לא רק מוסלמים

'יהודים בני עדות המזרח ינזקו מהחלטת טראמפ'

הצו הנשיאותי של הנשיא החדש, שמטיל הגבלות על כניסת מוסלמים מ-7 מדינות לארה"ב ומסעיר את העולם, עלול לפגוע גם בישראלים ממוצא מזרחי - מזהירים גורמים הבקיאים בנושא (טיולים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה (צילום: שלומי כהן - פלאש 90)

דיפלומטים אמריקנים ועורכי דין שמתמחים בהגירה לארה"ב מזהירים: ישראלים שנולדו באחת מ-7 המדינות המוסלמיות שהנשיא טראמפ הוציא צו האוסר עליהם להיכנס לשטח ארה"ב למשך 90 יום, עלולים להיכלל ברשימת מנועי הכניסה, מאחר ובדרך כלל מי שנולד במדינה מסוימת תמיד ייחשב בעיני האמריקנים כנתין מדינה זו.

"אם אתה אזרח של אחת המדינות האלה ואתה לא אזרח אמריקני, חל עליך איסור של 90 יום להיכנס לארה"ב. זה חל עליך גם אם יש לך אזרחות נוספת כגון ישראלית וגם אם יש לך אשרת הגירה תקפה, ויזת תייר, ויזת פליט, ואשרת עבודה. גם אם יש לך גרין קארד אתה כלול באיסור הזמני", אומרת ל-ynet קונסולית אמריקנית ששירתה בעבר בשגרירות ארה"ב בתל אביב ומגדירה את עצמה כידידת ישראל .

גם עו"ד ליעם שוורץ, המתמחה בדיני הגירה לארה"ב, טוען דברים דומים: "יש חשש כבד שישראלים ילידי אותן שבע מדינות לא יוכלו להיכנס לארה"ב במשך תקופת האיסור. לכן אני ממליץ לישראלים כאלה שלא לנסוע בזמן הקרוב לארה"ב עד שנראה מי נגד מי פה ונבהיר את העניינים".

"אני לא חושב שאני מגזים שאני אומר את זה. האיסור הוא חד-משמעי", מוסיף שוורץ. "לא נותנים להיכנס לארה"ב למשך 90 יום גם אם יש לך אשרת סטודנט או תייר. יש כבר דיווחים על תקריות בנמלי תעופה בארה"ב שאנשים לא מורשים להיכנס ומגורשים".

אלפי ישראלים כבר מושפעים מהצו של טראמפ, מאחר והוא מבטל את התוכנית הקיימת זה כמה שנים לפטור מראיון אישי, במסגרתה מועמדים לוויזה בגילאים מסוימים - מעל גיל 80 ומתחת לגיל 14 - או מועמדים המחדשים ויזה קודמת לארה"ב, היו זכאים להגיש בקשה לוויזה ללא צורך בראיון קונסולרי.

כאמור, בעקבות הצו של טראמפ, כל מועמד לוויזה חייב לעבור ראיון בקונסוליה. ביטול התוכנית יגרום לעומס כבד על הקונסוליות האמריקניות בתל אביב ובירושלים, מה שצפוי לגרום לתקופת המתנה ארוכה מאוד לקבלת מועד לראיון זה.

בעקבות כך, נעשתה פניה ממשרד החוץ הישראלי לקונסול האמריקני בתל-אביב כדי להבין אם אכן הגזירה תחול על ישראלים ילידי המדינות המוסלמיות. לפי הפרסומים, הקונסול האמריקני ענה כי הנושא לא ברור והשגרירות עצמה ממתינה להבהרות ממשרד החוץ בוושינגטון.

ממשרד החוץ בירושלים נמסר: "אנחנו נמצאים בקשר עם הרשויות האמריקניות וממתינים בסבלנות להבהרות ולהסדרים הפרקטיים. אם נקבל הסברים משלטונות ארה"ב נעדכן את הציבור".

רשת CNN דייוחה אמש (ראשון) מפי גורם בממשל בוושינגטון, כי לאחר שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ הורה לאסור את כניסתם של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות, הבית הלבן עשוי בקרוב לחייב את פקידי המכס ורשויות הגבול לבקש ממבקרים זרים להציג בפניהם את רשימות אנשי הקשר בטלפונים הניידים שלהם ואת פרטי המשתמש שלהם ברשתות החברתיות.

יצויין, כי עדיין לא ברור אם דרישה זו הנה חוקתית. בעקבות התגברות אירועי טרור בהם מחבלים הביעו דעות קיצוניות בפייסבוק או בטוויטר טרם יציאתם לדרך, עלה לראשונה הרעיון לבדוק פוסטים של אזרחים זרים ברשתות החברתיות.

כבר בדצמבר 2016 דווח כי מבקרים זרים נדרשו על ידי הממשל האמריקני הקודם לספק מרצונם את פרטיהם ברשתות החברתיות, וברק אובמה אף אישר לבקש מידע רב יותר מאנשים שהיו ברשימות חשודים בטרור.

מוסלמים מוחים בארה"ב נגד הצו הנשיאותי (צילום: אורית בן-עזר, ynet)

גם אמש נמשכו ברחבי ארה"ב נמשכו הפגנות המחאה נגד החלטת טראמפ למנוע כניסה לארה"ב לאזרחי תימן, סוריה, סודן, סומליה, לוב, עיראק ואיראן. בכמה ערים בחוף המזרחי מחו עשרות אלפים בנושא.

טראמפ מצידו נשיא ארה"ב התייחס לפני זמן קצר לסערה שחולל הצו הנשיאותי שלו. "אין שום דבר נחמד בחיפוש אחר טרוריסטים לפני שהם נכנסים למדינה שלנו, אבל זה היה חלק גדול מהקמפיין שלי", הוא צייץ בטוויטר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר