"מקבל איומים על חיי"

האימאם המוסלמי: "אני מגן על ישראל, כי אני אוהב אותה"

לתנועת ה-BDS הוא קורא "עבריינים"; הוא מתנגד למעשי טרור; מטיף לאהבה וקורא לכיבוד זכויות האדם באשר הוא אדם. האימאם המוסלמי מצרפת, חסן שלגומי בראיון ל"כיכר השבת" • צפו (בעולם)

שלומי בלוך | כיכר השבת |
(צילום: אריאל ליבא, יוחנן בלייך)

חסן שלגומי הוא אימאם מוסלמי צרפתי, שבניגוד למקובל בקרב אימאמים בצרפת בפרט ובעולם המוסלמי בכלל, בו הם מטיפים להרג ולטרור כנגד יהודים וישראלים ותומכים בתנועות חרם על ישראל כדוגמת ה-BDS - שלגומי בניגוד לכל אלו, מסרב להצטרף ללהקת הגינוי והטרור כנגד ישראל ודווקא מביע בה תמיכה בלתי מסויגת.

לתנועת ה-BDS הוא קורא "עבריינים", הוא מתנגד למעשי טרור ומטיף לאהבה וכיבוד זכויות האדם באשר הוא אדם. "בקוראן לא כתוב לטבוח את השונה", הוא אומר. "הקוראן נמצא בכדי לכבד את בני האדם".

במהלך ביקור שערך בארץ עם משלחת של אימאמים ותלמידים מצרפת שאורגנה על ידי ELNET - ארגון המתמקד בחיזוק קשרים בין קובעי ומשפיעי מדיניות בישראל ואירופה, העניק אימאם חסן שלגומי ראיון בלעדי לשלומי בלוך, פובלציסט צרפתי ואיש עסקים עבור "כיכר השבת" בו הוא שוטח את משנתו ומביע סלידה מארגוני הטרור ומגורמים קיצוניים.

הראיון המלא:

שלום לך אימאם שלגומי, מ"דרנסי" שבפריז. תודה על הסכמתך להתראיין ל"כיכר השבת"

נוכחותך בארץ בכלל, ובאתר יד ושם בפרט - סמלית. במיוחד בתקופה שהכחשת השואה גוברת בעולם. ביקורך מוערך ע"י הישראלים והקהילה היהודית, אך מגונה ע"י הקיצונים. מה אתה עונה להם?

אתה יודע, לצערי תמיד חלק מהאנושות תתנגד, אנחנו נמצאים ביד ושם, לולא הצד האפל של האנושות לא היינו פה (ביד ושם) זה הצד החשוך של אירופה. לפני כמה דקות נחשפתי לקטסטרופה אנושית. לדעתי צריך להיות נחוש נגד המיעוט הזה. עלינו להתקדם. הצעירים (שהשתתפו איתי במסע לישראל) שהיו פה, או האימאמים שגם היו, צריכים לאזור אומץ.

"אללה" איתנו (המתונים) לא איתם (הקיצונים). "אללה" עם אהבה, עם כבוד האדם, עם הדו שיח. אפשר להביע דעה שונה, ניתן לחלוק פוליטית, אבל על החיים לא ניתן להתווכח. אי אפשר להתפשר על כבוד האדם. לדוגמא, המשלחת של הצעירים שביקרו פה איתי, שינו את עמדתם. יש הבדל משמעותי בין מה ששומעים לבין מה שרואים פה בשטח. אני מציע להם: רק תסתכלו.

בדיוק היום כשביקרתי אצל נשיא המדינה הוא סיפר לנו: "עושים את זה עבורנו, לא עבורכם. עושים את זה עבור החברה. למצוא את הכבוד לכולם המיעוט הזה (הקיצונים) צריך לגנות אותם".

הרוצחים והמפגעים הם אנטישמיים, אנטי ציונים, אנטי האנטישמיות כולה. אנטי דת. אין לזה שום קשר לדת. רוצח זה רוצח. מארח (המחבל של בית הספר אוצר התורה בטולוז) האחים קואשי (שביצעו טבח במערכת העיתון "שרלי הבדו" לאחר שפרסמה קריקטורה על מוחמד) קוולבלי (שחטף וירה ביהודים במרכול היפרכשר בפריז) הם רוצחים.

במבט שלי, גם ה-BDS הם כאלו. פלילים, למה? הם זורקים ומשמידים סחורה שהיא פרי ויצירה של "אללה". למה זורקים? כי זה מגיע מישראל? תתביישו לכם, זה סחורה מארץ קדושה. רק לפני יומיים ביקרתי במפעל שמעסיק 3000 עובדים פלסטינים וכ-2000 ישראלים שעובדים ביחד. זה - מקדם את האנושות. למה הם מרעילים אותה?

בדיוק רציתי לשאול אותך על עמדתך האמיצה והכנה נגד החרם על ישראל של ה-BDS. אתה אמנם זוכה בשל כך להרבה חברים בישראל, אך גם קונה לעצמך אוייבים במקומות אחרים.

כן, אני משלם על זה מחיר יקר. גינויים, איומים, הוצאת דיבה, הוצאת דבריי מהקשרם, אבל צריך להיות אמיץ. אם אוהבים וחפצים בשלום, צריך אומץ ולא עוזר להיות דו-פרצופי ולשחק משחק כפול, גמגומים זה לא עובד.

פגשתי בפראג רב חשוב שנגע לליבי בדבריו. נפגשתי איתו באחד המוזיאונים. "זה לא יאומן," הוא אמר לי. "הנאצים לא היו רבים אך רוב העם היה שקט". זה רצחני, זה אנטישמי, זה אלים. לא רק אלים אלא ששתיקת ההמונים, הפחד של ההמון לא מובנת. מפחדים... ממה? תבואו להתרשם בעצמכם, תבואו ללא דעה קדומה ותראו את האמת בשטח.

אני לא מגן על ישראל רק בשביל אהבת ישראל, זה גם בשביל אהבת האדמה הזאת, בעבור שהאנשים יוכלו להתווכח. יש אכן בעיות פוליטיות, יש קושי עם הפלסטינים, יש בעיות גם עם אחרים, אבל בזכות ההידברות והדיאלוג והסתכלות חיובית - תבואו להתרשם בטוב במקום להביא לפה את שנאתכם. במקום להביא את המחלוקת שמאחוריה ממסתתרת הסתכלות חשוכה שמחזירה את הנאציזם.

כשראיתי לפני זה שהגרמנים מחרימים חומרים וסחורה ישראלית, חשבתי לעצמי, זה מורשת הנאצים. החרם הכלכלי יוביל עד החרם התרבותי וזה יסתיים ברצח!

מבלי רצון לעשות הכללה, כמובן שלא כל האיסלאמים טרוריסטים, אבל עובדה שרוב מתקפות הטרור בעולם התבררו כמתקפות איסלאמיות. איך אתה מסביר את הסילוף הזה של האיסלאם שהיא דת של שלום במקור?

צריך להפריד בין דת האיסלאם לאיסלמיסטים. האיסלאמיזם היא מחלה, זה סרטן, זה רעל.

אתה משתמש במילים קשות.

זו המציאות. האיסלמיזם אין לו קשר לאיסלאם המתון. האיסלאם הוא חזון של שלום ואהבה, כמו היהדות או הנצרות או כל דת אחרת שמבוססת על ערכים אנושיים, רוחניות. הקצה השני - לא.

צריך גם להפריד בין ההיסטוריה לבין הדת. כי אצלנו הדת התבססה ב-23 שנים אצל הנביא מוחמד ובמשך 1,400 שנה היו רציחות ותקופות אפלות. אבל כל זה לא קשור לאיסלאם אלא קשור לתקופות שלטון שונות.

והדבר השלישי הוא האיסלאם הפוליטי שצריך להילחם בו. צריך להילחם באחים המוסלמים, בווהאביה, מי מממן את האיסלאם הפוליטי? צריך לבדוק. האחים המוסלמים, חסן אליבנא, עז אדין אל קאסם, תנועת החמאס, המופתי של ירושלים בתקופת מלחמת עולם השנייה אמין אל חוסייני.

אידאולוגית השנאה שמנסה "כאילו" לעזור לנושא הפלסטיני כדי לסחוף את ההמון גם אידאולוגית וגם רוחנית, צריך להילחם באחים המוסלמים גם במימון. מי מממן אותם. הרי זה לא קאטר כי הם מממנים את החמאס, וזה גרוע מבחינת הדת.

אני כאיש דת מגנה את זה, אבל צריך גם להציג לזירה הפוליטית שלקטארים, לטורקים ולאיראנים יש חזון לתמוך באיסלאמיזם הפוליטי. צריך לדעת שלא כל המיליארד וחצי מוסלמים בעולם כולם 'בן לאדן'. ולא כל ה-6 מיליון או 10 מיליון בצרפת כולם מראח קוואשי או קולובלי (מחבלים).

את היודע, כאשר אבד על חמיד אבוהוד נכנס לבטאקלן בפריז הוא הרג וירה ללא הבחנה במוסלמים - ולא מוסלמים כאחד. האנשים האלו לא מחפשים לדעת... אני נחשב בעיניהם כבוגד. אני מאויים ומקבל הרבה איומים על חיי. הוציאו כנגדי 'פתווה' (פסק דין המתיר הרג) גם דאע"ש וגם חיזבללאה ועוד כמה.

כל השנאה הזאת למה? כי הם לא מאמינים בדו שיח בכבוד האדם. הם מעוניינים רק בטרור ובשנאה.

האם אתה חושב שעם העלייה של האנטישמיות בצרפת ועם עליית מפלגת הימין הקיצוני כפי שראינו בבחירות לפרלמנט האירופאי לא מזמן, האם יש עתיד ליהודים בצרפת? וגם אם יורשה לי, גם לערבים ולאיסלאמיסטים?

זה מפחיד. הקיצונים הם אלה שגדלים. יש משל של הפילוסוף אבן ח'לדון, פילוסוף בעל שם עולמי שהיה אומר שההיסטוריה חוזרת על עצמה. לצערי, הקיצונים שוב עולים כפי שעלו בתקופת מלחמת העולם השנייה, הקיצונים, האיסלאם, טרוריסטים עולים, הימין הקיצוני עולה, השנאה והאנטישמיות גוברת. (האנטישמיות עלתה ב-74% בשנה האחרונה.) הדעות הקדומות, השנאה, זה מפחיד, כן.

העתיד של היהודים על כף המאזניים. אבל יחד עם זאת, אי אפשר להתייאש ולהרים ידיים. אי אפשר לנטוש את ההיסטוריה והזיכרון של 6 מיליון יהודים, לא. צריך התנגדות.

האם אתה מאמין שבקרוב יצטרפו אליך עוד אימאמים עם האומץ והיושר כמו שיש לך ויוכלו לגשת לנושא עם הפיקחות והאמת הנדרשים?

אני מבטיח לך שיש לי אימאמים איתי פה במשלחת בארץ, יש לי גם אימאמים בצרפת, אני ייסדתי את ועידת האימאמים החופשיים. לאלו שמאמינים בחיים. מאמינים בחיי אדם ובזכויות האדם. לכבד ולאהוב את האחר, בקוראן לא כתוב לטבוח את השונה, הקוראן נמצא בכדי לכבד כבוד האדם. וזה המאבק לטווח הארוך.

מר חסן שלגומי, תודה רבה על הראיון.

מרסי, תודה רבה, שוקראן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר