בעקבות תחקיר "כיכר השבת"

ח"כ יעקב מרגי דורש דיון דחוף בוועדת העבודה של הכנסת

ח"כ יעקב מרגי קורא לכנס את ועדת העבודה והרווחה לדון בתחקיר על התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות. מרגי אף פנה במכתב אל נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה (חרדים בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

תחקיר "כיכר השבת": יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי מגיב הבוקר (שלישי) לתחקיר "כיכר השבת" שפורסם אמש על התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות ואומר כי זה נראה יותר כמו שוק העבדים.

בעקבות ממצאי התחקיר, קורא ח"כ מרגי לכנס בדחיפות את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולדון בממצאי התחקיר.

"אני קראתי את התחקיר ונדהמתי לגלות כי חברת הייטק הפועלת במודיעין עלית מעסיקה עובדות חרדיות בתנאי שכר מחפירים", אומר ח"כ מרגי," מעיון בחוזה החברה ובעדויות המופיעות בתחקיר לגבי התנאים סוציאליים עליהם חיובו העובדות לוותר עולה תמונה מדאיגה המזכירה יותר שוק עבדים ופחות עיסוק בחברת הייטק".

מרגי פנה הבוקר לעו"ד ציונה קניג-יאיר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה והעביר אליה את תחקיר כיכר השבת. "העובדות בתחקיר מדברות בעד עצמם", כותב מרגי במכתבו לעו"ד קינג-יאיר, "מאחר ומדובר בנשים חרדיות החוששות להתלונן בשמן מחשש אמתי לפרנסתם אודה לך באם תפעילי את סמכותך בנושא".

מכתבו של ח"כ מרגי לעו"ד ציונה קניג-יאיר

מרגי הוסיף ואמר כי "הוויתור הכפוי על תנאים סוציאליים כפי שהוצג בתחקיר מנוגד לחוק והדברים באו לידי ביטוי בפסיקות השונות בבתי הדין לעבודה. אלא שמצוקת הפרנסה והרצון לפרנס במקום הקרוב לבית גורם לניצול ציני של מעסקים הפועלים בחוסר תום לב".

"לצערי הרב", מוסיף מרגי, "גם הממשלה, הכנסת והגופים המסחריים העוסקים בכך, מדברים גבוהה גבוהה על שילוב חרדים בתעסוקה ועושים ההיפך".

כזכור, אמש (שני) חשף "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהייטק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים.

חשיפת "כיכר השבת", אתמול

על פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

מה שנראה כמו ניצול שיטתי של העובדות החרדיות מתאפשר בעיקר בגלל תנאי העבודה המותאמים לחרדיות, מה שגורם לחרדיות רבות לוותר על תנאי השכר המקובלים בשוק ולהסתפק ובשכר מינימלי ונצלני לכאורה. אך גם העובדה שההכשרה אותו רוכשים בסמינרים לוקה בחסר, משחק גם תפקיד בשכר הנמוך מאוד.

בכיר בתעשיית הייטק הישראלי מסר בשיחה שלא ליחוס עם "כיכר השבת" כי מדובר בשוק עבדים, וכי החברות מסוגלות וחייבות לשלם גם לחרדיות שכר הוגן. לדבריו הפתרון היחידי הוא שהעובדות החרדיות לא יסכימו לעבוד בתנאי השכר המינימליים.

בהכנת הכתבה השתתף חיים אבני

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר