יו"ר ש"ס בראיון מיוחד

השר דרעי: "עם 7 מנדטים אני מצליח לקבל כל מה שאני צריך"

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מונה את שורת המאבקים הניצבים לפניו, אך מפתיע ומצהיר כי שבעת המנדטים של ש"ס היום שווים יותר מה-17 שהיו בעבר • צפו בראיון (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן - כיכר השבת)

יושב ראש תנועת ש"ס ושר הפנים אריה דרעי מצהיר לראשונה בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" על קבורת היוזמה לרישום אזורי בסמינרים - בהוראת הרבנים, לאור העובדה שאין לכך רוב. עם זאת, מבהיר דרעי כי "אנחנו נלווה כל בת עד שתכנס לסמינר שלה" ומאיים גם בפנייה לבית המשפט במידת הצורך.

בהמשך הראיון, מתייחס דרעי לחקירה נגדו ולתחושת ההקלה בעקבות הדיווח על סגירת התיק, מבהיר כי לא יהיה שום הכרה ברפורמים, תוקף את 'הבית היהודי' על התנגדותם למינוי דיינים ספרדים ועוקץ את 'יהדות התרוה' שמשאירה את ש"ס לבד במאבק ויש לו גם עצה לראש הממשלה בנימין נתניהו שמתמודד כעת עם בדיקה משטרתית.

אני רוצה לפתוח את הראיון בנושא הבנות הספרדיות, שנה עברה, עדיין ישנן מאה בנות בירושלים ללא סמינר, עוד למעלה מחמישים ברחבי הארץ, מה עושים איתן?

"בעזרת השם כל הבעיות מטופלות על ידי נציגים שלנו וימצא פתרון לכולן", אומר דרעי, "כמובן שאני לא חושב שזה הפתרון לכתחילה, אני רוצה שבעתיד - כמו שבבית ספר היסודי - בדרך כלל אין בעיות בגלל שזה רישום אזורי, כל בית ספר אזורי צריך להיות לו המשך של תיכון, לא כתוב שהמשפט 'הוי גולה במקום תורה' נאמר על גם על בנות".

דרעי מסביר מדוע לא יישם את ה'רישום אזורי' כפי שהבטיח ואומר: "לצערי אנחנו נמצאים בקואליציה, בקואליציה צריך לוותר, כשהתחלתי לקדם את החוק ביחד עם שר החינוך, אחר כל הוא הודיע לי שהוא לא יכול לקדם איתי את החוק בגלל שיהדות התורה מתנגדת לחוק, הוא לא רצה להיכנס למשבר בקואליציה".

לדבריו: "זה לא סוד שיהדות התורה מתנגדת לדבר הזה. אחרי שהתייעצתי עם הרבנים, זה לא בשביל לעשות עם זה משבר, אנחנו חלק מהקואליציה, צריך לכבד אותם, הם טוענים שגדולי התורה שלהם מתנגדים. בינתיים אנחנו הולכים לפתרונות עם הנציגים שלו".

"בשלב זה - לצערי הרב - אני לא יכול לקדם את החקיקה הזו, צריך רוב בכנסת, אין לנו רוב", אומר דרעי ובכך לראשונה מצהיר על גניזת היוזמה לרישום אזורי, לפחות בשלב הזה.

"תנוח דעתם של ההורים, אנחנו נלווה כל בת עד שתכנס לסמינר שלה", אומר דרעי ומשגר איום ברור: "אם לא תהיה ברירה אחרת אנחנו נגיע עד בתי המשפט. נקווה שמנהלי הסמינרים ילמדו לקח ולא ייקחו אותנו לבתי המשפט".

אני רוצה לצטט לך ילדה ספרדייה: "אני לא מבינה למה אני צרכה להתקבל בפרוטקציות, למה לא מטפלים שכבר בהתחלה לא ישפילו אותי ויקבלו אותי כמו החברה האשכנזייה"...

"לא הגענו עדיין לימות המשיח. טוב שבת היום אומרת כזה דבר. זה סימן שהיא מרגישה יותר חזקה ושיש לה יותר גב. אני רוצה לומר, איפה היינו לפני כמה שנים, בשנים שעברו בחנוכה ובפסח של שנת לימודים היו לנו עדיין מאות בנות חוץ. ברוך השם אנחנו לא נמצאים שם יותר. בשנים האחרונות, בירושלים שם הייתה הבעיה הקשה ביותר, בתחילת שנת הלימודים הבנות כולן נמצאות בבית ספר".

"אבל אנחנו לא שולטים בזה", הוא מודה באכזבה, "אני לא שר החינוך, וגם לא ראש עיריית ירושלים. אנחנו צריכים להתפשר ואנחנו משתדלים לעשות את המירב שאפשר".

אני רוצה לעבור לנושא החקירה, דווח שהיא לקראת סגירה, איך עברה עליך התקופה הזו?

"אני באמת ובתמים אמרתי מהיום הראשון לחקירה, עליה שמעתי מהתקשורת. כמובן שזה בא לי בהפתעה, קיבלתי החלטה שברוך השם הקב"ה נתן לי את הכוחות לעמוד בה. אנחנו ממשיכים לעבוד כרגיל. אסרתי על הנציגים ועל כל עובדיי להתייחס ואמרתי להם להמשיך לעבוד כרגיל עם כל הקשיים, לא ביטלנו סיורים ופגישות".

יש תחושת הקלה?

"זה לא סוד שלא הוזמנתי לחקירה, לא התבקשתי, אני שמעתי כמוך בתקשורת בשבוע שעבר שאיזה שהוא כיוון שעומדים לסגור את החקירה. מתי שזה יגיע - אני מקווה שיגיע במהרה. אף אחד לא אוהב שיש עליו עננה כזו או אחרת. ה' יעזור, החיים ממשיכים הלאה".

אני רוצה לעבור לנושא הכותל הרפורמי, איפה הנושא עומד...

דרעי ממהר לתקן כי "אין כותל רפורמי, אסור אפילו להגיד את הביטוי הזה. הכותל הוא קדוש כולו כולל רחבת ישראל".

"לצערי הרב, לפני 16 שנה הקימו רמפה או רחבה קטנה ששם מתפללים מי שמתפלל שם. האמת שרק לפני חודש ראיתי אותה לראשונה. הייתה כאן כוונה, וניצלו אותה הרפורמים והקונסרבטיבים - לראשונה - להיכנס מהדלת הראשית.

"זה לא סוד, עשרות שנים שיש להם ניסיון לקבל הכרה על ידי ממשלת ישראל, במערכות הכשרות, בתי הדין, גיור ועוד ובכל פעם הם מנסים דרך בית המשפט עוד צעד ועוד צעד לקבל הכרה. זו מלחמה אידאולוגית שלהם להכיר בהם כזרם במדינת ישראל והם חשבו דרך הכותל והמועצה שתוקם הם יקבלו את ההכרה הזאת".

לדברי השר דרעי: "טרפדנו את העניין. הודענו לראש הממשלה - אין ממשלה עם החרדים שתיתן הכרה במישרין ובעקיפין לרפורמים".

המועצה שלהם נחשבת להכרה?

"כן, חד משמעית. מועצה שבה יהיו חברים שלהם שתמונה על ידי הממשלה זו הכרה בהם, המועצה הזו היא בעצם הכרה בכך שיש כמה זרמים והם גם זרם. רבנות משלהם. יש לנו קשיים גדולים בעיקר מבתי המשפט ויש לנו יועץ משפטי לממשלה שצריך להגן על זה וזה לא פשוט, אבל אנחנו מתמודדים עם זה".

איפה זה עומד כרגע?

"כרגע, אחרי פגישה לא קלה עם ראש הממשלה והרבנים הראשיים והיועץ המשפטי, הוא ביקש דחיה של חודש מבית המשפט. נראה מה בית המשפט יחליט.

"הם יודעים, יש הבדל גדול מאד בין מצב בו הממשלה מגיעה לפשרה עם הרפורמים דה פקטו זה נקרא הכרה בהם, לבין צו של בית משפט נגד דעתנו שכופים אותו עלינו. ואני מקווה שגם בית המשפט יבין שהכותל זה ציפור נפשנו ויש ציבור גדול של מיליון איש שמגיע לכותל מידי שנה שלא יעבור על זה לסדר היום שיפגעו בקדושה".

איך הגענו למצב שהחרדים שתקו בנושא, ורק לאחר הסערה התקשורתית פתאום המפלגות החרדיות ביקשו לשנות את המתווה?

"זה לא שקרה משהו ושתקנו, חלילה וחס. הייתה החלטת ממשלה, התנגדנו לה והיא לא יושמה. הודענו אז שהיות ושר הדתות צריך לחתום על התקנות ובלי שהוא יחתום אין לזה תוקף והודענו ששר הדתות לא יחתום. ראש הממשלה הבין שאצלנו זו חומה בצורה וזה ירד. הרפורמים חגגו מוקדם מידי והם לא יקבלו כלום".

יו"ר ש"ס מדגיש כי "אין לנו מניעה גם בכותל וגם במקוואות שהם יבואו ויכנסו. אין לנו מלחמה נגדם באופן אישי, כל אחד יכול להיכנס. המלחמה היא על הזרמים שלהם. לא ניתן להם להיכנס כרפורמים והם לא יכנסו לשם. רוצים לבנות להם מקוואות עצמאיים? שהסוכנות תעשה מה שהיא רוצה. במקוואות שלנו שמנוהלים על ידי הרבנות לא יהיו גיורים רפורמים או קונסרבטיבים".

השר דרעי, בוא נעבור לדבר על הוועדה למינוי דיינים, יש כבר פשרה עם 'הבית היהודי' בכדי למנות שישה דיינים לבית הדין הגדול?

"בוא נעמיד דברים על דיוקם. אין מלחמה בין ש"ס לבית היהודי, ש"ס לא נאבקת על עוד מינוי או על עוד מקורב אליה, המאבק הוא על צביון בתי הדין. המאבק של הראשון לציון, מאבק שקיבלנו במשך עשרות שנים ממרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שיהיה בית דין ראוי עם דיינים ראויים, זה היה ציפור נפשו של מרן.

"ויש לנו את בנו היום כנשיא בתי הדין וכשהוא אומר שיש דיין שזה לא מתאים למנות אותו, אנחנו נאבקים עד הסוף גם אם זה לא נוח לנו מבחינה פוליטית. לצערי פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו לבד בעניין".

לבד, זה אומר בלי 'יהדות התורה'?

"אני אומר שוב - לבד בעניין. אבל אנחנו לא נרתעים מזה. אנחנו רואים בזה צוואה של מרן זצ"ל וגם צוואה של הרב אלישיב זצ"ל, שגם אצלו זה היה בנפשו".

הטענה של 'הבית היהודי' היא שש"ס דורשת דווקא דיין ספרדי...

"אני לא אכנס לפרטים היות ומדובר פה בנושאים של דיינים ורבנים ואני לא רוצה לפגוע באף אחד. המאבק על צביון בתי הדין".

דרעי תוקף את 'הבית היהודי' ואומר: "הטענה שהם כביכול נאבקים על דיינים של כוח דהיתרא היא מגוחכת, כולם יודעים שמי שהולך עם פסיקת מרן יש לו את הכוח דהיתרא הכי חזק שיש".

דרעי עובר לתקוף אישית את סגן השר אלי בן דהן: "'הבית היהודי', כביכול, אלי בן דהן נאבק כאן. שים לב, הבית היהודי, נאבקים כל הזמן למנות דיינים רק אשכנזים, שתבין מה המשמעות של זה, ויש להם הרבה מועמדים ספרדים, והם דווקא נאבקים נגד הספרדים הללו, וזה אומר דרשני".

האם כל התנהלות של הוועדה לא פוגעת במעמד בתי הדין ולזילות בקרב הציבור, העם שבשדות?

"עמך בשדות יודע ורוצה דיינים הגונים וטובים ותלמידי חכמים. שום נזק לא נגרם מהמאבק. מה יביא ליותר תועלת לבתי הדין שיכנסו דייני צהר? שהרב עובדיה והרב אלישיב נלחמו נגדם בכל כוחם? שיביאו ציבורים שלמים שלא יסמכו על בתי הדין? היום יודעים שיש בית דין חזק שסומכים על הפסקים שלו אם יהיה זילות באופי של הדיינים אנשים לא יסמכו על בתי הדין".

במעבר חד, השר דרעי, איפה עומד המאבק שלכם נגד רמי סדן?

"בנוגע למאבק שלנו בחודש האחרון, הנה התגלה עוד אחד בגלי צה"ל, אני התוודעתי לזה רק במוצאי שבת ואני שומר רבינו תם כשפתחתי את הפלאפון, חיפש אותי הדובר שלי וכבר השעו אותו. זה לא היה קורה סתם. מה שמפקד גל"צ עשה ואני מברך אותו על כך, כי הוא הבין שיש תנועה שלא תוותר ותלחם בכל כוחה. גם ראש הממשלה שכתב על זה מבין, כולם מבינים שאנחנו נלחם ולא נשתוק".

אתה מבין את השתיקה של נתניהו בפרשת רמי סדן?

"אם הייתי מבין את ראש הממשלה מדוע לא התבטא בנושא סדן לא הייתי מבקר אותו. אמרתי אתמול שחבל שראש הממשלה לא עשה את זה גם לפני חודש על רמי סדן".

דרעי מבקש להבהיר כי "גם עם רמי סדן, אין לי שום דבר אישי חלילה וחס. המעט שאני מכיר אותו הוא לא עשה לי רע באופן אישי ולא נפגעתי ממנו. גם אם הוא ממשיך בתפקידו בינתיים, אל תראה את זה באופן סופי".

"הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו", מאיים דרעי. "אם הוא לא יבין את זה לבד אז מועצת הרשות השנייה וערוץ 10 יצטרכו להבין את זה. הם לא יוכלו לקדם שום דבר כי ש"ס תאבק איתם בכל הכוח עד שהם יבינו לבד שהם לא יכולים להמשיך כך".

השר דרעי, בהתחלה איימתם שאם הוא יישאר בתפקידו ש"ס לא תצביע עם הקואליציה...

"בהתחלה חשבנו שזה תלוי בהחלטה פוליטית או של מנכ"ל משרד תקשורת או של שר התקשורת, אך התברר לנו שמנכ"ל משרד התקשורת או שר התקשרות הוא לא מאן דאמר בנושא אלא הרשות השנייה וערוץ 10 והם יודעים את זה שיש להם בעיה קשה מאד בוועדת הכלכלה, כל יוזמה של חקיקה שלהם או הטבה תתקל בחומה בצורה".

דרעי חוזר להבהיר ומצהיר: "אני לא מבקש להדיח אותו אם הוא אומר שלא אמר את הדברים, שיעשו מכונת אמת ויראו מי משקר, אחרי שתתברר האמת אם הוא לא אמר אני הראשון שאבקש ממנו מחילה ואם הוא שיקר שילך הביתה".

מאבק כזה היה אמור להוסיף קולות לש"ס, בפועל ש"ס נשארת בסקרים על שישה מנדטים, זה לא מתסכל?

"כשיהיו בחירות בעוד שנתיים שלוש, בזמנם ובמועדם, נדבר".

דרעי מוסיף ואומר כי הממשלה הנוכחית היא הממשלה הטובה ביותר שיכולה להיות למגזר החרדי: "לא תהיה ממשלה יותר טובה לציבור החרדי ולציבור של ש"ס יותר מהממשלה הזו. אנחנו רק עם שבעה מנדטים. היינו כבר עם 17 ח"כים ועם 11 ח"כים והיה לנו פחות ממה שיש לנו היום. המנדטים הם לא חזות הכל"

לדבריו: "כמובן שטוב שיש עוד כמה גואטות טובים, הייתי רוצה עוד 5 גואטות".

היית רוצה עוד חמשה יגאל גואטה?

"כן, בוודאי. כל אדם הוא ייחודי. תראה איזה רוח רעננה הוא הכניס בחודשים האחרונים, שירבו כמותו. כל חבר כנסת כזה עוזר לציבור. אבל צריך לזכור שכל המטרה של המנדטים היא כדי שהקואליציה תהיה תלויה בך ותוכל להשיג הישגים. אנחנו משיגים את זה גם עם שבעה מנדטים".

דרעי מפתיע ומצהיר: "אין לי שום עניין ללכת עכשיו לבחירות גם אם הייתי יודע שמחר אקבל 15 מנדטים, אני לא מעוניין בבחירות. אם עם 7 מנדטים אני מצליח לקבל את כל מה שאני צריך. תזכרו שבסוף כל הכוח שיש לנו זה כדי לשרת ולעשות למען הציבור".

לסיום, כמי שעבר תקופה קשה, איזו עצה יש לך לראש הממשלה בנימין נתניהו שעודכן שנפתחה נגדו בדיקה משטרתית?

דרעי מרים את ספר התהילים הקטן שמונח לידו בחיוך ואומר: "דוד המלך, כאילו חיבר את זה בשבילי. כל פרק שאתה קורא כאילו דוד המלך חיבר את זה בשבילך ואין משהו שמועיל יותר לנשמה מלהתפלל לבורא עולם. אמונה וביטחון בבורא עולם.

"אסור להתייאש ולהיכנס למצבי רוח כאלה ואחרים. ברור שהיה קשה לי ביום-יומיים הראשונים. לפעמים יש כתבות לפני שמכינות אותך, אך אני הופתעתי לגמרי. באותו לילה הייתי באמצע דיון עם אנשים ופתאום הדובר הודיע לי. ישנתי בלילה התפללתי לבורא עולם וברוך השם הכל ממשיך, סוף האמת להתברר וכל אחד יעשה את משימתו".

"אני רואה שאכן כך נתניהו עושה. הוא ממשיך לעבוד ואני מאמין לו כשהוא אומר שלא יצא מזה כלום", מסיים יו"ר ש"ס השר אריה דרעי את דבריו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר