"לא היה קורה אצל ערבים" • צפו

הח"כים התאספו נגד אלימות המשטרה: "נהפכנו למרמס"

חברי הכנסת וסגני השרים מטעם ש"ס ויהדות התורה, התאספו הערב על הגג של עיריית בני ברק, כדי למחות במשטרה ולשגר מסר לראש הממשלה - "הפכנו למרמס, אנחנו לא נמצאים בכיסו" • צפו (TV)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראשי הסיעות הערב בבני ברק (צילום: באדיבות המצלם)

לאחר האלימות המשטרתית הברוטאלית כנגד הציבור החרדי - במהלך היום וסוף השבוע האחרון, חברי הכנסת, השרים וסגני השרים של המפלגות החרדיות, התכנסו הערב (ראשון), כדי להביע מחאה ולהעביר מסר לראש הממשלה נתניהו.

בכינוס השתתפו כל מפלגת יהדות התורה; יעקב ליצמן, משה גפני, אורי מקלב, מאיר פרוש, ישראל אייכלר, יעקב אשר ויעקב טסלר. מטעמה של מפלגת ש"ס השתתפו, סגן השר יואב בן צור וחברי הכנסת; משה ארבל ומיכאל מלכיאלי, ינון אזולאי ואוריאל בוסו, וראש עיריית בני ברק, סגניו וחברי המועצה.

חבר הכנסת משה גפני אמר בכינוס: "אנחנו בתקופה מאוד קשה, אנחנו רואים את רמת התחלואה בכל הארץ - גם בציבור החרדי, אנשים צעירים נפגעים - כולל נשים בהריון ותינוקות ואנחנו שואלים - על מה עשה ה' לנו".

"זו התמודדות לא פשוטה, שיוצרת מצבים מאוד קשים, אך צריך לומר את הדברים - אנחנו לא מסכימים בשום אופן להתנהלות של המשטרה, לא ייתכן דבר כזה, המשטרה הייתה מעיזה לעשות את זה בתל אביב? ברמת אביב? נראה אם העונש הקולקטיבי הזה היה קורה, רוב מוחלט של תושבי בני ברק שומרי חוק וסדר, אין להם שום קשר למה שנעשה".

"שאלתי את מרן שר התורה מה לומר כאן, ואמר לי בשמו: להפסיק עם ההפגנות ועם האלימות, וביקש שאפנה למשטרה שתפסיק עם האלימות, משפחות בעיר לא אמורים להיות נענשים על מה שלא קשור אליהם. ועדיין הקריאה שלנו היא חינוך, משטרת ישראל מבקשת לשבת, להילחם בכל הכוח שלא נידבק בנגיף הזה של הכללה ושנאה, ושלא נדביק".

"למה המשטרה נכנסה לבני ברק ביום חמישי בלילה, מה זה מסע הנקמה הזה, אני קורא לחבריי מכל החוגים והעדות - תפסיקו את התופעה הזו של האלימות, אף פעם זה לא קרה אצלנו".

השר יעקב ליצמן אמר בכינוס: "באתי לכאן. זה לא דבר חריג אלימות משטרתית, היום ראיתי זה איום ונורא, לצערי עלינו פאזה. היום נעשה שימוש בנשק חם. עם מכות אסור לעבור לסדר היום, בוודאי לא נשק חם. אמרתי בישיבת הממשלה, בקצב הזה השלב הבא יהיה הוראת שר הביטחון להפעיל את חיל האוויר".

"גם החכי"ם מחוץ למגזר – טענו שזו פעולה קיצונית ללא צידוק. אנו דורשים בדיקה חיצונית. לא מח"ש. דרשתי שזה יהיה מבקר המדינה. לא משנה מי היורה אלא מי נתן את ההוראה. מי שזה יהיה – נעשה הכל שהוא לא ישרת במשטרת ישראל. זו תקופת בחירות אבל לא נרפה".

"נעמוד", הבטיח ליצמן, "בנושא כחומה ולכך נתכנסנו להביע עמדה משותפת של כלל המפלגות, מהיום תשתדל גם משטרת ישראל ותיזהר שלא להשתמש בכלים חריגים נגד המגזר. לא ראינו בהפרות בתל אביב של רבים רבים, גם בבלפור אם הייתה איכפה קשה מעט יותר – נזעקה המדינה. אנו עומדים על דעתנו לדעת מי אחראי לכך ושזה ייפסק".

סגן השר אורי מקלב אמר: מה שראינו בימים האחרונים בבני ברק זו אלימות חסרת רסן, שימוש באש חיה מול תושבים אנחנו קוראים לשר הבט"פ ולרה"מ למצות את הדין ולשנות השיטה הזו, ממתי המשטרה מתנקמת ככה באזרחים שומרי חוק?".

סגן השר מאיר פרוש אמר: "התחלתי לחוש מה שקורה כבר ביום חמישי בערב, ההתנגחות שהייתה מזכירה את מה שהיה לפני כשנה בירושלים, עם תחילת המגפה, המשטרה זרקה רימוני הלם בתוך מאה שערים, אין מצב שיזרקו רימונים בשטח בנוי עם אוכלוסייה, במגזר הערבי זה לא קורה, הם באו נגד הציבור החרדי. אם זו הדרך אנו נדע גם להסיק את המסקנות".

ראש העיר אברהם רובינשטיין אמר: "עיריית בני ברק על כל חלקיה ושותפיה גינתה ומגנה את מקרי האלימות נגד משטרת ישראל בהוקעה חד משמעית ובכל פורום. כל מקרה אלימות נגד אדם, נגד רכוש ונגד כל גורם שהוא, הוא פשע שלא יכופר, איננו מתקבל על הדעת ולא נסכים איתו בשום צורה שהיא".

"האירועים האחרונים יטופלו על ידינו בכל הרבדים, בפעילות רבנית, חינוכית ובטיפול עיקש בסיוע וטיפול בנוער מתמודד. האחריות היא של ראשי הקהילות, של הנהגת העיר ומה שקשור למשטרת ישראל – קשור למשטרת ישראל ורק מה שקשור אליה".

עוד הוסיף רובינשטיין: "ממשלת ישראל הוכיחה מאז ומעולם, כי לכל ציבור ובכל נושא מהותי מנהיגי הציבור וראשי הקהילות תורמים להרגעת הרוחות. בגלי המחאה מול הממשלה לכל אורך חודשי הקורונה בהפרות ענק. הכלה, הידברות, שיח, איפוק. ושוב איפוק. בלי נשק חם, בלי רימונים, בלי אלות ובלי פיצוץ אזרחים באלימות".

"הדרך היחידה היא הידברות והתייחסות שוות חוק לכל תושב בעיר ככל תושב אחר במדינת ישראל. הפסיקו עם ההכללות, עם הסטריאוטיפים ועם התנהלות כוחנית. אנו מנהיגי הציבור יודעים לקחת אחריות, גדולי התורה יודעים לקחת אחריות. איננו כלי משחק ולא ניתן לאף גורם להשתמש בנו באופן כזה. אנו קוראים להשיב את הסדר הציבורי לעיר, די לעיר עם התמודדותה, אנא הרפו".

חבר הכנסת ישראל אייכלר הסביר: "טוב עשה ראש העיר שכינס לכאן את הסיעות החרדיות, משום שהציבור החרדי בבני ברק ובארץ כולה מרגיש מופקר על ידי ההנהגה הפוליטית שאיננה עושה מספיק כדי להגן עליו. לא שהיא לא רוצה לעשות, לא שהיא יכולה לעשות הרבה, אבל לפחות עליה לזעוק את זעקתו של הציבור, וזה מה שאנחנו עושים כאן עכשיו".

"בכל העולם יש קורונה, ובכל העולם יש משטרה. האם ראיתם בעוד מקומות בעולם שמכים אנשים בגלל קורונה? האם ראיתם שמכים בדרכים מי שלא נסע כחוק? נותנים לו דו"ח. מה זה שמכים אנשים, ועוד אנשים חפים מפשע? ולמה רק במגזר החרדי? האם ראיתם מכות במגזר הערבי בקורונה?".

עוד הוסיף אייכלר: "זו לא המשטרה. המשטרה היא רק המקל של מערכת הסתה משומנת של התקשורת וההגמוניה האנטי חרדית. הם עושים דה לגיטימציה לחרדים, עוד לפני הקורונה. המקרה של הילד יענקי רוזנברג היה עוד לפני שפרצה הקורונה. הם יודעים שלאף אחד לא אכפת מהחרדים, ולמי שכן אכפת, לא יוכל לעשות כלום".

"היום כבר מכינים בתקשורת את דעת הקהל להתרת דם חרדים משום "שיש חשש שהחרדים יהרגו שוטר". כך עשו גם למתנחלים בהתנתקות מגוש קטיף אנחנו לא הורגים ולא מכים, ונגד אלימות. עומדים מולנו אנשים חמושים עם אלות ואפילו עם ירי בשטח בנוי. אפילו ביפו כאשר ישנן התפרעויות אף שוטר לא מעז לירות באוויר בנשק חם. רק פה בבני ברק אפשר לעשות את זה. עלול להישפך פה דם, ואף אחד לא יוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה. האם עשינו כל מה שיכולנו?".

יו"ר הועדה לפניות הציבור יעקב טסלר אמר: "אני שומע את הדברים והזעקה, ואני שואל האמנם חשבנו שנצטרך להתכנס לכינוס בו נראה זוועות כאלו בעיר חרדית? תושבי בני ברק הם פושעים ועבריינים? המשטרה אשמה בזה והיא המזמינה של הכינוס הערב. במעט מחשבה ולקיחת החוק לידיים, לא היינו מוגיעים למצב הזה".

"אני קורא מכאן, נכנס מפכ"ל חדש שמגיע בוודאי עם רצון טוב. הדרך היה בהידברות, בהכרת אורח החיים, בהבנת השוני בין המגזרים. לא נח לנו עם האלימות, אנו מגנים אותה, אך תשועה ברוב יועץ – נעשה הכל בכדי שלא נתכנס שוב מול נתונים שכלה כאן ובכל עיר אחרת".

סגן שר הפנים יואב בן צור הסביר כי "מועצת חכמי התורה תמיד אמרה שצריך לקיים ונשמרתם מאוד לנפשותיכם וכל הכללים ככתבם וכלשונם, כך אומר יו"ר התנועה שר הפנים דרעי בכל פורום. ביום חמישי נפל דבר. ענישה קולקטיבית הייתה בעבר ביישובים של מחבלים, מעולם לא ביישוב יהודי".

"מישהו נתן את ההיתר ביום חמישי שתהיה מציאות כזו שבעיר ואם בישראל תהיה השתוללות שכזו, כלל ת ושבי העיר סבלו בגלל קומץ ראוי לגינוי. כפי שאמר הרב ליצמן, כוחנו באחדותנו, אם בסופו של תהליך נבטיח שהכל היה חד פעמי ולא יקרה יותר, השגנו את שלום העיר ושלום הציבור החרדי".

ח"כ אוריאל בוסו הסביר כי "בדיון בוועדת הפנים עלו דוגמאות של אלימות קשה נגד המגזר כאשר גם נציגי המשטרה בדיון אמרו כי הדבר מחייב שינוי מבחינתם, לצערי לא תוקן דבר. ביקשתי להקים מנהלת למגזר החרדי שיהיו שם אנשי ציבור. ראש העיר יודע מה לעשות ואיך. לצערי כעת אנו צריכים לרדת לשטח לעמוד מול נציגי המשטרה ולראות את הדברים ולמנוע אותם, מצב זה לא יקום ולא יהיה".

מ"מ רה"ע חנוך זייברט אמר כי "לא צריך לחפש את האשמים, הוא שלח אותה לבד "התגובה בוא תבוא, ומהר" כך כתב אמיר אוחנה והודיע ברור שזו נקמה. מי שנוקם בתושבים ולו רק בתגובה, אינו ראוי לכהן כשר המשטרה ולהיות אחראי על כוחות משטרה, אם הוא ימשיך בדרך הזו – הוא יבין זאת היטב מהיום והלאה".

סגן הרב אליהו דדון אמר כי "אנו מגנים כל אלימות. הציבור נהיה אסקופה הנדרסת, כל דכפין ייתי ויכה עד כדי ירי חי. תוצאה של הסתה קשה ומכאן הקריא לכל מי שיש לו יד, הורידו את רף השנאה, בחורים הזועקים או מתגרים, זו איננה סיבה לירי, לצערי רואים משטרה מנותקת מציבור ועל כך אנו מוחים".

סגן רה"ע מנחם שפירא אמר כי "הכינוס היום נותן את האמירה הברורה לציבור כי יש לו גב, אנו אמרים היום עד כאן שמשטרה שאמורה להגן – פוגעת. זהו קו אדום ברור ואנחנו זועקים זאת בקול ברור וחד".

סגן רה"ע יהושע מנדל אמר כי "מיד בתחילתו של האירוע ביום חמישי פנה ראש העיר למשטרת ישראל להרגעת הרוחות, כל זה לא הועיל והמצב רק החמיר וגם בשעות הלילה הקטנות, עדיין ראינו פעילות משטרה במטרת הרס ובהלה וגם מעצרים כמעט עד כניסת השבת. היום ראינו שוב את המחזות. לאורך השנים היינו בשיתוף פעולה טוב עם המשטרה, לא נסכים שזה יופר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר