זוועה בירושלים?

תחקיר מטריד במיוחד: מאות ילדים עברו התעללות קשה

הפרשה שמחרידה את ירושלים החרדית: מאות ילדים בשכונות החרדיות בירושלים עברו התעללות קשה במיוחד באמצעות אלמונים שלקחו את הילדים מבתי הספר בעשור האחרון (חדשות חרדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

במשך עשור זה היה נשמע כמו אגדה אורבנית בלבד, כזו שהופיעה אף על לוחות המודעות בשכונות החרדיות אך היה קשה להתייחס אליה ברצינות, אבל על פי תחקיר 'המקור' ששודר אמש (חמישי), מאות ילדים חרדים עברו חטיפות, התעללויות במקומות מסתור תוך מתן סמים מטשטשים ואזיקה על ידי זרים שככל הנראה תיעדו את האירועים הקיצוניים וההזויים במיוחד.

על פי התחקיר, בעשור האחרון התקבלו במשטרה יותר ממאה עדויות של ילדים שעל-פי החשד נפלו קורבן לחטיפות על-ידי זרים בשכונות החרדיות בירושלים. בתחקיר שוחח חיים ריבלין עם עשרות הורים ומטפלים כגון פסיכולוגים וקלינאיות תקשורת שמתארים כולם קווים דומים לפרשה המחרידה שעדיין לא נפתרה.

על פי התחקיר, הילדים נלקחו לאור יום מהמסגרות הלימודיות למקומות מבודדים שם עברו התעללות קשה במיוחד.

תחילת הפרשה, הייתה ב-2010, בשכונת נחלאות שם החלו להתקבל תלונות על אנשים זרים שחוטפים ילדים מהסעות לבתי ספר או לגנים במטרה להתעלל בהם. בתחקיר נאמר כי הילדים טוענים שנחטפו על-ידי אנשים המשתייכים לדת הנוצרית שהכריחו אותם לבצע טקסים סאדיסטיים מה שהפיץ בזמנו את השמועה בירושלים כי מדובר במיסיונרים, דבר שלא הוכח בינתיים ועל פי ההערכות היה כחלק מההטעיה שביצעו החוטפים כדי לבלבל את הילדים.

על פי התחקיר, שנתיים לאחר מכן עברה הפרשה לסנהדריה שם החלו לצוץ סיפורים עם מאפיינים דומים של התעללות בילדים שלוו בטקסים מוזרים של התעללות בחתולים וכדומה.

במסגרת התחקיר פורסם תיעוד שצולם במצלמה נסתרת בפברואר 2012 בירושלים, ובו מפגש בין שמונה מילדי שכונת נחלאות - אז ילדים בגילאי גן ובית ספר יסודי - עם הגאון הרב משה שפירא זצ"ל. הילדים סיפרו לרב שפירא על כך שהם נחטפים דרך מנהרות למנזרים וכנסיות. הם הצביעו על אנשי כמורה שלדבריהם ניסו להמיר את דתם והטבילו אותם לנצרות. עוד נאמר על לרב כי גיורת תושבת שכונת נחלאות שיתפה פעולות עם החוטפים. הרב הורה לפגוע בה וברכושה ואכן כמה ימים לאחר מכן היא הוכתה קשות על ידי רעולי פנים. יצוין, כי לא היו הוכחות ברורות לסיפורי הילדים והקיצוניות של הסיפורים הפכה אותם לקשים לתפיסה ולכן גם כל הגורמים התקשו להאמין להם.

על פי עדויות הילדים, הם נהגו להישאר בהסעה ואז היו עולים "האחים של נהג ההסעות" ולקחו אותם "למנהרות". על פי התחקיר היו דמויות בתוך מוסדות החינוך כסייעות ושרתים ששיתפו פעולה וסייעו בהוצאת הילדים ממוסדות החינוך.

אחת האימהות סיפרה: "התקשרו מהגן באמצע היום ואמרו שהילד לא הגיע בבוקר לגן. הוצאנו אותו לגן, שמנו אותו בהסעה. איך זה יכול להיות שהוא לא הגיע?". היא הוסיפה כי בנה נלקח "למקום מבודד, שיש בו בעלי חיים". אחד האבות שהתראיין לתחקיר סיפר על כי בנו תיאר "מרתף שאליו יורדים כל הילדים" ואב אחר סיפר על "תיאורים של מקום שנשמע כמו מנהרה. אחד הילדים סיפר שמישהו דקר אותו". המנהרות המדוברות לא נמצאו למרות חקירת המשטרה.

אם אחרת תיארה כי "מישהו נכנס לתוך הגינה" ולקח משם את בתה; אחרת סיפרה כי בנה "דיבר הרבה על בורות שהכניסו אותם (את הילדים) אליהם". על הדקירות שעליהן דווח אמרה אחת האימהות כי בנה במהלך הטיפול "קרא לזה חיסונים. הוא לקח איזו בובה והתחיל להזריק לה בין אצבעות הרגליים".

בתקופת כהונתו של המפכ"ל דאז רוני אלשיך, הוקם צוות חקירה מיוחד שהקצין העומד בראשו התראיין אף הוא לתחקיר ואף פרץ בבכי כשהחל לתאר את המקרים, אך מחוסר ראיות - התיק נסגר.

ראש צוות החקירה בפרשה, סגן-ניצב גלעד בהט, אמר כי מדובר בכמה סיפורים שונים וכי לא בהכרח יש קשר ביניהם. "החקירה הזאת התנהלה זמן רב, ובמשך שנתיים לא הייתה שום ראיה שיש כאן קבוצה מאורגנת. הניסיון לקשור בין הפגיעות לא קיים. יש כאן מקרים של פגיעות מיניות, אבל אין ראיה שמחברת בין כל המקרים. אנחנו חיים בעולם משפטי של ראיות".

בהט טוען, כי מדובר ככל הנראה בהונאה של המטפלים למרות שאין להם כל סיבה לעשות זאת והן לנוכח העובדה שמדובר בכמה עשרות מטפלים שונים שמספרים סיפורים דומים. "כמות הזמן והמשאבים שהשקענו בחקירה הזאת בכללותה היא גדולה מאוד. אם היה ל כיוון חקירה שהיה מוביל אותי לאותה כת או לארגון שלא משנה מה מטרתו, הייתי מביא אותם לדין", אומר בהט.

יצוין, כי רבים שחקרו את הנושא טוענים כי מדובר באוסף שמועות בלתי מבוססות. הם מצביעים על כך שלא נמצאה כל עדות מבוססת אפילו לאחד מכל מקרי החקירה, ומדובר בכמה מאות מה שהופך את הספק לממשי עוד יותר. גופים רבים שעורבו בנושא וחקרו אותו טוענים כי מדובר בשמועות שעוותו וגרמו להורים לשאול את ילדיהם שאלות מכוונות ש"זיהמו" את העדויות והפכו אותן ללא יעילות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר