וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם

'כיכר השבת' הדליק את האור למאות בנות סמינר בבני ברק

ימי חנוכה מספקים לנו הזדמנות להציץ אל הסיפורים המרגשים בהם 'כיכר השבת' הסיר את החסמים והדליק את האור בביתם של האנשים שנזקקו לכך • זהו סיפורן של מאות בנות בבני ברק (אקטואליה)

אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם • פרויקט חנוכה: נושא אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים האשכנזיים, אינו דבר חדש, אך אם חשבנו שהנושא חלף עבר מן העולם - טעות בידינו. 'כיכר השבת' גילה ומצא בשנה שעברה כי בבני ברק, מעל ל-200 תלמידות - שרובן ספרדיות, נותרו בלי מקום לימודים. לאחר מאבק עיקש וארוך שהוביל 'כיכר' מול כל הגורמים הנוגעים בדבר, בחסדי השם הבנות התקבלו לסמינרים.

במהלך שמונת ימי החנוכה, נפרסם כאן ב'כיכר השבת' שמונה סיפורים בהם זכינו להדליק את האור עבור מי שהיה זקוק לכך. אם גם אתם צריכים את עזרתנו, נשמח לסייע ולהשיב לכל פניה.

הכתבות בנושא >>

הכל החל בחודש ניסן בשנה שעברה בו קיבלו הבנות תשובות מהסמינרים. חשיפת 'כיכר השבת', גילתה כי בעיר בני ברק ישנן כ-200 תלמידות, שצפויות לסיים את שנת הלימודים בבית הספר היסודי, מבלי שהן יודעות היכן ילמדו בשנה הבאה לאחר שלא קיבלו תשובה חיובית מהסמינר אליו הן נרשמו.

בתחילה היה נראה כי מדובר בסיפור ללא מוצא, שכן בניגוד לערים אחרות בהן ישנה בעיה דומה של אפליה, הרי שבבני ברק היה מדובר במספר שיא שלא זכור כמותו של בנות שנותרו ללא מענה.

כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', עיקר הבעיה הייתה כמובן עם בנות ספרדיות, מה שהוגדר על פי מנהלי אחד הסמינרים, כ"משפחות פשוטות", משפחות שלא "זכו" לקשרים במקומות הנכונים וכן בנות ממשפחות מודרניות.

בתו של הרב פינקוס נואמת נאום רווי אמונה, בפני אלפי בנות סמינר

מנהלי הסמינרים, מצידם, ניסו להתעלם, העבירו את הכדור מאחד לשני, אך הבינו כי השנה הדבר לא יתאפשר, הן לאור המעקב של 'כיכר השבת' והן לאור המעורבות הישירה של ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין.

בתחילה, עלתה ההצעה להקים סמינר חדש בבני ברק, קצת יותר מודרני מאלו הקיימים. ההצעה נתקלה בהתנגדות נחרצת של אחד ממנהלי הסמינרים הגדולים, שחשש, לפחות באופן רשמי, מ"מתן לגיטימציה למודרנים".

בסופו של דבר, לאחר סדרת כינוסים והתייעצויות במעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, הגיעו בעיריית בני ברק לשורת הסכמות עם מנהלי הסמינרים, שהביאו לקבלתן של למעלה מ-160 תלמידות.

נשיא ה'מועצת' הגר"ש כהן: 'אסור להתפשר על אף תלמידה' (באדיבות המצלם)

ל'כיכר השבת' נודע כי בכינוס במעונו של הגר"ח קנייבסקי, ברחוב רשב"ם, הציגה הרבנית קולדצקי בפני אביה את המצוקה הגדולה. "שכל אחד יוותר קצת", הורה הגר"ח, כשהוא מכוון בדבריו למנהלי הסמינרים, שהטילו את האחריות איש על רעהו.

בעקבות הוראתו, סוכם כי בכל כיתה בבני ברק ילמדו 46 בנות - במקום 44 כיום, כך שלאור העובדה כי בעיר ישנן עשרות כיתות ט', הרי שמדובר בפתרון מיידי לעשרות בנות.

בנוסף, הוחלט כי הסמינרים לבנות עדות המזרח - גברא, אלקיים ותהילה, יפתחו כיתת ט' נוספת, ובכך יינתן מענה לעשרות בנות נוספות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר