רפואת שיניים – כל ההתמחויות

בישראל רשומים כ-7,000 רופאי שיניים ועוד היד נטויה. בעיקרון קיימים שני סוגים של רופאי שיניים, רופאים רגילים ורופאים מומחים. במאמר זה נסקור את התמחויות השונות של רופאי השיניים (לימודים)

רופא שיניים המתמחה בכירורגיית פה ולסת הוא בעל ידע רחב (צילום: יח"צ)

ישראל היא מעצמה בכל הקשור לרפואת השיניים ומספר רופאי השיניים לנפש גדול משמעותית ביחס למדינות המערב. בארץ יש רופא שיניים על כל 750 תושבים, לעומת 2,000 עד 3,000 באירופה ובארצות הברית. בישראל רשומים כ-7,000 רופאי שיניים ועוד היד נטויה. בעיקרון קיימים שני סוגים של רופאי שיניים, רופאים רגילים ורופאים מומחים. במאמר זה נסקור את התמחויות השונות של רופאי השיניים.

באופן כללי

רופא שיניים הוא בוגר שש שנות לימודים ברפואת שיניים ובעל תואר דוקטור לרפואת שיניים, עמד בבחינות משרד הבריאות וקיבל רישיון לעסוק ברפואת שיניים. לימודי רפואת שיניים מתקיימים באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים וכן יש רבים הלומדים בחו"ל.

רופאי שיניים כלליים מוסמכים יכולים להמשיך ללימודי התמחות ולקבל הסמכה כרופאי שיניים מומחים באחד מתחומי ההתמחות העיקריים ברפואת שיניים, שכעת נפרט אותם.

פריודונטיה

זהו תחום העוסק ברפואת החניכיים וההתמחות בו אורכת שלוש שנים וחצי. רופאי שיניים פריודונטיים מטפלים במחלות חניכיים, היגיינת הפה ובבעיות שונות הנוצרות ברקמות ובעצמות החניכיים.

אנדודונטיה

עיסוק בשורש השן וחוד שורש השן. ההתמחות בו אורכת שלוש שנים. רופאי אנדודונטיה עורכים טיפולים מורכבים בשורש השן ומרכזים את הטיפול שנגרם עקב נזקים דנטאליים בעקבות פציעה וטראומה חיצונית. רופאי שיניים אנדודונטיים מומחים משתמשים במכשור מיוחד לטיפול בתעלות השורש, שאינו מצוי בדרך כלל במרפאות שיניים רגילות. למשל, מיקרוסקופ מיוחד המאפשר לו לצפות בתעלות השן במהלך הטיפול.

מתי הולכים לאנדודונט מומחה? כשמופיעות מחלות בשורש השן כתוצאה מפגיעה או חשיפה של מוך השן, שזהו החלק עם כלי הדם והעצבים, שלרוב מלוות ברגישות בשיניים וכאבים חזקים מאוד.

אנשים עם בעיות שורש קשות כגון תעלות מפותלות, ובעיות כרוניות בשורש השן הם קהל היעד של רופאים אנדודונטיים.

אורתודונטיה

זהו ענף העוסק ביישור השיניים וההתמחות בו אורכת שלוש שנים וחצי. רופאים אורתודנטים משתמשים במכשור קבוע ונייד המאפשר יישור של השיניים לצורך סגירה טובה של הלסתות מטעמים אסתטיים ורפואיים.

יישור שיניים בדרך כלל מטפל באי-התאמה של הלסתות, קושי בסגירת הפה וחוסר סדירות של השיניים. כשרוצים ליישר שיניים עקומות ולהחזיר אותן למקום הולכים לרופא אורתודנט, או כאשר רוצים לסגור רווחים בין השיניים במטרה להשיג חיוך מושלם.

כירורגיית הפה והלסת

כירורגיית פה ולסת עוסקת בביצוע טפולים ניתוחיים של אזור הפה והלסתות וההתמחות בתחום זה נמשכת חמש שנים. במסגרת כירורגיית פה ולסת נעשות עקירות כירורגיות, השתלות שיניים, הסרת גידולים ונגעים שונים, ניתוחים אסתטיים בחלל הפה וטיפול בפגיעות טראומטיות שונות בפה ובלסת.

רופא שיניים המתמחה בכירורגיית פה ולסת הוא בעל ידע בכל הקשור לאנטומיית הפה, הלסתות והגולגולת והוא מסייע במגוון טיפולים וניתוחים. החל מטיפול בלסתות בולטות, טראומה של הפנים בעקבות תאונת דרכים ועוד.

שיקום הפה

זהו תחום התמחות העוסק באסתטיקה של הפה בהשבת תפקודן של השיניים והלסתות לתפקוד תקין. ההתמחות בשיקום הפה נמשכת שלוש וחצי שנים. רופאים מומחים בשיקום הפה בונים תוכנית שיקום למטופל, מבצעים אותה ומרכזים את הטיפולים השונים הקשורים בה. שיקום הפה מתמקד בדרך-כלל בבניית שיניים חדשות במקום שיניים חסרות בפי המטופל או ייצוב מחדש של הלסתות שיצאו מאיזון עקב חוסר בשיניים.

רפואת הפה

רפואת הפה הוא תחום התמחות העוסק במחלות המופיעות בחלל הפה ובטיפול בחולים בסיכון גבוה. ההתמחות נמשכת ארבע שנים. רופאי שיניים המתמחים ברפואת הפה מטפלים במחלות שונות, גידולים ונגעים בחלל הפה וכן בביצוע טיפולים בחולים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה כגון חולים סוכרתיים וחולי סרטן.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר