדות חרדיים ללמד מתמטיקה, אלגברה, פיזיקה, כימיה וכולי'?

המוסדות חינוך של הזרם החסידי הם לא מלמדים לימודי חול! או מעט מאוד, מעט מעט מאוד ואני חושב שזה לא בסדר, אם צריך להכריח אותם? אני לא יודע אבל אני חושב שבאיזה שהוא מקום אתה חי במדינה אתה צריך לתרום גם בצד הכלכלי, גם בצד הכלכלי אתה צריך לתרום".

"הגמרא אומרת חייב אדם ללמד את בנו אמנות, והרמב"ם בהלכות תלמוד תורה נדמה לי פרק ג' הלכה י', חוצץ, חוצץ, חוצץ נגד אלה שעושים תורתם אומנותם, אני חושב שבאיזה שהוא מקום זה לא בסדר שחיים על כספים של הציבור".

"וזה לא רק הרמב"ם זה גם השולחן ערוך, הרמב"ם אומר את זה בחריפות גדולה מאוד, נדמה לי שהוא לא מתבטא בחריפות כזאת בשום מקום אחר. וגם הגמרא אומרת את זה יש שם מחלוקת בין רבי שמעון בר יוחאי ורבי שמואל, נזמה לי בברכות בדף ל"ו עמוד ב'.".

איני מלמד את בני אלא תורה

אבל אתם יודעים שהנושא פה זה נושא יותר גדול מזה, הציבור החרדי מנסה לשמר אופי מסוים שלא מושפע מהלכי הרוח של הזמן וזה שאנחנו מנהלים שיחה בשביל אתר אינטרנט חרדי זה קצת חידוש בפני עצמו.

"התמונה הזאת של חרדים שזה משהו אחר, זה לא אצלי, אני מכיר ואני מכיר גם כן שבאיזה שהוא מקום הם מחזיקים את עם ישראל".

הקשר עם מרן הרב אלישיב זצ"ל

אתה יכול להרחיב על כך שהחרדים מחזיקים את עם ישראל?

"הייתה משלחת מצומצמת, שישה או שבעה, פרופסורים ימניים שהלכו לראות את אריק שרון כשהוא היה שר המסחר והתעשייה, אחד מהם במשלחת הזה, בחור אנטי דתי, אז הוא דיבר נגד הדתיים אז שרון הפסיק אותו, אני הייתי שם בלשכה של שרון והוא אומר אל תדבר אצלי לשון הרע נגד החרדים".

"מפני שהחרדים היו כאן לפניי והם גם יהיו אחריי. וזה יש בזה משהו, הם הלב, הם מחזיקים את זה, כן, למרות שאני חושב שאפשר גם אחרת, אבל רוחש את כל הכבוד."

אני יכול לשאול אתכם מה השאלת רב ששאלתם את הרב אלישיב?

"כן. בהחלט. היה עניין אז של דילוגים בתורה היו כמה אנשים מאוד רציניים, כן, שחיפשו את השמות של גדולי תורה באלף השנים האחרונות בדילוגים בספר בראשית ומצאו שהשמות של האנשים האלה מופיעים בהרבה יותר ממה שהיה אפשר לצפות. אז לכאורה הניתוח הסטטיסטי היה נראה נכון לכאורה".

"פשוט התעניינתי בזה מפני שזה היה נראה לי תופעה מעניינת,באיזה שהוא שלב זה להט, להט, זה היה מלחמות על זה היו מאוד חמות. והלכתי לרב אלישיב לשאול דעת תורה".

ומה הוא אמר?

"הוא אמר שלא צריך את זה".

לא צריך את זה. מה זאת אומרת? לא צריך להתעסק עם זה?

"לא, לא. הוא נראה לי שהוא דחה את העסק הזה".

ההתמדה של הפרופ'

כשאתה מדבר על לימוד תורה, האוקטבה של הקול שלך עולה בלפחות באיזה חמישים אחוז של התלהבות...

"ווליום, הווליום."

הווליום, הווליום. אתם אוהבים ללמוד תורה?

"עקרונית יש לי כשמונה עד עשר שעות בשבוע של לימוד תורה. אני לומד עם אשתי, למדנו הרבה שנים חומש רש"י. התחלתי עם אשתי הראשונה. אשתי השניה שהיא אחות של אשתי הראשונה המשכנו למדנו כל התורה עם רש"י . אחר כך התחלנו ללמוד תנ"ך. יש לי חברותא עם נכדה אנחנו לומדים 'הכונס' בבבא קמא ולמדנו".

'הכונס צאן לדיר'

"ולמדנו הרבה שנים עם הנכדה הזאת, למדנו הרבה, הרבה, למשל סיימנו את מסכת ביצה, כן, כל זה לימוד לעומק, עם התוספות".

כל הלכות מוקצה...

"עם התוספות, כן, ויש לי חברותא שאני לומד כבר 38 שנה!".

מה לימוד תורה גורם לכם? איזו תחושה?

"אני אוהב לעשות את זה, כן, זה אושר, כן, מה אני אגיד לך?, זה אושר ואני חושב שלימוד תורה זה באמת לב ליבה של דרך החיים. אתה יודע יש גמרא נפלאה בתענית. בא בא אני רוצה להראות לך...".

יש תלמוד פה?

" אז יש בדף ז' עמוד ב' בתענית: " אמר רבי תנחום בריה דרבי חייא איש כפר עכו אין הגשמים נעצרים אלא אם כן נתחייבו שונאיהן של ישראל כליה". הגמרא כאן מדברת מה הסיבה לעצירת גשמים".

הפרופ' ממשיך לצטט את הגמרא: ,כל מיני סיבות לזה, "אין הגשמים נעצרים אלא בשביל ביטול תרומות ומעשרות" , מישהו אחר אומר: "אין הגשמים נעצרים אלא בשביל עזי פנים" וכולי וכולי".

"ואז הגמרא מגיע לדעתי לשיא - "אמר רב קטינא אין הגשמים נעצרים אלא בשביל ביטול תורה" זאת אומרת, הקב"ה, לא לומדים תורה על יצירת המופת שלו, ולא מתעניינים בו, אז הוא רוצה להוריד גשמים אבל אין לו כח, אין להקב"ה כח, בגלל ביטול תורה אין להקב"ה כח! גמרא מפורשת!".

פרופסור אומן, אז זה סתירה מניה וביה אתם אמרתם לפני כמה דקות שהציבור החרדי צריך ללכת לתרום לכלכלה ועשר דקות אחרי זה אתם מוציאים לי גמרא בתענית דף ז' עמוד ב' שאומרים בה- אם אנחנו מבטלים תורה אז הקב"ה לא יוריד לנו,

"אבל לא צריך".

ומטר וגשם זה פרנסה זה כלכלה.

"לא, לא, לא!".

אני, אני, מבולבל פה.

"פרנסה, זה לא פרנסה, זה לא פרנסה".

אז מה זה?

"זה לימוד תורה אתה צריך להתפרנס ממשהו אחר, אין מישהו בגמרא, תראה לי חכם אחד, תנא אחד או אמורא אחד שהתפרנס מלימוד תורה, אין מישהו כזה כולם היו, עבדו בזה והתפרנסו מזה".

מה אתם אומרים לבחור חרדי שאומר: פרופסור אומן הוא לא חלק מהכלל, הוא יוצא מן הכלל. הוא מפחד שאם הוא סוגר את הגמרא והולך לאוניברסיטה הוא לא יפתח אותה בקרוב, מה אתם אומרים?

"כל אחד יכול לקבע עיתים לתורה. אני גם לא לומד אה זה, אני לומד נניח שמונה שעות בשבוע, עשר שעות בשבוע, כן, לא כל היום!, כן, רוב היום אני מתפרנס".

פרופסור אומן, תודה רבה לכם מאוד על השיחה הזאת.

"אוקי, יופי".

קרדיטים

• הופק על ידי אלטרנטיבה 1 עבור כיכר השבת.

• עורך ומפיק ראשי: יניב בן חקון

• מנהל הפקה: דן בן חקון

• צלמים: איציק שחר ויואב איבגי

• מפיק טכני : שי פיטל

• מפקח סאונד: סטאס גוטמן

• עורך וידיאו: עידו שקדי

• תמונות קרדיט: באדיבות: המשפחה, האוניברסיטה העברית.

תוכן שאסור לפספס
95 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
מוזר שאדם חרדי מביא אדם שאין השקפתו כהשקפה האוטנטית שניתנה לנו מסיני..
חנוך14.04.20
36
ככלל אסור לאדם לומר: "אלמד תורה והציבור יפרנסני". ואף שמעלת לימוד התורה עליונה על כל המצוות, אסור להתפרנס מלימוד התורה. וכך מבואר במשנה במסכת אבות (ד, ה). בתחילה המשנה עוסקת בכוונה הראויה בלימוד התורה: "הלומד על מנת ללמד - מספיקין בידו ללמוד וללמד, והלומד על מנת לעשות - מספיקין בידו ללמוד וללמד, לשמ
א13.04.20
35
לא מבין מה ההתלהבות כלל
משה12.04.20
אנשים רדודים מתלהבים מתוארים, אמרו פרופסר שקיבל פרס נובל וואוהו מדהים... אם זה סתם איזה אברך כולל ש30 שנה ממית את עצמו על התורה בקדושה ולומד 8 שעות בכל יום אז זה לא ירגש את העדר הרדוד שלנו
א13.04.20

הצגת כל התגובות

34
המשף הערה 26 לשון הרמב"ם "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מין הצדקה" וכשאחד לומד ומשלמים לו על כך אין זה נחשב ליתפרנס מין הצדקה
תקראו שוב את הרמב"ם 14.04.20
33
נותנים לו פה יותר מידי כבוד כאילו שזה זכייה לדבר עם גדול הדור הפרופסר הזה, הוא יהודי טוב וזהו, מה שהוא עשה ולמד וצעד בדרך לא חרדית זה הבעיה שלו, אין בעיה לראיין אותו אבל כמו שמראיינים חילוני אחר בלי כבוד והערצה עיוורת מיותרת, "רגשי הערכה העצומים" של חלק מהמגיבים או של המראיין מלמד על נחיתות חרדית
א13.04.20
נו באמת... הגזמת...אי אפשר לתת לאנשים כבוד... זה שזה מפריע לך זה נובע מרגשי הנחיתות החרדיים שלך...
נו באמת13.04.20
32
קודם כל, כל הכבוד ל"כיכר השבת" על הראיון הזה שמגישים לנו אע"פ שזה נושאים שנוים במחלוקת. אך אם זאת, באמת חבל שלא ניצלו את הראיון לדברים ברמה יותר גבוהה כגון "תורת המשחקים" שפרופסור אומן מומחה בזה, ולא לדברים טחונים כגון אלה, אע"פ שהראיון מצד עצמו היה יפה.
א.ב12.04.20
31
אני לא רוצה להעליב אף אחד, הפרופסור יקר ונכבד, אבל הנושא הזה לא נולד היום, וגאוני הדור שייסדו את חברת הלומדים כשלצידה חברת עובדים חרדים ידעו גם ידעו מדברי הגמרא והרמב"ם. זה קצת הרבה יותר מורכב. זה לא מסתכם בזה. וכעת בחורים צעירים ייראו כאן פרופסור גאון מדבר בבטחון ומכה על הגמרא, ויבהלו לאמור, הנה יש
סוסו12.04.20
מפגר
אני13.04.20
אתה מגיב לו שהוא מפגר כי צורם ומפריע לך האמת החרדית הפשוטה שצועדת לקול גדולי הדור וצדיקיה, אתה גם רוצה להיות משכיל וכביכול פרופסרון כזה שלמעלה בשמיים לא מעלה ולא מוריד התוארים המטופשים האלו תורת המשחקים של מחבואים...
אתה13.04.20
תגובה של חרדי טיפוסי, מה חדש?
חרדי טיפוסי13.04.20
30
אנשים מגיבים פה בהרבה זלזול וחוסר כבוד לפרופסור .בעוד שהוא דיבר בכבוד רב כלפי הציבור החאט
ב12.05.20
29
למרות שאני חרדי עובד ואני מאמין שחייב אדם ללמד את בנו אומנות, אני חושב שאין זה מן הראוי לראיין פרופסורים בעניינים שתלויים בדעת תורה שאלות כאלו אפשר להפנות לר' חיים קנייבסקי או לחילופין לרב ד"לי שמקדיש את רוב יומו ללימוד התורה לא יכלו לראיין את הרב דוד לייבל? השתבש אצלינו משהו, שאלות רפואיות אנחנו מ
חרדי עובד13.04.20
כל מילה שלך צודקת
חרדי13.04.20
אותו פרופסור נכבד אמר את השקפתו. אף אחד לא אמר לך שאתה צריך להסכים לדעתו. הוא לא אמר לך איזה השקפה צריכה להיות לך הוא אמר את דעתו בלבד
אני לא מבין...13.04.20
רמב"ם גדול הדורות בהלכות תלמוד תורה (ג, י): "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמר
יש רמב"ם!!!13.04.20
אין לי בעיה עם עצם הציטוט של רמב״ם, אבל בא ונשאיר לתלמידי חכמים להביע דעות של פרשנויות ברמב״ם והאם פוסקים כהרמב״ם, וכי בכל דבר פוסקים כהרמב״ם? בכלל אני לא מבין למה אתה מצטט לי רמב״ם כביכול אני חושב אחרת? או שבאתי לפתוח את עצם השאלה האם לעבוד או לא לדיון? אני עצמי עשיתי צבא, אני עובד ומשלם מיסים, ס
חרדי עובד13.04.20
הבאתי את דברי הרמב"ם בשביל להראות שדעתו של הפרופסור היא דעה לגיטימית. (גם אם יש מצב שלא פוסקים כמו הרמב"ם זה עדיין לגיטימי לחשוב כמו הרמב"ם). הפרופסור אמר את דעתו האישית (הלגיטימית כנ"ל), אתה לא מוכרח לחשוב כמו דעתו. אתה יכול לחלוק עליו (בתנאי שבאמת יש לך דעה מוסכמת להסתמך עליה), אבל אני פשוט לא מ
יש רמב"ם!!!13.04.20
אם זה לא להלכה, (וזה לא להלכה) אז זה לא לגיטימי כי סוקלים לפי פסיקת הלכה גם כשיש דעות אחרות
נח26.04.20
28
מדהים ומעורר השראה. אבל, איך הוא נשא את אחות אשתו??
יאיר12.04.20
לאחר מות הראשונה מותר.
הלכה פשוטה.13.04.20
27
תגידו אתם נורמאלים?? אתם עושים ראיון ארוך עם כזה אדם גם ירא שמים, גם ת"ח [תראו איך הוא שולף מקורות מתוך השרוול], גם מדען ענק ומה שיש לכם לעשות איתו זה להתווכח על חרדים?? חשבתי בהתחלה שזו רק שאלה אחת אז שמעתי את כל הראיון ובאמת יש בו קטעים מאוד מעניינים, אבל לא חרם? יותר מחצי מהראיון השאלות פשוט לא מ
ארי12.04.20
אלוף
אני13.04.20
26
פרופסור אומן, חכם, אבל אינו משקף דעת תורה כלל. ההפך הוא מתעה , כי בתוך הדברים נראה שהוא מיקר אתץ התורה ומיד אחר כך הוא מעיד על עצמו שלומד פר שבוע 8 עד 10 שעות אם תורה היא חיינו לא מפסיקים לנשום רגע !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
חרדי חרד13.04.20
די לדמגוגיה
א13.04.20
25
ראיתי לנכון להביא את דברי הרמב״ם בפירוש המשניות על מסכת אבות פ״ד משנה ד וז״ל: ״ אחרי אשר הסכמתי שלא אדבר בזאת הצוואה מפני שהיא מבוארת ולדעתי ג"כ שדברי בה לא יאות לרוב חכמי התורה הגדולים ואפשר לכולן חזרתי מהסכמתי ואדבר בה מבלתי שאשגיח לקודמים או לנמצאים. דע שזה שאמר שלא תעשה התורה קורדום לחפור בו כלו
נתנאל13.04.20
הרמב"ם לא להלכה (עיין בה"ל בסימן קנ"ו)
אודי26.04.20
24
לפי ויקיפדיה אסתר אומן (אישתו הראשונה) נפטרה ב1998.
ישראל12.04.20
23
...היפך דעת תורה חבל שלא שאל את הרב אלישיב על נושא הפרנסה
ש12.04.20
אתה לא נורמלי
אני13.04.20
ממש לא היפך התורה אלא זו התורה 'חייב אדם ללמד את בנו אומנות'
אביחי12.04.20
השטחיות בהתגלמותה. להביא ציטוט יחיד ולקבוע לפי זה השקפת עולם? נו באמת.
בחור ישיבה12.04.20
מפגר
למה אתם תמיד 13.04.20
הזילזול בגמרות בהתגלמותו!!
?!13.04.20
יש גמרות מפורשות בעניין, למה צריך לשאול את הרב אלישיב? הווה אומר, ההשקפה החרדית לא תמיד מתישבת עם התורה ועם מקורות מפורשים, לכן יש לשאול את הרב אלישיב. אגב, הרב אלישיב התפרנס לא רע בכלל מקופת המדינה של הציונים...
יש גמרות12.04.20
22
הגמרא גם אומרת עשה תורתך קבע ומלאכתך עראי - משמע שרוב השעות צריכות להיות מוקדשות ללימוד ואולי כמה שעות לעבודה?!
שאלה לפרופסור14.04.20
21
הא יש חומש פה? הא יש תלמוד פה? עגל לא לומד מתנשא על זוכה פרס נובל. רק בשיטה החרדית דבר כזה אפשרי
דוד27.04.20
20
הרמב"ם לא כתב אלא שלא לבקש כסף בגלל שהאדם לומד תורה ולא שלא לקבל כסף מציעים למי שלמד
תקראו שוב את הרמב"ם13.04.20
פשוט לא נכון. הרמב"ם אומר בפירוש שאסור להתפרנס מהלימוד תורה ומי שעושה את זה מחלל את שם ד'. לא הבנתי איך הצלחת להבין אחרת...
ט13.04.20
רק בעיה קטנה... שהמ"ב כותב שהרמב"ם לא להלכה
אודי26.04.20
19
אה בעצם לאחר המוות אין איסור אחות אשתו
יאיר12.04.20
נכון
י13.04.20
18
ראיון מהמם עם איש מדהים. אבל למה הפניה אליו בלשון רבים, קצת מוריד מהרמה.
אלי 04.05.20
17
הרב משה פינשטיין ביורה דעה חלק ב סימן קטז מאריך בנושא ומסיים וז''ל ואני אומר כי אלו המתחסדים מצד שיטת הרמב''ם הוא בעצת היצה''ר כדי שיפסיק מללמוד ויעסוק במלאכה ובמסחר וכד' עד שלבסוף הם שוכחים אף המקצת שכבר למדו ואינו מניחם אף לקבוע זמן קצר לת''ת כי אם הראשונים כמלאכים וגו' שודאי שא''א לשום אדם להתגאו
א ה13.04.20
נכון מאד אני רוצה לראות אחד שעובד שלוש שעות ולומד תשע כמו שכותב הרמב''ם בעשה תורתך קבע במקרה הטוב דף היומי וגם זה לא
מ ב13.04.20
מיותר, אין צורך באגרות משה.די להביט בנעשה בציבור הדל"י שם בחור לאחר שעוזב את הישיבה התיכונית לא פותח ספר קודש בחייו, עיין בהקדמה של הרב באגד לספרו..... ללא הישיבות והכוללים לא היה עולם תורה בישראל!!
רבי אהרן קוטלר13.04.20
הוצאת שם רע שיקרית וניבזית! יש בציבור הדתי לאומי עשרות ישיבות גדולות וכוללים שבהם לומדים בחורים ואברכים!, ההבדל בין הציבור הדתי לאומי לציבור החרדי זה שבציבור הדתי לאומי מי שלא לומד- הולך לעבוד ובציבור החרדי לעומת זאת - הבטלנים נשארים בישיבות במקרה הטוב או הולכים לרחוב במקרה הפחות טוב!!! (תופעת השבאב
א13.04.20
16
פרופסור אומן יודע מה שכתוב ברמב"ם על מי שמתפרנס מלימוד תורה ולא טרח להסתכל בדברי הכסף משנה שם שבאריכות גדולה מכריע שלא כדעת הרמב"ם ולכן לא אמר נכון כשאמר שהשולחן ערוך כותב כדעת הרמב"ם אלא ההיפך הוא הנכון, ומה שנוהגים היום וכך בכל הדורות שהתפרנסו רבנים ואברכים מתורתם מעוגנת בדברי רוב הפוסקים.
דברי הרמב"ם12.04.20
הלל הזקן, שלפני שנתמנה לנשיא התפרנס בדוחק רב מחטיבת עצים. אמנם אחר שהתמנה לנשיא, הציבור נתן לו ממון רב עד שנעשה עשיר. שכך הדין, שכל מי שהתמנה לתפקיד מנהיגותי, כגון נשיא או אב בית דין, אם לא היה מבוסס מבחינה כלכלית, הציבור היה נותן לו ממון כדי להעשירו. וזאת מפני שכבודו של הציבור שמנהיגיו יהיו עשירים
יהודי פשוט13.04.20
ועוד- שמעון הפקולי היה עושה צמר גפן, רבי יוחנן הסנדלר היה מתפרנס מתפירת סנדלים, רבי מאיר היה סופר סת"ם, רב פפא היה שותל עצים, וכן רבים. ובאותם הדורות, היה הציבור מסייע לרבנים בעבודתם ובמסחרם, ועל ידי כך יכלו להתפרנס בזמן קצר, ולפנות את רוב זמנם ללימוד התורה.
יהודי פשוט.13.04.20
15
גם אלה שלומדים מקצוע לא תמיד מתעסקים בו ולעומתם אלה שלא לומדים מסתדרים טוב בחיים
א13.04.20
14
רק טוב יצא לחרדים מהקורונה. מי היה מאמין שהאב ילמד תורה בבית וחיילים ציונים יביאו להם אוכל הביתה חינם אין כסף. והצדיקים יותר מתאכסנים בבתי מלון מפוארים חינם אין כסף.
רבינו13.04.20
גם רע... מי היה מאמין שהמטבחים החרדים לא יספקו מנות חמות למשפחות חולים בבתי חולים חינם אין כסף?!
עזר מציון13.04.20
13
ראיון נפלא, הלוואי שתעשו מסוג זה רבים, במקום 'נייעס' שטחי. לגבי היציאה לעבודה, אין בכך שום סתירה ללימוד התורה בניגוד למה שמקובל בציבור, זה נובע ממציאות פוליטית ולאו דווקא מצידוק תורני
חרדי12.04.20
לכל הצדקנים שמפארים את העובדים וממעיטים מערך לומדי התורה יש רק דבר אחד שעליו לא נותנים את הדעת וזה הסכנה הגדולה ביציאה לעולם התעסוקה וזה מנסיון אישי וגם מנסיונם של אין סוף אנשים .כשיוצאים לעולם ההשכלה והתעסוקה פוגשים נשים וכל מיני נסיונות קשים כולל סכנת האינטרנט ודעות כפירה ועוד כל מיני סכנות שמביא
יהודי עם שכל ישר13.04.20
12
ראיון מעניין במיוחד, עם זאת לא מובן למה הוא בככר גלובל? הוא הרי נמצא בארץ.
רפאל12.04.20
חה חה
ע13.04.20
11
זה ראיון של אתר חרדי??? פרופסור אומן מצטט רמב"ם והמראיין לא יודע להגיד לו את מה שכל חרדי יודע שהמ"ב בסימן קנ"ו מדבר על הרמב"ם הזה ואומר שאיננו להלכה!!! ומי שלומד תורה יכול לקבל תמיכה לפרנסתו
אודי26.04.20
10
הוא ההוכחה הכי גדולה שהאקדמיה מרחיקה מלימוד תורה, ובעיקר משכל ישר. התורה שבעל פה, משנה וגמרא, מיישרת את שכלו של האדם, והמסתפק בכמה שעות בשבוע של לימוד חומש עם אשתו, לא מתחיל לחוש בטעמה האמיתי של תורה, ובעריבות התורה לחיך לומדיה. וחבל על האיש החביב הזה.
אינטלגנט13.04.20
מתגובתך ניכר עליך שאין אתה אינטלגנט כמו שאתה מכנה את עצמך ובוודאי לא בעל שכל ישר.
j13.04.20
9
מרתק מאוד!!! תודה רבה החכים מאוד אדם מעניין מאוד!!!!!
בניהו13.04.20
8
פרופסור אומן, אתה מודה שאתה מתפרנס רוב הזמן ולומד כ8-10 שעות בשבוע ואתה מטיף לחרדים לנהוג כך. הנה לך ציטוט מחז''ל ''דורות הראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי - זו וזו נתקיימה בידן, דורות האחרונים שעשו מלאכתן קבע ותורתן עראי - זו וזו לא נתקיימה בידן.'' ולגבי הרמב''ם שציטטת לא שייך לזמנינו שהאישה החרד
ש.12.04.20
אתה שחכת את הגמרא שלפני, הרבה עשו... ועלתה בידם והרבה ולא עשו...ולא עלתה בידם (מדובר שם על פרנסה) ויש עוד גמרות שמדברות על זה שצריך גם לעבוד וגם ללמוד כמו הגמרא בקידושין שאומרת חייב אדם ללמד את בנו אומנות
אביחי12.04.20
אם כולם גם עובדים וגם לומדים , המקסימום שהיה צומח זה פרופ' אומן שלומד עם הנכדה שלו...עם ישראל זקוק ליותר . צריך גם גדולי ישראל !!
שר התורה 12.04.20
צודק עמ"י צריך גדולי דור שיעסקו בתורה יומם ולילה ללא הרף! אבל תסתכל על הציבור שלך, כמה מהבחורי ישיבות הולכים להיות איזה גדול דור? כמה? מורה הלכה אחד מאלף. עם כל הבטלנים שבציבור החרדי אז מורה הלכה אחד למיליון!! להעיף את כל הבטלנים מהישיבות!! שיצאו לעבוד!
י13.04.20
אלף נכנסים.... אחד יוצא להוראה. בלי שיכנסו אלף לא יצא האחד. בטלנים זה השוליים של הציבור החרדי וטוב שאלה השוליים. בציבור הד''ל השוליים הם חילונים ממש. ורוצחים ושודדים זה השוליים של הציבור החילוני. חוץ מזה הבטלנים אכן יוצאים לעבוד... מה נראה לך שאדם שלא אוהב ללמוד יסתפק בתקציב הדתות 500 ש''ח לחודש? בר
ל- י14.04.20
לא שכחתי. 1 אלה שעשו ולא עלתה בידם לא הייתה להם אישה מפרנסת וסמכו על הנס, לימוד האומנות מתקיים באישה. 2 עובדה שאלו שלומדים תורה, אברכים, רובם עלתה בידם, אחוז קוני הדירות הגדול במדינה. הזוי שכשכל הכנסתם עם האישה עם כל הקצבאות בערך חמישית מהציבור הכללי (ביחס של הכנסה לנפש) מה תאמר שהם חיים חיי דלות, נ
ש.12.04.20
א. מה עם כל כבודה פנימה?! מה עם הצניעות שלה? נשות אבותינו הסתובבו וסחרו בשוק כדי לפרנס את בעליהן? ב. אז הגמרא בברכות שאומרת שאלו שנהגו כר' שמעון בר יוחאי לא עלתה בידן טועה?!!!! לא עלתה בידן פירושו - לא תורה ולא פרנסה. לא תורה - האברך הממוצע הוא לא מי יודע מה עפרון מחודד בלשון המעטה. עשרות אלפי אברכי
אתה מתחמק!!13.04.20
א'. כל כבודה בת מלך פנימה? ואצל המזרחי זה כן מתקיים? שם שניהם עובדים. לא נשאר לא תורה לגבר ולא פנימה לאישה. גם הנושא של משרות כשרות שבה אישה לא תעבוד תחת בוס גבר ולא ייחוד עם גברים ועם אינטרנט כשר ובכלל דגש על הוראה ששם כולם נשים ואז מתקיים גם הבת מלך פנימה, זה רק אצל חרדים. דבר שני אל תתחיל להשוות
ש.13.04.20
תעוותו את כל היהדות- העיקר לשמור על החרדיות סגורה מהעולם המסוכן שבחוץ. נכון, יש סכנה. אבל זה לא יהדות. להבדל מהמציאות, ואפילו לא לעבוד! זה לא יהדות! זה חילול ד!!! הציבור הדתי לאומי מודע לסכנה ובאמת כמו שאמרת יותר נושרים אבל זה לא מוכיח שאנחנו טועים זה אומר שהדרך של הצינות הדתית יותר מסוכנת
יהודי13.04.20
לא קשור לזה שיש פרנסה. זה פשוט חילול ה'!! רמב"ם בהלכות תלמוד תורה (ג, י): "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נט
י13.04.20
א. דורות ראשונים לפחות עשו מלאכתן עראי. לאיזה מלאכת עראי מטיף הצבור החרדי? שום דבר! התנהלות הצבור החרדי דומה הרבה יותר לזו של רבי שמעון בר יוחאי (ברכות לה:) שעליה אומרת הגמ' שהרבה עשו כמוהו ולא עלתה בידן, תיאור מדויק של הצבור החרדי. ב. הצבור לא פירנס את הרמב"ם, אחיו פירנס אותו.כשמת אחיו הרמב"ם יצא ל
כמה שטויות!!!12.04.20
טיפש מטופש יש לך עוד כמה פנינים לשחרר לקהל הרחב
בן אדם...13.04.20
עראי ועיקר זה לא עניין של כמות אלא חשיבות. מה העיקר של היום אם אדם עובד 8 שעות ולומד שעתיים והשעתיים האלו הם עיקר היום אז זה העיקר בשבילו
א13.04.20
7
למה המראיין שהוא מדבר איתו מדבר איתו בלשון רבים יושב מולו בן אדם שישאל אותו מה אתה אומר או מה הפרופסור אומר למה הוא שואל אותו אתם אתם ..
ב12.05.20
6
ראיון מרתק 1. המראיין לא שאל אותו על הבן שלמה שנפל בלבנון. ועל קירבתו להרב גוסטמן. 2. ביום הזיכרון האחרון הוא נתן הרצאה לתלמידי ישיבת נהורא וסיפר על הבן שלו שלמה ועל אהבתו ללימוד תורה וגם על אהבתו של שלמה ללימוד התורה.
צבי13.04.20
5
ראיון יפה מאוד, ניכר שהוא אדם פיקח ומדבר לעניין. אבל היה נראה שהמראיין לא בא מספיק מוכן לראיון, או שבא בגישה מאד אוהדת ולא כל כך ניסה לאתגר את הפרופ'. יש עוד הרבה מקום להרחיב, על מוצאו היקי, מה הביא אותו לתפיסת עולם ציונית דתית, על בנו שלמה, ועוד, אבל גם על הנושאים שדיבר דיבר מאד בקיצור, על תורת המש
בחור ישיבה12.04.20
למה להתווכח עם אדם שלא ישנה את דעתו. כולנו יודעים יותר מידע על כל אותם הנושאים ולא צריך שהפרופ' שכמובן אדם חשוב יענה עליהם. עם זאת חשוב לציין שהרמב"ם ודכוותי למדו יותר והרבה יותר משעתיים ביום, כך שהפרופ' אינו האדם הנכון ללמד אותנו דעתו של הרמב"ם.
רפאל13.04.20
מסכים עם כל מילה, ולהוסיף שהתוצאה הייתה ראיון קצר ובלתי ממצא בכלל.
א12.04.20
90% מעם ישראל לא שומר תורה ומצוות, מאיפה הם נשרו? אבותיהם היו חרדים כולם! הווה אומר אבותיהם נשרו מהמגזר החרדי! כך שהשיטה החרדית היא האשמה בכך שרובו המוחלט של עם ישראל אינו שומר תורה ומצוות! גם היום, החינוך החרדי אינו חינוך אמיתי, כל חשיפה קטנה לעולם בחוץ מפחידה אתכם ואתם יודעים היטב למה, עוד קצת חד
אחוזי נשירה12.04.20
כמה דמגוגיה... לפני שהתחילה ההשכלה היה מגזר חרדי שממנו נשרו? תלמד קצת היסטוריה לפני שאתה מקשקש... המציאות היא שמשיטת הפתיחות והתורה עם דרך ארץ של הדלי"ם יש 25% חזרה בשאלה, ומהחינוך החרדי "המסוגר והלא מפיק לקחים והלא אמיתי" יש 3%. והבוחר יבחר.
בחור ישיבה13.04.20
גם אני בחור ישיבה ובכל זאת ממתי מחנכים שאפשר לחשוב?? בחור שחושב מורחק מהסביבה על ידי הבחורים והמסגרת לעומת זאת בציבור הדל"י האמונה היא ללא כמו עדר אלא מאמונה אמיתית!!!!
אני13.04.20
אתה פשוט טומן את הראש בחול בעשורים האחרונים הנשירה בציבור הד''ל וכמעט ולא בציבור החרדי. הנשירה באירופה קרתה לפני הוקם עולם הישיבות לא היה מושג חרדי או דתי היה רק שומרי מצוות מהם אדוקים כחרדים של זמננו מהם צמחו הרבנים שהם לא נשרו. ומהם פושרים שלא החזיקו מעמד כיום שיש חלוקה לקטגוריות ניתן להבחין בביר
ש.13.04.20
פעם ברוך השם(!) לא היה חרדים היה יהודים פשוטים ורבנים, היהודים הפשוטים_זן שניכחד!, הרבנים_גם קרוב להכחדה, תחשוב איזה הפגנות היו בימנו על בנות ישראל שרחמנא ליצלן יוצאות ומחוללות בכרמים, ויש עוד מאה דוגמאות החרדים זה המצאה של העת המודרנית_קצת ליפני מלחמת העולם השניה התחילו להיוצר ומאז נוצר ונוצר עד
אני 13.04.20
4
עוד דבר. בראיון שלכם עם המליארדר פרידמן הוא אמר, שהצלחה בפרנסה איננה תלויה בלימודים, אלא בעיקר בכישורים אישיים. מגיפת הקורונה הוכיחה, שבכלל תוכניות לחיים ופרנסה התמוטטו, ברגע אחד מיליוני אנשים מובטלים, אלו עם תואר ד"ר ואלו בלי תואר, כולם מבקשים חלוקה ביחד עם האברכים
אינטלגנט13.04.20
עוד אינטיליגנט חרדי, בסוף כולם גם מתים, אז מה?!
אינטיליגנט?13.04.20
3
כל הכבוד כל היוזמה!!! פרופ' אומן באמת אדם מרתק. הוא שריד לדור דעה של מלומדים יראי שמים ותלמידי חכמים בסגנון שהיה מצוי בקהילות הרב הירש. למראיין: הדיבור אליו בלשון רבים צרם לאוזני לאורך כל השיחה. זה לא ראיון של אדמו"ר למרווה לצמא. הערה נוספת, חבל שהמראיין קוטע את שטף דבריו, אפשר להמתין כמה שניות ע
אברהם12.04.20
2
אולי נחמד אבל אפילו פרופסור גדול לא עומד נגד היושר החרדי שאם לימוד תורה הוא ערך עליון חייבים לנצל את כל הזמן לזה דרך אגב כל התנאים והאמוראים שהיו ראשי ישיבות התפרנסו מת״ת
אה12.04.20
עיין רמב״ם פירוש המשניות מס׳ אבות פ״ד משנה ד באריכות שם. ואני מביא חלק קטן ממה שהאריך שם: ״כשנעיין בדברי חז״ל לא נמצא אצלם שהיו מבקשים ממון מבני אדם ולא היו מקבצים ממון לישיבות הנכבדות והיקרות ולא לראשי גלויות ולא לדינייהם ולא למרביצי תורה ולא לא׳ מהגדולים ולא לשטר בני אדם״ אז תסתכל שם בבקשה ותכתוב
נתנאל13.04.20
תסתכל במ"ב בסימן קנ"ו ותראה שהרמב"ם לא להלכה (וגם הרמב"ם עצמו כותב שהוא יודע רובם או אפילו כולם חולקים עליו...)
אורי26.04.20
1
מי יוכל לעשות לי סדר בעניין לימוד תורה לנקבה? מותר אסור? תיפלות? לא תיפלות? וכולי
יואל12.04.20
מספר הדעות כמספר הנשאלים. פעם אסור היה ללמוד לאשה שום דבר, נאסר עליה לצאת החוצה שעיתים קרובות, היא לא יכלה לצבור רכוש, דעתה לא נחשבה, ברור שאסור היה לה להצביע וכו וכו. המציאות השתנתה, שינו בעקבותיה את ההלכה. הצבור קבע והפוסקים נאלצו להתישר. כך עובד המגזר החרדי, אז וגם היום.
מספר הדעות...12.04.20
כל תגובתך מעידה על בורות. ההלכה לא 'השתנתה' כביכול בגלל דרישה ציבורית. המציאות השתנתה, וממילא לפעמים הדין משתנה מכיון שמלכתחילה ההלכה בנוייה באופן כזה שהיא נותנת מסגרת כללית שמתורגמת לדינים שונים לפי המציאות הקיימת. ממילא מובנת הסברא של הרבה פוסקים שדין הגמ' ש"כל המלמד את בתו תורה וכו'" רק נאמר לפי
YA13.04.20
ממש לא נכון!!! אנחנו לא רפורמים והאיסור תקף גם היום ולכן בבית יעקב לא לומדים משנה (וכ"ש גמרא לא לומדים) ויש על זה תשובות מפורטות באגרות משה. ודווקא היום רואים כמה חז"ל צדקו כשרואים את "תלמידות החכמים" הציונויות מבינים מה זה נשים דעתן קלה עליהן כהן מבקשות להתיר ממזרים ולבטל חליצה ולא יודעות ללמוד אפי
אורי26.04.20
אולי גם יעניין אותך
כיכר גלובל

אתגר האמונה במחנות ההשמדה והזיכרון בעין חרדית; צפו

כיכר השבת | 18.04.23

כיכר גלובל • צפו

איש העסקים האמריקני במסר ל"מודרנים"

כיכר השבת | 15.05.22

כיכר גלובל • צפו

צפו: שגריר שווייץ בראיון באולפן כיכר השבת

כיכר השבת | 15.02.21

צפו ב'כיכר גלובל'

בכיר מ'איחוד האמירויות' בראיון על השלום

כיכר השבת | 17.09.20

הקורונה אצל החרדים

בלעדי: המרצה הבכיר מארה"ב בחשבון נפש

חנני ברייטקופף | 03.06.20
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

"צריך חשבון נפש"

אסון הקורונה בארה"ב מוביל לשינוי דרמטי באופי החתונות

כיכר השבת | 20.05.20

הראיון המלא

אסיר ציון נתן שרנסקי: על כינונה של זהות יהודית

כיכר גלובל | 06.05.20

בלעדי • פרומו

גיבור העם היהודי: ביבי האשם במשבר הכותל

חנני ברייטקופף | 04.05.20

ראיון חג • מיוחד

מנכ"ל הפדרציה: "ההסכמות בין החזו"א לבן גוריון לא תקפות"

חנני ברייטקופף | 13.04.20
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הבכיר בראיון • פרומו

המנכ"ל שמחלק מאות מליוני דולרים בראיון

חנני ברייטקופף | 11.04.20

כיכר גלובל • פרומו

זוכה פרס נובל מכריז: 'חרדים מחזיקים אותנו' • צפו

חנני ברייטקופף | 08.04.20

'כיכר גלובל'

המעצר וההתקרבות • גאידמק שובר שתיקה

כיכר השבת | 11.02.20

פרומו לראיון

הונליין חושף: האדמו"ר והסוד המשותף. צפו

חנני ברייטקופף | 04.02.20
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

טור דעה

חבר'ה, צריך להפגין בעד דברים ולא רק נגד

הרב בנימין גולדשמידט | 03.01.20

מאמר תגובה

יהודים, לא מנקים לכלוך עם לכלוך // דעות

הרב בנימין גולדשמידט | 03.12.19

כיכר גלובל

"הלהט החרדי מעורר השראה" • צפו בראיון עם סנדי קרדין

כיכר גלובל | 14.11.19

קידוש ה' • צפו

"כך גרמתי לאלפי יהודים לשמור שבת אחת"

כיכר גלובל | 13.11.19
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

ראיון בלעדי

צפו: האיש שעומד בראש כשרות או-יו נחשף

כיכר גלובל | 17.10.19

ראיון חגיגי • פרומו

נשיא ה-OU מדבר: כמה מרוויח גוף כשרותי

חנני ברייטקופף | 16.10.19