'המבדיל' | צפו

הטרגדיה, הצמחונות והכתיבה • אברהם סתיו בריאיון מרתק

הסופר והמחנך הרב אברהם סתיו, נהפך לצמחוני ואף חיבר על כך ספר | בריאיון מרתק לזלמן שטוב, הוא מספר על הקשר עם אביו, הטרגדיה שחווה יחד עם רעייתו ועל המסע המרתק שלו | צפו (המבדיל)

אברהם סתיו לצד זלמן שטוב (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית האירוח "המבדיל" אצל האמן זלמן שטוב, הרב אברהם סתיו במסע מעמיק מהספר הראשון שנכתב אחרי שחוו אשתו והוא אובדן הריון, דרך ספריו האחרים, ביקורות הסרטים שמצביעות על מגמות תרבותיות בעולם הפכפך, ועד להבדלים ולמשותף בין החרדים לבין הדתלי"ם.

ספרו הראשון נכתב בעקבות הטרגדיה אותה חווה, והמציאות שלאחריה, כשלא נמצאו מספיק ספרים שמתעסקים הן בפן ההלכתי, והן בפן המחשבתי שבדבר, ומכיוון שכך סתיו יוצא למסע בעקבות המקורות עד לצאת ספרו בגיל 21.

חלקו השני של הספר - המחשבתי, מושפע בניתוחיו מרבו של סתיו, הרב ליכטינשטיין ומרבו הגדול משושלת בריסק, הרב יוסף דוב סולובייצ'יק. צורת המחשבה הבריסקאית לומדת דרך ניתוח התורה לנתח גם את העולם.

באותו עניין, סתיו מבקר סרטים לפי צורת המחשבה האנליטית, מצד אחד כדי ללמוד נקודות עדינות בנפש שבאו לידי ביטוי ביצירות קולנוע משובחות, ומצד שני ללמוד על שינויים מחשבתיים שקורים בעולם, מגמות תרבותיות ועוד, שפעמים רבות צצות אט אט, וכשהן כובשות בסופו של דבר את עולם החוק ועוד - אנשי תורה צריכים להיות מוכנים להם.

מאחורי הדברים ניצבות שתי תנועות: התנועה הדלי"ת שקיבלה את האינטרנט על שלל התפתחיותיו, "כמעט ללא ברקסים", כדבריו של סתיו, אל מול התנועה החרדית שנסוגה לאחור ולא התקרבה לכל אלו.

אם פעם שתי התנועות הילכו בדרכן ללא דו שיח מעמיק ביניהם, כיום הדברים שונים. סתיו, שהינו דמות מוכרת מאוד ברשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק וטוויטר, זוכה לחשיפה רבה, ומעלה שלל פוסטים בנסיון לגעת בדיוק בדברים האלו. "אני רוצה לחשוב על שתי התנועות הלל כעל שתי יחידות צבאיות, לכל אחת מהן יש דרך פעולה, וכיום אנחנו מנסים להבין מה הרוויחה התנועה שפתחה הכל, לעומת התנועה השניה, ולהיפך. לכל תנועה יש רווחים והפסדים ועלינו להשתמש בהם על מנת להגיע למקום טוב יותר", אומר סתיו.

ספרו האחרון של סתיו נוגע בסוגיית אכילת בשר בעלי חיים. כמו תיאוריות אחרות, הטבעונות גואה בשנים האחרונות, ומיוחסת בדרך כלל לשמאלנות, יחד עם בעיית ההתחממות הגלובלית ועוד. סתיו שנדרש מתלמידיו ותלמידותיו לסוגיה, התיישב שוב במטרה לחפש מקורות נוספים, הנמצאים כיום בשפע - בעידן אוצר החכמה, וניסה להביא את הדברים לכדי סיכום.

בעולמם של אנשים דתייים ושמרנים צמחונות נגעה פחות, גם בעקבות משפטי חזל כמו: "אין שמחה אלא בבשר ויין", גם בעקבות הקרבות קרבנות וכו', אך גם שם, כאמור, סתיו מוצא מקורות שניסו להגביל, או לפחות להפחית בצריכת בשר בעלי חיים.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

חג שמח!!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר