המו"מ הצליח, ברגע האחרון

יאיר לפיד הודיע לנשיא ריבלין: "עלה בידי להרכיב ממשלה"

אחרי מו"מ מורט עצבים ב'גוש השינוי' - שנמשך עד הרגע האחרון, לפיד השיג את החתימות והודיע לנשיא: יש לי ולבנט ממשלה • השלב הבא: השבעת ממשלה, בעוד 12 ימים; כל העדכונים (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
לפיד ובנט, הערב (צילום: ללא קרדיט)

"עלה בידו" - 35 דקות לפני פקיעת המנדט; האם לאחר 12 שנים וחודשיים ימים, המילים "ראש הממשלה בנימין נתניהו" תתחלפנה? מפלגות גוש מתנגדי נתניהו התקדמו הערב (רביעי) צעד משמעותי בדרך לכיבוש היעד - מעון ראש הממשלה, ברחוב בלפור בירושלים, זאת לאחר שיו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע ​​לנשיא המדינה ראובן ריבלין שעלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה.

בהודעה שנמסרה לפני זמן קצר ללשכת נשיא המדינה, נאמר כי "צריך לסעיף 13 (ב) לחוק יסוד: הממשלה הריני מתכבד להודיעך, כי עלה בידי להרכיב ממשלה. הממשלה שתיכון תהיה ממשלת חילופים, בהתאם לסעיף 13 א לחוק יסוד: הממשלה. בראשה אעמוד יחד עם ח"כ נפתלי בנט שיכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה ".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"אני מתחייב בפניך אדוני הנשיא, כי הממשלה הזה תעבוד בשירותם של כלל אזרחי ישראל, אלה שהצביעו עבורה ואלו שלא. תכבד גם את מתנגדיה, לעשות ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית". אמר לפיד לנשיא המדינה.

הסעות אשר ירכיבו את הקואליציה הן יש עתיד, ימינה, כחול לבן, תקווה חדשה, העבודה, ישראל ביתנו, מרצ ורע"מ.

בלשכת לפיד מעדכנים כי המכתב הועבר באמצעות הדואר האלקטרוני, זמן קצר לאחר מכן שוחחו הנשיא ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בטלפון. לפיד הודה לנשיא ועדכן אותו בהתפתחויות אשר אפשרו את הקמת הממשלה.

חתימת הסיעות ללפיד

לפיד שוחח עם הנשיא טלפונית והודיע לו כי הממשלה תורכב מהסיעות: 'יש עתיד', 'כחול לבן', 'ישראל ביתנו', 'העבודה', 'ימינה', 'תקווה חדשה', 'מרצ' ו'רע"ם'. ראש הממשלה יהיה יו"ר מפלגת 'ימינה', ח"כ נפתלי בנט וראש הממשלה החלופי יהיה יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד. מועד החילופים יהיה בחלוף כשנתיים, אז יכהן לפיד כראש הממשלה ונפתלי בנט כראש הממשלה החלופי.

נשיא המדינה הודה ללפיד על הדברים ואמר: "אני מברך אותך ואת ראשי הסיעות עם הסיכום על הרכבת הממשלה. נצפה לכינוסה של הכנסת בהקדם האפשרי לאישור הממשלה כנדרש".

המכתב לנשיא

לאחר השיחה עם נשיא המדינה שלח יאיר לפיד הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין בה הודיע כי עלה בידו להקים ממשלה. לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה.

במקביל, מדווח ב-ynet כי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שיגר מכתב למזכירת הכנסת בו הוא מבקש לערוך הצבעה על תפקיד יו"ר הכנסת הבא - בישיבת המליאה הקרובה. הוא עדכן כי חבר הכנסת מיקי לוי הוא המועמד מטעם הסיעות".

יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, אמרה לתקשורת כי נאבקה עד הרגע האחרון והצליחה בכך שתהיה נוכחות תמידית של מפלגת 'העבודה' בוועדה למינוי שופטים. היא סיפרה כי ועדת החוקה של הכנסת תהיה ביד המפלגה כך שכל החוקים בכנסת יעברו דרך המפלגה.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הערב בכפר המכביה (ללא קרדיט)
יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הערב בכפר המכביה (ללא קרדיט)

יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ אמר כי "זהו לילה של תקווה גדולה. אני מברך את שותפיי לגוש השינוי ומאחל בהצלחה גדולה למדינת ישראל. ‏אני יוצא כעת לארה"ב לנסיעה קצרה מאוד וחשובה מאוד. אני משוכנע שאוכל לדאוג שם לביטחון ישראל, ושכאן נוכל להקים סוף סוף ממשלת שינוי שתפעל לאחדות וריפוי החברה הישראלית".

יו"ר יש עתיד יהיה הראשון בהיסטוריית המדינה שמסר הודעה כזו לנשיא, ולא יכהן מייד כראש הממשלה, זאת במסגרת ממשלת החילופים המתוכננת, בינו לבין יו"ר ימינה, נפתלי בנט. ע"פ ההסכמים הקואליציוניים, שיועברו לפרסום לציבור, יו"ר ימינה יכהן כראש הממשלה בחלק הראשון של כהונת הממשלה, עד יוני 2023, ואילו יו"ר יש עתיד יכהן בחלק השני, עד פיזור הכנסת ה-24 באמצע שנת 2025.

עבאס והשותפים בנט ולפיד, בחתימה (צילום: נוואף נבארי)

הכרזת לפיד כי הצליח להרכיב ממשלה ב-28 הימים שהמנדט היה בידיו, הגיעה אחרי תהפוכות ודרמות רבות בימי המו"מ. החל בניסיונות בנט ושקד לחבור כל העת לליכוד, המשך במבצע "שומר החומות" שהפסיק - לפחות פומבית - את המו"מ עם הכרזת בנט על נסיגה מוחלטת מהמהלך, וכלה ביומיים אחרונים לדיונים רצופים וארוכים בכפר המכביה, עם דרישות שעולות כמעט מכל הצדדים ומחלוקות עמוקות בין השותפים לעתיד.

שני הדברים האחרונים שנסגרו הגיעו לסיכום רק הערב: שאלת החברות בוועדה למינוי שופטים, שהייתה נתונה במאבק בין השרות המיועדות איילת שקד ומרב מיכאלי, וסוגיות חשובות לחברה הערבית, אותן דרשה מפלגת רע"מ של מנסור עבאס.

בשעתיים האחרונות למנדט חתמו גדעון סער ומנסור עבאס ליאיר לפיד על מסמך ה"עלה בידי" אחרי מו"מ קדחתני, אך למרבה האירוניה האדם האחרון שחתם היה ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, שדרמה מתחוללת בתוך מפלגתו בשאלת חבירת ניר אורבך לקואליציה.

המכתב של לפיד ליו"ר הכנסת

ביש עתיד ובימינה מדגישים כי ההסכמים שנחתמו עם רע"מ לא משנים שום דבר בהיבטים הלאומיים אלא רק בהיבטים החברתיים של הציבור הערבי. תקווה חדשה השיגה נושא משמעותי במיוחד אותו דרשה בימים האחרונים, והוא פיצול תפקיד היועמ"ש והפרדת סמכויות תובע נבחרי הציבור מהאדם שאמור לסייע להם משפטית.

כעת, המהלך המורכב הזה מתקדם אל שלב הסיום: השבעת הממשלה עצמה, שתהיה הממשלה ה-36 בתולדות מדינת ישראל. ההשבעה צפויה להתקיים רק ביום שני בעוד 12 ימים, זאת מכיוון שלפיד לא הספיק להודיע על כך ליו"ר הכנסת לפני שנסגרה ישיבת המליאה היום.

היושב בלשכת יו"ר הכנסת הוא יריב לוין, מקורבו של רה"מ בנימין נתניהו, שיעכב ככל הניתן את רגע ההשבעה - כדי לנסות ולהשיג עריקים מהצד הנגדי, עליהם נלחמים כל העת בגוש הימין.

עיקרי ההסכם של מפלגת העבודה (תפקידים, לא כולל תוכניות ופרוייקטים) הם:

• ראשות ועדת חוקה
• ראשות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה
• נציג מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים לאורך כל הקדנציה.
• שרה ברוטציה בקדנציה השניה בוועדה למינוי שופטים
• סגן שר (טרם הוחלט איזה)
• שני חברי קבינט ביטחוני
• 3 שרים - תחבורה, ביטחון פנים ותפוצות.

עיקרי ההסכם הקואליציוני בין 'תקווה חדשה' ל'יש עתיד' ו'ימינה':

• פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
• רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט.
• העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי.
• הקמה אוניברסיטה בגליל.
• אישור לשיווק 300,000 הקומה דיור כולל כמות משמעותית של דירות עם מחירי בר-השגה.
• הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי סי.
• רפורמת קנאביס, הכוללת: חוק אי הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה שלמה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת פרסומת לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות.
• חיזוק והרחבת אתרי מורשת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר