26 שנה לפטירת קרליבך

ה'תפרחניק' שחושף שירי קרליבך סודיים • צפו

במוצאי שבת 'היארצייט', של הרב שלמה קרליבך, הגיע לאולפן ארנון יהל, שלמד ב'תפרח', וכיום הוא חושף את שיריו הסודיים של קרליבך ומחזיק ארכיון ענק • צפו בראיון המרתק (המבדיל)

המבדיל | כיכר השבת |
שטוב עם יהל (צילום: אולפן כיכר)

רגע לפני היראצייט העשרים וששה של גדול הזמר היהודי בכל הזמנים, רבי שלמה קרליבך - ביום שלישי, ארנון יהל אחד מאספני הקרליבך הגדולים - מגיע להתארח בתכנית, ומספר מעט על מאחורי הקלעים של תעשיית השירים, שבאורח פלא משחררת עדיין קטעים מוזיקאלים חדשים.

יהל שלמד בתפרח והכיר את אותם השירים המוכרים, נסע ללמוד בארה"ב ושם דרך חברותא שהיה מזמזם בין קטע גמרא למשנהו, שירים שלא הכיר.

משם הדרך הייתה קצרה לעוד קלטת ועוד אחת. איך מגיעים לקלטות? מסתבר שחסידיו של קרליבך, לפחות חלקם, הסתובבו עם מכשירי הקלטה והקליטו, עוד שיעור, עוד קומזיץ ועוד הופעה.

כמו בכל ארכיון אספנות ישנו צורך במידע כרונולוגי, איזה שיר יצא באיזה שנה, ולאחר עבודה קשה ומיון השירים, ישנה תמונה די ברורה מתי צץ כל שיר. אנקדוטה משעשעת כתוצאה מהמחקר היא אמירותיו של קרליבך לאנשים.

"את השיר הזה הלחנתי לחתונה שלך", "ולמעשה", אומר יהל, "מצאתי את אותם שירים מוקלטים כבר כמה שנים קודם לאותה חתונה, וכן על זו הדרך.

התגליות החדשות מתחלקות לשתיים: ניגונים ותורות. על התורות ישנם כמה אנשים שיושבים מתמללים ומפרסמים בספרים חדשים, כדוגמת שלמה כץ ושמואל זיוון, תורות על פרשת שבוע, תורות על מועדים ועוד. על הניגונים יושבים עוד אנשים וכך מידי פעם אנחנו שומעים על עוד ניגון חדש שיצא.

לפני יותר מעשור כל תעשיית ההקלטות הייתה "סודית", הקלטות עברו מיד ליד בין חברים קרובים שהיו משתתפים ב'זיצים' קטנים אשר הושרו בהם כל אותם ניגונים סודיים שרק הם ידעו. כיום הכל יצא החוצה, וישנם ערוצי טלגרם ייעודיים בהם תוכלו למצוא את כל הניגונים שלא הכרתם עד היום.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר