היסטוריה ואקטואליה

התעלומה נחשפת: כך הופצה בשורת סגולת קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה

השתתפותם של שני הצ'אלמרים, רבי שולם גפנר ור' זלמן שפר, בתוכנית טלוויזיה בערוץ הראשון עם המדריך זאב וילנאי, חשפה לעולם את סגולת הקבר בעמוקה. מרתק (אקטואליה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי זלמן שפר ורבי שלום גפני בתוכנית (צילום מסך: כאן 11, הערוץ הראשון)

היו היו לפני שנים רבות שני צ'אלמרים ששמם רבי שולם גפנר ור' זלמן שפר, שניהם עמדו בראשות חברת "חלקת מחוקק", שהתעסקה בגילוי קברי קדמוננו ברחבי הגליל העליון, התחתון והאמצעי.

מידי כמה חודשים בממוצע "התגלה" קבר חדש (ישן) של צדיק מדורות עברו, ובאופן מידי ארגנה חברת "חלקת מחוקק" נסיעות המוניות באוטובוסים מפוצצים במטיילים ששמחו שמחה רבה ועצומה על כל קבר שהתגלה.

תפילה בקבר בעמוקה (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

על גורל עובדי ונהגי אוטובוסים של חברת "חלקת מחוקק" שלעתיד לבוא בתחיית המתים יקומו הנפטרים, ואז יתבטלו הנסיעות ההמוניות לקברי הגליל, התבטא בחריפות כ"ק האדמו"ר הבית ישראל: "אל דאגה מהקברים שהם גילו ברחבי הגליל אף אחד לא יקום ויוכלו להמשיך בנסיעות גם לאחר ביאת המשיח". כך פרנסת כל המתעסקים בנסיעות מובטחים לעולמי עד גם לאחר הגאולה בקרוב בימינו…

• • •

סגולת הקבר בזכות שידור תוכנית טלוויזיה של הערוץ הראשון!

מצאתי בתוכנית "המקור" של ערוץ 1 משנת תשל"ה (1975) שנערכה במסגרת מסיבת יום הולדת למדריך טיולים המפורסם זאב וילנאי שהוזמנו אליה רבים מחבריו וידידיו, ביניהם כמובן גדולי וחכמי חברת "חלקת מחוקק" הגאונים רבי שלום גפנר ורבי זלמן שפר.

זאב ןילנאי (צילום מסך: כאן 11, הערוץ הראשון)

רבי זלמן שפר באותה תוכנית חשף בפני עם ישראל את הסגולה, והעיד שהוא לקח אוטובוס מלא בתיירים ותיירות מחו"ל לרחבי הגליל, ולא תוכנן באותה הנסיעה ביקור בקבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה, אולם תיירת רווקה התעקשה והסיתה את כל הנוסעים לדרוש מהרב שפר שיוביל אותם למקום הקדוש בעמוקה!

כנראה שהרב שפר לא עמד בלחצים, ולקח את האוטובוס לעמוקה, תוך כדי שהתיירת צילמה אותו רוכב על גמל... תוך חודש היא התארסה, ולאחר שנה אותה תיירת הגיעה שוב לארץ ישראל כמובן עם בעלה, לביקור אצל הרב שפר והודתה לו תוך שהיא מטעימה שהיה זה בזכות הביקור אצל קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה.

כעת אתם מבינים גולשים יקרים באיזה אופן התפרסם הסגולה הנפלאה? כמובן בערוץ הראשון...

• • •

לסיום, נביא פה ציטוט מדויק של המלל של אותה התוכנית לטובת ציבור הגולשים שלא יוכלו לצפות בתוכנית המרתקת (שכאגב נציין שבתקופה הנ"ל, יכלו לעשן בתוך אולפן הטלוויזיה, מחזה מרנין לב...)

• • •

מתחיל המנחה: "זאב וילנאי בשורת ושרשרת עיסוקך אתה פוגש גוונים רבים ורחבים של הישוב כאן בארץ, ביניהם יושבים איתנו כאן שנים אם אפשר לקרוא להם ידידיך, נגיד שאתה קשור איתם בסוג של עבודה רבי זלמן שפר ורבי שלום גפנר, היכן מקום הפגישה שלכם מר וילנאי?".

רבי זלמן שפר ורבי שלום גפני בתוכנית (צילום מסך: כאן 11, הערוץ הראשון)

"אולי יהיה מוזר לכם", עונה וילנאי, "אנחנו נפגשנו על קברי צדיקים, על קברים קדושים, הקדשתי הרבה מאוד מחיי לקברים הקדושים, אמרתי לכם כבר גודלתי בצילה של מערת אליהו הנביא מקום קדוש, בנעורי הורי לקחו אותי אומנם הם הלכו להתרחץ בחמי טבריה, אבל אני הלכתי לקבר רבי מאיר בעל הנס, ראיתי את החגיגה עשתה עלי רושם כביר! ראיתי שיש מקום בארץ שכל היהודים מתאחדים ביחד, כל העדות והארצות והשפות והתרבויות, אל מול המקום הקדוש, וכשבאתי אל מירון וראיתי את הריקודים הללו וכיצד במעגלי הרוקדים מכל המינים, אמרתי זה דבר נפלא.

"עסקתי הרבה מחיי בקברים קדושים ואני שמח מאוד שהנה אותה תורה שכתבתי אותה והוצאתי ספר גדול על הקברים הקדושים בהוצאת מוסד הרב קוק, מצאתי חסידים שממשיכים בתורה הזאת, רבי שולם גפנר באמת אדם שמסמל תקופה! אני תמיד אומר, התולדות שלנו בארץ ישראל זה ציוניות – ציוני קברים, וציוניות.

"ציוני הקברים אין אנחנו עכשיו מעריכים את זה כמו שצריך להעריך את זה, הם ממלאים תפקיד חשוב, וחברים אם אתם תקחו את הגאוגרפיה של הישוב שלנו במקומות קדומים, תראו שהם קבעו את הגאוגרפיה של אותם מקומות! אם זכינו לישוב קיים בפקיעין זה לא הודות לאדמה הפוריה זה הודות לקברים שהיו שם, ואם זכינו לישוב בשפרעם, זה הודות לקבר קדוש שהיה שם, או ישנו שם, ועוד עיירות בגליל.

רבי זלמן שפר ורבי שלום גפני בתוכנית (צילום מסך: כאן 11, הערוץ הראשון)

"בחצביה אותו מקום שנמצא כעת אצל פתח'לנד, בצידון וכו', הם קבעו את הגאוגרפיה של ארץ ישראל! והתרשמתי מאוד והנה רבי שולם גפנר ורבי זלמן הם עושים עבודה חשובה מאוד, ראשית כל, הם שומרים על הקברים, כל קבר זה מקדש מעט בחיינו! ושלום גפנר פה אנחנו נפגשנו הרבה וכיתתנו את רגלינו בהר הזיתים גילה וגם סיפר לי, אני גליתי אגדות וגם מגלים קברים, באים יהודים ושואלים, היכן קבר יונתן בן עוזיאל. היכן קבר של חוני המעגל? איפה הקבר של אביו של יהושע בן נון, לא רק יהושע בן נון, שבעים הזקנים, פנחס וכו'".

פונה המנחה: "ר' שולם גפנר מה חשיבות העבודה שאתם עושים והיכן משתלב וילנאי בתמונה?".

עונה גפנר: "חיפשתי ספר שמרכז את כל הדברים של הקברים, וזה מצאתי ב"מצבות קודש" ואז חשבתי אם המחבר חי למה אני אקרא בספר, אני אדבר עם המחבר בעצמו אז טלפנתי אליו והוא אמר לי ארבעים שנה אני מחפש משוגע כמוהו ומצא אותי.. ואז עשינו את ההכרה, והרבה נעזרתי על ידו, והוא גם עזר על ידי, אני מקווה שהוא עוד יתלבש כמוני גם כן.

(צחוק בקהל)

"ר' זלמן שפר", פונה המנחה, "היכן העזרה שאתם מקבלים באופן ממשי מוילנאי?".

עונה ר' זלמן: "העזרה זה לא מתבטאת רק בעזרה, רק בידיים נותן לי תרמיל או כוס קפה, אם רואים בן אדם כמו וילנאי שאני מדבר איתו ומספר לו שהייתי בקבר של נון, או של כלב בן יפונה ואני אומר לו שהייתי "בשבעים זקנים" וערבים זרקו עלי אבנים והוא מתרגש ואומר לי לעשות משהו בעניין זה. אני מספר לו על דברים אחרים, והוא מעודד אותי.

"אני רואה אדם שיש לו סיפוק שהולכים במקומות כאלה, ואני רואה רק בוילנאי כמו שאוהבים להגיד האדם היחידי שזה מעניין אותו, ועד לא מזמן היה חולה הוא אמר לשולם גפנר שיזכיר אותי במקומות הקדושים"

(צחוק בקהל) ווילנאי מעיר: "זה עזר".

ממשיך שפר: "אני לא הולך להתפאר פה בטיולים אני לא יודע האם הלכתי יותר מעט מהאנשים פה או יותר… אני יודע שעברתי את הגליל ברגל הרבה פעמים, הלכתי בוואדיות, יש הרבה סיפורים אבל אני רואה את התכלית של החיים לא של הפרנסה בהפצת הידע של המקומות הקדושים כדי שאנשים יבקרו בהם, וזה מושך הרבה אנשים, ובפרט שיש אגדות שהוא הזכיר וילנאי את הקבר של יונתן בן עוזיאל שיש סגולה מי שרוצה להתחתן.

"אני נסעתי במקום הזה עם תיירת מארצות הברית, והיא רצתה לבקר שם, וזה לא היה בתכנית והיא הסיתה את כל הנוסעים באוטובוס שלא נוסעים אם לא יבקרו בקבר של יונתן בן עוזיאל לא נוסעים! אני הוכרחתי לבקר בקבר שמה, וכמובן שהתפללו שם בחמימות, חזרתי ושכחתי מכל הסיפור הזה כעבור חודש מגיע אלי מכתב תודה, בדרך היא צילמה אותי כשהייתי רוכב על גמל, ושלחה לי את התמונה והיא מודה לי מאוד.

"מה היה? כשחזרה הביתה מיד הציעו לה איזה בחור והיא התחתנה וכעבור שנה היא שילמה לי בביקור בבית שלה עם הבעל שלה, והיא אמרה לי שהיא התפללה בקבר של יונתן בן עוזיאל וזה עזר לה".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר