לבחור נכון

שידוכים: כך תבררו אצל חברים בצורה אפקטיבית

רוצים להיות אלופי הבירורים בשידוכים? אצל מי לברר ואצל מי לא? כיצד תשאלו שאלות בצורה שתגרום לצד השני לענות לכם בכנות? הכירו את חמשת כללי הבסיס (שידוכים, משפחה)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
חתונה; אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן)

לברר בשידוכים זה לא קל. מן הסתם אתם מתקשרים למספרים שהמוצע סיפק לכם, כשלרוב המטרה של החבר היא לא 'ללכלך' על החבר שלו, גם מתוך מטרה שהחבר עצמו לא ילכלך עליו כשיבררו אצלו.

הוא יספר לכם את הדברים שאותם אתם רוצים לשמוע, ויבליע את החלקים הבעייתיים תוך שהוא מחייך לעצמו בלב ואומר "איך הצלחתי להשחיל את הדברים הבעייתיים בלי שהוא שם לב.... גם לא שיקרתי וגם לא הרסתי לחבר שלי את השידוך"...

אם תקפידו על חמשת הכללים הבאים תוכלו לברר בצורה אפקטיבית, גם אם אתם מבררים אצל החבר הטוב ביותר:

1. תנו לחבר לדבר ראשון - לפני שאתם 'חושפים' את התשובות שאותם אתם רוצים לשמוע, תנו לחבר לספר לכם על המוצע בצורה חופשית. שאלו אותו "מה יש לך לומר על יוסי"? או "תתארי לי את רחלי", ותשימו לב לחלקים שהכי בולטים לחבר שלכם. האם הוא מתאר לכם בחור נהנתן? ערכי? האם הוא מבליט את המידות הטובות? אם שאלתם את החברותא והוא מתאר לכם מידות אציליות, תוכלו להטיל ספק במידת השקדנות של המוצע. כמו כן - אם שאלתם חבר חדר ולא התרשמתם שהמידות הטובות הן פונקציה משמעותית אצל המוצע כנראה שיש לכם סיבה לדאגה.

2. שאלות פתוחות - הקפידו תמיד לשאול "מה תוכל לומר על ההתמדה של מנחם"? ולא :האם מנחם מתמיד"? אם החבר לא סיפר לכם על בחור שלא מש מאוהלה של תורה (בהנחה שזה חשוב לכם), תוכלו להמשיך ולשאול אותו בצורה ישירה שאלה שהוא לא ירגיש רע לענות עליה. לדוגמה - אם תשאלו אותו "אני מבין ממך שמנחם ממש בטלן" הוא ירגיש שהוא 'לכלך עליו' והוא ימהר לתקן אתכם ש'חס וחלילה', אולם אם תשאלו אותו "אני מבין ממך שמנחם הוא בחור מעולה, אבל הוא טוב יותר בבן אדם לחברו מאשר בהתמדה' - תוכלו לאפשר לחבר שעונה להציג לכם את האמת מבלי להרגיש רע.

3 הישארו אדישים - כשאתם שומעים אינפורמציה מהחבר, הקפידו להישאר אדישים גם אם שמעתם משהו שהסעיר אתכם. אם חבר אומר לכם שהבחור מאד עוצמתי (- לפעמים הכוונה לכוחני או אלים) אל תגידו "וואו, טוב שאתה אומר לי, כבר כמעט השתדכתי אתו", אלא המשיכו את השיחה באדישות, כשהדבר אף יאפשר לכם להמשיך ולברר מבלי לדחוק את החבר לפינה.

כך למשל, יתכן שאם תתעלמו מהמידע ותאמרו "אוקיי, עוצמתי זה דבר טוב, הוא בוודאי עובד את הקב"ה בכל הכח", הבחור יבין שלא קלטתם את הרמז ויזרוק לכם רמז עבה יותר, כמו: "עוצמתי זה גם יכול להיות חבר שרומס את החברים שלו..." (כשמן הסתם אתם מבינים לבד שהוא מדבר על הבחור המוצע).

4. שאלות קונקרטיות - נסו לגרום לחבר לספר לכם על המוצע בצורה קונקרטית. כך למשל, תשאלו את החבר לאיזה סגנון בחורה החבר שלו מתאים, כשכמובן אתם משאירים את השאלה פתוחה, ולא שואלים אותו "האם הבחור מתאים לבחורה מאד חכמה"... כמו כן תוכלו לומר לחבר שבכדי שהחבר שלו לא ייפגש סתם חשוב לכם לדעת לפני כן מה החבר מחפש - אם תדעו מה החבר מחפש תדעו לא מעט על הבחור.

5. אצל מי לא לברר - למרות כל הכללים הנ"ל, יש אנשים שאסור לברר אצלם וזה לא משנה עד כמה אתם יודעים לשאול טוב. אם אתם מתרשמים שהבחור עסוק בלפרגן ולא לענות על שאלות, או אם הבחור מתחמק והוא מנסה למכור לכם סיפורים או להסיט את השיחה לנושאים אחרים, הבינו שהבחור רק רוצה לפרגן, וכדאי לכם להתעלם לחלוטין מכל המידע שהוא אומר. כמו כן, אם שמעתם ממנו רק אינפורמציה טובה ולא שמעתם על החלקים האפורים, או שאתם מתרשמים שהבחור לא משדר אתכם על אותו תדר - התעלמו לחלוטין מכל מה שהוא אומר ונסו לברר אצל מישהו אחר.

ואם מבררים אצלכם, כדאי שתשימו לב: תאמינו לי שאתם לא רוצים שירמו אתכם, אתם לא רוצים שהבת שלכם תתחתן עם בחור בעייתי כי החבר החליט לשמור על כבודו של הבחור, ואתם גם לא רוצים שירמו אתכם ותפלו עם בת זוג בעייתית. מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך!

.....

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר