'המבדיל' | צפו

מ'מאה שערים' ל'משפחה' • המסע של אריה ארליך

איש התקשורת אריה ארליך נולד וגדל בשכונת מאה שערים וכיום, הוא נמצא בלב המיינסטרים החרדי, השבוע, הוא הגיע להתארח אצל זלמן שטוב ב'המבדיל', כדי לספר על המסע שלו | צפו בריאיון המרתק (המבדיל)

זלמן שטוב עם אריה ארליך (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, עורך מגזין משפחה ואיש התקשורת אריה ארליך כדי לספר על המסע המרתק שלו.

ארליך, גדל בבתי אונגרין הצמודה למאה שערים במשפחה חבדית, קרוב לרב משה וובר שהיה רבו של אביו, וארליך אף כתב ספר אודותיו.

המגורים והלימודים בחיידר של דוברי יידיש שבו ארליך הוא הילד היחיד שדובר את שפת העברית בבית נתנו את אותותיהם, ובהמשך ארליך מצליח לגעת בכל כך הרבה חסידויות שונות, גם בפודקסט שהוא מגיש על היסטוריית החסידויות, וגם במגזין משפחה, שם בכל חג ישנה כתבה רחבה על אחת מהחסידויות.

בשונה משאר אמצעי התקשורת הכתובים, עיתון משפחה מנסה על אותה הדרך לחבר את כל המחנות יחד, ולדוגמא, לפני שבועיים נפטר חכם שלום כהן ז"ל, ובעיתונים שונים במגזר החרדי השתמשו במונחים שונים, ובהטיות שונות אל מעמדו. ארליך מצדו נחרד מהדבר, ולדבריו על עיתון חרדי לאגד את כולם יחד, כיוון שלכל אחד מהחכמים יש את המקום ואת השושלת של העברת התורה.

ארליך מתייחס אף לסליחות המוזיקליות שנערכות כל שנה, על ידי שטוב וחבריו, סליחות שבשנים האחרונות תופסות יותר יותר מקום. "אנשים שוכחים לפעמים את העושר של המילים, את הבכייה על החטאים". ומנגד, שטוב, שכבר שנים ארוכות עורך מניינים מוזיקליים מספר על מאחורי הקלעים, על מה שאנשים מספרים אחרי שהיו אצלו בסליחות או בתפילות ההלל - שמשהו נפתח אצלם, אנשים שכבר שנים לא חוו טעם של תפילה או בקשה.

אל הפודקסטים שעורך ארליך עם חברו משה ויסברג על החסידויות השונות, מלווה עבודה ארוכה קודם, מחקר מעמיק ועיון בספרים שכתבו לפניו. ד"ר יצחק אלפסי, דודו של שטוב היה בזמנו הדוקטור היחיד בארץ שכתב מעל ל-100 ספרים על החסידויות, כשעוד לא היה גוגל ואמצעי תקשורת אחרים שהופכים את העבודה לקלה, והינו גם מקום רב ערך לעבודתם של השניים.

בפודקסט השניים מנסים להביא את מאחורי הקלעים, את העובדות שהציבור הרחב אינו מודע אליהן.

יצוין, כי האמן זלמן שטוב עורך במוצאי שבת הבא - סליחות ראשונות בליווי מוזיקלי בשעה 23:15, בבית כנסת רננים - היכל שלמה, קינג ג'ורג' 58 ירושלים, ניתן להזמין כרטיסים ללא עלות מאתר צ'יק-צ'אק.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וקיץ בריא!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר