החרדים, ההסתה והקורונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל'כיכר השבת'

הוא מצהיר שלא יהיה סגר נוסף - ומסביר למה; הודף את הביקורת נגד הנציגים החרדים, מסביר את הכשלים בנושאי הקורונה - ולמי הוא קורא להצביע? ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון ל'כיכר (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מולי הרשקוביץ )

רגע לפני פתיחת הקלפיות בבחירות 2021 לכנסת ה-24, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייצב לראיון וידאו בלעדי למגזר החרדי עם ישי כהן ב'כיכר השבת', ומדבר על הכל - מהביקורת נגד הנציגים החרדים, שבעיניו לא מוצדקת בכלל ועד לכשלים שהיו בטיפול בקורונה.

במהלך הראיון, מזדעזע ראש הממשלה מההסתה חסרת התקדים של איווט ליברמן, מצהיר שלא יהיה סגר נוסף, מסביר מה מקור ההסתה נגד החרדים ויוצא בקריאה - למי להצביע בבחירות ההקרובות?

כותרות הריאיון

לפני שנצלול לפוליטיקה וקורונה, בשבוע שעבר פרסמנו ב'כיכר השבת' סקר בתוך המגזר החרדי אתה זוכה ל-70% תמיכה במגזר החרדי, מה סוד הקסם של היחסים בין נתניהו לחרדים?

"רק 70%? זה הדדי, זה נובע מתוך השליחות המשותפת, המורשת. סבי היה רב גדול, אני בא ממורשת, אני נצר לגאון מווילנא, וזה בא מהנשמה, והנשמה אומרת שעם ישראל קיבל ניסים גדולים מהקב"ה, והוא נתן לנו את ההזדמנות הזאת להבטיח את נצח ישראל, אני מחויב לזה לא באמירות של פוליטיקאי, אני מחויב לזה. כשאני קורא פרשת השבוע, משנה, פרקי אבות, וכתבי הקודש - זה לא משחק".

נדבר על מגיפת הקורונה, אנחנו אחרי?

"בעיקרה כן. אנחנו כעת יוצאים ראשונים בעולם. עברנו את מלחמת העולם השלישית, הנגיף הזה הרג מילונים ברחבי העולם. גרם לקריסת כלכלות ומדינות. ואנחנו, המדינה שלנו, למרות שאנחנו אלפית מהאנושות, אנחנו יוצאים ראשונים. זה תעודת כבוד לכל אזרחי ישראל, חילונים וחרדים, יהודים וערבים, עברנו את זה יחד. אנחנו יוצאים מזה בעז"ה ראשונים בעולם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל'כיכר השבת'

מתי נוכל להסיר את המסכה?

"בקרוב, אני מקווה. אבל עדיין צריך לשמור על ההוראות. אנחנו כבר לא נחזור לסגר, זה נגמר. הסגר נועד למנוע קריסה של בתי חולים מחולים קשים. כמעט 100% מהחולים קשים מגיעים מבני החמישים פלוס, במדינה ישראל חיסנו את כולם. לכן לא יהיה סגר נוסף, זהו, אנחנו בחוץ".

בשנה האחרונה חווינו, הציבור החרדי, גל של הסתה אכזרי. הפכו אותנו למפיצי המחלה. אמרו עלינו הכל מלבד שהנדסנו את נגיף הקורונה במאה שערים, מה חשבת על זה?

"פחות או יותר, גם זה אמרו. חשבתי שזה איום ונורא. יצאתי להגנת המגזר והרבנים שקראו לשמירת ההנחיות. ברור שהיה פה מהלך של שיסוי, שנאת חינם שנועדה לשרת מטרות פוליטיות".

הפוליטיקאים החרדים אומרים שאם הם לא היו הולכים איתך, המגזר החרדי לא היה מותקף כך...

"לא, הם יתקפו אותם גם ככה. אין להם את הזיקה הזאת למורשת ישראל. יש פה אנשים שרוצים מדינה אחרת. אתה יודע, בסוף גם אני לא אהיה פה, ואז תגלו את זה שזה לא נכון, יש פה שנאת חרדים. התקשורת באים מעולם מושגים אחר. דווקא נציגי הציבור החרדי בכנסת הם אנשים רציניים, שלוחי ציבור נאמנים, גם הם ספגו אש - זה לא באשמתם - פשוט לובתה על ידי התקשורת, הם יעשו את זה כל הזמן, הם באים ממקום אחר ומטרות אחרות. הם מונעים על ידי שנאה.

"אולי זה הפוך. זה לא בגלל שהחרדים איתי. הם לא תוקפים אתכם בגלל שאתם איתי, הם תוקפים אותי כי אני אתכם".

נתניהו חוזר לתקוף את המסיתים נגד המגזר החרדי: "תבין כמה זה אבסורד, בישראל היו לנו בעיות עם הקורונה בגלל החרדים? אז מה הבעיות בגרמניה, בגלל החרדים? בספרד ובצרפת, בגלל החרדים? ברור שלא. זאת הסתה איומה".

ומה ההמלצה שלו להצבעה בבחירות? "אם אתם מצביעים ליכוד - מה טוב, מצביעים ג' או ש"ס - מה טוב. אם אתם מהססים - תצביעו ט'. אנחנו צריכים שהציונות הדתית תעבור".

אתה יודע שהסיעות החרדיות לא אהבו שאתה קורא לחרדים להצביע ל'ציונות הדתית'?

"אני אומר תמיד להצביע ליכוד, והנה אני בעצמי, פי וליבי שווים, הנה אני תרמתי לרשימת 'הציונות הדתית' מקום בכנסת. מה זה יעזור לנו אם הם לא יעברו? המצב של ש"ס ויהדות התורה נראה לי יותר טוב מהסקרים, זה מה שאנחנו רואים אצלנו. אבל הציונות הדתית יכולה לא לעבור".

אפרופו הסתה, מה דעתך על קמפיין השנאה של איווט ליברמן, קמפיין שהגיע לשיאו עם המשאלה לשלוח את כולנו על מזחלות למזבלה?

"הוא אמר את זה? הוא אמר את זה? אני נדהם, אני לא שמעתי את זה. אני חושב שזה... זה מזעזע. אני מזועזע. אתה יודע, אם היו אומרים את זה בחוץ לארץ - הייתה צעקה על אנטישמיות, מה זה הדבר הזה?".

ראש הממשלה ממהר לדבר על החרדים שלא מתכוונים להשתתף בבחירות בשל הביקורת על הסיעות החרדיות בימי הקורונה: "מה אתם רוצים, להעניש את הנציגים שלכם? מה הם עשו? הם שירתו נאמנה. תקבלו את ליברמן. למה יש קמפיין נגד הצבעה במגזר? מי עשה את הקמפיין הזה?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל'כיכר השבת'

הם מאוכזבים מהתנהלות הממשלה בתקופת הקורונה, לא לקחו ברצינות את צרכי החרדים...

"כי היה לך ממשלה בתוך ממשלה, כי לא היה לנו 61, כי היה לך רוטציה, היה לך את בני גנץ שם עם האנשים האלה, הם לא נתנו, הם רק הסיתו נגד החרדים. אז אתם מאשימים את נציגי הציבור החרדי כמו את נציגי הליכוד בגלל שלא היה לנו 61? אז עכשיו תבטיחו שלא יהיה לנו 61? לכו ותצביעו, מה זה הקמפיין הזה, זה קמפיין הזוי, הזוי, הם אשמים במשהו? הם לא אשמים בכלום".

על השיחות עם בתי גדולי ישראל בימי הקורונה אומר רה"מ: "זו הייתה שיחה שבה ניסיתי להשפיע, מסתבר שזה היה מיותר או מוצלח. אבל זה היה מוצלח. הרבנים באמת התגייסו. הלכתי גם למנהיגי הציבור הערבי, אלו ציבורים שבהתחלה הייתה הדבקה נוראית והתחסנות איטית. הם תיקנו את עצמם. עכשיו אנחנו יוצאים כולנו יחד, זה נס עולמי".

אני שומע את הביטחון שלך שהפעם תצליחו להשיג רוב של 61, מאיפה הביטחון הזה אחרי שלוש מערכות בחירות?

"אין ביטחון. זה תלוי באנשים שיבואו. דבר אחד יכול לחזק את הביטחון הזה - אנשים לא רוצים בחירות נוספות, וזה בדרך של להבטיח ממשלת ימין יציבה בהנהגתי. לא יכולים לתת לתקשורת להרדים אותנו, היא רוצה להרדים אותנו, אנחנו כפסע...".

החרדים חתמו על מסמך שהם לא הולכים לאף ממשלה ללא בנימין נתניהו, עד כמה זה הדדי?

"מספיק לי פעם אחת שבנט עשה לי את התרגיל הזה, אני לא אתן לזה לקרות, זו לא חתימה על הקרח, זה אמיתי, אני בטוח שזה אמיתי גם בצד השני".

דת ומדינה. ראינו את החלטת בג"צ על חוק הגיור. החרדים אומרים שהתנאי לכניסה לממשלה זה פסקת התגברות בנושא. אתה תאפשר זאת?

"אני מדבר על פסקת התגברות כוללת, היא יכולה להיות גם לנושא הגיור, היא לא יכולה להיות רק לנושא הגיור. אם אתה עושה רק לנושא אחד - זו שגיאה. או שיש לך פסקת ההתגברות או שאין, זה יכול לכלול את חוק הגיור אבל לא לבד, אני חושב שזו גישה לא נכונה".

אומר לי בני גנץ, שאריה דרעי לחץ יד והיה ערב להסכם הרוטציה, דרעי אומר לי שזה לא נכון. מה היה שם?

"חתם? לא מכיר. הוא הניח הנחה ברורה שבני גנץ יכבד את ההסכם אבל מהיום הראשון, אני אומר את זה לזכותו של אריה דרעי ולגנותו של בני גנץ, ביום הראשון הם הפרו את הסכם, הקימו ממשלה בתוך ממשלה. אסור לחזור לממשלת רוטציה, צריך ממשלה לאומית".

לסיום, נתניהו חוזר לדבר על נציגי הציבור החרדי: "אין לכם מה להאשים את נציגי הציבור החרדי, הם שליחי ציבור נאמנים, אל תבלעו את התעמולה הזאת של ערוצי השנאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר