טור פרשנות

חוק הגיוס: אלו האפשרויות העומדות בפני הנציגים החרדים

"גדולי הדור יכריעו", נוהגים לומר, ובצדק, ראשי המפלגות החרדיות באשר להתנהלותם מול "חוק הגיוס" החדש • האופציות שיובאו בפניהם, אליהן הם ידרשו, כוללות ארבע דרכים, שונות זו מזו (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
גפני, דרעי וליצמן (צילום: אלכס קולמויסקי, יעקב כהן ויונתן זינדל - פלאש 90)

תזכיר חוק הגיוס, שנוסח על ידי הוועדה המקצועית של משרד הביטחון ושהופץ שלשום לכלל הציבור, גורם לדריכות במערכת הפוליטית, זאת בשל החשש להתנגדות חרדית ולמשבר שעלול לגרום להפלת הממשלה.

עד עתה גילתה הנציגות החרדית התנגדות ברמה מסוימת לחוק, אך נזהרה שלא לשבור את הכלים, מאחר והיא ממתינה להבאת החוק לעיונם של גדולי הדור.

מחר (חמישי) צפויה להתכנס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, כדי לדון בתזכיר החוק, תוך דאגה לשמירה על מעמדם של בני הישיבות. במקביל, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני מתייעצים עם גדולי ישראל, מנהיגי תנועותיהם, על מנת להכריע על הצעדים הבאים.

היום כזכור נפגשו בכנסת ראשי המפלגות החרדיות דרעי, ליצמן וגפני, וכפי שנודע ל"כיכר השבת" נודע, ארבע אפשריות עיקריות ניצבות כעת על הפרק.

אפשרות אחת היא לקבל את החוק החדש כפי שהוא, היות ומדובר ב'רע במיעוטו'. "לא חייבים להצביע בעד. אפשר להימנע ולהעלים עין", אומר הערב גורם פוליטי חרדי בכיר, שמסתמך על הטענה כי גדולי הדור יודעים שחרב בג"ץ מרחפת מעל, ובעוד שלושה חודשים יפוג תוקף החוק הנוכחי, ועל כן יש לדבריו "להזדרז באישור חוק חילופי".

אפשרות הפוכה, קיצונית, הינה התנגדות נחרצת ושבירת כל הכלים, עד כדי איום במשבר ופרישה מהממשלה, זאת בטענה שהחוק בעייתי בעיני חלק מהרבנים. אפשרות זו נראית מעט רחוקה, בעיקר כיוון שאין אלטרנטיבה ושהכל יודעים כי חייבים לאשר חוק חדש כבר בתקופה הקרובה.

אפשרויות הביניים, הנחשבות לריאליות יותר, מתחלקות לשתיים: לבקש מבג"ץ דחייה של חצי שנה ולנסות לחוקק חוק חדש גם אם בממשלה הבאה, או לבקש תיקונים בחוק החדש, בעיקר בנושא הסנקציות הכלכליות שיוטלו על הישיבות - שפי שאכן נוטים לנקוט המפלגות החרדיות. אופציה אחרונה זו, כוללת בקשת שינויים גם בסוגיית מאגר המידע על תלמידי הישיבות שאמור לקום.

"נלמד את הצעת החוק, ונביא אותה להכרעת גדולי ישראל". אייכלר במליאה (צילום ארכיון: מתוך ערוץ הכנסת)

הגורם הבכיר מדגיש ל'כיכר השבת, כי "אסור לשכוח שמדובר בסנקציות כלכליות, ולא פליליות. צריך לנסות להתמקח, ולהגיע להבנות מסוימות שיאפשרו את העברת החוק. יש גם לזכור, כי הסנקציות המדוברות צפויות לחול רק בעוד מספר שנים". לדבריו, תוקם וועדה בכנסת שתדון בחוק, ואז יראו לאלו הבנות ניתן להגיע.

הדילמה הגדולה תצוץ, במידה ויזדקקו לאצבעות הנציגים החרדים כדי לאשר את החוק בכנסת, במצב שלא יהיה רוב קואליציוני בלעדיהם. "עדיף לנו כמובן שהחוק יעבור תוך העלמת עין מצידנו, ואז זה יותר קל", אומר הגורם.

בתוך כך, ל'כיכר השבת' נודע כי במשרד הביטחון מגלים הערב אופטימיות זהירה, אולם לדברי גורם המקורב לוועדה יש להמתין לימים הבאים. "לא נוח לחרדים עם הסנקציות הכלכליות, אבל צריך להבין שזו האופציה היחידה שהחוק יעמוד במבחן בג"ץ", הוא אומר.

לדבריו, "יש פה הזדמנות היסטורית להעביר בבית המשפט חוק שנוסח על ידי בכירי הצבא והדרג המקצועי, בתמיכה שקטה של החרדים, ולעשות סוף לכל הסאגה הזו. אסור להפסיד את ההזדמנות".

כך או כך, הענין כאמור יובא להכרעת גדולי הדור, שיקבלו את ההחלטה האם להתנגד, להעלים עין או אפילו לתמוך - ובאיזו מידה - בחוק החדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר