הרב הוותיק הודח

כ-15 שנים אחרי: מהפך ב"ועדת הרבנים לענייני תקשורת"

בימים אלו מתחולל מהפך בוועדת הרבנים לענייני תקשורת, כ-15 שנים לאחר שהוקמה, עם הדחת הגר"צ פרידמן מניהול הוועדה ומינוי הגרי"ב ואוזנר וחיים לנג לוועד המנהל • כל הפרטים (אקטואלי)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הגאון רבי צבי פרידמן (צילום: שמואל דריי)

פרסום ראשון: כחמש עשרה שנים לאחר הקמתה של "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" על-ידי גדולי ישראל, התחולל מהפך של ממש בניהול הוועדה, בשיאה מונה ועד מנהל חדש, כך נודע ל"כיכר השבת".

הוועדה הוקמה על ידי גדולי הדור זצ"ל ויבדלחט"א מכל העדות והחוגים לפני כחמש עשרה שנה, כאשר כחברי ועדה מונו הרבנים הגאונים רבי צבי פרידמן - נציג מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, רבי עמרם אופמן - נציג 'העדה החרדית', רבי ישראל פישביין - נציג חסידות גור, רבי ברוך שרגא - נציג מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ורבי יוסף בנימין וואזנר - נציג סבו הגר"ש וואזנר זצ"ל. בנוסף, צורפו כחברי עמותה, מזכירי הוועדה חיים לנג מהציבור הליטאי ויונתן לפקוביץ מחסידות גור.

בשנים הראשונות פעלה העמותה על פי הוראותיהם של שני חברי הוועד המנהל, הרב פרידמן והרב פישביין, כששניהם סומכים על העסקנים לפקוביץ ולנג שיפעלו מטעמם בכל ענייני הוועדה.

לאחרונה, בשל תלונות שהגיעו אליו הקשורות בהתנהלות העמותה, החליט הגר"צ פרידמן להתערב בנעשה בוועדה, ופנה במכתב לכל חברות התקשורת בו הוא כתב כי הוא מתנגד לחסימות של מאות אלפי מספרים בבת אחת ללא בדיקה פרטנית של כל קו.

ל'כיכר השבת' נודע כי הגר"צ פרידמן אף פנה לביהמ"ש במסגרת הליך המתנהל נגד הוועדה והביע את דעתו נגד חסימות הקויום "הקולקטיבית" כלשונו. עוד נודע ל'כיכר השבת' כי לאחר שנודע לרב פרידמן על קיום בדיקה של רשם העמותות בגין התנהלותה הכספית של העמותה, הוא שלח מכתב נוסף לחברי העמותה, בו דרש להחזיר את העמותה להתנהלות חוקית ותקינה.

רק בחורף האחרון, חשף "כיכר השבת" כי רבי צבי פרידמן דרש מהוועד המנהל של 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' להחיל פיקוח על מחירי מכשירי הטלפונים הניידים הכשרים.

בתגובה לכל הנ"ל, חברי העמותה הרב פישביין והרב וואזנר, שיגרו מכתב לרב פרידמן על כינוס האסיפה הכללית של העמותה כאשר על הפרק מינוי חברי ועד מנהל חדשים. הזימון לכינוס האסיפה הגיע לחברי העמותה בערב פסח כשתאריך ההתכנסות נקבע למחרת הפסח.

בתחילת השבוע אכן התכנסה האסיפה הכללית של ועדת הרבנים לענייני תקשורת בבית הועד הכללי ברחוב הרב קוק בירושלים, ובה הוחלט להדיח את הרב פרידמן מתפקידו בניהול הוועדה ולמנות במקומו את הרב וואזנר והמזכיר חיים לנג, כשגם הרב פישביין נשאר חבר ועד מנהל כפי שהיה. ההחלטה, התקבלה ברוב קולות.

מי שעמד בראש האסיפה בתחילת השבוע במשרדי ההקדש הכללי, היה המזכיר חיים לנג, ויו"ר האסיפה היה הרב יוסף בנימין וואזנר. עו"ד יונתן ברמן, בא כוחו של הרב פרידמן, טען כי האסיפה אינה חוקית. מנגד, עו"ד דוד הלפר, שייצג את חיים לנג טען כי האסיפה חוקית לחלוטין.

וכך, מיד עם התכנסות האסיפה מונה הרב יוסף בנימין וואזנר ליו"ר האסיפה ברוב קולות, ובנוסף מונה הרב וואזנר לחבר ועד המנהל לצד הרב ישראל פישביין שהיה חבר ועד מנהל גם קודם לכן. וכאמור אף חיים לנג מונה במקומו של הרב פרידמן.

בישיבה עצמה טענו חלק מחברי העמותה כי גורמים אינטרסנטיים מטעים את הגר"צ פרידמן, ועל כן מעתה מי שייצג את הרב פרידמן בוועדה יהיה מזכיר הוועדה חיים לנג.

גורמים בוועדת הרבנים לענייני תקשורת אמרו ל'כיכר השבת' כי לפי החוק חייב הועד המנהל למנות את החברים בו כל 3 שנים וזאת הסיבה להתכנסות האסיפה ביום ראשון. לדבריהם, הרב צבי פרידמן לא הגיע לאסיפה ועל כן לא מונה מחדש לועד המנהל. "אם היה מגיע לאסיפה יתכן מאוד שהיה מתמנה מחדש, בחודשים האחרונים מקורבי הרב שיגרו כמה פעמים עורך דין נגד פעילות הועדה לדיונים בבית המשפט, ובנוסף הרב לא הגיע לישיבת הנהלה, מה שהביא לשינויים מטבע הדברים".

הגורמים מוסיפים ואומרים כי "אין כאן הדחה אלא הליך שאושר על ידי כל החברים בוועד ובעמותה. צר לנו שגורמים אינטרסנטים מטעים את הרב פרידמן".

גורמים בסביבת הגאון ר' צבי פרידמן מסרו ל'כיכר השבת' בתגובה: "עזות המצח של אותם עסקנים ממשיכה - אין להם בעיה להמשיך ולשקר בדברים שכל דרדק מכיר ויודע וניתנים לבדיקה. על פי חוק יש להחליף או למנות מחדש ועד מנהל בכל 4 שנים או לחילופין בכל שנה, ולא בכל 3 שנים כפי שנטען. ולמרות זאת במשך 12 שנה מ-2007 לא התכנסה האסיפה ולו פעם אחת כדי להחליף את הועד. האסיפה כונסה פעם אחת בשנת 2015 ואישרה רטרואקטיבית את הדוחות של השנים שקדמו - כולל מינויים של חברי הועד בכל אותם שנים.

"כינוס האסיפה לאחר כל אותם שנים, ימים ספורים לאחר הודעתו ומכתביו של הגאב"ד הרב פרידמן כי הוא מתנגד במישורים מסויימים לפעילות העסקנים - אינה מותירה ספק בדבר כוונות האסיפה כפי שאף הגיעו לידי ביטוי בסופו של דבר בהדחתו של הרב מניהול הוועדה.

"מצער לשמוע כי הם ממשיכים להטיל רפש בגאב"ד הרב פרידמן כאילו ניתן להטעותו חלילה, הרב הגאון ר' צבי פרידמן מצוי היטב בעניינים ועומד מאחורי כל מכתב וכל עמדה שהובעה על ידו ובשמו בכתב ובעל פה, ובדיוק זו הסיבה שגרמה לאותם עסקנים לנקוט בצעד מחפיר שכזה ולסלק את הגאב"ד מדרכם".

כמו כן הוסיפו וציינו כי "הוועדה ויתרה על מקור סמכותה, הוועדה שאבה במשך כל השנים את מקור חיותה כאשר חסתה בצילם של גדולי ישראל זצוק"ל שהקימו אותה באחדות נדירה של כל העדות והחוגים ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב שמינה את נאמנו רבי צבי פרידמן לשליחו בוועדה - לאחר הצעד החמור שנעשה אתמול על ידי אינשי דלא מעלי - הוועדה הפכה להיות סקטורית ומגדרית של קבוצות מסויימות בלבד ואינה מחייבת ואין לה כל סמכות לפעול עבור ציבור ממשיכי דרכו ותלמידיו של מרן הגרי"ש זצוק"ל".

ניסיונות 'כיכר השבת' להשיג את תגובת מזכירי הועדה חיים לנג ויונתן לפקוביץ, לא צלחו. לכשתתקבל תגובתם - נפרסמה לאלתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר