שידוכים: על רווח והפסד, ועל אמונה

לעיתים דווקא לאחר ה"מזל טוב" מתברר עומק הרווח. ולעיתים, מתברר עומק ההפסד. וכאן נכנסת לתמונה האמונה לפיה: "כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד" • מאמר מיוחד (שידוכים)

תובנות | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

רווח והפסד, הצלחה וכשלון, מזל ופספוס, ניצחון ותבוסה, הרכבים זוגיים של פוזיטיב ונגטיב, משהו שאדם רוצה שיקרה ומה שלא. ואכן בהסתכלות שטחית נדמה כי רווח, הצלחה, מזל וניצחון הם משהו שכדאי לקוות לו, להתפלל לו ולעומת זאת הפסד, כשלון, פספוס ותבוסה הם מה שאדם לא מאחל לעצמו ומייחל שלא יפול בחלקו.

הבה ננסה להסתכל פנימה, אל מהותן של המציאויות ועל האפשרות לראות דברים מזווית שונה.

לשם הדגמה, נשתמש במונחים רווח והפסד, כאשר הדברים נכונים לגבי כל אחד מצמדי המילים דלעיל.

דרכו של עולם, כאשר אדם מרוויח משהו או בלשון אחר - משיג דבר מה אשר חפץ ליבו הוא מרגיש שהוא בר מזל, שההצלחה האירה לו פנים, שהאלוקים קיבל את תפילותיו או שזכות אבות עמדה לו.

לעומת זאת, כאשר אדם מפסיד משהו, או אינו משיג דבר מה אשר חפץ בו, הוא מרגיש שלימז'ל, מרגיש שנכשל או במקרה הגרוע ממש, הוא רואה עצמו ככישלון.

עיקר תחושת הרווח, נובעת מכך שבאותם הרגעים אין לאדם את היכולת לראות השלכות עתידיות שהגדרתן הפסד, עיקר תחושת ההפסד נובעת מכך שאין לאדם את היכולת לראות השלכות עתידיות שהגדרתן רווח.

כלומר, כל רווח יכול לטמון בחובו הפסד וכל הפסד יכול לטמון בחובו רווח.

בכל אופן, ביחס להשלכות עתידיות, נבדל הרווח מן ההפסד בכך שכאשר אדם מרוויח משהו ובעתיד תהיינה השלכות שהגדרתן הפסד, הוא מוכרח לראותן, אך - כאשר אדם מפסיד משהו יתכן שיראה בעתיד את השלכות הרווח, אך לעיתים יתכן שעצם ההפסד הוא הוא הרווח בלא אפשרות לדעת זאת ידיעה מוכחת. ובכך, מקשה העניין הנ"ל על האדם להתמודד עם תחושת הפסד ופספוס.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

והדברים מקבלים משנה תוקף בסוגיית השידוכים, כאשר פוגשים בחור, הפגישה זורמת ונוצר בסיס טוב לקשר ורצון לקשר של קיימא, קיום ההתקשרות ממותג באופן מיידי כרווח וסיומה כהפסד.

אך העובדה שאדם יראה לעיניים בלבד, מוכרחת להשריש באדם את ההבנה שלא כל הנוצץ זהב הוא ולא כל מה שנדמה כמזל והצלחה אכן כך הוא.

לעיתים דווקא לאחר ה"מזל טוב" מתברר עומק הרווח. לעיתים, דווקא לאחר ה"מזל טוב" מתברר עומק ההפסד. לעיתים, דווקא לאחר ההפסד/פספוס מתברר עומק הרווח והמזל. לעיתים לא שייך לאחר ההפסד/פספוס לדעת שאכן מדובר בפספוס משום שאם בחור/ה "הפסידו" בחור/ה, אין להם דרך לדעת שהפסידו באם לא יחיו תחת קורת גג אחת.

ככל שהדבר נוגע לבני אדם ולא למצבים כלכליים או טכניים אחרים, הרי שתחושת הרווח וההפסד חמקמקים וזה בדיוק מה שהופך את התחושות בזמן אמת לגבי רווח או הפסד לתחושות היחידות האפשריות כי אין לו לאדם אלא מה שעיניו רואות.

כאן נכנס לתמונה עניין האמונה, למעשה אנו מאמינים כי כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד, אנחנו גם מתפללים להקב"ה שיעשה הטוב בעיניו.

לאור האמור לעיל, כיוון שאנו מאמינים בחסד הבורא עמנו, הרי שבמצבי הפסד לכאורה, צריך להיות ברור כי מדובר ברווח, השאלה היא רק האם תחזינה בזאת עיננו, אם לאו.

בשיתוף אתר 'תובנות בענייני שידוכים'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר