היסטוריה ואקטואליה

החייל הבריטי שאיים על האישה הצעירה

אותם טוקבקיסטים שחפצו לחזור לשלטון הבריטי, יקראו את אשר כתב ר' משה אלפרט, ובטוחני שהם יעדיפו את המכות והדליים לילדים, מאשר פגיעה ב'שלמות המשפחה' (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חייל בריטי עורך חיפוש במזוודותיהם של נוסעי אוטובוס לירושלים (צילום: PINN HANS הנס פין HANS PIN, לע"מ)

בפרק הראשון, עסקנו בטוקבק של אזרח חרדי שפוי לחלוטין, שבעקבות העריצות והמכות רצח של שוטרי מדינת היהודים, תהה האם עדיף שהשלטון הבריטי או הטורקי יחזרו לארץ ישראל.

הבה ונעזור לו להחליט האם אכן שווה לשלוח 'משלחת לפרלמנט הבריטי' בבקשה שיחזרו ימי המנדט העליזים...?

שנתיים בלבד לפני הקמת המדינה, שנת תש"ו (1946), מתרחש אירוע לא נעים בשכונת 'מאה שערים'. נציץ ביומנו של ר' משה אלפרט, ר"מ בישיבת 'עץ חיים', ונציגה הרשמי של תושבי שכונת 'בית ישראל' (תפקיד המכונה מוכתר) בתקופת המנדט הבריטי, בו נותר לדורות תיאור אוטנטי של חווית תושבי מאה שערים באותו אירוע מביש (כמעט ו)לא צנזרנו:

"כ"ב מנחם אב תש"ו, כשגמר ר'... חתנו של ר' דוד ללמוד בבית הכנסת בית יעקב ירד ממדרגות מבית הכנסת ללכת הביתה, פגש אותו חייל בריטי ובידו טומיגן [נשק בריטי] ופקד עליו לעמוד ואיים נגדו, ופקד עליו שיעלה שוב לבית הכנסת יחד אתו...

רבי משה יקותיאל אלפרט (צילום: מתוך הספר "יומנו של מוכתר בירושלים", הרב ישראל שפר ובאדיבות המו"ל דותן גורן ופנחס אלפרט)

"בבית הכנסת איים החייל על כולם, שהיו יושבים שם תלמידי חכמים. כולם התחבאו יחד עם אנשים זקנים תחת הספסלים. החייל איים עליהם ועשה עצמו כאילו יורה בהם עם הטומיגן ואח"כ פקד על... שילך עמו לביתו, כשנכנס לביתו שכל אנשי הבית ישנו כבר, ומתוך פחד כולם קמו ורצו לעשות צעקה, אבל החייל אמר "מי שירים את קולו, אני יהרוג אותו תכף ומיד על המקום!" ועל ר'... פקד שיעמוד מן הצד והתקרב על המיטה ששם שכבה אשתו הצעירה בת עשרים ואחת שנה, ורצה לטמא (תוקן המקור) אותה, אבל ברגע האחרון קרה נס גדול, וברח החייל מהדלת האחורית...".

כך תאורו המזעזע של ר' משה אלפרט ר"מ בישיבת "עץ חיים" שזכה וכיהן בין היתר כמחנך של כ"ק אדמו"ר מגור שליט"א.

דומני שהבורות של אותם קולות החפצים בשלטון הבריטי, הינו מתחיל מאי ידיעת היסטוריה.

חייל בריטי שומר ליד גדר התייל בתחנת האוטובוסים המרכזית של תל אביב, בזמן העוצר שהטילו הבריטים על העיר (צילום: KLUGER ZOLTAN, לע"מ)

כולי תקווה שכעת, אותם טוקבקיסטים שחפצו לחזור לשלטון הבריטי, יקראו את אשר כתב ר' משה אלפרט, ובטוחני שהם כעת מעדיפים את המכות והדליים לילדים, מאשר פגיעה אנושה ב"שלמות המשפחה" בבית במאה שערים.

כל מי שחפץ לחזור לשלטון של גויים, נראה שאינו יודע דבר וחצי דבר אודות ההרגשה של יהודי בגלות תחת שלטון גויים, שבכל רגע יכול להתפרץ לביתו ערל ולטמא את אשתו ובנותיו, כך הייתה ההרגשה במאה שערים תחת שלטון הבריטי שנתיים בלבד טרם הקמתה של מדינת ישראל.

הערה: יש להדגיש שהציבור החרדי מופלה לרעה בתקציבים, וכמעט בכל דבר במדינת ישראל. כותב השורות מחזק את ידי שלוחי דרבנן חברי הכנסת העומדים על המשמר, ודואגים שהציבור החרדי יקבל את המגיע לו ככל אזרח במדינת ישראל – ויש עוד הרבה מה לתקן בעניין.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר