היסטוריה ואקטואליה

הישענות על הערבים? הרב שסבר שזה חילול ה'

עיני הפוליטיקאים נשואות אל ערבי ישראלי בשם מַנְסוּר עַבַּאס יו"ר מפלגת רע"מ, בתקוה שיסכים לשבת בקואליציה ציונית. מי הרב שהתנגד לכך נחרצות וכיצד נימק את דעתו? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב צבי יהודה קוק (צילום: ישיבת מרכז הרב)

פרק א': ימי שיא מתח וחרדה בפוליטיקה הישראלית: עיני הפוליטיקאים נשואות אל ערבי ישראלי בשם מַנְסוּר עַבַּאס יו"ר מפלגת רע"מ, בתקוה שיסכים לשבת בקואליציה ציונית. מפלגה זו היא, להבדיל, הגירסה הערבית של יהדות התורה או ש"ס, כלומר מפלגה המייצגת בראש ובראשונה את עקרונות הדת המוסלמית.

השאלה איננה תלויה רק בו, אלא גם בבצלאל סְמוֹטְרִיץ', יו"ר הציונות הדתית, שעד כה מסרב לשבת ביחד עם מנסור עבאס בקואליציה אחת. השאלה הרת גורל לבנימין נתניהו,שחושש שאם סמוטריץ' ימשיך בסירובו לשבת עם עבאס, הרי שנפתלי בנט יקים קואליציה משותפת ביחד עם גדעון סער, אביגדור ליברמן וסיעות השמאל.

מנסור עבאס (צילום: David Cohen/Flash90)

למפלגות החרדיות אין העדפות לכאן ולכאן, שכן פסק מרן שר התורה ש"עדיף ללכת עם הערבים ולא עם השמאלנים".

גם לבצלאל סמוטריץ' אין הרבה ברירות: שכן הוא מחויב לשמוע בקול מורו ורבו הגאון רבי צבי יהודה קוק זצ"ל, שבשנת תשל"ד (1974) כתב בחריפות כנגד כניסת המפד"ל לממשלת מיעוט שנתמכת בידי ערבים, וכתב להם כך: "לכבוד המפד״ל, אם אתם מצטרפים אל הממשלה הזאת, חלילה וחס ושלום, רחמנא ליצלן, הנני תכף ומיד מפרסם לכל העולם כולו, כי אין לי שום שייכות למזרחי למפד"ל".

מכתביו של הגרצי"ה קוק (באדיבות בית המכירות ווינר'ס)

שנה אחר כך. כשהמפד"ל המרתה את פיו, ונכנסה לאותה קואליציה ביחד עם הערבים, כתב הגרצי"ה קוק: "כולם כולם כולם כולם כולם פורשים בשאט-נפש ובזועה מן היצור הזה, בניוולו המכונה עוד מפד"ל... מן הפרישה השלילית, מן הרקבון והסכנה, אל הבניה החיובית הישרה הממשית".

הסיבה להתנגדותו החריפה של הגרצי"ה היא כי סבר שכניסת ערבים לממשלה או ממשלה שנזקקת לתמיכתם זה חילול ה' עצום, כי מממשלת ישראל מבטאת את מלכות ישראל (לשיטתו), וכשהיא נשענת על ערבים זה פוגע בכבוד הציבור. וממשלה שלא יכולה שלא נתמכת בידי רוב ישראל לא יכולה להחליט החלטות גורליות על המדינה, ובכך שלל ממשלת מיעוט שנתמכת מבפנים או מבחוץ ע"י ערבים.

מכתביו של הגרצי"ה קוק (באדיבות בית המכירות ווינר'ס)

לעומת 'הציונות הדתית', המפלגות החרדיות סרים להוראתו של מרן שר התורה, שכאמור מעדיף את מנסור עבאס השמרני שלמפלגתו בעלת הצביון הדתי ישנם משוואות רבות עם המפלגות החרדיות, מאשר מפלגות השמאל והשקפתם הקלוקלת להרוס ולקעקע את שמירת התורה והמצות במדינת ישראל.

כאן ב'כיכר השבת', נפרסם תחקיר מיוחד, בפרסום ראשון סייעתא לסברתו של מרן שר התורה שליט"א מאת הגר"ש סופר בנו של מרנא החתם סופר שכבר בזמנו נפסק שעדיף וראוי מבחינה הלכתית לכרות ברית פוליטית עם גוים, מאשר יהודים שמתנגדים לתורת ישראל רח"ל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר