זעם בימין

בג"ץ ביטל צו הריסה לבית מחבל שרצח חייל

בנימוק של "פגיעה בכבוד האדם", ביטלו השופטים את הצו להריסת בית המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל • "זכויות הקניין של המחבלים חשובים להם יותר מהחיים שלנו" (בארץ)

נערכים להרס הבית (צילום: דובר צה"ל)

בג"ץ ביטל היום (שני) את ההחלטה להרוס בית רוצח החייל עמית בן יגאל הי"ד בטענה לפגיעה במשפחת המחבל. ההחלטה השנויה במחלוקת של השופטים, עוררה זעם רב בימין.

"החלטה אומללה", והאשמה כי השופטים פוגעים בהרתעה ומסכנים חיי אדם, נשמעו על ידי רבים מהפוליטיקאים - שזעמו על ההחלטה.

השופט מני מזוז כתב כי הריסת הבית "כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקנין ופגיעה בכבוד האדם ובשורה של זכויות הנגזרות מכבוד האדם".

הוא הסביר כי "המפגע עצמו נלכד ועומד לדין, וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג".

השופט ג'ורג' קרא כתב: "המשך קיום מדיניות זו תוך השענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי. המשך השימוש בכלי זה הטומן בחובו פגיעה קשה בחפים מפשע מהווה ענישה קולקטיבית".

השופטת וילנר בדעת מיעוט ביקשה לדחות את העתירה כשאמרה "גלי הטרור הפוקדים את מדינת ישראל בשנים האחרונות מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצועם של פיגועים נוספים בעתיד. על רקע זה, הפעלת הסמכות הנתונה למפקד הצבאי בתקנה 119 לשם הרתעה כאמור, היא משום הכרח בל יגונה. וזאת חרף הקושי הטמון כמובן בפגיעה ברכושם של בני משפחה אשר לא היו מעורבים במעשיו הנפשעים של בן משפחתם-המפגע".

"לא מצאתי ממש בטענת העותרים לגבי פגמים שנפלו בהליך הוצאת הצו. זאת, בין היתר, מאחר ששוכנעתי כי המפקד הצבאי העמיד לרשות העותרים שהות מספקת לשם הגשת השגה על כוונתו להחרים ולהרוס את הדירה ולשם הגשת העתירה דנן".

אך ההחלטה לבטל את הרס בית המחבל, בדעת רוב השופטים, גרר תגובות קשות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "זאת החלטה אומללה של בג"צ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל, שהיה בן יחיד להוריו".

"אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: "מזוז וקרא מסכנים את חיי כל אחד ואחת מכם. זכויות הקניין של המחבלים ומשפחותיהם חשובים להם יותר מהחיים של כולנו. זה הזוי ומקומם ברמות על ובעיקר מחייב טיפול שורש יסודי בניתוק והמוסר המעוות שחבורה קטנה ובלתי נבחרת כופה על כולנו בכח. פשוט גנבו לנו את המדינה".

יו"ר הכנסת, יריב לוין, כתב: "בית משפט גבוה לצדק או היכל של מוסר מעוות? רבים מאוד מאזרחי ישראל ישראל דורשים מערכת משפט מתוקנת. נמשיך להאבק עד שנשיב לבית המשפט את המוסר והצדק".

ח"כ גדעון סער כתב: "החלטה אומללה של בג"צ לבטל את צו ההריסה על בית המחבל שרצח את חייל צה"ל עמית בן-יגאל הי״ד. על המדינה לבקש דיון נוסף בהחלטה הפוגעת בהרתעה ובמלחמתה של ישראל במבקשי-נפשה".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כתב: "צו בג"צ שניתן עכשיו ומורה על ביטול הריסת ביתו של המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל הי"ד, מוכיח שוב כי האינטרס של מדינת ישראל והעם היהודי נמצא אצלם איפשהו בתחתית הרשימה בסדרי העדיפויות. ההחלטה השערורייתית הזו היא פגיעה אנושה בכוח ההרתעה של מדינת ישראל כנגד הטרור הרצחני של הפלסטינים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר