התרגיל הפסול והסודי

בעיות הזיכרון והגרסאות הסותרות של ניר חפץ

"אני כבר מתבלבל לי מה אני זוכר מהחקירה ומה אני באמת זוכר, זה מתערבב": תמלילים חדשים מחקירת יועצו לשעבר של נתניהו מעלים שאלות קשות בנוגע לעדותו של חפץ (חדשות)

(צילום: פלאש 90)

האם ניר חפץ ניסה לרצות את חוקריו בעקבות הלחצים שהפעילו עליו? הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל חושף הערב (שני) כי ניר חפץ אמר את הדברים הבאים לפני ואחרי החתימה על הסכם עד המדינה: "אני כבר מתבלבל לי מה אני זוכר מהחקירה ומה אני באמת זוכר, זה מתערבב".

בהזדמנות אחרת אמר: "זיכרון זה לא הצד החזק שלי. אני חלש בטווח ארוך, אני אזכור עכשיו הרבה אבל עוד חצי שנה אשכח".

גם אם לניר חפץ יש בעיות זיכרון, 15 הימים הרצופים שבהם היה עצור, מהתקופות הארוכות בתולדות המדינה לעבירות צווארון לבן, גרמו לו להיזכר בפרטים חדשים - חלקם מאירועים שלא התרחשו כלל.

בחתימת הסכם עד המדינה הבטיח חפץ שיוכל לקשור את נתניהו לאישור עסקת בזק-יס על ידי תיאור פגישה משולשת של אלוביץ', נתניהו ושלו.

בחקירתו הוא אכן מספר:

חפץ: "אני בהלם שאני זוכר".

חוקר: "אתה זוכר כי היו לך שבועיים לחפור רק בזה".

חפץ: "אתה יודע מה? נכון. לא ידעתי את זה על המוח האנושי".

חוקר: "הוא מזהה אינטרסים המוח האנושי".

חפץ: "אני בטוח שזה היה ממש כמה ימים לפני הבחירות. נתניהו ידע שאני בא לענייני הבחירות, לא היה לו מושג על הדבר הזה".

יש רק בעיה אחת: באיכון הטלפונים מתגלה שלא היה שום מפגש משולש בתקופת הבחירות. התאריך היחיד שבו נפגשו השלושה הוא ארבעה חודשים לפני הבחירות, ב-28 בנובמבר 2014. לכן, חמישה חודשים אחרי חקירתו כשמתברר שהגרסה שמסר איננה נכונה, חפץ מזומן ומנסה לתקן את גרסתו.

חפץ: "זה יכול להיות גם מיד אחרי הבחירות. למה? כי בתקופה הזו הייתי בצוות המשא ומתן הקואליציוני, אז גם הייתי כמעט כל בירושלים. מה גם שזכור לי שהפגישה הייתה באווירה נינוחה, לכן זה לא הפליא אותי אם זה היה גם אחרי הבחירות. ביקשתי את הפגישה מדוד שרן".

אך בזמן הפגישה האמורה לא היה משא ומתן ושרן כלל לא כיהן בלשכת ראש הממשלה. אך בפרוטוקול נרשמות רק ארבע מלים: חוקרים ונחקר יצאו מהחדר. כשהם חוזרים והתיעוד מתחדש חפץ פשוט נזכר בתאריך הנכון: "בואו נגיד סתם, עשרים ושמונה בנובמבר 2014".

בנוסף, במהלך תקופת מעצרו הארוכה, כלומר לפני שחתם על הסכם עד המדינה, קיבל חפץ יחס קשה מהחוקרים. מהתמלולים עולה כי לאורך כל חקירתו הוא התלונן על עקיצות הפשפשים, אך במקום טיפול הפציר בו החוקר לחתום על הסכם. כשחפץ אומר לחוקר: "תן לי טיפול למה אני יוצא מדעתי מהגירודים האלה, זה פשוט משגע אותי הגירודים" – שאל אותו החוקר בתגובה אם שמירה על זכות השתיקה שווה לו את כל "הגירודים והבלאגן והסבל וחוסר השינה הזה?".

במקרה אחר אף איימו החוקרים על חפץ כדי לשכנע אותו לחתום: "מה שחשוב לי שאתה תבין, אם לא הבנת את זה עד עכשיו, זה שאנחנו יודעים הכל. אנחנו אוספים ראיות נגדך, ואנשים מדברים. ואתה יודע אתה נמצא בתחנה והרכבת שם והדלתות עוד שניה נסגרות. ויש מי שנכנס לרכבת ונוסע, ויש מי שמתלבט. ומה קורה למי שמתלבט?".

בנוסף, על פי מידע שהגיע לחדשות 12 המשטרה הפעילה לחצים מיוחדים על מנת לגרום לחפץ לחתום על הסכם עד המדינה. כחלק ממאמצים אלו זימנה המשטרה לחקירה אדם נוסף שאינו קשור כלל לתיק 4000 בתירוץ קלוש, ובמהלך חקירתו נשאל אותו אדם שאלות לא רלוונטיות - כל זאת על מנת להפוך את חפץ לעד מדינה. הלחצים אכן עשו את פעולתם - חפץ החליף עורך דין וחתם על ההסכם.

בדיווחו במהדורה המרכזית הערב אמר עמית סגל כי משרד המשפטים עשה הערב מאמצים גדולים בכדי למנוע את פרסום הפרטים של אותן טענות.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לחדשות 12: "אין בכוונתנו לנהל את הליך השימוע בתקשורת. היועץ המשפטי לממשלה לא אישר אף אחת מהפעולות הנטענות בשאילתה. יובהר כי אין באמור לאשר את אמיתות הטענות העולות בשאילתה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר