ריאיון באולפן

למה ישראל מתייקרת? פרופסור אבי שמחון מסביר

ההתייקרות במחירים; עליית מחירי החשמל והדלק; המונופול של היבואנים; הזינוק במחירי הדירות והמצוקה במגזר החרדי • פרופסור אבי שמחון, לשעבר ראש המועצה הלאומית בכלכלה, בריאיון לישי כהן באולפן 'כיכר השבת (כלכלה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה. ניהול אולפן: מולי הרשקוביץ)

קטע מהריאיון

"כשאתה מסתכל על שיעור עליית המחירים, באירופה ובארה"ב מחירי המזון עלו בין 5 ל-7 אחוז, ובישראל בין 3 ל-3.5. אבל למה לא נכון להסתכל על כך? כי אנחנו קונים את מרבית המזון המעובד שלנו מחו"ל. הם משלמים בדולרים. בגלל שהדולר מאוד נחלש יחסית לשקל, אז תמורת אותה כמות שקלים יכולים לקבל יותר מוצרים, לא פחות".

אתה אומר שלהיפך – אנחנו היינו צריכים להיות בירידת מחירים ולא בעליית מחירים?

"נכון. אם היה פה שוק תחרותי זה בדיוק מה שהיה קורה. אסביר זאת שוב: בגלל שהשקל הרבה יותר חזק, אז מחירי המוצרים הללו ירדו מבחינת השקל, ולכן אנחנו, שמשלמים בשקלים ולא בדולרים, התחזקות השקל הייתה צריכה להביא לירידה ולא לעלייה".

פרופסור אבי שמחון בריאיון לישי כהן

אז אתה אומר שיש פה תאוות בצע של היבואנים? שהם יכולים לעשות הכל ולכן הם מעלים מחירים?

"אני לא מדבר במובנים של תאוות בצע. לכל אחד יש את תפקידו: יבואנים ואנשי עסקים צריכים להרוויח כסף, זה מה שהם רוצים. אני לא בא אליהם בתלונות כשהם עושים מה שהם צריכים לעשות. במקרה כזה, שיש יבואנים עם כוח מונופוליסטי, זה בדיוק תפקיד הממשלה למנוע את זה, והבעיה היא שהממשלה לא עושה את תפקידה.

"היבואנים עושים את תפקידם ורוצים להרוויח, ואני לא קורא להם 'חזירים' או שום דבר אחר. הממשלה זה בדיוק המקום שהיא צריכה להתערב ולהגיד: אני לא מוכנה לפרקטיקה הזו – ולהילחם בזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר