יו"ר ש"ס אריה דרעי מסתער על ההנהגה

"נגמרו הירושות בש"ס; מי שלא מתאים יילך הביתה"

ימים ספורים לאחר שכבש את ראשות תנועת ש"ס, חבר-הכנסת אריה דרעי, בראיון סוער לאתר "כיכר השבת" מדבר על הכל. מבטיח שינוי דרמטי ברשימות ברשויות המקומיות, מצהיר כי ייאבק בתופעת המחנות בש"ס, יוציא את הציבור לרחובות להיאבק בתקציב ומנסה לעשות סדר בבחירות לרבנים הראשיים (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילומים: ישי כהן. פלאש 90. יעקב כהן ו-ynet )

ימים ספורים לאחר שכבש את ראשות תנועת ש"ס, חבר-הכנסת אריה דרעי, בראיון סוער לאתר "כיכר השבת" מדבר על הכל, על מחליפו בתפקיד אלי ישי, היחסים המתוחים בתנועת ש"ס, המאבק בתקציב, הבחירות לרבנים הראשיים וההיערכות לבחירות לרשויות המקומיות.

את הראיון בוחר דרעי לפתוח בברכת תודה ליו"ר היוצא של התנועה, אלי ישי, ואומר כי "קודם כל אני רוצה להודות ליושב ראש היוצא, שבמהלך תקופה די ארוכה, למעלה מ-12 שנה הנהיג את התנועה בתקופות לא קלות, קואליציה ואופוזיציה".

לאחר-מכן, אנחנו שואלים את דרעי על תפקידו כיו"ר התנועה והשינויים הצפויים בעקבות כך בשורות ש"ס, והוא שוב בוחר לפתוח בהכרת תודה למנהיגי התנועה על האמון שנתנו בו.

"למחרת המינוי של מועצת חכמי התורה, ואני מודה למועצת ובמיוחד למרן מאור ישראל שנתן בי את האמון", אומר דרעי, "למחרת המינוי זימנתי את כל הצוות שלי וצוות תנועת ש"ס ואמרתי להם מה התוכנית שלי לחודשים הקרובים".

"מודה למרן על האימון שנתן בי" דרעי הגר"ע יוסף (צילום: יעקב כהן)

"הדבר הראשון זה הנושא של הציבור, אני רוצה להחזיר את ש"ס לציבור הפשוט לא רק לפעילים, שכל מי שיש לו בעיה עם הממשלה, עם השלטונות שיהיה לו למי לפנות, ואני מקווה שבתקופה הקרובה נודיע על הקמת לשכה לפניות הציבור", מצהיר היו"ר החדש-ישן.

דרעי לא מהסס להרחיב את הדיבור על התפקיד שקיבל ומבקש להבהיר את הציפיות שלו מחברי הכנסת של התנועה. "אני רוצה שיעבור מסר מאוד ברור וחד עם הנהגה ברורה, עם חבריי לכנסת", אומר דרעי, "שזימנתי אותם אחד אחד, ואמרתי להם שאני גאה בהם וכל אחד מהם מוכשר, אבל אני רוצה יותר את עבודת הצוות הזאת לעבודה עמוקה יותר".

אנחנו שואלים את דרעי לתקופת הבחירות עם חזרתו לתנועת ש"ס ומינוי הנהגת השלישייה. חוסר שביעות הרצון עדיין ניכרים על תווי פניו, אחרי הכל, הוא העריך שזה מתכון לכישלון.

"בלתי אפשרי; ברוך ה' זה נגמר", השלישייה שנכשלה (צילום: פלאש 90)

"זו מראש הייתה משימה קשה, זה היה זמני והתארך", אומר דרעי, "זה קשה מאוד ובלתי אפשרי, אבל זה היה הרעיון הגאוני של מועצת חכמי התורה, כדי לעבור את המשבר הראשון והחזרה, זה היה נכון לבחירות וזה התארך קצת, אי אפשר לעבוד שלושה ביחד - גם שלושה תאומים לא יכולים, זה מבלבל את כל המערכת הפוליטית שלא יודעים עם מי לסגור כל דבר, אבל ברוך ה' זה נגמר, מועצת חכמי התורה קבעה החלטה ברורה מאז זה עובד ברוך-השם".

"לא רואה סיכוי לחוק עמאר-אריאל לעבור"

המערכת הפוליטית סוערת מזה שבועות ארוכים סביב סוגיית בחירת הרבנים הראשיים לישראל, הדיבורים על 'דיל' בין ש"ס לבית היהודי ושינויי החקיקה הנדרשים, ומנגד המתיחות בין ש"ס ויהדות התורה בנושא, מעוררים בלבול רב בציבור כמו גם במסדרונות הכנסת, אך דרעי מנסה לעשות קצת סדר בשמועות.

תחילה, הוא מציג את ההישג הראשון שלו בסוגיה הבוערת. "כשאני מדבר אתך עכשיו, בכנסת תעלה הצעת חוק שמבחינתנו היא מכה אנושה לרבנות הראשית, למעשה היא תשנה את הרבנות הראשית מקצה לקצה, זו הצעת חוק של אלעזר שטרן, להוסיף חמישים איש לגוף הבוחר שלמעשה הם נשים, והרבנות הזאת לא תוכל להמשיך לייצג את הציבור הדתי והחרדי", מסביר דרעי.

"אנחנו לא בקואליציה, אין לנו אפשרות למנוע את זה", הוא ממשיך, "בגלל מה שפורסם בתקשורת שעשינו דיל, ובקרו אותי מימין ומשמאל, אבל בזכות מה שעשינו בהוראתו של מרן, היום החוק הזה לא יהיה בהצבעה, זה נדחה בשבועיים שלושה, רק בגלל שעשינו מה שעשינו עם הרב דרוקמן אנשי הבית היהודי עבדו עד אחד בלילה לשכנע את השר אורי אריאל, למרות שיש להם שם מאבק קשה בתוך הסיעה, מאבק שחותך אותם לשניים, אורי אריאל בסוף הגיש את הערר לממשלה ואי אפשר להצביע על חוק, זה ברוך-השם מה שעשינו השבוע".

תומך אך לא מאמין, הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר (צילום: פלאש 90)

דרעי ששומע את הביקורת על הדיל המדובר מבהיר: "אני כל יום נמצא אצל מרן הרב עובדיה יוסף, יום יום, וכל צעד שאני עושה אני מתייעץ עם מרן".

באשר לדיל עם הבית היהודי הכולל את שינויי החקיקה, אומר דרעי כי "אם המצב החוקי יתאפשר והם יצליחו להעביר את החוקים, הרי בשביל שהרב עמאר והרב אריאל יצליחו צריך לשנות שני חוקים, אז יש לנו הבנה אתם ביחד - אני לא רואה היום שהם מעבירים את החוקים, אבל הם עמדו בדבר אחד ועצרו את החוק של שטרן".

"את החוק של הרב אריאל אני לא רואה שזה עובר. הם מדברים איתי כולם, יש עתיד, ישראל ביתנו, התנועה, הליכוד, הם לא רוצים את זה, הם רוצים את הרב סתיו, יש מאבק בתוך הקואליציה", מוסיף דרעי, "אם הם ישנו את גוף הבוחר לפי החוק של שטרן, ולא יאריכו את החוק לרב עמאר יש סכנה גדולה ששני הרבנים שלא קשורים לחוגים החרדים יבחרו, ואני לא רוצה לפרט".

כששאלנו את דרעי על-כך שביהדות התורה זועמים על הדיל המדובר וטוענים שהוא הפר את המסר שהועבר ממרן פוסק הדור הרב עובדיה יוסף למרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן, לפיו ש"ס ויהדות התורה יהיו מתואמים בבחירות לרבנות הראשית, הוא זועם: "לא נכון, חד משמעית, אל תשמע למה שאומרים לך".

"יש שיתוף פעולה ושוחחתי ארוכות עם מי שאני צריך לשוחח, אבל אלו ואלו דברי אלוקים חיים. יש שני סגנונות, במטרה אין חילוקי דעות בין גדולי ישראל, השאלה היא איך, הכל מתואם, ולא לשים לב לדיבורים האלו", מדגיש דרעי, כשהוא מוסיף כי לא שמע על כך שמרן הגראי"ל שטיינמן מתנגד לכהונה נוספת לראשון לציון הרב שלמה משה עמאר.

"יהיה שינוי דרמטי ברשויות המקומיות"

סוגיה נוספת המוטלת מדממת על פתחו של יו"ר תנועת ש"ס, היא הבחירות הקרבות לרשויות המקומיות. ש"ס מגיעה קצת חלשה לבחירות הללו, מתוקף היותה באופוזיציה, ובנוסף השטח הספרדי זועק ודורש שינוי משמעותי. רבים הם הרואים בבחירות הללו אבן דרך במנהיגותו של אריה דרעי בראשות התנועה.

אנחנו פותחים את הנושא בשינוי שכולם כל-כך מייחלים לו, ודרעי שש להבהיר את עמדתו ולחשוף את המהלכים הפוליטיים אותם הוא מתכנן ברחבי הארץ.

"חרשתי את השטח", אריה דרעי בסיור ערב הבחירות (צילום: פלאש 90)

"יש לי קריטריון אחד בהחלטה בסוף מי ייצג את ש"ס", אומר דרעי ומטיל פצצה, "הקריטריון הראשון הוא קודם כל שהוא מתאים ושפניו יהיו לציבור, אחד שאני לא ישוכנע שהוא באמת ישרת את הציבור בין מי שנמצא במקומו ובין חדש הוא לא יהיה שם. ש"ס זה נכס ציבורי, אי אפשר למנות נציגים מקורבים רק בגלל שיש להם קרבה או וותק, זו לא ירושה של אף אחד".

"אני חרשתי את הארץ במהלך הבחירות, אני מכיר היום את השטח, אני ראיתי בבחירות מי עבד במסירות נפש וכמובן שהם אלה שיהיו בקדמת הבמה", הוא מבטיח ומבהיר בנחרצות לכל הפעילים כי "בבחירות לרשויות המקומיות, יהיה שינוי דרמטי, לא סתם שינוי, אני הולך לשנות בצורה משמעותית מאוד את הרשימות".

"אין מחנות בש"ס"

אריה דרעי, יודע כי הנציגים שמונו על-ידי אלי ישי חוששים למקומם ברשויות המקומיות, ומנגד, מקורביו מבטיחים לעצמם מקומות, מבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "אין אנשי דרעי, איו אנשי ישי, זה שטויות. כל מי שחושב שהוא מהאנשים שלי, אם יוכיח לי שבעבודה והישגים ברשויות המקומית הוא לא הצליח, גם אם אתה קרוב אלי, גם אם היית כביכול מזוהה אתי בתקופה הזאת, אני יברך אותך, אני ימשיך להיות ידיד שלך, אבל אתה לא תוכל להמשיך לייצג את ש"ס יותר".

"ואם יהיו אנשים של אלי ישי שיוכיחו לי שהם מסורים והם משרתים את הציבור, על הראש שלי, הם יקודמו", מבטיח דרעי, "כולם אחים שלי, כולם בנים שלי, אין לי מחנות, אני רוצה שהציבור יקבל את התמורה".

כשהזכרנו שוב את המילה 'מחנה דרעי', הכעס ניכר על דרעי, והוא מגיב: "ניסיתי לבדוק ביומיים האחרונים מי זה המחנה, מי האנשים, אף אחד לא ידע, אולי שתי מקומות בארץ הראו לי, כולם שלי וכולם שלו, ראיתם בבחירות כולם עבדו. זה המצאות, זה יותר מעניין את התקשורת, זה לא קיים".

"יצאה בקבוצות תמונה שאני מרים אשפה עם תמונה של אלי ישי", התמונה המדוברת

בימים האחרונים מפיצים גורמים אנונימיים שלכאורה מזוהים עם אריה דרעי, הודעות ותמונות מביכות של אלי ישי, אך מתברר כי הדבר מנוגד לחלוטין לדעתו של היו"ר החדש.

זה מעשה הזוי, הלוואי והייתי יודע מי זה האנשים האלה, הם גורמים לנזק", הוא אומר בזעם, ומוסיף לתקוף: "אני לא מבין, אין להם מה לעשות כל היום, הם לא לומדים, לא עובדים, רק לעסוק בדברים האלו. יש בזה כל איסורי תורה, מלבין פני חברו ברבים, רכילות לשון הרע".

"אני אומר לכם", מזהיר דרעי את תומכיו, "שאם אני ייתקל ואני יודע מי עושה כזה דבר והוא נחשב למקורבים שלי, אני יוקיע אותו ויוציא אותו מחוץ למחנה. הדברים האלה מאוסים, אין להם מקום במחננו. אני זועק נגד זה. ואני אומר לכל אלה שחושבים כביכול שהם עושים את זה בשבילי, לא מדובשך ולא מעוקצך".

לשאלתנו, כיצד יוכל הפעם להבטיח כי אכן לא יהיו מחנות בש"ס, לאחר שהבטחות דומות מהעבר, עת חזר לתנועת ש"ס, לא בדיוק הוכיחו את עצמם והמחנות נשארו, הוא משיב: "תבדקו מי זה המחנות, אני בחצי שנה האחרונה לא התעסקתי בזה".

"מה אני יכול לעשות?", מתגונן דרעי, "לצערי הרב אחרי 13 שנה שלא הייתי פה גיליתי עולם חדש. יש לכל אחד מצלמה בשידור ישיר, יכול לעשות כל דבר, אין שום שליטה בדבר הזה, אין שום שליטה".

"אני שואל אותך, תגיד לי", ממשיך דרעי כשהוא זועם: "כשאני יורד בבוקר מהבית, אם יש אשפה אני עוזר, אני יורד מהבית עם האשפה, ואחרי כמה שעות אומרים לי שיצא בקבוצות תמונה שאני מרים אשפה עם תמונה של אלי ישי. תגיד, זה לא מעשה נבזי, זה לא מעשה נבלה, אתה יכול לשלוט על כזה דבר? אין לזה גבול, גם לבדיחה יש טעם טוב. אני מתקומם על זה, אין שליטה על זה, פשוטו כמשמעו".

הגזירות הכלכליות: "נוציא את הציבור לרחובות"

הזירה הפוליטית סוערת והציבור בישראל גועש ורועש בעקבות תקציב הגזירות של שר האוצר יאיר לפיד. כולם, כולל מעמד הביניים ובטח בני הציבור החרדי והשכבות החלשות, צפויים להתמודד עם נזק כלכלי לא פשוט בעקבות הגזירות והקיצוצים הצפויים.

דרעי, אשף פוליטי ותיק, מכיר את המגבלות של ישיבתו באופוזיציה אך בכל-זאת חושף את הצעדים בהם הוא מתכנן לנקוט בניסיון לשנות את רוע הגזירה.

ביקש פגישה עם ראש הממשלה, בנימיו נתניהו (צילום: פלאש 90)

"רוב רובם של הגזירות הם על השכבות החלשות", הוא אומר, "כמובן שהציבור החרדי בנוסף שהוא חרדי הוא גם ציבור של השכבות החלשות, אז הוא מוכה פעמיים, הוא מוכה פעם אחת בקצבאות הילדים, הוא מוכה בהעלאת המע"מ, ובנוסף לכל זה עכשיו מטילים גזירות על החינוך החרדי, המשמעות של זה לאברך הפשוט, שהוא צריך לשלם עוד כסף לתלמודי תורה, הרי אנחנו לא נסגור את תלמודי התורה, מאיפה יביאו כסף? יצטרכו ההורים לשלם".

"אני אמרתי היום במליאה שהגזירות האלה של הממשלה הם יותר גרועות מהגזירות של פרעה, פרעה גזר על הזכרים והם גוזרים גם על הנקבות, חז"ל אומרים שעני חשוב למת, הם הופכים עכשיו ציבור ענק לא רק הציבור הדתי והחרדי למתים חיים, אין להם תקווה לצאת מהדבר הזה וזה קשה מאוד", כואב דרעי את כאבו של הציבור.

בדבריו, חושף דרעי על פגישה מתוכננת שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. "אני בקשתי עכשיו פגישה דחופה עם ראש הממשלה כשהוא יחזור מסין, גם עם שר האוצר יאיר לפיד", הוא חושף, "אני מנסה בלשון רכה, בלי לצעוק ולהשתתף בחגיגה של האופוזיציה. אבל אם אני יראה שזה סתם דיבורים, כמו שהיה עד עכשיו, לא תהיה לנו ברירה אחרת".

דרעי ממשיך וחושף כי ש"ס ויהדות התורה שכרו יחד משרד עורכי דין בכדי להיאבק בגזירות. "אני משתף פעולה עם יהדות התורה מבחינת משפטית, שכרנו משרד עורכי דין גדול בארץ, ואנחנו הולכים להתמודד עם כל הגזירות הללו מבחינת משפטית, אם לא יעזור נפנה גם לבג"ץ", הוא מצהיר.

"שכרנו משרד עורכי דין גדול בארץ", דרעי וליצמן (צילום: פלאש 90)

ויש לו שפן נוסף בכובע במידה והניסיונות הללו ייכשלו - להוציא את הציבור בישראל לרחובות. "בסוף לדעתי מה שיעזור, זה מאבק ציבורי ברחוב, כל מי שנפגע מהגזירות הללו, אני לא יהפוך את זה להפגנה חרדית כי זה ישחק לידיים שלהם. אני יתחיל בעיירות הפיתוח ויוציא את כל המסכנים האלה החוצה, אין להם שום ייצוג", אומר דרעי.

לסיום, הוא בוחר להטיל את האחריות לגזירות הללו על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מטיל את האחריות לגזירות על הממשלה, בשביל זה בקשתי פגישה עם ראש הממשלה, אני רואה בו אחראי ראשון", אומר דרעי, "ביום שני תתכנס הממשלה אם הממשלה תאשר את הגזירות אז ראש הממשלה וכל הממשלה לוקחים אחריות, ואז המאבק שלנו יהיה להעביר את הממשלה מהארץ".

"זו ממשלה שהולכת להרוג מאות אלפי אנשים, עני חושב כמת, לא ניתן לזה לקרות, נאבק בכל כוחנו", מצהיר יו"ר ש"ס אריה דרעי לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר