הרצפה עפה, התקרה קרסה

הנס של בית וגן: "אם היו אנשים בביהכ"נ - הם היו נהרגים"

הרצפה התרוממה, התקרה קרסה, הדלתות נעקרו והספסלים עפו - כך נראה פנים בית הכנסת "בית יהודה" בשכונת בית וגן, שאך בנס, פיצוץ הגז שאירע בו - לא גבה חיי אדם • צפו בתיעוד (אקטואליה)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
ההרס בתוך בית הכנסת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"אנחנו עומדים במקום מאוד מסוכן, כי הוא יכול כל שניה לקרוס למטה", כך תיאר בפנינו איש כבאות והצלה, שליווה את ביקורינו בתוך מתחם בית הכנסת "בית יהודה" ברחוב אבוהב בשכונת בית וגן בירושלים, שעה קלה לאחר שפיצוץ עז החריד את המקום ופצע באורח נס, רק שניים, במצב קל.

המראה שנגלה לעינינו היה מזעזע, פנים בית הכנסת היה הרוס ושבור, התקרה קרסה, הספסלים התהפכו ושינו את מקומם והדלתות נעקרו.

ההרס מסביב לבית הכנסת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"היה פיצוץ של גז למטה", הסביר לנו לוחם האש, "ההדף עלה כלפי מעלה, הוא הרים את כל הרצפה ואת כל המדרגות, כל החדר קרס, אחר כך ההדף נמשך פנימה והעיף את הדלתות החוצה".

"בתוך בית הכנסת עצמו, מה שקרה פה אפשר לקרוא לה נס - אם היו פה אנשים הם היו נהרגים" הוא מספר, "כל הרצפה התרוממה, הכסאות התרוממו עד הגובה של התקרה ונפלו; אם היה פה מישהו, הוא היה נהרג מיד במקום".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יצוין כי גם מחוץ לבית הכנסת נראה הרס רב כאשר במרחק עשרות מטרים נראו שברי אבנים שהתעופפו מעוצמת הפיצוץ במבנה בית הכנסת.

כשעה לאחר הפיצוץ הגיעו למקום נציגי חברת הגז ואנשי פיקוד העורף. המשטרה, כאמור, סגרה את המקום מחשש לקריסה של המבנה. הסריקות והפעילות במקום יימשכו לאורך הלילה ובשעות הבוקר יצטרפו כוחות חדשים.

הרב יונה פודור, רב בית הכנסת שבו אירע הפיצוץ, סיפר ל'כיכר השבת' בזירת האירוע כי קיבל הודעה מחתנו על האירוע ומיד הגיע למקום. "אין לנו גז", הוא אומר, "למרות שיש מטבח אבל לא משתמשים בגז, עשרות שנים שאנחנו קיימים - לא משתמשים בגז".

הרב יונה פוגל בשיחה עם 'כיכר השבת'

"ביום יום יש תפילות, שחרית, מנחה וערבית, יש שיעורים, היום למדו שניים בחברותא עד חמש דקות לפני מה שקרה, הם יצאו ואז זה קרה. היה הגזבר שלנו שמתחזק את המקום שהוא הוריד או העלה את השאלטר, ואז אירע הפיצוץ".

איך מתקדמים מכאן?

"שאלה טובה, המשטרה הודיעה שמשביתים את המקום ליומיים הקרובים, להיות כאן אי אפשר. ספרי התורה מונחים בית הכנסת, נבקש רשות להוציא אותם; העירייה הבטיחה שהם מאבטחים את המקום, אנחנו נמצא מקום חלופי".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

טפסר משנה רוני סונינו, מפקד תחנת הבירה, סיפר ל'כיכר השבת': "קיבלנו קריאה על פיצוץ נפחי, שמענו את הפיצוץ עד התחנה שלנו, כבאים הבינו שזה משהו גדול מעבר לרגיל, יצאו כוחות מתוגברים, הגיעו למקום, זיהו שהיה פה נפגע, עשו סריקות, חדרו לתוך המבנה וביררו לגבי לכודים, הבנו שאין לכודים כרגע במקום, אנחנו עדיין ממשיכים בסריקה האחרונה על מנת לשלול לגמרי לכודים. יש לנו שני נפגעים, האירוע תחת חקירה, אני מקווה שנסיים אותו בשעות הקרובות".

טפסר משנה רוני סונינו מספר על האירוע

אביגיל, אחת השכנות של בית הכנסת, סיפרה ל'כיכר השבת' כי "שמעתי בום רציני וכל הבית רעד, באתי לשם ומה שאני רואה, חשבתי אולי נפל פה איזה טיל כמו שנופלים בדרום, יצא עשן מבית הכנסת 'בית יהודה', בעלי תמיד מתפלל שם אפילו שזה אשכנזי הוא היה מתפלל שם ערבית, והיום הוא היה בבית כנסת אחר. לא הרחתי ריח של גז, ראיתי עשן אבל לא הרחתי גז, יצאתי החוצה וראיתי את החזן של בית הכנסת עומד בכניסה אמרתי כנראה הוא היה בפנים".

כפי שדווח מוקדם יותר ב'כיכר השבת', שלושה בני אדם נפצעו באורח קל בפיצוץ שאירע בבית כנסת "בית יהודה" ברחוב אבוהב בשכונת בית גן בירושלים. תושביה החרדים של השכונה חוו רגעים של פחד ותבהלה בעקבות הפיצוץ העז שהחריד את השכונה.

זירת האירוע (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

חמישה צוותי כיבוי חילוץ והצלה מתחנות ירושלים, כוחות הצלה ומשטרה, הוזעקו למקום וכעבור זמן קצר נמסר כי אין לכודים ובחסדי שמים רק שלושה בני אדם נפצעו באורח קל.

מפקד כוחות כב"ה בשטח דיווח כי מדובר במבנה בן 3 קומות, המשמש כבית כנסת ואולם אירועים הנמצא בקומה התחתונה של המבנה, שם הצטבר ככל הנראה גז שדלף על פי החשד מצובר גז סמוך כאשר בשלב מסויים, נוצר ניצוץ שגרם לפיצוץ הגז ולהרס משמעותי במבנה.

לוחמי האש בשטח, עדכנו כי בעקבות הפיצוץ, יש חשש לקריסת המבנה, ולפיכך הוזמן מהנדס מבנים מסוכנים למקום. מהדף הפיצוץ נפצעו שלושה אנשים ששהו במבנה ובסמוך לו, והם פונו מהמקום ע"י כוחות ההצלה להמשך טיפול בבית החולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר