התבטאות מקוממת

הנגבי עורר סערה: "פעולת חמאס - מינורית; הוא לא תקף בעיר הבירה תל אביב"

השר מהליכוד פלט את האמת: הממשלה לא ששה לשלם את מחיר הטילים בתל אביב • לבני, גבאי ופוליטיקאים נוספים תקפו את דברי השר בלי תיק: 'להדיח אותו מיד מהליכוד' (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' בכסלו תשע"ט | 15.11.18
השר הנגבי (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, התייחס היום (חמישי) לסוגיה הביטחונית שהעסיקה את ישראל בימים האחרונים, והתבטא באופן שגרר תגובות חריפות - כולל מראש הממשלה, יו"ר מפלגתו - ובקבות כך הוא בהמשך התנצל.

"האמת של הקבינט ושל ראש הממשלה ושל כל אנשי מערכת הביטחון הייתה הפוכה", אמר הנגבי בריאיון לרדיו גלי צה"ל, "כולנו חשבנו שמן הראוי להביא לקץ האלימות בעזה. היו לנו שתי דרכים, האחת של ליברמן שהציע 'מכה קשה', והשנייה היא הסדרה. אנחנו נמצאים עכשיו בעיצומה של תחילת האפשרות השנייה".

הנגבי הוסיף, כי "מכה קשה זה אומר כניסה למערכה ארוכה, שבה מדי יום לאורך שבועות ואולי יותר, עיר הבירה - הכלכלית - תל אביב, תהיה משותקת עם מאות רקטות בכל יום שאין לנו דרך לקעקע אותן אלא בשליחת החיילים שלנו לכל חור בעזה. נתב"ג יהיה משותק לאורך שבועות, ויש לכך השפעות על הכלכלה ועל התיירות. אין מלחמות ללא מחיר, ומי שלא שש לשלם מחיר - צריך למצוא חלופות למחיר".

על הפעולה בעומק הרצועה שהסתבכה ובמהלכה נהרג סגן אלוף מ', אמר השר: "יזמנו פעולה בעומק השטח שהיא הייתה מנוגדת לכאורה לרגיעה שהושגה, אבל יזמנו אותה כיוון שהאמנו בחיוניותה. כלומר, זה לא שחמאס פעל ללא עילה, הייתה לו עילה לנקום. הנקמה שלו הייתה מינורית. עם 470 רקטות הוא הצליח בסך הכל להרוג פלסטיני".

בעקבות דבריו, נמסר מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שולל לחלוטין אמירה המבחינה בין העוטף לבין תל אביב: "התוקפנות של חמאס איננה 'מינורית', ואין הבחנה בין הירי של חמאס לעבר יישובי הדרום לבין ירי לכל אזור אחר במדינת ישראל".

גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, תקפה את דבריו של הנגבי ואמרה: "שמעתי שר בממשלה שאומר 'לא דין עוטף עזה כדין תל אביב', הדבר הזה מזעזע בעיניי. יש שווים יותר ושווים פחות בחיים עצמם?".

גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי גינה את הדברים, ואמר: "על פי צחי הנגבי, על תושבי תל אביב אסור לחמאס לירות, ועל תושבי הדרום מותר. על פי הממשלה אי אפשר להגן על תושבי הדרום. שלטון שאין לו ערכים ומבדיל בין דמם של אזרחי ישראל - חייב ללכת הביתה".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, ניצל את ההזדמנות על מנת לחבוט בליכוד וראש הממשלה נתניהו. לדבריו, "אמירת הליכוד, לא בפעם הראשונה, לפיה יש הבדל בין תושבי עוטף עזה לתושבי תל אביב, היא חרפה ערכית וביזיון בטחוני. תושבי העוטף אולי משעממים את נתניהו, אבל הם אזרחים. מגיע להם ולילדים שלהם בטחון מפני הקסאמים".

יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל: "התבטאות כזו, כמו של צחי הנגבי, היא לא ראויה בעליל. כיצד יתכן ששר בישראל יתבטא בצורה כזאת? עוטף ישראל זו מדינת ישראל, ולארגון טרור אין מושג כזה 'מתקפה מדודה', על אחת כמה וכמה שאזרחי ישראל נפגעו בגוף ובנפש. אני דורש מהשר הנגבי להתנצל ומיד על דבריו הקשים."

לפי ח"כ בצלאל סמוטריץ', "אם ‎צחי הנגבי לא מודח היום מהליכוד, לליכוד אין יותר זכות קיום." גם חברת הכנסת לאה פדידה מסיעת המחנה הציוני התייחסה למפלגתו של השר הנגבי. "הליכוד תמיד התיימר להיות מפלגת העם: אם כך מתבטא שר מטעם הליכוד, זה רק מוכיח שהליכוד כבר מזמן התנתק מהעם", תקפה.

גם שרת התרבות מירי רגב, חברתו למפלגה של הנגבי, הפנתה אליו ביקורת: "צחי הנגבי ידידי, טעית! האמירה שלך לא היתה במקומה. כפי שאמרתי השבוע בסיורי בשדרות ובשדות נגב, 'דין עוטף עזה כדין תל אביב'. כל ירי שמסכן את שלומם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל בכל מקום, חייב לייצר תגובה קשה וזהה".

כאמור בעקבות הביקורת מכל קצוות הקשת הפוליטית, פרסם השר הנגבי הודעת הבהרה, מעין התנצלות: "‫מעולם לא עשיתי הבחנה בין חיי תושבי העוטף לבין חיי תושבי תל אביב, ואם כך הובנו הדברים אני מצטער על כך", אמר.

לדבריו, "ממשלת ישראל פועלת להגן על תושבי העוטף בכל כוחה, לוחמי צה"ל מתמודדים מזה חודשים ארוכים עם התקפות בלתי פוסקות על הגדר, ומיליארדים מושקעים בבניית מכשול תת קרקעי שימנע חדירת מנהרות טרור אל תוככי הישובים".‬

"‫דברי הבוקר כוונו לכך שמערכה רחבה בעזה הייתה מובילה בהכרח לקרבנות רבים בקרב לוחמינו, לירי מסיבי על תל אביב, לפגיעה כלכלית קשה, לפגיעה בתנועה האווירית לישראל ולהשלכות על המשק ועל התיירות. בסיום המערכה היינו עלולים למצוא עצמנו בדיוק באותה נקודה שבה אנחנו מצויים היום, ולכן העדפנו להגיע לרגיעה ארוכת שנים, ככל שהיא אפשרית, ללא הסלמה, למען תושבי הדרום ותושבי כל הארץ כאחד.".

הנגבי סיים את הבהרתו ואמר: "אין בדברים האלה כדי לבטא יחס שונה כלשהו כלפי תושבי הדרום, אנשים אמיצים ומסורים שהממשלה מחויבת לביטחונם כפי שהיא מחויבת כלפי כל אזרחי ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר