ישיבה דרמטית

אקוניס מונה לשר המשפטים; מנדלבליט צעק: 'זה לא חוקי'

לאחר שנתניהו הציע בישיבת הממשלה לדחות את ההחלטה למנות שר משפטים, גנץ כעס, הציע את עצמו והובס. כשנתניהו הוביל למינוי אקוניס, היועמ"ש מנדלבליט צעק: זה לא חוקי וחסר תקדים (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ט"ו באייר תשפ"א | 27.04.21
נתניהו ומנדלבליט. ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

ישיבת ממשלה דרמטית: שר המשפטים הבא של מדינת ישראל, לפי החלטת השרים וביוזמת ראש הממשלה נתניהו, יהיה אופיר אקוניס מהליכוד.

נתניהו העלה היום (שלישי) את שמו של אקוניס להצבעה, למרות התנגדות מפורשת של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שהתרעם בקול: "זה דבר חסר תקדים, שהעליתם להצבעה הצעה לא חוקית, בניגוד לעמדת היועץ".

מעט לפני כן יו"ר מפלגת כחול לבן השר בני גנץ, פוצץ את ישיבת הממשלה, בצעקות על כך שנתניהו שוב דוחה את ההחלטה על מינוי שר משפטים חדש, כדרישת בג"ץ.

לכאשר ראש הממשלה הציע תחילה לדחות את ההחלטה בנושא ב-48 שעות, כעס גנץ ואמר: "לא 24 שעות, לא 48 שעות. תעלו את המינוי עכשיו להצבעה".

"שר משפטים עכשיו, ומיד. ואני המועמד. אין מועמד אחר. אני דורש הצבעה עכשיו. לא עוד כמה שעות ולא עוד 48 שעות. ראש הממשלה הוביל כאן זובור... חשבתי שיהיה דיון ענייני", הוסיף גנץ, לפי דיווח ב-ynet.

השר גנץ אף פנה לשרי הליכוד, והטיח בהם: "תחמנותכם - אומנותכם. אתם, שרי הליכוד, הרסתם את האפשרות של דחיית הדיון הזה".

אקוניס וגנץ (צילום: Yonatan Sindel, Tomer Neuberg/Flash90)

אחרי שנרגעו מעט הרוחות הלוהטות, ההצעה למינוי גנץ כשר משפטים עלתה להצבעה, ונפלה ברוב של 17 נגד 10.

בשלב זה ביקש כאמור נתניהו, להעלות להצבעה את מינוי איש אמונו אופיר אקוניס למשרה הרמה, זאת למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שטען כי הדבר אינו אפשרי. המינוי אושר ברוב, כאשר חלק משרי 'כחול לבן' לא משתתפים בהצבעה.

אלא שהיועמ"ש כעס על התנהלות נתניהו ואמר: "השם של אקוניס לא הופיע ב'סדר היום' של הישיבה. זו הצבעה נגד החוק, שלא תחשבו שההצבעה הזו תעבור. גם אי אפשר להתעלם מזה שסתמו את פי ולא נתנו לי להגיד את דעתי".

את ישיבת הממשלה המיוחדת, שעסקה כאמור בנושא זה, פתח נתניהו באמירה כי "הדבר הזה נכפה עלינו", על ידי בג"ץ, והציע פתרון ביניים שיעכב בעוד מספר ימים את ההחלטה. "מינוי שר המשפטים ראוי שייקבע על ידי הממשלה, שסביר להניח, וכך אני מקווה, תקום בימים הקרובים. לכן, למנות שר משפטים קבוע עכשיו זה דבר מלאכותי, ולא מדרך הפעולה הרגילה שהיינו רוצים לעשות", טען.

"אם הצעתי תתקבל על ידי שר הביטחון, ובית המשפט יקבל זאת", המשיך ראש הממשלה, "אז אני מקווה מאוד שנגיע לפתרון מוסכם על שנינו. אם לא יגיע הדבר, ובית המשפט יגיד 'תחליטו' - והוא מחייב אותנו להחליט מיד - אז נקום ונתכנס ונחליט מיד".

נתניהו הסביר: "אני מנסה למנוע בדרך הזאת התנגשות מיותרת, שאפשר אולי לדלג עליה. טוב נעשה אם ניקח נשימה עמוקה ל-48 שעות, ואני מקווה שבית המשפט ייתן לנו ארכה זו כי ייתכן מאוד שנגיע להסכמה".

לאחר הישיבה נתניהו אכן הגיש בקשה ברוח זו ליועץ המשפטי לממשלה, כאשר הבין את הנזק שנגרם לו וכדי להיערך נכון יותר לתשובתו לבג"ץ בנושא.

היריבים, נתניהו וגנץ. ארכיון (צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)

אך שר הביטחון בני גנץ, שכהונתו כממלא מקום שר המשפטים פקעה לפני כחודש, הבהיר בדיון: "ההסכם בין גושי הליכוד וכחול לבן קבע שמשרד המשפטים בגוש כחול לבן, ואני המועמד של גוש כחול לבן למשרד המשפטים. כך הבאנו את לממשלה, זו עמדתי, אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה, אבל לא תהיה החלטה אחרת בין אם זה נוח לך או לא".

"לא תהיה שום עמדה אחרת", הדגיש גנץ. "מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כמו שהיא צריכה שר אוצר. אני אומר בצורה חד משמעית: יש פתרון אחד, והוא למנות אותי ולשמור על החוק והדמוקרטיה".

זמן קצר לאחר מכן נודע, כי שופטי בית המשפט העליון יתכנסו היום, בשעה 18:00, לדיון נוסף בנושא זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר