אייל מליס מנכ"ל תנובה בכנס איגוד חברות המזון - דרך עוקפת להגדיל רווחיות: תנובה מרחיבה את ייצור תחליפי החלב
אייל מליס מנכ"ל תנובה בכנס איגוד חברות המזון (צילום: אוראל כהן)
אאא

הירידה במכירות מוצרי החלב של תנובה מובילה את המחלבה הגדולה בישראל להעמיק אחיזתה בתחום תחליפי החלב. ל”כלכליסט” נודע כי החברה נערכת לחדור לתחום תחליפי הגבינות ולהשיק בימים הקרובים סדרת ממרחי סויה בסגנון גבינה לבנה במגוון טעמים.

תנובה יוצאת למהלך לאחר שהשקיעה על פי בעשרות מיליוני שקלים במפעל סוי מג’יק של החברה, בהתאם לתוכניות האסטרטגיות של תנובה בהן סומן תחום תחליפי החלב כמנוע צמיחה. ההחלטה נבעה מזיהוי הרווחיות החריגה בגובהה שמניב התחום שצומח בקצב חד בשנים האחרונות.

מכירות תנובה בתחליפי החלב ברבעון הראשון של השנה מוערכות ב־27 מיליון שקל ואלו הניבו לה כ־14 מיליון שקל רווח תזרימי. מדובר בשיעור רווחיות חריג של כ־50%, זאת לעומת רווח תזרימי של כ־78 מיליון שקל ממכירות החלב ברבעון, שהסתכמו?? בכ־1 מיליארד שקל - כ־8% בלבד. הרווחיות הגבוהה מושגת בזכות חומר הגלם, שהוא זול בשיעור ניכר מחלב הפרה, העולה למחלבה 2.3 שקלים לליטר, והן בזכות המחיר הגבוה לצרכן, לעומת מחירו המפוקח של חלב רגיל. על פי הערכות בענף, תחום תחליפי החלב מספק רווחיות גולמית של 75%. בליטר חלב שקדים, שעולה כ־13 שקל, יש אחוזים אחדים בלבד של שקדים, והיתר הם לרוב מים וסוכר. ממרחי הסויה החדשים צפויים להימכר באריזות של 250 גרם במחיר של כ־10 שקלים, בעוד גבינה לבנה המצויה תחת פיקוח מחירים ומכילה חומר גלם יקר יותר עולה 6 שקלים.

בתוכניותיה האסטרטגיות סימנה תנובה את תחום תחליפי החלב כמנוע צמיחה מרכזי, והשקיעה בתחום זה עשרות מיליוני שקלים בתוך שנתיים. הכסף הןשקע במפעל סוי מג’יק, חברה־בת של תנובה המייצרת את תחליפי החלב: הוקמו קווי ייצור ונרכשה מכונה לשדרוג האריזות. המהלך יצא לדרך אחרי שבשנים האחרונות כמעט לא השקיעה תנובה בחדשנות. התוכנית העסקית שלה היא להיכנס בכל שנה לקטגוריה נוספת עם תחליפי החלב, עד שבסופו של דבר היא “תעתיק” את כל קטגוריות החלב לתחום תחליפי החלב.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מנגד גם שטראוס, שלא פעלה בקטגוריה עד כה, החלה לשווק לפני כחודשיים מעדן בשם יופיקס, שפותח בחממת פוד־טק. מדובר בסטארט־אפ הפועל בחממת The Kitchen של קבוצת שטראוס ורשות החדשנות, וקיבל מימון ממחלבות שטראוס ומקבוצה של משקיעים פרטיים בהיקף של 2 מיליון דולר. בתום שנתיים של פיתוח והכשרה בחממה, הקימה יופיקס מפעל לייצור בגליל התחתון והחלה לשווק את המוצר בשלב זה בטבע קסטל בתל אביב.

שוק צומח באופן עקבי

אף שבשנים האחרונות התמודד שוק המזון עם ירידה במכירות, קטגוריית תחליפי החלב רשמה עלייה של עשרות אחוזים בשנה. על פי נתוני סטור נקסט, מכירות תחליפי החלב הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים השנה ב־162 מיליון שקל, 15.7% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. מכירות הקטגוריה ב־2015 צמחו ב־19% ביחס ל־2014, אז עמדו המכירות על 143 מיליון שקל בלבד וביחס לאותה שנה, הקטגוריה מציגה השנה צמיחה של 51%.

תנובה שולטת עם נתח שוק של 49.8% בקטגוריית תחליפי החלב עם משקאות סויה בטעמים, משקה אורז, משקה שקדים ומעדני חלב על בסיס סויה. שסטוביץ, המפיצה בישראל את מותג אלפרו, מחזיקה ב־23%, וטרה של החברה המרכזית ב־5.5%. שחקניות נוספות בקטגוריה הן נטור פוד (5.5%), ליב וגד עם 2.7% כל אחת ויצרניות קטנות נוספות. אלא שהקטגוריה שהחלה דרכה בעיקר עם מוצרים עמידים, דוגמת אלו של אלפרו, התפתחה בשנים האחרונות למוצרים טריים, המהווים את ליבת התחום, ומייצרים את הצמיחה במכירות. בקטגוריית המוצרים הטריים, יש לתנובה שליטה כמעט מלאה. כך לדוגמה במשקאות סויה טריים שגלגלו מתחילת השנה מכירות בהיקף של 44 מיליון שקל, מחזיקה תנובה בנתח של 98.7%. ביוגורט ומעדני סויה המגלגלים 17.6 מיליון שקל, מחזיקה תנובה ב־62%.

המהלך של תנובה יוצא לדרך בעיתוי נוח במיוחד, על רקע רענון ההנחיות לאחרונה של משרד הבריאות בדבר צריכת סויה ומוצריה. ההנחיות מפריכות את החשש שסויה מעלה את הסיכון לחלות בסרטן שד, וקובעות כי צריכת סויה בטוחה בכל שלבי החיים. ההמלצות החדשות מתבססות על תוצאות של קרוב ל־200 מחקרים מקיפים שבוצעו ב־12 השנים שחלפו מאז הפרסום הקודם ומציגות עמדה עדכנית לגבי בטיחות צריכת הסויה מצד אחד, ויתרונותיה הבריאותיים מצד שני.