אחד על אחד עם ישי כהן | צפו

מפכ"ל המשטרה בריאיון: "אין לילה שאני לא מדיר שינה מעיני בעקבות אסון מירון"

המצב הביטחוני וגל הפיגועים; ההיערכות לחג הסוכות; החשש מגל מהומות בצל מבצע צבאי; היחסים עם המגזר החרדי; השיח האלים לקראת הבחירות; אסון מירון והאם הפוליטיקה הפכה לנקיה? • המפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי, בריאיון מיוחד לישי כהן (משטרה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: דודי פלוג ואלעד זהבי | עריכה: ידידיה כהן)

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, עושה היסטוריה עם החלטתו להתראיין לתקשורת החרדית לאחר שנים ארוכות בהן המפכ"לים סירבו לעשות זאת. בסוף השבוע פגשנו את שבתאי בלשכתו שבמחוז תל אביב ולאחר שיחה שנמשכה למעלה משעה התיישב רב ניצב שבתאי לשיחה מצולמת, ראשונה מסוגה. צפו בריאיון המלא.

בריאיון חג מיוחד ל'כיכר השבת' מתייחס רב ניצב שבתאי למצב הביטחוני המתוח והחשש מפיגועים במהלך החג, הניסיון שלו - יחד עם רב המשטרה, נצ"מ הרב רמי ברכיהו - לנהל שיח נכון מול המגזר החרדי, הטענות במגזר, אסון מירון הנורא והשיח המסוכן ערב הבחירות לכנסת ה-25.

"אנחנו עושים את העבודה, כנראה זאת לא הפעם האחרונה", אומר בחיוך רב ניצב שבתאי כשהוא מתייחס לעובדה שהוא המפכ"ל הראשון המתראיין לתקשורת החרדית.

בפתח דבריו מדבר המפכ"ל למצב הביטחוני ואומר: "המצב לא מעודד מבחינת ההתראות שיש לנו והמתיחות הקיימת בשטח. יחד עם זאת, אנחנו ערוכים ונערכים בהתאם להתראות שיש, צה"ל עושה עבודה טובה ביו"ש, ביחד עם שב"כ ואנחנו משלתבים יחד עם מג"ב והיחידות המיוחדות. בתוך מדינת ישראל - אנחנו פועלים עם כל הכוחות שיש לנו, פרוסים בכל המוקדים ובמקומות שאנשים מבקרים, על מנת לתת את תחושת הביטחון. אנחנו נערכים לכל תרחיש".

המפכ"ל בריאיון מיוחד לישי כהן

במבצע 'שומר חומות' כוחות הביטחון נתפסו לא מוכנים לגל המהומות בתוך הערים המעורבות. המפכ"ל שבתאי טוען כי המצב כעת שונה לחלוטין: "היום אנחנו במצב טוב הרבה יותר ממה שהיינו אי פעם. אנחנו טוב יותר במודיעין, בשיתוף הפעולה בנינו לשירות הביטחון הכללי, ברמה של קשרי עבודה ומנגנונים שבנינו ליום יום, כולל מיקוד שהיינו פחות טובים. במקביל, במערכים המצבעיים, אנחנו הרבה יותר חזקים ממה שהיה בעבר, אנחנו גם ערוכים בצורה קצת שונה במחוזות".

רק לאחרונה עורר שבתאי זעם ציבורי כאשר התבטא כי צריך לשקול חסימה של הרשתות החברתיות במהלך מבצע צבאי, כדי למנוע קריאה למהומות. כעת הוא מנסה להסביר: "לקחו את זה למקומות רחוקים מידי, הנושא של הרשתות החברתיות, צריך להבין: אם מחר בבוקר יפעילו עלינו לחצים תקשורתיים של הסתה, של קריאה להמונים לצאת ולפגע, מחוץ לגבולות מדינת ישראל - אני חושב שזה נושא שנגעתי בו, התייחסתי לכיוון הזה. אין פה כוונה לסתום פיות, אין פה כוונה לפגוע בדמוקרטיה, אבל יש פה כוונה לשבש מהלכים מלחמתיים של גורמים חיצוניים שמנסים לפגוע באזרחי מדינת ישראל".

אנחנו ממהרים לעסוק בשיח שהוא מנהל בשנה האחרונה עם המגזר החרדי, מפגישות עם גדולי ישראל מכל החוגים ועד מפגשים עם בכירים אחרים במגזר. לדבריו: "אני חושב שאנחנו במצב אחר לגמרי ממה שהיינו אי עם, בשיח, בתקשורת, בהידברות, בהבנה ההדדית בנינו לבין המגזר החרדי, הדתי.

הראש"ל מבקר בלשכת המפכ"ל, ערב ראש השנה

"זה מתחיל בשיח ומפגשים עם רבנים מכל הפלגים, מכל הקהילות, שאנחנו נפגשים ביחד עם רב המשטרה. זה ממשיך בצוות מייעץ, בוועדה מייעצת בראשותו של הסמפכ"ל, ביחד עם הרב הראשי רמי ברכיהו, שמוביל את זה ביד רמה. כאשר מובילי דעה בקרב הציבור החרדי יושבים יחדיו, מדברים על הקשיים, האתגרים, ומשם מגבשים תוכניות עבודה. זה ממשיך בנושא של ועדת השבת, שהתפקיד שלה לראות איך לשפר את עבודת המשטרה בערים דתיות".

אבל בסוף מגיע סרטון אחד של מכת"ז בכניסה לירושלים מתיז מים על זוג חרדים מבוגרים

"אני מכיר את הסרטון. קודם כל, אם הייתה תקלה - אני מתנצל מראש. כרגע הנושא בבדיקה, עד שהבדיקה תסתיים - הנחה מפקד מחוז ירושלים להוריד את הצוות של המכתזי"ת כרגע, הצוות הזה לא פועל כרגע על מכת"ז, עד לבירור ובדיקה".

לדבריו: "הנושא נמצא בבדיקה של המחלקה לחקירות שוטרים ועד שיגיעו המסקנות, בכל מקרה אנחנו כרגע הקפאנו את הפעילות שלהם. אני לא נכנס כרגע לפרטים, אנחנו נלמד את הנושא, ואם לא היינו בסדר - אז נגיד שלא היינו בסדר ונראה איך אנחנו משתפרים".

"אנחנו לא חפים מתקלות", מדגיש המפכ"ל: "אנחנו לא חפים מטעויות. עוד יהיו תקלות בדרך. השאלה איך אנחנו מגשרים לפני ואיך מגשרים אחרי. זו מערכת יחסים, יש עליות ויש מורדות, הקו המנחה מדבר על הידברות, מדבר על הבנה, שמדבר על כבוד הדדי - את זה אנחנו מנסים לשמר".

רב ניצב שבתאי הבהיר: "אם יש חריגות מכאן או משם, אנחנו צריכים לדעת איך פותרים את הבעיות האלה, אני חושב שהיו לנו כמה מהמורות בדרך וידענו לפתור ברמות הכי גבוהות".

המפכ"ל במטה הארצי ( (פלאש 90))

אני מסתכל על השנה האחרונה במשטרת ישראל, אני רואה שלא נפתחה אף חקירה נגד אישיות פוליטית בכירה, זה כי הפוליטיקה שלנו נקיה יותר או כי המשטרה חלשה יותר?

"ברגע שיהיה מה לדווח לציבור - נדווח, אני לא נוהג לצאת בפרהסיה שיש חקירה נגד פלוני או אלמוני".

לא, ראינו שאין חקירות חדשות

"אני אומר עוד פעם. תראה, אתה לא יודע מה יש ומה אין. ואם יש משהו כזה כלפי מישהו - סביר להניח שהוא יודע מכך. עד שבן אדם לא הוכח שהוא אשם, אני מעדיף לשמור את זה בחדרי חדרים , זכות החפות נתנה לכולם עד שלא הוכח אחרת".

אנחנו שבועות ספורים לפני הבחירות, ראינו את נאום נשיא המדינה שהבטא שהוא לא ישן בלילות בגלל האלימות בגשירם וברשתות החברתיות, אתה גם מודאג?

"תראה, אנחנו רואים - ככל שאנחנו מתקרבים למועד הבחירות - התלהמות ועליה ברף החיכוך שיש בין הפלגים, בין הניצים. אנחנו משתדלים להיות שם באותן מקומות, אם זה בגשרים ואם זה במוקדי החיכוך, על מנת למנוע את המפגש הזה. אנחנו קוראים לציבור לגלות יותר סובלנות ובסופו של דבר אני לא מתערב בפוליטיקה אבל אני אומר: אנחנו נעשה כל שביכולתנו על מנת לשמור על טוהר המידות בכל הבחירות".

המפכ"ל ונתניהו בזירת האסון במירון (קובי גדעון/לע"מ)

בסיום השיחה המצולמת, מתייחס שבתאי לאסון מירון הנורא, אסון שהתרחש תחת משמרתו: "לגבי אסון מירון - יש ועדה. קודם כל, האסון הוא אסון כבד, 45 קורבנות, אין לילה שאני לא מדיר שינה מעיני בעקבות האסון הזה, אנחנו לומדים את הנושא, למדנו, יש ועדה, נכבד אותה ונתן לה לעשות את עבודה, מקווה שהצדק יצא לאור".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר