ד"ח המבקר

טעם לפגם: העסקה של בני גנץ ורוני אלשיך

מבקר המדינה חושף התנהלות לא תקינה שהובילה לעסקה על סך 50 מיליון ש"ח בלי מכרז. בנוסף, גנץ השתתף בדיון עם אלשיך • בליכוד דורשים חקירה פלילית נגד בני גנץ (בארץ)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

דו"ח של מבקר המדינה המתפרסם היום (רביעי) חושף עיסקה בין המשטרה, בראשות המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, לבין חברת "המימד החמישי", בראשה עמד אז הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ - כיום עומד בראשות מפלגת כחול לבן.

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, לא מזכיר את שם החברה או את שמו של גנץ, אך הפרטים בין החברה המכונה א', תואמים את פרטי החברה.

המבקר מעלה כי בשנת 2016 הציעה חברה המכונה א', שהיא ככל הנראה "המימד החמישי", למשטרה לרכוש מערכת טכנולוגית מתקדמת שהיא מפתחת. רוני אלשיך, אז המפכ"ל, הורה לבצע בדיקה מעמיקה בדבר יכולת המערכת ומידת התאמתה לצורכי המשטרה.

בדוח קובע המבקר כי המפכ"ל אלשיך השתתף בפגישה עם בכירי החברה ובהם גנץ עוד לפני ההתקשרות העסקית. שפירא מותח ביקורת וקובע כי יש בכך משום "טעם לפגם".

"משרד מבקר המדינה מעיר למשטרה כי יש טעם לפגם בהשתתפות הנציגים הבכירים של חברה א' בדיון האמור. מדובר בחברה שהיא בעלת עניין, ועל פי מהלך הדיון, הייתה הסתברות לכך שהמשטרה תידרש לנהל משא ומתן לקראת התקשרות עם החברה. במצב דברים זה, לא היה מקום לכך שבמסגרת הדיון המקצועי שבו נוכחים נציגים בכירים של החברה ידונו גורמים בכירים במשטרה במסלול ההתקשרות עם החברה", כותב המבקר.

באוקטובר 2016 סיווגה ואישרה ועדת המכרזים את ההתקשרות לביצוע הפיילוט בסכום של 4 מיליון שקלים בפטור מבצעי. במחצית השנייה של 2017 בוצע הפיילוט במשטרה. לצורך ביצוע הפיילוט רכשה המשטרה חומרה בסך 1.5 מיליון שקל.

על פי ההסכם בין החברה למשטרה, אם הפיילוט יבוצע בהצלחה לפי מדדים שייקבעו, המשטרה תתחייב לבצע את שלב ב', שהוא רכש המערכת המלאה במאפייניה הנוכחיים, ובכלל זה שירותי הדרכה וייעוץ בשווי כולל של כ-50 מיליון ש"ח.

חברת המימד החמישי מסרה בתגובה למבקר המדינה כי "לפי בירור שהתקיים עם נציגי החברה שנכחו בדיון זה, דיון זה עסק בהצגה כללית של החברה, המערכת והפתרון הייחודי שפותח על ידי החברה. בישיבה זו דובר על פוטנציאל שיתוף הפעולה בין המשטרה לחברה, ועל אפיקי פעולה אפשריים, ולא נדונו פרטי התקשרות עסקיים, ובוודאי שלא סוכם בה כל הסדר מסחרי. ככל שנושאים אלו נדונו בישיבה הרי שדיון זה התקיים לאחר שנציגי החברה יצאו מהדיון".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "ההחלטה לאמץ טכנולוגיות של בינה מלאכותית התגבשה במשטרה בהסתכלות לטווח הארוך, נוכח המציאות הטכנולוגית המתהווה ועל מנת לתת כלים למ"י להתמודד עם אתגרים אלה ולמלא את תפקידיה כגוף אכיפה וחקירה. ההחלטה לצאת לפיילוט נועדה לבחון הצדקת הקמת פלטפורמת בינה מלאכותית במשטרת ישראל ובכל מקרה לא ניתנה כל התחייבות ולא בוצעה כל התקשרות מעבר לפיילוט זה. הפיילוט נדרש כדי לדייק את הדרישה המבצעית שתאפשר קיומו של הליך תחרותי.

"ההחלטה על פטור ממכרז לצורך ביצוע הפיילוט, התקבלה על ידי ועדת המכרזים ואושרה בוועדת הפטור המשרדית של משטרת ישראל. הפיילוט בוצע במתקן משטרתי שהוקמה בו תשתית יעודית לטובת הפיילוט. כלל נציגי החברה שעסקו בפיילוט עברו בדיקות בטחון מידע נדרשות, החברה הקימה את הפלטפורמה על שרתי המשטרה בלבד וכל המידע שעלה נמחק מיד עם סיום הפיילוט. אנו בטוחים כי תוצריו של הפיילוט שממומשים בימים אלו בתוך המשטרה, ישדרגו בעתיד באופן משמעותי את היכולת הטכנולוגית של המשטרה לממש את ייעודה, ויהוו כלי נוסף במאבק בפשיעה על כלל גווניה".

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה לדו"ח: "אנו מודים למבקר המדינה על עבודתו החשובה. מדובר בדוח העוסק בהתנהלות המשטרה בכל הקשור למכרזים ופטור ממכרזים. בפעולתו של גנץ כיו"ר המימד החמישי לא נפל דופי. לצערנו דווקא בפרשה הביטחונית החמורה שמרחפת מעל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנוע מבקר המדינה מלחקור בשל חקירת המשטרה".

בתגובה לדו"ח, הגיש הליכוד דרישה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח מיידית בחקירה פלילית נגד בני גנץ. "התלונה הוגשה לאור הממצאים החמורים העולים מדו"ח מבקר המדינה ומעלים חשד שגנץ התקשר באופן לא-חוקי עם המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בניסיון לקחת במרמה 50 מיליון שקלים מכספי הציבור לחברת "המימד החמישי" בראשותו".

עוד נמסר מהליכדו כי "לפי דו"ח המבקר - החברה של גנץ שיקרה לוועדת המכרזים, גנץ ואלשיך פעלו בחוסר שקיפות, החברה של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 מיליון שקלים, הפסד שהיה צומח ל-50 מיליון שקלים לולא גנץ פשט את הרגל עוד קודם לכן".

"התקשורת וגורמי האכיפה קבעו כללי משחק שהציבור חייב לדעת הכל על מועמד לראשות ממשלה לפני הבחירות. בוגי יעלון אף אמר ש"ישראל צריכה ראש ממשלה שאין מה לחקור עליו". אסור שיהיה דין אחד לנתניהו ודין אחר לבני גנץ. יש להורות על חקירה מיידית של בני גנץ", נמסר מהליכוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר