כיכר השבת

טור דעה

מה לצעירים חרדים עם בן גביר וסומטריץ'?

בהומור, אולי כל הגאולה תלויה כיום בשני אנשים: ח"כ משה גפני, והאיש והאגדה יענקי קנייבסקי. הם רק צריכים להחליט שהם בעניין, לא צריך יותר מזה. מענדל ראטה בטור דעה (טור)

145
מענדל ראטה | כיכר השבת | כ"ח בשבט | 10.02.21
מענדל ראטה
מענדל ראטה (צילום: באדיבות המצלם)

בחירות בישראל. הכל מדבר מהבחירות. יש במילה הזאת ׳בחירות׳ משהו שעושה את זה לאנשים. זה הזמן בו האדם בוחר לו בחירה. מי הוא האיש המייצג שלי, מה היא האג׳נדה שלי, במה הנני מאמין. מי אני בכלל, למי אני שייך, האם אני משתייך אכן לאנשהו? לאן באמת?

אצל החרדים המילה בחירות מבטאת בדרך כלל הצהרה עקבית חוזרת. אני חרדי, השקפות עולמי הן כך וכך, כך היה תמיד, וכך יישאר. יש לנו גדולי עולם ומורי דרך, ויש לנו דרך יצוקה וסלולה. תפיסות העולם לכאורה מאוד ברורות, והבחירה היא אוטומטית. אין בכלל מקום לשאול.

אין בכלל מקום לשאול? נדמה כי הפעם נוצר סדק עמוק במשפט הזה. השיח ברחוב נשמע הפעם מאוד שונה. ציבור לא קטן מהמגזר החרדי מדבר על כך שהוא רוצה הפעם להצביע למפלגה אחרת, זו הימנית המובהקת, של סמוטריץ ובן גביר. ראיתי היום כותרת, אברי גלעד, השדרן מערוץ 13 אומר לאיתמר בן גביר, יו״ר עוצמה יהודית: ׳יש לך מצביעים חרדים יותר מדתיים לאומיים׳. מה קרה לציבור החרדי שפתאום נשמעים קולות כאלו ברחובות בני ברק? מהי הסיבה לזליגה הזאת ומה משמעותה? האם מדובר ברצון להצבעה מחאתית בלבד, או שמא דיבורים אלו מרמזים על תהליכי עומק שקורים בתוככי החברה שלנו?

למען ההגינות, אהיה חייב לומר, כאשר הנני כותב בעניין יש לי אולי נגיעה בדבר. כי אני הקטן נתתי את פתקי בסבבי הבחירות האחרונים לנציג עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, ובסבב הראשון אף ייסדנו אני וחבריי מטה חרדי למפלגת עוצמה יהודית. מצד שני, כשאני חושב על זה, אני יודע שאני אולי הדוגמא של מה שקורה עכשיו במגזר לעוד הרבה. ולכן, אולי דווקא לכן, יש לי לכתוב את אשר על ליבי, איך שאני מבין את התהליך, איך שהוא קרה בתוכי, ויהיו דבריי ביטוי למה שהרבה מהצעירים בדורינו חשים.

וכאן ארצה להקדים ולהבהיר קודם. כאשר ייסדנו בזמנו את המטה, היו לנו שתי מטרות לנגד עינינו. המטרה הראשונה היתה, לתת בית לאלו שחשים שמשהו בדרך של המפלגות החרדיות לא תואם לגמרי את השקפת עולמם או את דרכם, והם ממילא לא מתכוונים להצביע למפלגות החרדיות, שלפחות יבואו להצביע לעוצמה יהודית, מפלגה שיש בה יראת שמים וערכי שמירת תורה ומצוות, מאשר ילכו להצביע למפלגות שאינן דתיות. המטרה השנייה היתה גדולה ועמוקה ממנה. להשפיע פנימה, למשוך את המפלגות החרדיות ימינה, לגרום להם לפתוח את הראש ולשנות חשיבה, לתת להם להבין שהצעירים של היום חושבים על הרבה נושאים בצורה שונה, ולכן, הגיע הזמן לעדכון רציני, לירידה אל העם, ולשינוי דרך. אני מדגיש ומבהיר דברים אלו, בכדי שהטור לא יקבל צביון של טור של תעמולה פוליטית. מעולם לא אהבתי את הפוליטיקה, מעולם לא התעניינתי במחלוקות הפנימיות של הנציגים ביניהם, בנייעס, במהמורות ופרשיות חדשות לבקרים שהפוליטיקה יודעת ליצור. מעולם לא הייתי שם. הסיבה שכן החלטתי שאני מתחבר לאמירה שונה ממה שהייתי שומע מהנציגות החרדית, היא בגלל הדגל החד והברור הזה, שהרגיש לי חסר במפלגת הבית עליה גדלתי: ״תורת ישראל, ארץ ישראל, ועם ישראל״.

אין ספק, הנציגות החרדית עושה עבודת קודש גדולה, בדאגתה לקיום מוסדות התורה בארצינו הקדושה. אין דבר גדול וקדוש מזה. זה דבר שצריך להעריך ולהוקיר, וזו באר שכולנו שאבנו ועדיין שואבים ממנה מים חיים כל הזמן. אבל. יש משהו באמירה ובסגנון השיח שם, שהרבה חרדים צעירים חשים שהוא לא מבטא את הזהות האמיתית שלהם מספיק. הרי יש לנו עם, יש לנו מדינה יהודית, יש מלחמות ופצועים, יש פה סיפור והסטוריה. קורית לנגד עינינו התפתחות יהודית הסטורית מופלאה, שהתחילה מאז סיום השואה עד ימינו אלה. משהו גדול מאוד קרה פה במדינה הקטנה שלנו. קמנו מעפר לתחייה, והקמנו ישות יהודית שנלחמה עם אויבינו, הביסה וניצחה אותם. ועדיין יש לנו אויבים הקמים עלינו לכלותינו מדי יום ביומו. עדיין יש נגדינו רדיפה תמידית מהאוייב, מחבלים, פיגועים, וקרבנות אסון לא עלינו, ובמקביל יש מגמה יהודית ברורה להגדיל את ההתיישבות היהודית בארצינו, להעניש את המחבלים ואת הפוגעים, ולהמשיך את התנופה והתקומה היהודית. ההסטוריה היהודית בעיצומה של התפתחותה החדשה.

אנחנו, הדור החרדי הצעיר, גדלנו אל תוך המציאות הזאת, ומשהו בקרבינו פנימה חש הזדהות עמוקה וחזקה מאוד עם כל ההתפתחות הזאת. נכון שהתמונה הכללית המתקבלת עדיין רחוקה מהגאולה שציפינו לה, נכון שרוב העם עדיין איננו שומר תורה ומצוות, נכון שרוב הצעירים החרדים עדיין לא יכולים ללכת לצבא שרובו לא דתי והוא מזמין נסיונות ואתגרים לא פשוטים, ונכון שיש עוד הרבה דרך והרבה עבודה מה לעשות. אבל כל זה לא אומר שאנחנו לא חשים חלק מהסיפור הגדול הזה, שאנחנו לא חשים שותפים להתפתחות ההסטורית הזאת, שאנחנו לא גאים בהישגים הגדולים שאנחנו מביאים לאנושות, ושאנחנו לא גאים בעוצמתה ובמוסריותה של הצבא שלנו, גם אם עדיין איננו יכולים כיום להיות חלק ממנה.

כאשר קורה חלילה פיגוע, יהודי נפגע ממחבל, מהו הדיבור שהצעיר החרדי רוצה לשמוע? הוא רוצה לשמוע על היכולת שלנו להגיב על כך. אם בעונש למחבלים, אם בהרחבת ההתיישבות היהודית בארץ הקודש, ואם בחידוד וחיזוק הזהות היהודית וההסטורית שלנו. טללי תחייה על נפש עם עייף מלכת, עם שסובל. ומהו המסר היחיד שנשמע תמיד במקרה כזה ברחוב החרדי? ׳להתחזק בתורה׳. אוקיי. ללמוד תורה אנחנו הרי ממילא לומדים. הישיבות והכוללים מלאים בלי עין הרע בעשרות אלפי תלמידים. אין ספק שיש מקום להתחזק כל הזמן בלימוד התורה, וזוהי אכן התשובה היהודית הנצחית בגלות, נתחזק עם הדרך שלנו. אבל מה עם התייחסות מעשית למה שקרה פה? האם אין דיבור על מה שאנחנו צריכים לעשות מול האוייב? או כאשר בית המשפט לא פעם מזלזל בעונשים למחבלים ולא הורס את בתיהם או כדומה, האם רק איתמר בן גביר הוא זה שצריך לצעוק על העוול? וכי שונאינו רוצים להרוג רק את המתנחלים?

אני חושב שנייה על מה שקורה אחרי שקורה חלילה משהו ליהודי ביישובי יהודה ושומרון, על רקע לאומי. הציבור גועש, נציגי הימין גועשים ורועשים, והתגובה החרדית, אם ישנה בכלל, היא להתחזק בתורה ותפילה. לפני שנתיים בערך נרצח נער יהודי, עלם חן צעיר, עם השם דביר יהודי שורק הי״ד. בכיתי אז כל הלילה. במהלך הלילה הלחנתי וכתבתי עליו שיר, כאשר עיניי דומעות ונפשי סוערת וכואבת. הסיפור זעזע לי את הנפש. למחרת נסעתי ללוויה. בכפר הערבי הסמוך הדליקו מוזיקה והבעירו זיקוקים, לנגד עיני ההורים השבורים העומדים מול מיטת בנם. הסתכלתי סביבי, ואני רואה שאני החרדי היחיד שם בלוויה. אולי עוד בחור ליטאי אחד. לא הבנתי איך זה יכול להיות. רצחו פה מישהו בגלל שהוא יהודי. זה סיפור ששייך לכולנו. איך זה שאנחנו מגיבים בכזה שקט?? האם זהו לא הסיפור המשותף לכולנו?

זוהי נקודה אחת. ׳עם ישראל׳. הזדהות עם הסיפור, עם הסבל, עם הרדיפה, ועם התקומה והצורך בתגובה והתקוממות. נכון שיש לנו תורה, אבל יש לנו גם עם, עם סיפור ארוך משלו. העם הזה החליט לעלות ארצה ולכונן לו הסטוריה מתחדשת. אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הזה, ואנחנו לא יכולים שלא לכאוב את כאביו ולא להזדהות עם סבלו. אנחנו חייבים להיות שם בשבילם כל הזמן, להראות שותפות, גם אם אנחנו עדיין לא יכולים להיות שותף ממש בכל חלק מהתהליך הזה.

ויש עוד עניין. ׳ארץ ישראל׳. איפה אנחנו בכל הסיפור הזה?? אז זה התחיל עם זה שהיינו חייבים בהתחלה להתבדל קודם מהציונות החילונית, ולבנות עולם תורני מוצק ומבוסס עם יסודות חזקים. אוקיי. בנינו את כל המערכת בעצמינו מהמסד עד הטפחות, ייסדנו ישיבות חדרים וכוללים, התבססנו והקמנו את עולם התורה מחדש. ועכשיו, מה עכשיו? זהו? האם אין ליהודים חזון מאוד ברור של יישוב ארץ ישראל כולה? האם לא זה מה שכתוב בכל התורה וספרי הנביאים? באיזו זכות אנחנו מתעלמים מהמסר החד והברור שנכתב אינספור פעמים לאורך כל התנ״ך, ״קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה״? איך זנחנו את כל העניין של ארץ ישראל, שהוא הנושא הכי מרכזי ובולט לאורך כל התנ״ך כולו? האם איננו רואים את ההתפתחות היהודית כאן, ואת הרדיפה והשנאה של האומות בגלל שחזרנו לארצינו? האם כל זה לא מעורר אותנו להבין שאכן התחלנו לבנות את קוממיות ישראל בארצו אחרי אלפיים שנות גלות? איך זה שכל דיבור על אהבת ארץ ישראל והתיישבותה משתייך אוטומטית לציבור הדתי לאומי, כאשר לנו כביכול מעניין רק לימוד התורה. ללמוד תורה? בוודאי! אבל מה כתוב בתוך התורה הזאת? יש בה הוראות ברורות, יש בה חזון מאוד ברור. תקומתו של עם ישראל בארץ ישראל.

אעיז ברשותכם להגיד דיבור יותר גדול. אנחנו מדברים הרבה על סבל הגלות ועל הציפייה לגאולה. אתם יודעים מה אני אומר הרבה לאנשים? כאשר אני שומע אנשים מדברים על כך שהגאולה לא הגיעה עוד והמשיח מתמהמה לבוא, אני נוהג לענות: ״היי אנשים, אל תצפו למשיח שיבוא ויגאל אתכם מהמצב שאתם שרויים בו. יש לכם יכולת לעזור לעצמכם לצאת מהגלות. אתם יכולים לעשות זאת לבד. הוא לא מגיע כי הוא רואה שאתם יכולים לצאת לבד מהגלות ולא עושים זאת, והוא מבין שאתם כנראה לא ממש בעניין. הדיבור שלכם על הגעגוע לגאולה הוא כנראה לא ׳על באמת׳. כי אם הייתם רוצים באמת, הייתם עושים זאת מזמן״. ״מה זאת אומרת״? מסתכלים עלי החברים בתמיהה ושואלים, ואני עונה: חברים, אם היינו רוצים, אנחנו יכולים לעשות זאת תוך 10 שנים בלבד. ״עשר שנים״? למה הכוונה?? איך?? והתשובה שלי פשוטה מאוד.

אני שואל את האדם שעומד מולי, מה היה קורה אם היית מאמץ לך יהודי אחד לשנה, יהודי שאינו שומר תורה ומצוות שאתה מכיר מהיכן שהוא, וכל השנה הנך מתמקד בלהכיר לו את עולם התורה והמצוות ולקרב את ליבו למסורת בית אבא. אם דרך לימוד בחברותא פעם בשבוע, השתתפות מדי פעם בסעודת שבת משפחתית, הליכה ביחד לשיעורי תורה, חוברות, דיסקים, או שיחות משותפות.. שנה שלמה אתה מתמקד בכך. ויהיה ארגון גג שידאג לכל מה שאתה צריך בשביל זה. רוב העם הרי ממילא מאמין בבורא העולם ובחשיבות הזהות היהודית, כך שהדיבורים על תורה ומצוות אינם ממש זרים לעולמו לחלוטין. מה הם אם כן הסיכויים, מאחד עד מאה, שאתה מצליח לחדור אל ליבו ולקרב אותו אל שמירת המצוות? רוב האנשים עונים לי תשובה דומה: אם אאמץ יהודי אחד לאורך שנה שלמה, רוב הסיכויים שזה יעבוד, יגרום לו להתחיל לשמור שבת ועוד מצוות, לאט לאט. כי יש צימאון גדול להכיר את השורשים ואת המורשת היהודית, בדרך של הידברות ודרכי נועם.

׳נו, עכשיו תעשה חשבון׳, אני ממשיך לומר לבן שיחי, מה אם גדולי ישראל פותחים במבצע גדול לצורך העניין הזה. מייסדים ארגון חרדי ענק שיתמקד בפעילות נרחבת ומקיפה בכל הארץ, והוראה ברורה יוצאת מגדולי ישראל, שכל אברך, אחרי שנה ראשונה, יעבור קורס בסיסי של ״דע מה שתשיב״, למשך חצי שנה בערך, ומיד אחרי זה הוא יקח לו יהודי אחד לשנה, לקרב ולהכיר לו את עולם היהדות. יהיו רבנים שיהיו זמינים לענות על כל שאלה קשה, וכמובן ילוו ויתנו ייעוץ לאורך כל הדרך, מתחילת השנה עד סופה. אתה יודע מה יקרה פה תוך חמש או שבע שנים? מהפכה יהודית אדירה. תעשה חשבון. יש מליון חרדים בארץ. תוריד את אלו שלפני הנישואין, ועוד כאלו שבוא נגיד לא יהיו מסוגלים לפעילות כזאת, מסיבות אישיות שונות. יש לנו מאות אלפי איש, לפחות חצי מליון. הבעל יקח לו יהודי אחד שהוא מכיר, והאשה תדבר אל האשה. מאות אלפי איש יוצאים אל העם, עם לב פתוח, אוהב, ומקרב. לא מסע של שכנוע בצדקת הדרך, אלא מסע של נתינת חלון והצצה, נתינת הזדמנות להכיר. רוב הסיכויים של מבצע כזה שיהיה בהכוונתם של גדולי ישראל, הוא, שבסופו של דבר יהיה לנו פה במדינה רוב גדול של שומרי תורה ומצוות. אותו מבצע אפשר לעשות גם בארצות הברית. גם שם, כמליון יהודים חרדים, וכ-5 מליון יהודים לא דתיים. אחרי עשור של פעילות ממוקדת ונחושה, בהשתתפות והירתמות הציבור כולו, אנחנו שם.

במאמר המוסגר אוסיף שההשפעה תהיה בעיניי דו כיוונית. כלומר, המסע המאתגר הזה יאלץ קודם כל את החרדים לדעת יותר על עצמם וזהותם וללמוד ולהעמיק יותר, ובמקביל, המפגש עם האחר יביא גם כן בשורה של הרחבת התודעה והמודעות. אם יש פינות בתפיסת עולמה של החרדיות הצריכות תיקון ליטוש ואיזון, ויש לא מעט כאלו, הרי שהמפגש הגדול הזה יביא בכנפיו ללא ספק בשורה גדולה של ריפוי פצעים של דורות ואיזון רב בתחומי עניין שונים. אבל זה כבר נושא רחב כשלעצמו והדברים ראויים להתדיין במאמר אחר. אני חוזר למקום שאחזנו בו. אנחנו אחרי עשור של פעילות נרחבת ומקיפה של כלל הציבור החרדי, הנפגש עם אחיו היהודים, העם שבשדות. מה אחרי זה?

ובכן, אחר עשור כזה של פעילות, הוראה ברורה יוצאת. כל יהודי ויהודייה בעולם, יש לו לעלות אל ארץ ישראל. לא צריך יותר מהוראה אחת של מועצת גדולי התורה. אם זה יעבוד? ללא ספק. אם החרדים רוצים באמת, דבר כזה יכול לקרות. לא ביום אחד, אבל יקרה בוודאי. כי כאשר החרדים מתגייסים למשהו שהם מאמינים בו באמת ורוצים אותו עד הסוף, הם יודעים היטב איך לעשות זאת והם עושים זאת בהצלחה. בתום התהליך, יש לנו את רוב יהודי העולם בארצינו, ורובם שומרי תורה ומצוות כהלכתן.

מה השלב הבא? כאן אכנס בזהירות לנושא שכנראה יגביה כמה גבות, ויגרום אולי לחלק מן הקוראים לחשוב שהכותב הינו אדם עם הזיות משיחיות מנותקות מהמציאות. אבל בעיניי, השלב הבא הינו מאוד ברור. יש מצווה אחת, שלכל הדעות אפשר לקיימה כיום, וללא ספק זה יהיה אחד השלבים הראשוניים של גאולת עם ישראל בגלוי. הלוא היא מצוות הקרבת קרבן פסח. גם לפי הדעות שאסור לעלות להר הבית מפני הספק היכן מותר ללכת שם והיכן לא, הרי שבשביל ׳הקרבת קרבן הפסח׳, מותר לכל הדעות ללא יוצא מן הכלל לעלות ולהקריב. למדנו את זה השבוע בדף היומי במסכת פסחים. ׳טומאה הותרה בציבור׳. כלומר, קרבן ציבור כמו קרבן פסח, מותר וחייבים להקריב גם אם רוב העם טמא. ידועה ההתכתבות של רבי עקיבא אייגר והחתם סופר, שרצו להקריב קרבן פסח בזמנו, אבל נמנע מהם בגלל השלטון הטורקי. התירוץ הרשמי לכך שאנחנו לא מקריבים היום את קרבן הפסח, הינו כי לכאורה זה יבעיר את המזרח התיכון. אבל מי שקצת מעמיק וחופר בעניין יודע שזה לא נכון. כי אין צורך בשביל זה לגעת לא בכיפת הסלע ולא במסגד. צריך רק לבנות מזבח בתוך ההר ולהקריב, יום אחד בשנה. ׳מקריבין אף על פי שאין בית המקדש׳. הגאון מווילנא זי״ע שח לתלמידיו (מובא בספר קול התור), שהקרבת קרבן הפסח יהיה השלב הרשמי הראשון של גאולת בני ישראל בארצם. ״זוהי אם כן תוכנית ׳שלושת השלבים׳ שאני מציע וסבור שהיא ברת קיום, אם היינו מתגייסים באמת למענה״, אני מסכם בסוף דבריי לשומעיי.

ובכן, איך שאני מסיים את הנאום הקבוע הזה לבני שיחי, ברגע הראשון תמיד מסתכלים עלי כהוזה הזייה, אבל אחרי כמה ויכוחים ושאלות אני מוצא שקט מולי. שקט, והסכמה. גם כאשר שחתי זאת לפני תלמידי חכמים חשובים. שקט. אין מה לענות.

יהודי חרדי אחד, תלמיד חכם שפעיל בארגוני המקדש, סיפר לי, שפעם הוא פגש את ראש הממשלה יצחק רבין ע״ה, ושאל אותו אם לדעתו הקרבת קרבן פסח בהר הבית זהו דבר אפשרי, לאור הנתון שזה לא מחייב כלל את הרס כיפת הסלע או את המסגד. ראש הממשלה ענה לו: ׳כעיקרון זה לא אמור להיות בעיה גדולה, אבל אני לא רואה שהחרדים פונים אלי בעניין. תשאל את הרב הראשי׳. הוא הלך לשאול את הרב ישראל מאיר לאו שליט״א שהיה אז הרב הראשי, והרב לאו ענה לו: ׳תשמע, אתה חייב לשאול את זה לדייני העדה החרדית. בלי הסכמה שלהם זה לא יעבור׳. אז הוא הלך לשאול בעדה החרדית. הלך ודיבר עם כמה רבנים. דיברו ודיברו, והיה אפילו דיין חשוב אחד שלקח את זה בצורה רצינית עד שאחד מהעסקנים הוריד אותו מזה, ובסופו של דבר, התשובה שיצאה משם היתה: ׳הציבור עדיין איננו שם, הציבור עוד לא מעוניין בכך׳.

לפעמים אני מוצא את עצמי אומר משפט מצחיק לאנשים, שאולי כל הגאולה תלויה כיום בשני אנשים: חבר הכנסת משה גפני, והאיש והאגדה יענקי קנייבסקי.. הם רק צריכים להחליט שהם בעניין, לא צריך יותר מזה. המסר אבל מאוד ברור. זה בידינו, בידיים שלנו, אם היינו רוצים באמת. משיח? לרעיון של משיח יש שתי משמעויות. יש את האדם שהוא יהיה המשיח. ויש רעיונות משיחיים, תהליך משיחי וגאולי. אתם חושבים שזה שאני יכול לכתוב היום מילים כאלו, זה איננו חלק מביאת המשיח? המשיח בא בהתחלה בלב. כך כתוב בספר הזוהר, שביאת אליהו הנביא לבשר את הגאולה, תהיה קודם בלב, בתוך לבבות ישראל. אחרי זה יבואו גם הגילויים הגשמיים לעיני האדם.

יהודים יקרים. הגיע הזמן שנקום. הגיע הזמן שנתחיל להתקדם, שנתחיל ללכת לבד, להגשים את החזון היהודי. אם אנחנו נקום ונעשה את מה שביכולתינו לעשות, ללא ספק, יפתחו לנו משמים את השערים הלאה ודברים גדולים יקרו. אבל כל זמן שאנחנו לא נעשה את מה שאפשר לעשות, נמשיך לישון ולהגיד ׳להתחזק בתורה׳, שום דבר לא יקרה פה. כי שום דבר לא קורה אף פעם אם אתה לא עושה זאת לבד. ואתם באמת חושבים שזה נקרא לעשות לבד? והלוא מי הוא זה השולח בנו רעיונות, מיהו זה שמזיז לנו את הידיים ואת הרגליים, אם לא הבורא יתברך בעצמו. מה שלא נעשה זה הבורא יתברך בעצמו. אבל מלשבת ולחכות לא יקרה שום דבר. כמו שלא קרה באלפיים שנות הגלות, עד שהחלטנו שאנחנו עולים לארצינו וזהו.

הגיע הזמן שגם אנחנו החרדים נבין שיש לנו חזון אחד משותף. עם ישראל, בארץ ישראל, השומר את תורת ישראל. כל זמן שאנחנו לא נשדר את המסר הברור, אין לנו הרבה סיכוי לגעת בלב העם. כי הם מרגישים שאנחנו מנותקים מהם, לא שותפים לחזון היהודי הלאומי הגדול. הגיע הזמן שנביע הזדהות עם התקומה העצמאית, עם הבשורה של קוממיות, עם הפנים קדימה ועם גאווה יהודית שמעיזה להתקדם ולהגשים את החזון. השיח על הברזה של צעירים חרדים למפלגות הימין אומר לנו דבר אחד: הגיע הזמן להתעורר. הציבור רוצה דיבור אחר. דיבור שיורד אל העם, שמזדהה עם סבלו ועם המאורעות שעוברים עליו, שרוצה בגאולתו, ושמאמין שיש לנו יכולת להגשים ביחד את החזון היהודי המשותף של גאולת ישראל בארצו.

תוכן שאסור לפספס
145 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
110
יש מישהו שקרא יותר מחצי?
עופר11.02.21
109
עצוב עד כמה שזה נכון. הציבור פוחד מבית המקדש...
מרדכי ישורון11.02.21
108
לכל המצפצפים בשם גדולי ישראל, תוך כדי תגובה בכיכר השבת, נו נו, כנראה שזה לא בדיוק מה שמנחה אותם, והראיה הגדולה ביותר איפה הצעקות הללו על אשכנזי שמצביע ש"ס לא ראיתי בשום קול קורא, שמותר להצביע ש"ס, (וכמובן שגם ההיפך לספרדים שמצביעים ג') אז מה יש כאן גזענות ולאומיות קלאסית, רק שהלאום הוא החרדיות, אם א
שלמה גולדברג11.02.21

הצגת כל התגובות

107
עובדה מוגמרת. המחאה על התנהלות הממסד והעסקונה תוביל אצלנו הפעם להצבעת מחאה גדולה להנהגה תורנית אחרת.
בני ברקי11.02.21
106
הקיצוניות היא לא דרכה של תורה מאז ומעולם. בן גביר ושותפיו מקדמים תורות גזעניות, ואין להם שום קשר לציוניות השורשית, זו שיש לה שורשים גם בתורת החסידות. גאולת עם ישראל לא יכולה לקרות על חשבונם של בני אנוש אחרים, שיח השנאה והאלימות הן נגד ערבים והן נגד אנשים שלא מסכימים איתם ואולי יש להם נטיות שונות מהר
מאד מכבד אבל...11.02.21
והתורה לא גזענית?
אבל אבל אבל11.02.21
105
כל הכבוד מילים של אמת. באמת העולם החרדי צריך שינוי כיוון להפסיק עם הגלות להתחיל לפעול לכיוון הגאולה האחרים לגירוש הנורא היו הרבה מפלגות חרדיות לצערי
נתנאל11.02.21
104
נכון ויציב. חותם לכל מילה.
מרדכי11.02.21
103
אצלנו בקהילה נפתח מטה לטובת סמוטריץ ובן גביר, שהולך וצובר תאוצה רצינית. הם ביחד עם מפלגת 'נועם' הולכים להלחם באמת, בלי עסקנות וג'ובים על צביון יהודי שבפרהסיא
יוסף אהרון.אלעד11.02.21
102
וואו!! אשריך כבוד הרב! באמת הציבור החרדי צריך להתנער מהגלות ולהגיע לגאולה!!
יהודה11.02.21
101
ארוך, אבל צודק. שס, דיקטטורה. ג', מלחמת שבטים. מנותקים מהציבור, ובמיוחד מהצעירים. לך בכחך ותסייע להכניס את בן גביר לכנסת
המגיב10.02.21
רפו"ש לטיפשות והמידות רעות שלך.
א 11.02.21
איזה תגובות ענייניות
אל- א'.11.02.21
100
לפני הכל נדרש שינוי חוק השבות.
לפני הכל10.02.21
99
אני ממש אוהבת את מנדל ראטה. הוא איש יקר ודמות להשראה. אבל אני חושבת שהגאולה תלויה בכל יהודי! בכל אחד ואחד....
מירי10.02.21
98
חזק!!!!
אני10.02.21
97
מעניין
ללא שם12.02.21
96
אתה כותב את המילים שלי!
יעקב בלוי11.02.21
95
מנדעל' היקר האהבת ישראל שלך צועקת לשמים . אבל אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שגרמה התפיסה של ישוב ארץ ישראל ( וממילא הגיוס לצבא שטימא את עמנו .) ורצון להשפיע בדרך של קירוב שהיא הדחיקה את תורת ישראל עד שכיום ברוב הישובים הללו החילון גבר ה"י ולא רק אצל צעירים ושעוזבים את האמונה והדת ממילא האידואלגיה נע
לאהוב כל יהודי17.03.21
94
צודק ב100 אחוז מזדהה עם כל מילה
חיים12.02.21
93
צודקקקק אין כמו המתנחלים
.11.02.21
92
חזק וברוך !!!!!!!
ללא שם11.02.21
91
כתבה ארוכה כאורך הגלות. מי שקרא את כל הכתבה - שיקום. לי הספיקה הכותרת. הפעם תהיה הצבעת מחאה נגד רבנים שיכלו להוביל את הציבור בדרך ישרה ובטוחה ולמנוע אסונות כבדים ובמקום זאת הובילו אותם לתוך לוע הר געש פעיל. התגובה המינימלית לאותם רבנים צריכה להיות בקלפי (וזה המינימום שבמינימום). כמובן שמדובר בחלק מה
ונשמרתם מאד ..11.02.21
איזה תגובה... דעת בעלי בתים...
ה' ירחם11.02.21
90
ישר כח דברים אמיתיים ונכוחים הקול שלך הוא קולם של רבים שחושבים בדיוק כך עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל
מזדהה עם כל מילה 11.02.21
89
וואו ממש יפה אני חושב שהפעם אני יצביע לבן גביר.
משה11.02.21
88
נו באמת, אתה חושב שאשה לקרוא מגילה של שטויות?
אבי11.02.21
87
נמאס מאלה שלא עושים כלום בכנסת ואין להם חששות כי יש להם את הרבנים בכיס... צריך אנשים אם ערכים שבאמת באים לתרום אף על פי שיש להם משכורת הרבה יותר גדולה כמו בן גביר... ואנחנו רואים באמת מי אלא שמוקיעים את המחבלים בלי לחשוש מאחמד טיבי ימ"ש . .. ובעזרת השם בן גביר יביא 14 מנדטים . וגם החרדים יביאו הרב
נמאס 11.02.21
86
יפה מאד. האם האיש הוא ר' ישראל אפל שליט"א?
אהרלה11.02.21
85
ולכן צעירי הדתלי"ם מחפשים מפלגות חדשות כי נמאס להם מהפוליטיקה שם וכן מסתובבים הם בחב"ד&ברסלב כי נמאס להם מהאידיאולוגיה פושטת הרגל ואנו צעירינו ירוצו לשם? אתמהה
יהודי11.02.21
84
בכל המאמר יש רק בעיה אחת גדולה!!!! אם כל אחד יתחיל להחליט מה צריך לבחור ומה דעתו בנוגע לנושא זה וזה תוך יומיים יהיו לנו פה עוד 50 מפלגות!!!! לכל אורך הגלות היה לנו רק דבר אחד שהחזיק אותנו והוא: לשמוע לדעת חכמינו זכרונם לברכה!!!! וכמו שנאמר בחז"ל אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל הכותב כתב: "הצעירים של
Simon11.02.21
83
יפה מאוד !! רק להזכירך, לב לאחים הוקם בתמיכת גדולי ישראל ומקרב אלפים, ויש גם את הידברות ועוד, אז לא ככ הבנתי את הנקודה הזאת שאתה מדבר עליה. אבל חוץ מזה מסכים עם הכל
שמילץ11.02.21
82
אנחנו עובדים כאן קשה בקהילה לטובתם. בעז"ה בדרך למנדט השישי
שולי. חיפה11.02.21
81
מענדל,אנחנו מכירים טוב את המוח העקום של כל הבנ”שקים ובפרט שלך......ולא כל אחד שיש לו מה להגיד זה מענין את הציבור כי גם שטויות צריך לדעת להגיד.....ולא כל אחד שרב עם כל העולם כולל הורים שלו הוא ניהיה חכם .......מענדלה יש כדורים שאל את הרופה שלך אני מאמין שימליץ לך במינון גבוה.....
השם הוא האלוקים11.02.21
למה שמישהוא יירצה לקרוא תגובה כל כך עכורה ונטולת מידות טובות הלא זה רשות הרבים לכתוב פה קצת יירא"ש קודם שכותבים כך ...
ש11.02.21
80
אני שומע מסביבי יותר יותר 'משלנו' שהולכים הפעם להצביע לסמוטריץ. מאמין שזו תופעה שרק תלך ותגדל
קרית ביאליק11.02.21
79
בחירות קודמות היית שותף לקולות שנזרקו לפח ובגלל זה אנחנו במצב של עכשיו... איך אתה עוד לא מתבייש בזה... פלא....
יוסקה10.02.21
78
וואי כמה זמן חיכיתי שמישהו יגיד זאת בציבור יש לך מענדעל חלק בגאולה
ללא שם10.02.21
77
צודק בכותרת
נתי10.02.21
76
יפה אהבתי....מרענן
ללא שם10.02.21
75
תמצית הטור הוא, משיח לא הגיע משני סיבות, א' כי יש חילונים, ב' הוא לא יבוא אא"כ אנחנו נביא אותו. אז חוץ מהעניין שלא ציינת מקורות לדבריך, הרי שבפסוקים בתנ"ך מבואר שהוא יבוא מעצמו, אני .. בעתה אחישנה, ועוד הרבה, וכן בי"ג עיקרים של הרמב"ם מבואר ואע"פ שיתמהמה .. אחכה לו.. לא שאני יביא אותו, לגבי החי
אוהד לשעבר16.02.21
74
יפה מאוד, מעולהה
שיר11.02.21
73
עדיין לא החלטתי למה להצביע (ג' או סמוטריץ'), למרות הכל אני לא מעוניין ללכת נגד הרבנים, אולי לא אצביע בכלל. אבל אתה כותב מאוד יפה ונכון, יישר כח.
ליטאי11.02.21
72
הרי למה אנחנו מצביעים הרי אנחנו לא רוצים לתת יד לשלטון הכופרים כל מה שאנחנו הולכים להצביע זה רק בגלל שהרבנים מורים לנו כדי שנוכל לשבת וללמוד כשהרב מורה לנו להצביע הוא גם אומר למי להצביע מי אתם שתבואו ותגידו הצביעו לבן גביר וכדו
יהודי 11.02.21
אז אולי כדאי שתשב ללמוד במקום להעביר את זמנך באינטערנעט עם הסמארטפון.
בערל11.02.21
71
רק בן גביר האיש שנלחם בעוול שנעשה לכל אדם באשר הוא אדם,ש"ס ודגל סידורי עבודה למשפחתם.
יאיר11.02.21
70
וואו, ר' מנדל! איזו חתירה לאמת! אשריך, ריגשת מאוד בדבריך! תמשיך להגיד ולחשוב אמת!
מ"י האיש11.02.21
69
טוב ירדתי ישן מחרדי טוב חרדלי ישן מחרדי במרכאות. חדש
פלוני10.02.21
68
חזק וברוך, גדולי ישראל הגר"א ותלמידיו, וגם אדמורים תמכו ביישוב ארץ ישראל והקמת צבא יהודי שישמור על ההתיישבות, מצוות ישוב ארץ ישראל הוא להקים ריבונות יהודית בארץ ישראל, ואת המצווה הזו גם שלטון חילוני מקיים. הציבור הישראלי הקים מדינה, ותפקידנו כיראי השם, לתת את הנשמה למדינה, לתת לה את הכיוון הראוי, מה
ידידיה שילה10.02.21
יש יהודי שאוכל כדי לקיים מצוות ויש יהודי רח"ל אוכל שיהיה לו כוח לעשות.. הצבא שהקימו כאן זה בשביל רח"ל.... כך שגיהנם כלה והם אינם כלים. מה שהקדוש ברוך היפך את עצתם, זה כמו שפרעה יקבל שכר... שהרי זה היה לטובתינו השעבוד...
א 11.02.21
67
אין לי מושג מה מגמת הכתבה, אבל נראת כמקדמת אינטרסים. אבל לא להתבלבל מהכתבה, ברור כשמש שחרדי מקשיב לרבותיו ומצביע רק למפלגה חרדית. רק הם ישמרו שילדינו ילמדו וימשיכו להפיץ תורה לא במחתרת ולא מתוך פחד. ראיתם את הסקר האחרון מה חושבים עלינו אחינו הטועים? שלא תגידו לא האמנו, גם בשואה לא האמינו. נקודה למחש
יהודיה ישראלית מודאגת12.02.21
66
פשוט מאוד. הגיע הזמן להצביע למי שדואג לציבור שלנו. גם אם הוא לא משחק אותה מקשיב לרבני המגזר.
בית שמשניק11.02.21
65
סבלנות.... ביבי הוא לא גדול הדור ולא דמות להערצה, וסמוטריץ ובן גביר הם לא חרדים ולא אוהבים את הציבור החרדי, לנצל אותו הם יודעים, אבל אין להם שום אינטרס להגדיל קצבאות ילדים, להגדיל קצבאות לאברכי כולל, לשמור על החינוך החרדי שלא יתערבו בו, איך אתה קשור אליהם? אתה תשלח את ילדיך לממ"ד? לצבא? לאוניברסיט
דוחקים את הקץ11.02.21
אתה מדבר על הציבור הדתי לאומי באופן מכליל ובחוסר הכירות מוחלט. יש בהם הרבה סוגים ורמות בדיוק כפי שיש אצלנו. וחב"ד, לידיעתך, אינם מחויבים לשום מפלגה ולכן השיקול שלהם הוא לקיים את הוראת הרבי ולהצביע למפלגה שתפעל באמת ובנאמנות לשמירה על שלשת השלמויות, שלמות התורה, שלמות העם ושלמות הארץ. ואם תעשה חשבון
למה לקשקש?11.02.21
פששש.. כמה דמגוגיה , ושקרים על הדתיים הלאומים . זה הופך הכל לדיבה ממש . אין הסנ אפילו לשון הרע מרוב שקרים . ויכול להיות שאתה סובל בבורות נדירה למרות שיש לך אינטרנט. אז היום בורות זה דבר מסוכן. חרד אמיתי לא חושב שהו א פח שמן טהור וטלית כולה תכלת. . ולא נשאר רק הפח . י ש תורת ישראל ויש לקיימה ההב
אמית11.02.21
64
חזק ואמץ! יש מאמר של הרב גינזבורג בשם "בידנו מפתח הגאולה" שם הוא מסביר באריכות את ההבדל בין כוחי ועוצם ידי לבין אי מעש טוטלי. כאשר האמצע ביניהם הגרוע ביותר. אפשר לקחת גם את מאמר רבי הלל בגמרא, אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיהו. הגמרא מיד דוחה את דבריו, אולם אפשר לדרוש שכוונתו היא שלא תהיה גאו
אשריך!!11.02.21
63
תודה רבה על המאמר החשוב. חזקתי אצלי את ההבנה מה חסר בממסדיות והעסקונה הרגילה שלנו. בעז"ה גם אנחנו הפעם במשפחה נצביע למי שנלחם ומסור באמת לקודשי ישראל
שמעון הלוי11.02.21
62
בקיצור מזרוחניק ממוצע עם פאות מסולסלות וכיפה שחורה גדולה.
אריכות מיותרת10.02.21
61
כל הכבוד אשריך ממש
אי"ש10.02.21
60
מקסים!
אהבתי10.02.21
59
יישר כוח! מבטא בדיוק את עשייתו של הרבי מלובביץ'
עו"ד הלוי ג'רפי11.02.21
58
מחצית ראשונה של הכתבה כתיבה טובה וקולעת במטרה. השנית פחות.
יהודי11.02.21
57
לא הבנתי, התחלת עם זה שחרדי נשמע לגדולי ישראל, ובסוף אתה עושה דברים כנגדם????
אודי11.02.21
56
גם אם יש שערות ארוכות מאוד בזקן זה לא אומר שהח"כ מייצג חרדים... יצוג חרדים מתבטא במעשים וסמוטריץ הוכיח את זה בגדול! בפועל, בן תורה עושה את מה שיורו גדולי ישראל, בלי חשבון, 'אפילו אומרים לך על ימין שהוא שמאל'! לדבר כולם יודעים יפה, במבחן המעשה חברי הכנסת החרדים עסוקים מעל הראש בפוליטיקה פנים מפלגתית
יפית11.02.21
55
בן גביר וסמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית ראויים לתמיכה סביר להניח שיגיעו לשישה מנדטים.
ללא שם11.02.21
54
לכל מגיבים. כל כך קל להזדהות עם הדברים הכנים והנכונים של הכותב, שהציג שיטה מתונה שאינה בזה לערכים החרדיים להפך מעריכה אותם מאוד, אך מציעה להוסיף להם נופך שמתאים לתקופה שלנו ולמצב החדש בו אנחנו 15% מהחברה הישראלית... ויש צמא גדול לשמוע יהדות חרדית ולא עסקנות חרדית. כל מילה בסלע!! אבל, וזה אבל גדול!
דגלניק11.02.21
53
הרבה חרדים ושסניקים שנפקחו עיניהם יבחרו בבן גביר. גם הברסלבים שדרעי זרק אותם לכלבים כשהיו תקועים בגבול אומן. בן גביר אדם שבא לעשות ולא לדבר !!!
אליהו10.02.21
רפו"ש. דרעי נשלח לכנסת? לכך?, אולי פרוש.
א 11.02.21
52
נהנתי לקרוא את דבריך אתה בן אדם מיוחד מאוד וההסתכלות שלך היא ראיה קדימה של המציאות העכשווית הלוואי שירבו כמותך אנשים שדואגים לכלל ישראל ומחפשים באמת פתרונות תורניים לכל ההאוכלוסיה ולא רק לקבוצה/מגזר/עדה שלי למרות שדעותיך הפולטיות שונות לגמרי משלי אבל ברצון לקרב ולחפש את המגשר במקום את המפריד אנחנו ב
ללא שם10.02.21
51
הקרנף הנודד
רק בן גביר11.02.21
50
יש פער עצום בין כותב השורות שהוא בעל אידאולוגיה ציונית דתית לבין המגיבים לבחור בסמוטריץ שזה בכלל מאינטרסים כמו עצניקים או נפלטי החברה החרדית....
א11.02.21
49
כל מילה בסלע
כל מילה בסלע11.02.21
48
גם אני הפעם עם סמוטריץ . בדרך למנדט ששי
חרדי11.02.21
47
אמת ויציב פעם הייתי מצביע ל-ג ברוב תמימותי כי כך הורו הגדולים. התפקחתי כשקיבלתי את הבעיטה הגדולה כשלא קיבלו את הילדה לסמינר ועברתי לש"ס . היום אני יודע הכל מסכרה לפחות אצביע הפעם למישהו שעדיין לא מלוכלך עם הפוליטיקה. בן גביר
יענקי11.02.21
46
מדהים, כל מילה בסלע
תלמיד הגראיל11.02.21
45
די לעסקנות. הפעם מחזקים באמת את מי שרוצה להלחם ולקדם אותנו רוחנית גם ברמה הציבורית
רובי11.02.21
44
יישר כויח איש אמת יקר באהבת עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל הקדושה .
עופרה 10.02.21
43
תודה על כל ההנחיות ההשקפתיות בסוף לחרדי האמיתי יש גדולי ישראל והוא הולך איתם ככה היה וכך יהיה לגדולי ישראל יש את ההתיחסות שלהם לכל הנושא הזה לא מתאים לך לא חייב. רק שלא תחשוב לרגע שכל הצעירים שכתבת שרוצים מפלגה אחרת זה בגלל שכואב להם על ארץ ישראל
א10.02.21
42
אור גדול! הגיע הזמן ליישם אותו
נפלא!10.02.21
41
ארוך מדי
ללא שם10.02.21
40
אתה האדם המתוק בעולם, ודבריך עמוקים. הלוואי ויתקיימו.
נכון מאד!!10.02.21
39
עוד שטיות ומיץ עגבניות טור שלם של חלומות הזיות ודמיונות הבלי הבלים . חבל שכישרון כזה של דמיון ויצירתיות לא מנוצל לדברים של תכלית.חבל עליך ר' מנדל רוט
ללא שם11.02.21
38
יישר כח! מסכים עם כל מה שכתבת!
א11.02.21
37
1 לגבי החזרה בתשובה לא כל אחד בנוי לזה גם אם הוא חושב ככה. אדם חילוני יכול לערבב לך שאלות מקבלה השקפה פרוייד דארוויניזם חסידות והלכה רגישה, כבר במפגש הראשון, כך שצריך מישהו מלא וגדוש, עם השקפה נכונה. יש ארגונים רבים של קירוב עם מומחים שהוקמו ע''י הציבור החרדי, ומי שמתאים יכול להפוך לפעיל שם, רק שח''
ש.11.02.21
כל הכבוד יפה מאוד כתבת.
חיזוק לש.11.02.21
כל מילה בסלע...
חזק11.02.21
אתה מקיים בהידור את דברי ה'מסילת ישרים' על אותו טיפש שאינו יוצא מביתו לבית הכנסת מפחד הארי והליסטים. מרוב 'פחד' מכל צקצוק של הערביים אינך מוכן לקיים מצוות התורה. גם בימי עזרא ונחמיה לחמו הגויים בבניין בית המקדש, ולא חששו מכך והמשיכו במלאכה. והנה אפילו רבין איש השמאל מעיד שהערביים מוכנים לקבל שיבנו
טועה ומטעה!!11.02.21
בימי עזרא ונחמיה בנו את בית המקדש לא היינו אז בגלות לא הושבענו שלא להתגרות בגוים.משחק אותה גבר שלא מפחד מערבים בו בזמן שיהודים נרצחים בדיוק בשם אותה "גבורה יהודית" ואתה קורא לזה חשש שווא. לקחתם לעצמכם מצווה שכרוכה באיסורי מקדש ושפיכות דמים וקידשתם אותה על שאר תריג מצוות. הרבנים החרדים האחרונים שחשוד
גד11.02.21
36
אני אמנם מצביע לבנט ואסביר בהמשך למה, אבל חייב לומר שהרב מענדל מרגש אותי. יש לו לב כל כך נקי. אני מרגיש שהוא מעביר אליי קדושה והוא ממלא אותי באור גדול. ולמה אני מצביע בנט? כי ראיתי שסמוטריץ משקר לגביו שהוא לא ימין, רמס את נציגי הבית היהודי (ולא משנה אם אני מסכים איתם או לא, זו התנהגות לא יפה), והו
אבי11.02.21
ועסקונה קטנה יש אצל כולם, גם אצל חרדים וגם אצל חילונים וגם אצל דתיים תראה את נפתלי בנט איך הוא זרק את סמוטריץ... ראינו איך סמוטריץ רב עם בן גביר והבית היהודי ולא ניסה להתאחד ככ מהר... מלא אגו נפוח הבן אדם אפילו שבקושי יש לו מנדט...
אתה לא חרדי11.02.21
35
מתי תתאשפז כבר?!
טוביה11.02.21
34
היום המאבק נגד הציבור החרדי מתרחש ברובו בבית המשפט, ושם לחרדים אין כח. נקודה. לשם מגיע לייצג חרדים חינם (!) איתמר בן גביר ו-ל-א מאיר פרוש. אני שם הפעם בן גביר!
ברגע האמת איתמר11.02.21
33
גם אני חרדי גאה וספרדי גאה שהולך להצביע לבן גביר, עד שיעמידו בראשות ש"ס איש ימין מובהק שבאמת שומע לקול גדולי ישראל....
ללא שם11.02.21
32
ממתי אתה מאן דאמר נגד דעת תורה של גדולי ישראל?? כל דבר אשר יאמרו לךלא תסור ימין ושמאל, הרי בחירות מראש לבן אדם חרדי זה לא לכתחילה, הכנסת זה לא מקום של צדיקים, הבחירות הם רק כי גדולי ישראל אמרו להצביע לרשימה שתשמור על ערכי היהדות בארץ ישראל,וזה המפלגות החרדיות ששומרות על כל המשולש של ארץ ישראל עם ישר
הזוי הזוי11.02.21
31
יש משהו שהציבור החרדי שוכח זה שהדתיים הלאומיים התורניים כמו סמרטריץ היו בעצמם חסידים ב2 דורות קודמים אם מוצאם אשכנזי. אלא שאנו עכשיו לא בוורשה. וסביבינו כמה מיליונים של ערבים , פלסטינאים ואיראנים . ואנו רוצים רק תורה אלא דרך ארץ קדמה לתורה ואסר לנו לסמוך על הנס כם כל הבעיות הגלויות והנסתרות.. לג
בת ישראל 11.02.21
30
את כל האריכות המייגעת הזו יכולת לסכם בכמה מילים. אתה בלבוש חרדי אבל השקפתך מזרחיסטית ציונית לאומנית. אתה כנראה לא קלטת בכלל מדוע יש חרדים בעם ישראל ומה מבדל אותם מהלאומנות הדתית. ואתה מצפה מהחרדים להפוך את השקפתם ב- 180 מעלות.
א.ה10.02.21
בקיצור הרמב"ן המלבי"ם ר' אליהו מגרידיץ ר' צבי הירש ר' יהושוע מקטנא ר'צ הירש קעלישער מתלמידי הרעק"א הנציב הלב העברי ועוד ועוד ועוד... כולם היו מזרוחניקים כלשונך... מקווה שאתה מכיר חלק מן השמות פה להבין איזה דברי הבל יצאו ממקלדתך
ש11.02.21
29
צריך כותרות שמתמצתות את הדברים הנפלאים האלה
אורי10.02.21
28
פשוט אמת פנימית נבונה וסוף סוף מוציאים את זה החוצה! אנחנו איתכם!
מקסים!10.02.21
27
כל הכבוד על הכתבה איש אמת
חסיד שומרי אמונים10.02.21
26
מענדלה בלב שלך אליהו נגע!!!
ללא שם10.02.21
אמת לאמיתה
בנימין10.02.21
25
מדהים איך הנכד של האדמו"ר ה'שומרי אמונים' והנכד של האדמו"ר רבי אהרן ראטה המייסד של כל החסידויות של "רֶבּ אַהרַלַך"- 'תולדות אהרן' ו'תולדות אברהם יצחק', הגיע להכרה הזו. שאנחנו צריכים להתחיל להניע את עצמנו לכיוון של קיום התורה המלאה, הכוללת הקרבת קרבן פסח, כפי שדרש בזמנו הגר"א מווילנא, ושאר גדולי ישרא
צודק בכל מילה!11.02.21
הגר"א לא דרש זאת זה סילוף וזיוף .ובכלל זה סוגיה רחבה והרבי מקאמרנא אמר שאם יעשו פסח זה ילך לחלקו של השטן!!! והרבי מקאמרנא היה בקי ישר והפוך בכל התורה כולה!! ונכתבו על זה ספרים רבים חוץ מזה מענדעל רוט לא מיצג כלל את רבי אהרן ראטה .רבי אהרן רוט היה מתנגד לציונים במאה אחוזים ואפילו לאגודת ישראל בטח שלא
נננ11.02.21
נשמע כמו תלמיד ישיבת הר המור...
נכד...11.02.21
24
הכותב מתהדר אמנם בכיפה גדולה זקן ופיאות מסולסלות אבל אין לי מושג ירוק מה לה ליהדות עם לאומנות מיליטריסטית עיוורת. אנחנו שגדלנו על מוסרי חז״ל לומדנו על מתינות ופרשנות מדינית והכרה בגבולות כוחותינו הארציים כמו בחיזוי המגמות השמיימיות בניהול האירועים. הבעיה היא שהפוליטיקה החרדית טיפחה מטעמיה היא את הז
מאיר11.02.21
אתה מעיד במו ידיך שאתה בוּר גמור בהיסטוריה החרדית? מי אם לא מועצת גדולי התורה בראשות החפץ חיים והמהר"ם שפירא קבעה, שאין לנו רשות לוותר על אף שעל מארצנו הקדושה??? היהדות החרדית אינה נגד ארץ ישראל, אלא רק נגד הציונות. צא ולמד!!!
בוּר בהיסטוריה 11.02.21
אתה לא בור רק בדברי חז"ל, אלא גם בהיסטוריה של פוליטיקה חרדית.
לא סובל שוטים11.02.21
אז אתה אומר שהיהדות מחייבת אותנו לחיות לנצח על החרב על מנת לממש את הבלתי אפשרי? נו נו מי אני שאחלוק..
מאיר12.02.21
23
למען ההגינות גם בלי הכתבה גם אני רוצה בתוך ליבי לעיתים להצביע כראות עיני, כמו כולם רואה בתקשורת דם חרדי ניהיה הפקר ומבוזה מבוקר עד לילה וליבי נקרע! ושואלת היכן היכן היכן הפוליטיקאים שצריכים אותם? והקונפליקט הוא עצום וקשה. ואז מתעוררת בי נקודה אחת שמחזירה אותי לפעול מתוך שכל ישר מתוך הסתכלות על עול
סימה11.02.21
חותם על כל מילה!
חרדי11.02.21
22
מענדל, איך לר רעדה ידך כשכתבת "במדינה הקטנה שלנו". "קמנו מעפר לתחייה", "הקמנו ישות יהודית שנלחמה עם אויבינו" מילים של כפירה בהנהגת הש"י ובהליכתינו לגלות, לא גלינו בגלל שלא היה לנו די כח צבאי אלא מפני חטאינו גלינו מארצינו, ורק כשנשוב לה' אז ישלח לנו משיח צדקינו ונצא מהגלות, והמדינה של גהינם שהקימו הכ
דוד11.02.21
21
בחיים לא אצביע למי שרוצה לתת לי זריקות נסיוניות בכפייה. בחיים.
מוישי11.02.21
20
חזק ואמץ.
מדהים,מרגישים שדברך באים מהלב ולא מכעס.ו11.02.21
19
יצחק
כל מילה בסלע 11.02.21
18
לרב עובדיה ולרב שך אין חלק ונחלה עם אנשים הזויים כמו בן גביר הגברתנות ואנרכיה שהוא מעודד מבחילה כל בן אנוש וכ''ש יהודי שברוב הזמן היה בצד המותקף
כל כך פשוט10.02.21
17
יפה מאוד
אחד העם10.02.21
16
הצבא לא שייך לעם היהודי, יום העצמאות לא שייך לעם היהודי, דמוקרטיה לא שייכת לעם היהודי, תעודת זהות כחולה לא שייכת לעם היהודי, הבחירות לא שייכות לעם היהודי, בנימין נתניהו הוא לא ראש העם היהודי. יהודי ששומר תורה ומצוות בכל מקום בעולם, הוא ממשיך את העם היהודי. וזאת התורה לא תהא מוחלפת.
דגל מגן דוד כחול לא שייך לעם היהודי10.02.21
מגן דוד שייך לעם היהודי שייך לדוד המלך עליו השלום בזוהר הקדוש כרך ג , בספר היצירה , כך הרב חיד"א בספרו " מדבר קרדמות .וכך כתב הרמ"א בספרו "תורת העולה" וגם בעל ספר "הרוקח" אדם יכול לענות מליון פעמים למה לא! והוא צריך רק פעם אחת כן .כי אדם יכול לקנות את עולמו בנשימה אחת .
עופרה 10.02.21
מגן דוד זה לא העניין... כך שלא הגבת לו.
א 11.02.21
נטורי קרטא שייכים לעם היהודי? מנהיגים שלהם נסעו לטהרן כדי לפגוש את אלה שרוצים להשמידנו (המן של ימינו). מי אתה בכלל שקובע מה שייך או לא שייך לעם היהודי. מבחינתי אתה אפס מאפס. בושה של העם היהודי.
מישהו11.02.21
15
בוקר טוב שנולדת.. הדברים שלך מאוד יפים, אבל אנחנו לא תינוקים. ואנחנו לא קמים בבוקר עם רעיונות.. אבל לגבי שאלות שלך א. כל מי שאין לו רב.. והוא מצביע סומטריץ שגם אין לו רב זה בסדר... ב. אתה שואל שאלות הלכתיות, ואתה רוצה שיענקי ומוישה יכריעו בעניין? נפלת על המוח?. בנושא של הארץ עם החרדים לא מתגייסים,
א 10.02.21
לסמוטריץ' יש רבנים, נכון הם לא חרדים, והם מרבני מרכז הרב, אבל הם ת"ח גדולים, ויר"ש.
אני10.02.21
ומה דעתם בקשר לגיורי צה"ל ודומיהם???
מחילה מכבודכם11.02.21
או קי, אז שיחליף רבנים ולא יקשקש את המוח.
א 11.02.21
נו באמת. בפעם הבאה שאתה כותב שטויות לפחות כתוב בעברית תקינה. תינוקים??? אין מילה כזאת. עוד נושא חשוב שלא מדברים עליו מספיק - השפה העברית!
המצליפה11.02.21
14
עצוב שזה כ"כ נכון. הציבור לא רוצה את בית המקדש... צא ולמד עד כמה מעניין אותנו מהמורשת ההיסטורית שלנו בהר עיבל שרק לאחרונה הרש"פ עלתה עליו עם טרקטורים... ואין פוצה פה ומצפצף...
מרדכי ישורון11.02.21
13
הסיבה לשאילת כותב הטור היא פשוטה. הנציגים החרדים בכנסת לא עשו את המוטל עליהם. והמציאות מורה שהציבור החרדי מבוזה ומושפל ומושמץ ונרמס ונדרס מעל כל במה אפשרית, ואין פוצה פה ומצפצף [אולי פוצים מעט את הפה אך לא מספיק, ובודאי שלא עושים כלום כדי למנוע את זה]. וזו הסיבה שהציבור מפנה עורף, כי הוא מרגיש שאין
טוני11.02.21
12
דברים היוצאים מן הלב
דודו11.02.21
11
אחרי כל הריבים של ג למה שנבחר בהם הם דואגים רק לכיסה שלהם, אבל בן גביר עזב עבודה של עורד דין (עורך דין מרוויח הרבה יותר מחבר כנסת) והלך להיות חבר כנסת, כי שם הוא יכול לעזור יותר לעם ישראל. ובלי קשר לפוליטקה מי עוזר לכול הנעצרים החרדיים אני נעצרתי בהפגנה של הפלג רק כי עברתי שם ומי עזר לי. לא גפני או
מעניין למה11.02.21
עורך דין מרוויח הרבה יותר מחבר כנסת?! נראה לי שרוב עורכי הדין ישמחו מאוד לשמוע על זה, כי עד עכשיו הם לא הכירו דבר כזה...
יעקב, בית שמש11.02.21
ח הצחקת אותי לפני שהם חתמו הסכם סמוטריץ אמר שלעולם לא יצטרף לבן גביר ועד עכשיו הוא אומר שזה נעשה מאילוץ.. ממש אחוות אחים ואת הבית היהודי זרקו לאנחות... הם מפולגים הרבה יותר... מג'
אה, הם לא רבים?11.02.21
10
אני כבר מתחיל לראות את הנפילה של גפני ופרוש בבחירות הקרובות.
צחי..11.02.21
9
יש איזו נקודה חשובה שצריך לשים לב אליה והיא הקרבת הקרבן שחיטת הקרבן יכולה להיעשות ע״י כל יהודי אבל שאר המצוות חייבים כהן מוסמך שיודע היטב את ההלכות
ניתאי11.02.21
8
חרדי
נס שההצבעה חשאית . הפעם אישתי אני וכל יל11.02.21
7
חזק מאוד אשרייך שזכית להפיץ דברי אמת כאלה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יהודי אמיתי11.02.21
6
בן גביר וסמוטריץ אחים בנפש ואקסטרה מענין אותם הציבור החרדי
צודק10.02.21
5
גם אנחנו איתמר בן גביר. =6 קולות
ללא שם10.02.21
4
וואו וואו עם ישראל מתעורר. דע לך אחי היקר יש המון בחורים שהם תינוקות שנשבו . אבל יש המון המון המון חרדים שהם בגדר תינוקות שנישבו מדברים המון המון סיסמאות בלי הבנת תוכן. כי ככה חונכנו וככה לימדו אותנו לא שואלים שאלות אבל מה לעשות זה לא עובד יותר. פוק חזי מאי עמך עביד
איציק10.02.21
חי חי חי עוד איזה "חכם" "מבין"
א 11.02.21
3
טיפה ארוך בגדול אתה צודק אני חרדי מצביע בן גביר מהסיבה שהוא זה שצועק שמפוצצים דוסים ועושים איפה ואיפה עם כל הכבוד למפלגות החרדיות ומגיע להם ... זה לא מספיק. ואגב שאלתי כל חרדי שפגשתי אם אתה יודע שאתה הקול האחרון של בן גביר.. כולם ענו בוודאי אני מצביע לו... רק שימו לב איפה הציבור אוחז היום מה שפעם הי
ללא שם10.02.21
2
אם כבר בגללם לא תיהיה גאולה
רשעים ארורים10.02.21
אגו"י כישלון עיריית בני ברק = כישלון, פרוש בן של ח"כ בן שלו ראש עיר כל התפקידים לוקחים, ונותנים ל.... ורוצים שאנו נהיה עדר.... סמוטריץ איש מקצוע.... לא בטוח שיש כישרון כזה באגו"י
אבי11.02.21
1
מענדל היקר כל חטאת אדם היה שלא חיכה לשבת קודש שאז יכול היה לאכול מעץ הדעת כמבואר בזוהר התיקון הכי גדול זה לחכות ובפרט שיש שלש שבועות שלא לדחוק הקץ
ירושלים10.02.21
הילכתית מצווה או לא ?תענה!
בנימין10.02.21
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24