עם כניסת החג

אסון הפארנצ'עס בחסידות קרלין; 2 הרוגים ומאות פצועים

טרגדיה ואסון קשה בציבור החרדי, לאחר שבערב החג אירעה קריסה של פארנצ'עס (טריבונות) בבניין החדש של חסידות קרלין ברחוב האתרוג בגבעת זאב. שני הרוגים ומאות פצועים באסון (חדשות, ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: דוברות המשטרה)

טרגדיה ואסון קשה בציבור החרדי, לאחר שבערב החג אירעה קריסה של טריבונות (פארנצ'עס) בבניין החדש של חסידות קרלין ברחוב האתרוג בגבעת זאב.

מדובר בקריסה של כשמונה מתוך 16 קומות של טריבונות שנבנו לקראת חג השבועות ולרגל שהותם של אלפי חסידים ששהו בהיכל הטישים החדש, שם אירע האסון, כאשר בסביבות השעה 19:15 קרסו לפתע הטריבונות כשעליהן מאות רבות של בחורים שחגגו את מעמד חנוכת הבית וקביעת המזוזה.

כוחות גדולים של מד"א וחילוץ, כולל מסוקים שהגיעו למקום פינו את הנפגעים לבתי החולים, תוך שהם פועלים במקום במשך שעות ארוכות.

ממד"א נמסר כי אמש בשעה 19:14 התקבל במוקד 101 של מד"א דיווח על פצועים רבים עקב טריבונה שקרסה בבית כנסת בגבעת זאב ועליה מאות אנשים. צוותים גדולים של מגן דוד אדום הגיעו למקום בתוך דקות ספורות ולאחר ניסיונות החייאה נאלצו לקבוע את מותם של שני מתפללים - גבר כבן 40 וילד כבן 12 והעניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים 184 פצועים מתוכם 5 במצב קשה ו-10 במצב בינוני.

לאחר טיפול רפואי מציל חיים בשטח, נאלצו כאמור אנשי מד"א לקבוע את מותם של שני מתפללים והעניקו טיפול רפואי ל-184 פצועים. בנוסף, שירותי הדם של מד"א סיפקו 237 מנות ומרכיבי דם לבתי החולים בירושלים – על מנת לסייע ולטפל בפצועים הרבים.

דוד ישראל ראש סניף איחוד הצלה בגבעת זאב מסר בצאת החג: "עקב אופי האירוע והכמות הרבה של הנפגעים פעלנו בזירה יחד עם הרופאים של איחוד הצלה ד"ר אריה יפה, ד"ר שלמה גנסלר, ד"ר אדם באלין, ד"ר אריאל ליפשיץ, וד"ר אבירם זיילר ובסיוע של עשרות חובשים שהגיעו לסייע לנו להעניק סיוע ראשוני לפצועים"

אהרון פאמפ סגן ראש סניף איחוד הצלה בגבעת זאב מסר בצאת החג: "בעקבות הגעת חובשים נוספים מהשכונות בירושלים ע"פ נהלי אגף ההלכה של איחוד הצלה הם הוחזרו לבתיהם ע"י צוותי רפואה של איחוד הצלה ממזרח ירושלים שאף סייעו בזירה להעניק סיוע ראשוני לפצועים".

אבי שיף, פראמדיק מד"א שהגיע מהראשונים לזירה, סיפר: "כשהגעתי למקום, ראיתי עשרות פצועים בדרגות פציעה שונות, אשר שכבו אחד על השני בחלקה האחורי של הטריבונה שקרסה, כשהם לכודים מתחת להריסות ולשברי המתכת. תוך כדי הבדיקות הראשוניות והמיון הרפואי, חילצנו את הפצועים אל האמבולנסים הרבים והניידות טיפול נמרץ של מד"א שהוזנקו לאירוע. מאות החובשים והפרמדיקים העניקו לפצועים טיפול רפואי ופינו אותם להמשך טיפול בבתי החולים".

משה טובולסקי, פראמדיק מד"א, סיפר על האסון: "כשהגענו למקום הייתה המולה גדולה, אנשים צעקו וסיפרו שקרסה טריבונה עם עשרות אנשים בבית הכנסת. מספר פצועים קל היו בסמוך לכניסה ואזרחים הובילו אותי לפצוע קשה, שהיה מחוסר הכרה וסבל מחבלת ראש. תוך כדי שצוותים גדולים נוספים של מד"א סרקו את הזירה והעניקו טיפול רפואי לפצועים נוספים, הכנסתי את הפצוע לניידת טיפול נמרץ, הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה - והוא פונה במצב קשה לבי"ח שערי צדק".

אלי בין, מנכ"ל מד"א: "הערב היינו עדים לאסון אזרחי מצער ומזעזע, אשר נגמר במותם הטרגי של שני מתפללים - שרק ביקשו לקיים את מצוות החג ולשמוח. בצל האזעקות ברחבי הארץ הגיעו אל הזירה דקות ספורות לאחר הדיווח על האירוע כוחות גדולים של מד"א עם למעלה מ-100 רכבי הצלה עם שלל אמצעי טיפול וסיוע - על מנת להעניק טיפול מהיר, יעיל ונרחב ככל הניתן. אני מודה למתנדבים ולעובדים הרבים שעזבו את שולחן החג וראו אל מול עיניהם רק הצלת חיים. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים רפואה שלמה לפצועים".

סגן טפסר אהוד בן עזרא ראש ענף מבצעים 'כבאות והצלה' ממחוז יו״ש בהגעתו לזירת האירוע סיפר: "הדיווח הראשוני היה על אירוע ככל הנראה עם ריבוי נפגעים בבית הכנסת של חסידות קרלין בגבעת זאב. הבנתי שיש אירוע מורכב, הקפצנו כוחות רבים ויצאנו לדרך. כשהגעתי ראיתי המון של אנשים שיוצאים החוצה בבהלה, פילסנו את הדרך פנימה הגענו לאיזור הקריסה של הטריבונה, הרבה אנשים היו מתחת להריסות חלקם יצאו בכוחות עצמם וחלקם נזקקו לסיוע שלנו ושל כוחות הרפואה".

"דיווחנו לאחור שמדובר באירוע רב נפגעים שידרשו כוחות רפואה רבים. בהמון היו ילדים רבים שניסיתי להרגיע תוך כדי הפינוי שלהם החוצה. לוחמי האש עבדו ללא הפסקה בסיוע לאנשים הרבים להחלץ מהמקום ובסיוע לכוחות הרפואה".

אלי פולק מנכ"ל איחוד הצלה מסר בצאת החג: "בקבלת הקריאה למוקד איחוד הצלה התברר כי ישנם למעלה ממאה נפגעים ולכן הכרזנו נוהל אר"ן - אירוע רב נפגעים ועשרות רופאים, פרמדיקים וחובשים של איחוד הצלה נהרו למקום לסייע לנפגעים".

אלי ביר נשיא איחוד הצלה שהגיע אף הוא לזירה בדקות הראשונות של האירוע מסר: "במקום נוצרה אנדרלמוסיה רבה עקב אופי האירוע והקמנו במקום אף אוהל חוס"ן לסיוע נפשי לנפגעי החרדה. שחלקם לדבריהם נכנסו לטראומה לאחר ששהו אף בזירת האסון במירון".

אייזיק כץ חובש איחוד הצלה סיפר בצאת החג: "כשהגעתי לזירה יחד עם עשרות חובשים נוספים נתקלנו במספר רב של נפגעים שחלקם איבדו את הכרתם. חובשים מהחסידות ששהו במקום בזמן הקריסה החלו בפינוי הנפגעים באמבולנס של איחוד הצלה שהיה מחוץ לבית הכנסת כאמבולנס כונן שבת וחג".

יוסי אייזנשטיין חובש איחוד הצלה שהיה בכניסה לבית הכנסת בזמן התרחשות האסון סיכם: "הייתי בסמוך לאמבולנס איחוד הצלה שהיה ברשותי לרגל החג ונשמעו לפתע זעקות רבות לעזרה. נכנסתי מיידית למקום עם חובשים נוספים והתחלנו בסיוע ופינוי הנפגעים. תוך כדי שביקשתי ממוקד איחוד הצלה להזניק למקום אמבולנסים נוספים של איחוד הצלה שפינו מהזירה למעלה מ-60 נפגעים במצבים שונים".

הפצועים מהאסון פונו לבתי החולים הבאים: לבי"ח שערי צדק פונו 105 פצועים, מהם 2 קשה, 6 בינוני ו-97 קל.

לבי"ח הדסה הר הצופים פונו 22 פצועים, מהם 1 בינוני ו-21 קל., לבי"ח הדסה עין כרם פונו 51 פצועים, מהם 3 קשה, 3 בינוני ו-45 קל לבי"ח שיבא בתל השומר פונו 4 פצועים קל, ולבית החולים שמיר-אסף הרופא פונו 2 פצועים קל

פרופ׳ אירי ליברגל, מנהל המערך האורתופדי בבתי החולים של הדסה מסר כי ״במהלך הלילה בוצעו בדחיפות ניתוחים מצילי חיים - אורתופדיים בעיקר, לאור אופי הפגיעות הכולל שברים רבים ופגיעות מעיכה קשות בקרב כל הפצועים, וכן בוצעו ניתוחים נוירוכירורגים דחופים ובטן, מצילי חיים אף הם.

הניתוחים נמשכים גם היום כאשר כל צוותי המומחים עודם נוכחים בבתי החולים ופתחנו עבור המטופלים הרבים מחלקה אורתופדית ייעודית״.

בתי החולים של הדסה, אשר עבדו במתווה של אר״ן - ארוע רב נפגעים, ארגנו עבור בני המשפחות והמלווים ארוחות חג בהתגייסות צוותי המטבח, הלנה בבית החולים וליווי ותמיכה מלאה של צוות השירות הסוציאלי.

בהדסה עין כרם מטופלים נכון לבוקר זה 45 פצועים, 6 מהם במצב קשה והשאר בינוני וקל.
בהדסה הר הצופים 42 פצועים בבוקר זה, 6 בינוני והשאר קל, וכי בשני בתי החולים צפויים שחרורי מטופלים לקראת צאת השבת.

סרטון זה מופץ ברשתות החברתיות וניסיונותינו לאתר את בעל זכויות היוצרים לא צלחו. אם זהות הצלם ידועה לכם הודיעו לנו בדוא''ל desk@kikar.co.il. השימוש בסרטון נעשה בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, התשס''ח-2007

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר