מוסף שבועי 11.2.14 כמה אפשר להעלות לעובד מחירים בלי להעלות לו את השכר איתן יוחננוף - יוחננוף הסירה מוצרים של תנובה מהמדפים
מוסף שבועי 11.2.14 כמה אפשר להעלות לעובד מחירים בלי להעלות לו את השכר איתן יוחננוף (צילום: עמית שעל)
אאא

לצד הירידה במכירותיה, מתמודדת תנובה עם מכשול חדש. ל"כלכליסט" נודע כי הנהלת רשת יוחננוף הודיעה למנהלי הסניפים לחדול מלהזמין חלק ממוצרי תנובה. יוחננוף הנחה את המנהלים אילו מוצרים יש להוציא מהמגוון כמו מוצרי מאמא עוף, יוגורטים ומעדני חלב ואילו מוצרים יוכלו להמשיך להזמין - כמו חלב לשתיה, שאין ביכולת טרה לספק בהיקף שיחפה על היעדר חלב תנובה.

ברקע הדברים סכסוך עסקי על תנאי סחר, נוכח צמיחה חדה בהיקף סניפי הרשת ורצונה להיות תחרותית במחירים לצרכן. מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה, נוכח היות תנובה הספק הגדול ביותר בשוק המזון והיקף פעילותה בשוק החלב. בעבר היו סיכסוכים עסקיים בין רשתות לבין ספקים גדולים שהזכורים שבהם שופרסל-יוניליוור, אושר עד-אסם, שופרסל-שטראוס ועוד. מקרה בו רשת מפסיקה להזמין מוצרי תנובה לא אירע בשנים האחרונות. יש בצעד זה לאותת עוד על היחלשות תנובה, גם ברמה התדמיתית מול הרשתות, שבעבר לא העזו להסתכסך עימה ונהגו להקפיד לעמוד בדרישותיה.

גם עבור יוחננוף, מדובר במהלך מסוכן, שכן מוצרי תנובה זוכים לפופולריות בקרב צרכנים, שעלולים, במקרה והסכסוך ימשך לאורך זמן, לערוך את הקניות ברשתות מתחרות. זאת ועוד, בשונה מסכסוך עסקי עם ספק מוצרים יבשים כמו אסם ויוניליוור, לקראתו יכולה הרשת להיערך עם מלאי ולגרום לכך שהצרכנים לא יפגעו, כשמדובר במזון טרי, אין אפשרות לפעול בדרך זאת. לרשת יוחננוף 21 סניפים בפריסה ארצית מנתיבות ועד חיפה. במהלך השנתיים הקרובות, עתידה הרשת להכפיל את גודלה, וזאת לאחר השקתם של סניפים חדשים המצויים בימים אלו בתהליכי בנייה והקמה. הרשת בבעלותו ובניהולו של איתן יוחננוף, החלה את דרכה כחברה סיטונאית על ידי אב המשפחה, מרדכי יוחננוף.

תגובת יוחננוף ותנובה עדיין לא התקבלה.